Någon som har förslag på likströmskälla. Ska vara minst 5V 0,5 A. Helst billig. Ett alternativ är ju bilbatteri från skroten á 100-150 kr. Men det tycker jag är för otympligt. Annat är kanske någon form av omvandlare eller stabiliserad strömförsörjning. Frågan är bara hur mycket likström (dvs lite störningar)det ger. Jag vill få så ren likström som möjligt. Allt detta ska användas till att matcha mina mosfetar i min Aleph-X.
Kanske jag är för noggrann vad vet jag. Kanske det går att matcha med batterieliminatorn som finns på http://www.clasohlson.se/ nr: 36-1169
En variant jag själv använder när jag bara behöver några volt och är en "bula" (batterieliminator) på några volt mer än jag behöver (i ditt fall ex. 9v), då har man trafo/likriktning klar och man behöver inte greja med 230V. Sedan är allt man behöver en spänningsregulator för den spänning man behöver(ex. en 7805 i ditt fall) samt några kondensatorer och ett motstånd. Detta går att bygga på ett experimentkort på en halvtimme.
Fungerar utmärkt, observera att det INTE är en bra idé att använda en "bula" på 5V direkt eftersom man skulle kunna skrämma små barn med den vågform de ger ifrån sig, man behöver reglera den innan den går att använda.
Om du vill använda varianten med en "bula" så kan du använda samma schemma, bulan ersätter trafo och brygga. Du bör i vilket fall också komplettera med ett par mindre kondensatorer båda före och efter regualatorn för att plocka bort högfrekvent rippel, 100 nF polypropylen eller liknande.