Mätte lite nyss. Det är en 150VA 33v trafo. Så den är väll inte helt omöjligt att använda hoppas jag, det får bli lite spännings delning om inte annat.
Som Megajocke skrev så kommer stärkaren bli kinkig med högtalare under 8 Ohm om du kör med uppåt 30V... Att sätta motstånd efter trafon för att få ner spänningen ska visst inte vara nå höjdare heller...
Men man bör nog ligga lite högre än 100VA ifall man ska köpa en trafo. ca 80VA per kanal är ett bra riktmärke... så i det avseendet är din trafo ok, men spänningen är lite för hög...
Sen skulle jag rekommendera LM3875 istället för 3886. den är billigare, sägs låta bättre (ev ska den ha lite klenare bas än 3886)och är enkare att bygga med för det är färre ben som ska kopplas in
Hm hm... Jag har redan en kontakt när det gäller LM3886 kretsarna. Får titta lite mer på det med trafon. 100VA är det 50VA per kanal eller hur funkar det? Och vad passar för försteg till Gainclonen?
Kolla efter trafo hos trimlog, de är lite billigare än ELFA - även om det tillkommer kostnader i form av expeditionskostnad å frakt (tror jag) www.trimlog.se
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Verkar intressant det där Ohmega. Känns bra att slippa köpa en ny trafo. Kommer att bygga detta mellan uppgifterna i skolan. Just nu är det en 10w monoförstärkare till en radio vi byggde nyss. Ligger lite före de andra i klassen.
Nja...detta är ingen optimal lösning men den bör funka i alla fall
Vänta nu lite...är det en eller två sekundärlindningar på trafon?
Enligt ritningen är det en sekundärlindning med mittpunkt som anslutes till jord. Det ger en plus och en minus från trafon. Vill ni ha bild på ritningen så är det bara att säga till.
Bra då fattade jag det hela rätt....skulle bara kolla...
Tänk bara på att kolla upp hur mycket det kommer att kosta dig med denna typ av lösning....2 st spänningsregulatorer+ 2 st effekttransistorer + eventuellt kylelement....skillnaden kanske inte blir så stor om du köper en ny transformator?...har inte själv kollat.....men bara en tanke..