Author |
Topic |
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 18:45:54
|
Kan man kalla verkningsgraden på själva konstruktionen som rubriken?
Har alltid tyckt att hembyggda lådor(dom jag har gjort) låter tunt och skränigt utan riktig tyngd och tryck i ljudet.Det beror ju säkert delvis på ett kasst filter men det känns som om köpehögtalare får ut mer av elementen än man får i hemmabyggen.Kan det vara lådgeometrin som är så viktig?eller kanske avstämningen? Har haft att göra med ganska många olika element genom åren och alltid känt samma sak.
Är det någon annan som har känt likadant?
För några år sen tex,så byggde jag ett par riktigt stora högtalare.2,38 höga Fyra Gamma12:or basreflex fyra Respons 5" mellan och 2st beyma alu-domar och påkostade filterkomponenter(inte optimala värden) Det lät riktigt förskräckligt ,tunt och skrikigt.Med fyra 12:or borde det ju ha blivit annat ljud i skällan men inte.Efter det tröttnade jag på DIYhögtalare och köpte Blue diamond.
Nu har jag dock blivit sugen på att snickra igen men vill inte hamna i samma sits igen,såjag frågar:Hur får man en hög mekanisk verkningsgrad i en konstruktion?
Vad ska man tänka på?
Vilka är dom vanligaste misstagen?
|
Edited by - Llönnblom on 2005/04/28 18:49:54 |
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 01:24:52
|
Tycker nog att du svarar bra på din egen fråga:quote: påkostade filterkomponenter(inte optimala värden) Det lät riktigt förskräckligt
|
Militant cyklist. |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 05:56:37
|
Inser att mitt första inlägg var rätt så flummigt men tack för svaret iaf.Ska jag kanske köpa/låna en bok om högtalarbyggen?Vilken isåfall? |
Edited by - Llönnblom on 2005/04/29 05:57:08 |
|
|
iffe
Member
352 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 06:54:04
|
Loudspeaker design cookbook är bra och håller inte så rasande hög teoretisk nivå. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 07:52:47
|
Ett stort misstag som många gör är att använda så stora element som möjligt i en liten låda. Förhållandet låda/element skall vara så stort som möjligt för lägsta bas. Se bara på dina köpehögtalare. Audio Pro är mästare på att få fram bra bas med minsta möjliga element.
Åt andra hållet har vi nästa problem. Många gör felet att gå ner så djupt som möjligt för att få mycket bas. Sedan blir man besviken på hur tunt det låter. Orsaken är den att de flesta skivorna går ner som djupast till runt 50hz. En basreflex optimerad för 20hz har ofta inte mycket kvar vid 50hz. TL- är ett lysande undantag men en sådan skall man inte ge sig på att bygga första gången.
Vill man få valuta för pengarna dvs mycket tryck och mycket dynamik med ett billigt litet element skall man bygga ett riktigt horn. Dom kan bli stora och dom hörs. Här krävs en magvändarvarning.
Är det finlir som är intressant kan du gått fortsätta att lyssna på Blue diamond. Ett horn har nämligen en tendes till att låta horn. Men oberörd är ingen efter en transient från ett riktigt horn.
Men som, som redan nämts, ett dåligt delningsfilter kan spoliera allt. |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 08:20:43
|
Audioprona i originalutförande fungerar inte alls i mitt nuvarande vardagsrum.Nu kommer vissa att tänka:Han har säkert inte gjort nått åt akustiken! Det är sant,inte mycket på den fronten men jag känner att potentialen finns inte.Långt ifån.Det var därför jag började mekka med dom.Att koppla förbi ace-förstärkaren gav ett mycket snabbare bättre bas dock inte lika djup som innan.
Att dom fungerade i mitt förra rum berodde nog på att jag hade en rejäl peak i mellanbasen i det rummet och det passade Blue diamond bättre.Nu har jag nog en dipp istället.Djupbasen lät också mer oansträngd.Dom högre registren låter också sämre,antagligen reflexer och sånt.Problemen i dom högre registren är dock maginella jämfört med basen....
Så nu tänkte jag göra nått kul med elementen istället.Har ju redan provat en större basreflexlåda.
Ska se efter om Loudspeaker design cookbook finns på biblioteket.
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/04/30 : 04:05:42
|
Kan det vara så att du "lärt dig lyssna" i ett litet rum?
Jag känner folk som endast lyssnar i bil. Dom kan inte lyssna på "riktigt" hemma då det låter så tunt. Folk kan alltså lyssna sig fördärvade. När de lyssnar på musik som låter nära nog exakt tycker dom alltså inte det låter bra.
Dina högtalare har ett erkänt bra ljud för dom pengarna. Men dom skall inte ställas upp i ena smaländan av rummet utan dom skall nog stå mot en långsida för att komma till sin rätt, tror jag. |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/04/30 : 08:30:51
|
Rummet jag har nu är ungefär lika stort som det gamla rummet.Bägge hade en stor öppning ut till hallen.Har provat både på kort ock långsidan.Har dom på långsidan nu,det blir bättre.Har provat att bära in stereon i sovrummet också.Det blev lite bättre dock inget revolutionerande.Har också provat att bära in alla täcken och filtar i lyssningsrummet.Det blev helt klart ett lugnare renare ljud men basen var fortfarande lika mjäkig.
Nått som jag märkte i betonglägenheten var att högtalarna så att säga kopplade till rummet på ett grymt bra sätt.Varje ton som skulle kännas kändes verkligen.Här i huset blir det bara blähä...Det finns ju flera på forumet som har upplevt samma sak men jag tror att det huset jag bor i kan vara rekordkasst byggt,därav problemen.Om väggarna/innertaken är för klena kommer för mycket ljud att absorberas av dom.
Tänkte prova att bygga en annan lådmodell och kanske komma runt problemen på det sättet.En låda som har mer klipp och högre nivå på mellanbasen.En punkt där jag tror dom är smått felkonstruerade.Om man kollar in frekvenskurvan på alla diamondmodeller så sjunker nivån i mellanbasen tidigt.Det passar säkert i betongbunkrar men inte i klena trähus.
|
|
|
|
Topic |
|