HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dipol fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2005/04/30 :  12:35:21  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Hej allesammans!
Att bli medlem på detta forum var ju farligt, speciellt denna delen, man får så många idéer!

Min fråga gäller ett eventuellt dipol bas bygge och storlek på elementen.
Mina högtalare är en dipolkonstruktion med 8 st 8 tums basar per sida. Skulle vara roligt att ha ett extra bassystem, särskilt när man har sett en del av byggena på den här sidan.

Men min fråga är nu, om jag jämför med konventionellt byggda högtalare, där bör man inte blanda element av olika storlek när de ska spela samma register, så jag undrar nu om jag, för att det ska bli bra, måste ha just 8 tums baselement till mitt bygge även när det gäller en dipol konstruktion.

I och för sig, så kan jag ju bygga ett par dipolbasar till mina stativare bara för att testa!

Observera att detta bara är på funderingsstadiet än så länge.

Rör...

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/30 :  12:43:06  Show Profile Send Haakan a Private Message
köp 8st sls 12" det är nog det vettigaste...bra mycket mer konyta en 8"are samt hyfsad bra slaglängd

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2005/04/30 :  18:41:17  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Större konyta, javisst, men min fråga är då om det påverkar ljudet negativt att jag redan har totalt en massa 8-tummare som spelar samma basregister?

var får jag tag i ovan nämnda basar, sls? Är det peerless så hamnar man nog på en ganska saftig prislapp på 8 st...

Rör...

Edited by - Cliffan on 2005/04/30 18:45:34
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/30 :  19:26:45  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Cliffan: Det behöver inte bli sämre. Det du kan göra är att försöka ändra den frekvens elementen skall spela (via filtret) om jag har förstått det här med högtalarbyggen rätt.

Tillägg: finns väldigt mycket info om dipoler här:
http://www.linkwitzlab.com/

Edit: tillägg

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Edited by - Labbe on 2005/04/30 20:55:35
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/04/30 :  22:34:27  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Antar att du skrivit fel då du uppger att du har 8 st. 8-tumare som stativare?
Oavsett vad du har för stativare så behöver du inte samma antal element som du har i dina stativare men försök hålla impendans och verkningsgrad likvärdig emot dina stativare.
Om du tänkt att bas-stödet ska drivas aktivt så är inte impendans och verkningsgrad lika viktigt bara slutsteget klarar av det vill säga.
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2005/04/30 :  23:24:03  Show Profile Send Cliffan a Private Message
ha ha, nej, stativarna är en enkel konstruktion, mina golvare däremot är dipoler med den bestyckningen.
Men visst skulle man kunna bygga ett par stativ till dem, ha ha....jag missade lite information... :-)

Rör...
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/04/30 :  23:46:39  Show Profile Send fidelityn a Private Message
misstänkte det
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/05/01 :  08:16:41  Show Profile Send U1 a Private Message
Cliffan: Eftersom du måste kompensera basarna aktivt (skulle bli ett extremt filter om du gör det passivt) så kan du även bygga ett delningsfilter. Om du tittar på Linkwitz sida så har han ritningar på dylika kostruktioner.

Jag kör med 8st Peerless SLS 12" i dipol. Du kan nöja dig med 4st om du inte är ute efter hög SPL eller låg dist. Du kan nog få dessa element ganska billigt.

/J
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2005/05/01 :  12:54:35  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Jag är inte ute efter nån extrem spl, men det är klart att det är kul med lättdrivet.
Jag räknade ut att det nog måste till en aktiv delning av dem, samt ett separat slutsteg att driva dem med... för som du säger så skulle ett passivt filter fort börja kosta pengar.

Rör...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000