HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga i skolan.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2005/04/28 :  22:21:35  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Hejsan.
Jag går en praktisk elektronikkurs i skolan.
Vi har kommit till det stadiet då vi får bygga vad vi vill(nästan)
Min lärare är också intresserad av rör. Men det tycker jag är lite väl overkill för en nybörjare som jag.
Vad finns det för enkel förstärkare, låt säga 50w, där komponenterna är billiga.
Lite av syftet är att jag skall kunan ersätta min gamla taskiga(numera trasiga) förstärkare.
Det behöver inte var gudomligt ljud, det är inte riktigt vad jag vill ha ut av bygget.

Alla förslag motages varmt.

//Robert

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/28 :  22:26:47  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Finns väll rätt enkla rör-byggen. Problemet är väll att det kan vara grymt farligt då det rör sig om högspänning. Har du läraren som är intresserad så hjälper denne dig säkert lite extra.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/04/28 :  22:33:24  Show Profile Send hobbes a Private Message
Gainklonen kan väl vara nåt...
En av många länkar till GC...
http://www.decdun.fsnet.co.uk/gaincloneindex.html#top1

Dock inte några rör med...
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2005/04/28 :  22:36:58  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Jo visst han är nog tillräckligt kunnig inom ellära. Men jag väntar gärna med rörbygget. Kanske om något år. Sedan så kommer väll priset att springa iväg en aning. Tittade på en rörförstärkare i Allt om elektronik som läraren hade, kommer inte ihåg namnet classic något. Inte så fasligt mycket komponeneter behövdes till den. Men rören kostade 170kr styck på efla, det behövdes 4 för stereo (nära och jag vet ingen annan affär som säljer rör).

Det får gärna vara ritning med layout, men om det bara finns kopplningsschema så kan jag göra layouten i skolan med multisim och utiboard.


Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/28 :  22:43:52  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det är nog inte rören som är den stora kostnaden. Hur mycket tänkte du lägga på allt?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2005/04/28 :  22:46:19  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Så lite som möjligt, kanske 200-300 kr för komponenterna. Vill bygga HFLS-1 i trean(nästa år) som projekt arbete. Då kanske det även blir en rörförstärkare. Tittade lite på GainClone och den verkade enkel och bra. Har inte bestämt mig än. Så överös mig med förslag.

[EDIT:]
Hittar inte riktigt hur mycket Gainclonen lämnar. De gamla högtalarna jag använder nu(pioneer CS-343) är på max 30w. Och har spelat ganska högt på den 40w förstärkaren jag har nu(trasig som sagt)

Edited by - Flogiston on 2005/04/28 22:52:50
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/28 :  22:53:07  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det var inte mycket. Du får nog leta i gamla aparater efter delar isåfall. Traffos är rätt mycket dyrare än 300kr bara dem. Men det kanske går att hitta?

Kolla på http://www.passdiy.com/ de skall nog ha en del små förstärkare. Dock rätt mycket mindre än 50Watt de flesta. Tror jag.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/28 :  22:54:28  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Gainclone lämnar sällan speceillt mycket vad jag vet. Men det rör sig, väll om klass-a
Jag kanske borde hålla klaffen ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2005/04/28 :  22:59:07  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Nej nej pladdra på. Klasserna säger mig inte så mycket. Okej det var synd det med vad trafos kostade. kan nog lägga upp priser lite mer. Tänkte inte lägga så mycket på detta bygget. Men jag vill ändå ha något som jag kan spela på hemma. Jobbigt med hörlurar, både i skolan med bärbart och sedan efter skolan vid datorn.

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/28 :  23:05:02  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jo. Som sagt. 2-300kr är rätt tajt minst sagt.
Hittar du en tusenlapp till vore det nog lättare.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/04/28 :  23:09:37  Show Profile Send hobbes a Private Message
quote:
Gainclone lämnar sällan speceillt mycket vad jag vet. Men det rör sig, väll om klass-a
Jag kanske borde hålla klaffen ;)

Har själv väldigt dålig koll på detta..
Men LM3886 ger väl 68W i 4 Ohm och LM3875 56W i 8 Ohm..
Har fått för mig att delarna till själva förstärkaren inte är så blodigt dyra utan det som kostar är nätdelen...?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/28 :  23:13:13  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Nädelen är stor och tung och kräver mycket material. Det är aldrig något som går att effektivisera så mycket i produktion och transporter. En traffo som väger 5-10 kg är rätt mycket koppar.

Tror tyvärr det får bli att leta sig till delar på andra sätt än att köpa dem.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/04/29 :  01:18:07  Show Profile Send ILLY a Private Message
Effektsiffrorna som Hobbes anger är väl vad man får ut om man kör på maximal matningsspänning. Trafos kostar som sagt pengar. Men å andra sidan sitter det trafos i ungefär alla apparater, så det borde gå att rota fram en skaplig för typ en 150 spänn, om man är villig att rota i lite sopkontainrar och på loppmarknader. Det är dock sällan de är särskilt tydligt uppmärkta, så där kan nog läraren vara en bra resurs. Försök få tag på en med minst 100VA, 12-24V och dubbla sekundärer. M a o, ignorera klena apparater som t ex videobandare. Gå på jakt efter rejäla don, typ svetsaggregat och bilbatteriladdare och förstås gamla trasiga stereoförstärkare, det är väldigt sällan trafon är den trasiga delen. Hittar du bara med en sekundär så behövs två likadana, kan bli svårt.

Begagnade datornätdelar är perfekta att slakta på nätbrunn, on/off-switch, kylflänsar och elektrolytkondingar. Bara nyss nämnda delar vill gärna hoppa upp i 200-300kr om man köper allt nytt på elfa.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/04/29 :  01:18:35  Show Profile Send ILLY a Private Message
Just det förresten, håll oss uppdaterade och lycka till!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/29 :  01:21:42  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Bra sopletar-tips ILLY.
Ett problem är dock att soptippar inte vill man skall återvinna grejor.
Någon som har bra lösningar på detta? Muta dem med öl funkar oftast. Något bättre tips?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/04/29 :  07:49:48  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
EL-klasserna brukar väl åka regelbundet till soptippar? I alla fall i min skola... de har nåt avtal.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/04/29 :  07:57:33  Show Profile Send linnar a Private Message
"Vi har kommit till det stadiet då vi får bygga vad vi vill"

Härregud, när jag gick i skolan var det ljusstakar som gällde.
Tyckte jag hörd det var sämre i skolan nu för tiden.

Lite OT men kunde inte låta bli denna kommentar.

Edited by - linnar on 2005/04/29 07:58:56
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/04/29 :  09:16:02  Show Profile Send Kmj a Private Message
2-300:- totalt kan jag inte hjälpa med men en kompis skall snart göra sig av med lite trafos. De han har är på 160VA och 30-0-30 V (järnkärna) och priset kommer nog ligga på 200:-/st. Håll utkik i säljforumet under de närmsta dagarna eller så kan jag skicka ett pm när annonsen kommer upp, med dessa så kan du ju bygga en gainclone som redan har föreslagits (övriga: 3886 borde funka va?)

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2005/04/29 :  09:19:30  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Tittade lite elfa och de trafosarna jag såg där verkade inte så fasligt dyra som ni säger. 100VA, 2x 24V för under 300 spänn. Det tror jag att jag kan överleva.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=/elfa/produkter/se/185981.htm

Eller är detta fel typ at trafo?

KMJ, du får gärna PMa mig när annonsen kommer ut. Måste ju inte inhalndla allt på en gång.

Edited by - Flogiston on 2005/04/29 09:25:40
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2005/04/29 :  09:23:12  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Illly, klart jag skall göra. Blir nog lite bilder, i alla fall när den är färdig.
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/29 :  09:28:40  Show Profile Send Jooooon a Private Message
På Elfa är det priserna exklusive moms.

http://www.trimlog.se/butik/viewproduct.asp?artnr=RTR-100VA/2x24V

Där har du en motsvarande transformator för mindre pengar.


/J

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2005/04/29 :  09:33:56  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Tjenare,

Jag tycker du skall bygga en Gainclone. Den är enkel att bygga, ger bra resultat, låter bra, har bara ett fåtal komponenter.

Dessutom tycker jag vi startar en välgörenhetsinsamling, ett slags DIY:arnas Live Aid. Klart Flogiston skall bygga en Gainclone.

Jag har ett par LM-kretsar jag kan ge dig. De kostar vanligtvis en liten slant, men om du lovar att du faktiskt bygger en Gainclone, kan jag skicka dem till dig bara för att vara snäll.

Det vi behöver skrapa ihop till killen är:

* LM - kretsar (skickar jag)
* Trafo
* Glättningskondingar
* Likriktardioder (skickar jag)
* Liten heatsink (skulle jag kunna skicka om det inte går att få tag på närmare)

Tja, gör en lista och lägg upp här, så skall vi se till att skrapa ihop prylarna.

När skall projektet vara klart? Skicka mig ett PM med din adress.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/29 :  10:16:18  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Oj vilket generöst erbjudande Magnus.
Hade jag haft lite mer saker att tillgå hade jag gärna hjälpt till.

Kylflänsar brukar man kunna få gratis där datorer repareras. Dock bara små och mellanstora.
Räcker fint till likriktare och spänninsregulatorer.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/04/29 :  11:08:08  Show Profile Send Kmj a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39349

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/29 :  11:16:49  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kmj, schyst, men dock. bugeten är på ca 250kr totalt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2005/04/29 :  12:10:31  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Oj oj oj vilka schjyssta killar ni är(antar jag). Det är väll egentligen bara trafon som kostar "mycket". Bor själv i Mölndal så Göteborg är inte så långt, hade mailat dig direkt Kmj om jag hade haft ett kopplnings schema. Vilket föreslår ni att jag skall följa? Som jag har fattat det som så finns det en uppsjö av olika varianter av Gainclone.
Tack än en gång. Hififorum kommer alltid att ligga varmt om hjärtat :)

Edited by - Flogiston on 2005/04/29 12:12:22
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000