Tyvärr är det rätt dyrt men å andra sidan borde det kunna utgöra grunden för en rätt bra nätverkad HTPC med musikambitioner. Jag gillar skärmen eftersom man kan spela upp ex. mp3 utan att behöva ha TVn igång.
Kombinerat med tyst kylning så borde det kunna bli ganska bra.
Om man vill leka händiga herrn finns det andra billigare alternativ.
Köp en billig desktop-lådda och byt fronten mot en massiv aluminiumskiva. Borsta/blästra denna.
Skärm kan fixas på flera sätt, dock har jag inte så bra koll på hur man löser tryckkänsligheten. En skärm till en PSone kan man få för under tusenlappen. Peta in ett gammalt ATI pci-grafikkort (klarar kompositsync) i burken och vips har du en billig färgskärm.
Du skall tänka på att du vill ha en riktigt tyst dator. Det betyder att du vill ha komponenter som avger lite värme och ett riktigt tyst nätagg. Exakt vad man väljer beror på vad datorn måste klara av prestandamässigt. Skall den "bara" klara av musik, filmvisning och lättare spel så kan du klara dig med en av de snabbare VIA processorerna i miniITX format. Då finns goda grundförutsättningar att få en tyst dator.
Om du behöver mer prestanda i datorn så undvik i alla fall Pentium 4 processorer. Mobile processorer och AMD64 ger mycket mer prestanda per genererad watt. Snabba grafikkort är stora bovar till massa oväsen, och alla snabbare har i original usla fläktlösningar, så räkna med att modda lite. Sista riktigt stora boven är nätagg. Om du har klara dig med liten effekt så kan du köra med "laptop" brick+DC/DC kort. Om du måste ha mer effekt så välj med omsorg. Alla som har små fläktar brukar låta förskräckligt.
Jag har spenderat mycket tid på att tysta datorer och skrivit några tusen posts på www.silentpcreview.com som är det enda forum av klass när det gäller tysta datorer. Jag ger gärna tips, men helst på så specifika frågor som möjligt.