Author |
Topic |
|
Mickeman
Member
688 Posts |
Posted - 2005/04/30 : 17:05:14
|
Håller på att avsluta ett mätrum för audio. Mätningarna som skall utföras vill ha ett så "dött" rum som möjligt. En kort beskrivning:
Golvet är betong, följt av ett regelverk med stenull (90mm), 16mm plywood och 2 lager armerad gips (24mm). Väggarna är gips, regelverk med 90mm stenull, 16mm plywood, 24mm gips (i tur och ordning). Taket samma som vägg med undantag av en ventilationstrumma på 40*40cm. Allt detta är dessutom skärmat med kopparplåt (finmaskigt nät över ventilationen) då vi skall testa annat också. Dörren är en hemsk järnkonstruktion, 4-5mm tjock.
Detta hade jag tänkt göra för att göra ett "dött" rum:
*Dörren får ett lager bitumen *Ventilationen kläs med högtalartyg i samma nivå som taket. *Golvet får en tjock heltäckningsmatta modell amerikanskt 5-stjärnigt hotell *Väggar, tak och dörr skall kläs med någon form av diffusorer eller liknande "ljudätande" plattor - och det är här jag vill ha förslag, antingen på färdiga produkter eller DIY. Inte för att jag vill spendera mer än nödvändigt men pris är inte en parameter, prestanda är.
Tacksam för förslag!
Mvh Mikael |
Think what's inside the box!
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/04/30 : 17:09:42
|
det första du ska investera i är ju en ljudmätare...så du kan identifiera vilka problem du har...
sen är ju frågan...hur noga är det? är det jätteviktigt å priset inte spelar nån roll...skulle jag ta dit svanå å låta dom sköta projektet, eller iö...
|
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Mickeman
Member
688 Posts |
Posted - 2005/04/30 : 17:15:49
|
Ljudmätaren finns såklart. Redan nu är det med undantag av dörren ganska väldämpat (funkar bättre med dörren öppen än stängd just nu, tro't f*n det med 2 kvadratmeter odämpad stålplåt som vägg...).
Jag vill ju göra det själv för att a) det är kul att på arbetstid få ägna sig åt sin hobby och b) jag vill ha kunskapen "in-house".
|
Think what's inside the box!
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/04/30 : 17:49:26
|
ok men släng upp en frekvensmätning samt mät efterklagstiden...så är det lättare att hjälpa...
|
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/30 : 19:49:30
|
Ta kontakt med ett akustikföretag och låt dom mäta och komma med muntliga rekomendationer (kostar arbetstid om det skall vara skrivet). Dom hinner en hel del på en förmiddag och dom debiterar inte som advokatbyråer. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
Edited by - Dahlberg on 2005/04/30 19:49:51 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 01:40:01
|
-Regla upp alla ytor med 25x70mm regel på högkant, även dörr, golv och tak. -Fyll mellanrummen i regelverket med mineralull. -Häfta fast tyg på reglarna så att mineralullen inte syns. -Reglarna på golvet förse med sträckmetall. Det skall vara modellen med stora hål.
Så, nu kan du börja mäta!
Och inte blev det dyrt heller. Om man köper reglar och mineralull på Byggmax kan man komma ner till 30-35kr/m2. Det tillkommer tyg och sträckmetall. Vet inte vad det kostar.
|
|
|
|
Topic |
|