HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högre ljud mera känsla
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/04/30 :  04:37:13  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Jag undrar varför man generellt sätt (iaf. jag) uppskattar musiken bättre när ljudnivån är högre. Det kanske har att göra med att man känner basen i kroppen, men jag tror det är mer än så. Ortodoxa hifientusiaster kanske vill ha den exakta ljudnivån som instrumentet, rösten el. dyl. har i verkligheten...?
Finns det något vetenskapligt svar på frågan?

/Wingboot

I bought some batteries the other day, but they weren't included.

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2005/04/30 :  12:17:46  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Skall det vara riktigt ortodoxt så skall ljudnivån som rådde vid inspelningen vara tryckt i texthäftet till skivan så man kan ställa in samma nivå vid lyssning.

Vad jag vet så är den vetenskapliga förklaringen att våra öron är inte linjära.
Se http://headwize.com/tech/elemnts_tech.htm
och avsnittet Loudness Perception långt ned på sidan. Vid högre ljudnivå har öronen en jämnare frekvensgång.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/04/30 :  17:24:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Musiken blir mer medryckande vid högre musik därför rycks man väl lättare med. Och då tycker man att det låter bättre.

Nått sånt kanske ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/04/30 :  17:35:01  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det beror nog som sagt var i alla fall till viss del på våra öron; de är inte alls linjära i amplitud vad gäller ex. bas; sänker man volymen kommer därför inspelningen upplevelas som "basfattig" även om den är perfekt vid högre volym.

Det är tydligen ett vanligt fel som görs vid mixningen; jag läste en bok om studioteknik där de varnade för just detta; de flesta spelar ju trots all musiken på en volym som är betydligt lägre än vad ex. vore fallet på en konsert.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2005/04/30 :  18:13:29  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Hade inte någon uppfunnit den onda fenomenet grannar, hade det ju varit aktuellt
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2005/04/30 :  18:34:54  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag tycker att man känner musiken på ett annat sätt.
Det blir mer liv på högre volym.

/Mikaell.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/04/30 :  21:50:49  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Självklart att det låter bättre på högre volym som du själv säger.
Förstärkarna av idag (med få undantag) är ju så strömsvaga att dom inte orkar med att ge tillräcklig ström till våra basar som finns i våra högtalare i normal lyssningsnivå.
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/05/01 :  00:40:42  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Mjo, det tål att funderas på. Intressant var att öronen inte är linjära. Man känner musiken på ett annat sätt, det håller jag med om. En tung bas som känns i kroppen tilltalar en, kanske ungefär som vi gillar bilar som man sitter högt i för det känns säkrare och man har kontroll över trafiken, (att de däremot blir osäkrare är en annan femma :)

Men om ser på det från hjärnan. När man under lyssning upplever lyckorus, rysningar med mera så är det nästan uteslutande (för mig iaf.) då jag lyssnar på hög volym, och sällan/aldrig då jag lyssnar på låg volym. Kan det ha med hjärnan att göra på samma sätt som att människan t.ex. är mer benägen att bli kär på våren. Släpps känslor lättare fram av högre volymer. Kemin i hjärnan...? Fast det kanske bara har att göra med linjäriteten, vet inte hur mycket det påverkar ljudet, med isåfall borde ljudnivån vara väldigt betydelsefull för hifiåtergivning.

/wingboot

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/05/01 :  00:58:47  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Tycker du är helt rätt ute i observationer vad det gäller volym kontra upplevelse.
Högtalaren är en i sin konstruktion ett fornminne jämfört med sin avspelare eller sin förstärkare oavsett om den har en kon av keramisk material, papper eller någon form av plast.
Tyvärr så krävs därför en avsevärd effekt på låg nivå för att uppnå vad du idag upplever på högre volymnivå.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/05/01 :  02:21:49  Show Profile Send hjort a Private Message
Det har nog mycket att göra med phonkurvorna som det skrivs om här.

Sen spelar ju allt annat in också, jag har bara hört ett fåtal prylar som låter lika bra på låg som hög volym (audio research)
Go to Top of Page

Moby_Dick
Member

61 Posts

Posted - 2005/05/01 :  04:26:36  Show Profile Send Moby_Dick a Private Message
Det är möjligt att de kemiska utsöndringar som sker i kroppen vid bland annat musiklyssning blir större vid högre ljudvolym...
skulle tro att de är något sånt eftersom man får en kuslig vällustkänsla när man lyssnar på något bra på alldeles för hög volym.

har ni aldrig fått den känslan av någon låt som ni spelar, att ni kan ösa på som fasen tills ni blir döva, och för stunden skulle dövhet inte betyda något, för den känslan man får av låten kan inte överträffas...
det är iaf. min tankegång då jag hittar en låt som ger en gåshud :P

Mitt System: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37001
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/05/01 :  11:08:27  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag lyssnar gärna på mellannivå (kl 9 på volymratten). Det låter bra där :) Får lyckorus om det är bra låt bra inspelad. Höjer volymen gör jag bara när jag sitter i sovrummet/arbetsrummet och jobbar, för stereon står i vardagsrummet...

Min anläggning har bra ljud och upplösning även på låg till mellannivå. Visst går det fint att öka volymen, då bibehålls alla kvaliteter fast det blir mycket högre. Runt 11 - 12 är ungefär max med tanke på grannar, hörs genom hela huset då (när jag körde på kl 12 så ringde det på dörren... och då var det ändå dagtid kl 4!). Vid kl 1 och högre börjar ljudet bli hårt och tappa i upplösning, märks mest på dansmusik. Har bara en 30 wattare... Dessa nivåer är inte särskilt "öronvänliga" så det gör inget.

Dundrande bas, kan jag väl inte påstå att jag får från mina stativare. Den bas som finns är snabb, torr, fast och slagkraftig, men saknar det ultimata djupet. Hamrar ut basgångar bra!


Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/05/01 :  18:16:03  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Moby_Dick
quote:
har ni aldrig fått den känslan av någon låt som ni spelar, att ni kan ösa på som fasen tills ni blir döva, och för stunden skulle dövhet inte betyda något, för den känslan man får av låten kan inte överträffas...
det är iaf. min tankegång då jag hittar en låt som ger en gåshud :P


Jodå många gånger. Senast för några timmar sen när det spelades Rammstein.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/05/01 :  20:10:41  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Musik skall avlystnas på konsert. Gärna i rockfestivalens grässluttning med solen i ryggen och en pilsner i näven. Nästan allt låter bra då.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/02 :  08:12:22  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Som tur är har jag mycket dynamikvilliga grejor så det låter "högt" även vid medelvolym, mellan kl.8-9. Det funkar bäst när man har många grannar. Det blir inte den rätta vällustkänslan om man spelar högt och är nojig för att grannarna ska knacka på.

Ibland får man dock en känsla av att vara ensam på hela våningsplanet å då kan man dra på lite extra och visst är det gött....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/05/02 :  13:43:46  Show Profile Send paradigm a Private Message
-hjort

Du säger lite längre upp i tråden att det är få saker som får det att låta bra vid såväl låga- som höga volymer och du nämner då audio research.

Och visst kan jag hålla med om att högtalaren är oerhört viktig i sammanhanget, men när det gäller att få musiken att låta dynamiskt på låga volymer, krävs som jag ser det, andra saker som lyfter basen, eftersom vår hörsel inte är linjär.

Att lyfta fram lågbasen på låga volymer är såvitt jag vet, något som ingen högtalare i världen förmår göra på egen hand, såvida inte audio research har en inbyggd steglös loudnessfunktion som träder ikraft vid en sänkning av ingångssignalen.

Om jag inte är helt ute och cyklar, så skulle jag säga att det behövs en loudness, eller ännu hellre en dynamisk expander som förstärker transienterna några dB eller så och att expandern går igång redan vid låga volymer.

Sen är det givetvis också så att man måste ha både högtalare som klarar de extra decibelen i botten och kanske ännu viktigare att man har REJÄLT med headroom i de förstärkare som driver basarna och midarna, d.v.s. att de orkar med minst 30dB till utöver medeleffekten. Varje höjning med 3dB kräver ju en fördubbling av effekten.

/Rolle
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/05/02 :  22:38:11  Show Profile Send Bosco a Private Message
fidelityn:
quote:
Tyvärr så krävs därför en avsevärd effekt på låg nivå för att uppnå vad du idag upplever på högre volymnivå.


Det här har jag läst förut på ett annat forum. Jag blev i princip idiotförklarad för att jag inte fattade vad som menas.

Hur menar du att det krävs avsevärd effekt på låg nivå? Mer effekt än på "normal" nivå?

I min värld: Mer effekt -> starkare ljud
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/05/04 :  00:03:59  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Synes at det generelt låter best ved nivåer som jeg opplever som realistiske, men dette varierer med type musikk man lytter til.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/05/04 :  04:30:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
quote:
Synes at det generelt låter best ved nivåer som jeg opplever som realistiske, men dette varierer med type musikk man lytter til.
Precis MONTANA, med vissa förbehåll, viss musik går inte att spela på realistisk nivå om man vill bo kvar, annan musik har man ingen aning om vilken nivå det är som gäller, i andra fall sätter anläggningen hinder, och nu till min riktiga poäng att i många fall spelar man nog för högt. Risken är att man blir fartblind och bara krämar på bl.a. för den beryktade basens skull, risken är därmed att man går miste om de nyanser som kan finnas högre upp i registren. Spelar man spröda och tonsvaga instrument som t.ex. luta tjänar man på att skruva ned volymen och anstränga hörseln mera.
Resultatet i detta fall ger en mer realistisk återgivning och större nyansrikedom.
I grunden är jag dock ense med MONTANA, då det är vad som i praktiken styr även mitt nivåval, väl medveten om många fällor.

Bravo
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/05/05 :  00:18:03  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Bravo:
Tror vi er omtrent på linje når det gjelder lydtrykk i forhold til type musikk. Forstår hva du mener med analogien til "fartsblindhet" og det er klart at det med enkelte typer studioinnspillinger kan være vanskelig å vurdere hva som er et "realistisk" lydnivå. På de fleste innspillinger tror jeg likevel at det er mulig å matche volumet ganske bra til den musikalske realisme, spesielt når innspillingen inneholder fremførelse av vokal og akustiske instrumenter.

For å ta to ytterpunkter:
- For å få omtrent samme opplevelse på mitt audiosystem som jeg hadde på en Omar & The Howlers konsert på Rockefeller i Oslo, hvor Omar & Co. hamret løs med knallharde bluestoner på en elektrisk gitar, en elektrisk bass, et trommesett pluss vokal, så må jeg spille høyt, VIRKELIG høyt. Slik at gitarriffene og anslagene på trommene flerrer gjennom rommet med en vanvittig dynamikk.
- For å gjenskape stemningen fra en violin-sonate fremført i Aulaen ved Universitet i Oslo, må jeg tune volumet veldig forsiktig, slik at lydnivået og musikken oppleves realistisk.

Det er når jeg får en følelse ("känsla") av at det låter realistisk at jeg får den største musikalske nytelse ("njutning"), uansett hvilken type musikk det er jeg lytter på.





HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/06 :  00:54:54  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Du prickar rätt Montana, om jag förstod dig rätt alltså. Det är känslan av att det låter realistiskt inte nödvändigtvis realistiskt volym som ger musikalisk njutning.

Rock är ju svårt att avjuta med realistiskt volym hemma och är knappast önskvärt heller då det i allmänhet är för tokhögt och ej njutbart på koserter.

Klassiskt och annan akustisk musik går ju bra att spela på realistisk nivå, men här syndas det ibland på mässor t.ex när man får höra ensam akustisk gitarr på sådär 105dB, knappast realistiskt.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000