Author |
Topic |
|
Kajsa
Mrs Doubtfire
284 Posts |
Posted - 2005/04/30 : 23:41:55
|
Det känns som om jag "är hemma" nu: Spelar CajsaStina Åkerström och annan trevlig musik på Advantage S1 + Advantage S250 + QRS Neptunus. Högtalarplaceringen verkar OK, rummet verkar vara tillräckligt dämpat. Det låter bra! En härlig kväll! För första gången i mitt 50-åriga liv känns det som om det inte finns anledningen att uppgradera. (Hoppas att den känslan består, annars blir det dyrt).
|
Farbror Kjell alias Kajsa |
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2005/04/30 : 23:55:09
|
S1+S250+Neptunus är en välkännd kombo här hemma.... Grattis till Nirvana!!! Jag vet vad anläggningen kan prestera och att det är dyrt att komma vidare därifrån är jag den förste att skriva under på.... |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 09:36:53
|
Jag skulle också vara i Nirvana med den kombinationen.
Grattis som sagt. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 10:06:14
|
Grattis!! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
lars
Member
461 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 11:54:54
|
Grattis Kjell. Men du är inte riktigt hemma förrän du har fixat kablaget.
(Det är som att köra Porche med regummerade sulor) |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 11:57:36
|
Kör du Supra fortfarande??? |
|
|
lars
Member
461 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 12:10:31
|
Jag har också trott att jag var hemma. Många gånger. Just nu håller jag på att sondera vilket slutsteg jag skall uppgradera till, sen vilken pickup, sen vilken riaa och sen blir det väl högtalaren.
Hifi är som att renovera hus. Det blir aldrig klart.
Enda gången man är hemma är när man sitter på konserten oc lyssnar live. Som i fredags tex med George Riedel, Karin Bergmark och Håkan Brandqvist. 60 spänn. Billigare nirvara får man leta efter.
Jag har upptäckt att jag har blivit hifi-skadad. Under konserten kom jag på mig själv att analysera ljudkvaliten!! Vilken bra bas. Pianot lite hårt etc. Är det någon som vet hur man kommer tillbaks till verkligheten igen? |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 12:40:30
|
Grattis Kjell!!
Kör samma anläggning som du fast med Vienna högtalare och känner samma som du... VARFÖR byta ???
Dyrt lär det bli isåfall!! |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
Kajsa
Mrs Doubtfire
284 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 13:03:35
|
quote: Kör du Supra fortfarande???
Labbar lite med hemmagjorda kablar. Där finns lite mer att göra, åtminstone utseendemässigt. Inga Supra i systemet just nu alltså. De är utbytta främst för att längderna inte stämde längre. Mina öron gillade dem. Nej tack: Ingen kabeldebatt i den här tråden! |
Farbror Kjell alias Kajsa |
Edited by - Kajsa on 2005/05/01 13:04:27 |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 19:29:31
|
Grattis Kajsa, jag sitter med en liknande uppsättning och har samma känslor som dig
// Jonas
|
Konsult hos Consulterna |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 08:40:39
|
Jag har hört samma anläggning hos Clou-Lasse. Självklart med Clou silvervoice-kablar. Jag gillade verkligen vad jag hörde. För skoj skull bytte vi nätkabeln mot en sämre variant. Skillnaden var så påtaglig att det inte var roligt att lyssna. Han använde också BDR-puckar och koner under elektroniken vilket jag också gör numera. Detta inlägg skall endast ses som ett sadistiskt försök att så tvivel och förstöra lyssningsglädjen. Skämt åsido. Är man nöjd så finns det ingen anledning att ändra på någonting. Att skaffa kablar i silvervoice-klass kostar multum, och om utbytet motsvarar investeringarna är något som var och en avgör bäst själv. Finns ingen anledning att debattera detta. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 08:49:34
|
Har även jag just köpt fin nätkabel till min S1:a!! Och haksläppet var totalt...
Jag anser att skillnaden på kablar märks tydligare och tydligare ju finare utrustning du har. Och varje signalkabel/högtalarkabel etc jag hört har fört med sig en helt ny karaktär på musiken. Men en fin nätkabel till S1:an gör ordentliga underverk. Nästan mer än signal/högtalar dito. ALLA register får en skjuts och allt blir bättre!! Ett tips som funkar är Transparent Power Link plus eller super som jag kör!
Som sagt inte heller ett försök till att starta en ny kabel tråd.. Bara ett vänskapligt tips i all välmening!
Så! Nu fick jag det sagt!! Nu kan jag arbeta vidare med gott samvete!
|
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 21:41:15
|
Ni som har erfarenhet av monoblocken S250, hur står sig dessa mot andra slutsteg (Krell, ARC, etc.) på marknaden ....och Kjell, kul att du är nöjd
Instämmer också med Lars att "live" är svårt att återskapa i en stereo. Inte ens den absoluta high-end klassen kommer i närheten av en välljudande livekonsert. Dynamiken i de bästa system jag hört låter tyvärr minst sagt lite tam jämförelsevis. Har dock inte hört Wilson Grand Slam eller Martin Logan Statement. |
Edited by - Sceptic on 2005/05/03 17:55:20 |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2005/05/03 : 13:09:47
|
Vill börja med att gratulera dig Kjell till att ha nått ett ljud som du anser dig nöjd med för tillfället.Advantage och QRS passar som hand i handske efter det jag hört.
Frågan är om kabelbyte verkligen ger så mycket prestandamässigt, eller om det mest kommer att ge stora hål i plånboken?Mvh Kristofer |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/05/03 : 16:16:20
|
Det avgör man bäst själv genom att testa, om man nu är intresserad. Stora hål i plånboken är förresten en vanlig åkomma inom hifi-världen. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2005/05/03 : 17:48:46
|
"Det avgör man bäst själv genom att testa, om man nu är intresserad. Stora hål i plånboken är förresten en vanlig åkomma inom hifi-världen."
Ja visst är det så att stora hål i plånboken är ett vanligt förkommande tillstånd i HighEndvärlden, samt att man bör testa själv, det skriver jag under på.Men vi skall ju inte ha någon kabeldebatt här eller hur?Mvh Kristofer |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2005/05/03 : 21:57:47
|
"Är det någon som vet hur man kommer tillbaks till verkligheten igen?"
Stora mängder punk på hög volym kan funka. :-) |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/05/05 : 13:14:44
|
Visst, då låter anläggningen som en hög sopor från tidigt 70-tal och man är nere på jorden igen. |
|
|
|
Topic |
|