HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Absorbentbygget fortskrider
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

stratocaster
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/04/26 :  20:10:20  Show Profile Send stratocaster a Private Message
Alla tips och råd från folk som gjort nåt liknande är välkomna!

Här är en bild av den nuvarande beta-test-fasen:

Frun pratar knappt med mig längre...

Snyggt? Nä. Men det låter väldigt mycket bättre! Nu kan man spela på lite vettigare volym utan att drabbas av fladdereko-döden. Fick sänka suben några dB. Mycket bättre stereobild.

Nu ska spektaklet bara snickras in i 70-läkt (4 kammare för stadga)och sen kläs med tyg (valt av vem då tror ni? försoningen kan vara nära). Den kommer såklart inte att ha samma form utan bli 2,5 x 1 meter och hänga lite ut från väggen. Jag tänkte dessutom sätta extra 70-läkt rakt ut från lådan runt om för att skapa en "svävande" effekt.

Ådi

För en optimist är glaset halvfullt. För en pessimist är glaset halvtomt. För en tekniker är glaset dubbelt så stort som det hade behövt vara.

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/04/26 :  20:21:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kanske kan det bli ännu bättre med något på bordet som tar bort/sprider 1:a reflexen ifrån högra högtalaren.

+ en tjock matta på golvet, skön att gå på också.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/04/26 :  20:28:12  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Oj, det där skulle min flickvän(snart sambo) nog inte acceptera. Har lyckats sålt in en hel del akustikåtgärder men det där skulle nog bli lite svårare

Förresten, är det inte vettigare att dämpa precis bakom och på sidan av högtalarna för förstareflexernas skull? Har även läst att man inte bör dämpa på väggen mellan högtalarna då det ska medge "positiv interferens" mellan högtalarna, eller något i den stilen.

Mvh / Christian

Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/04/26 :  20:37:00  Show Profile Send labrat a Private Message
Är det bara jag som har en flickvän som tycker det är snyggare med "tygpaneler" på väggen än tomt? Hon är mer ettrig över att få upp dessa än jag är (fast det är jag som betalar, så det dröjer). Har tänkt bygga 4st av markplattor 120x60cm.

Är också intresserad av var man BÖR teoretiskt sätt placera dessa (kommer ju att experimentera med placering innan de skruvas fast men riktlinjer är alltid bra).

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

stratocaster
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/04/26 :  20:43:25  Show Profile Send stratocaster a Private Message
Tack för snabba svar!!

Micke Y:
Matta är på förhandlingsstadiet. Kan gå vägen! Men bordet?! Ser du inte den vätskefyllda miniabsorbenten av plåt?

Baltazar:
Jo, jag har tänkt på det. Två absorbenter i stället för en är kanske bättre. Någon som vet mer om detta? Anledningen till jag siktar på en nu är att det 1. bara handlar om generell ekodämpning i "rätt" ände av rummet samt 2. att det var lättare att sälja in med tanke på tyg osv. Har tänkt på tre stycken som ett alternativ också.

Ådi

För en optimist är glaset halvfullt. För en pessimist är glaset halvtomt. För en tekniker är glaset dubbelt så stort som det hade behövt vara.
Go to Top of Page

stratocaster
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/04/26 :  20:46:31  Show Profile Send stratocaster a Private Message
Tack för övrigt för kokboken Micke Y! Jättemånga bra tips!

Ådi

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/04/26 :  20:48:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mina är placerade nära hörnet på sidoväggen (2st) och bakom högtalaren (1st). Om det är optimalt teoretiskt kan säkert andra berätta men ljudet är väsentligt bättre än innan i alla fall. Jag har förmånen att inte ha en massa dörrar och fönster att ta hänsyn till som vanliga dödliga måste.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/04/27 :  00:27:23  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Kan det verkligen spela så stor roll att dämpa så högt upp?
Jag tänker främst på den liggande gullfiberplattan längst upp.

Jag antar att det främst är subben som ställer till med bekymmer eftersom du inte dämpar bakom fronthögtalarna.
Prova med att dra fram både sub och frontar en aning. Att ställa dem lika i djupled som TV:n är oftast snyggast, så dit fram brukar gå bra att övertyga flickvän/fru.
Viktigast brukar vara området bakom högtalarna med spridning på ca 30 grader, speciellt om man har vägg bakom av olyckligt material.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2005/04/27 :  08:07:04  Show Profile Send Conan a Private Message
Tjena, stratocaster

Om jag skulle ha föreslagit akustikåtgärder i ditt rum skulle det nog inte sett ut som det gör på din bild.

1. De dämpskivor som du satt upp på ytan mellan högtalarna tror jag inte är optimalt placerade. Mitt mellan högtalarna brukar man i smårumsakustiksammanhang för stereolyssning inte rekommendera att dämpa alls p.g.a. att reflexer från denna yta hjälper till att minimera de kamfiltereffekter som annars kan uppkomma nära "sweet spot".

2. Vad som kanske vore bättre är att dämpa väggen direkt bakom respektive högtalare istället och lämna ytan emellan odämpad (eller diffuserad kanske). 2st 1x1 meters paneler eller så brukar nästan alltid vara välgörande för att minimera tidiga reflexer.

3. Eftersom du har höger högtalare uppställd relativt nära en sidovägg tror jag att dämpning på den väggen vore bra. Du riskerar nog att få en tiltande ljudbild när högtalarna står så olika från sidoväggarna. Testa att sätta en 1x1 meters gullfiberskiva på vägger placerad ungefär där baffeln på högtalaren slutar.

4. Fladderekon tror jag du bekämpar på ett bra sätt dels genom grundåtgärder i närheten av högtalaren, men också genom att sätta upp diffuserande element på väggen bakom lyssningssoffan, antingen i form av lite allmänt oregelbundna former (en bokhylla t.ex. brukar vara väldigt bra) eller med akustikprylar avsedda att diffusera.

5. Golvet!! Tänk på att fladderekon inte bara uppträder mellan väggarna utan även mellan golv & tak. Jag tror du skulle vinna mycket på att täcka en så stor del av golvet som möjligt med så tocka mattor som möjligt. Även för att i allmänhet korta ner rummets efterklangstid är åtgärder på golvet mycket effektivt. Och what the heck... när du ändå retat upp frugan kan du väl föreslå en heltäckningsmatta också?

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

stratocaster
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/04/27 :  09:54:26  Show Profile Send stratocaster a Private Message
Tack för fler svar!

silvervarg:
plattan som ligger högst upp ska inte vara där. Beta-testen består bara av rätt massa av rätt material på rätt vägg. Den färdiga produkten kommer att vara ca. 2,5 X 1 meter (bredd X höjd) och hänga ungefär i höjd med diskanterna i nederkant. Suben är faktiskt inte farlig efterklangmässigt utan vad jag försöker korrigera nu är frånvaron av tydlighet, djup och bredd i alla frekvenser. System Audios högtalare (mina är SA-1550) ska klara att stå rätt nära väggar och det tycker jag funkar. Suben har jag testat att flytta runt både här och där, men tycker att den funkar där den är (med rätt delning och volym).

Conan:
Håller med om i princip allt du säger. Höger sidovägg hade mått bra av någon åtgärd också, matta kommer. Väggen bakom lyssningsplats känns OK som den är.

Någon som har förslag på tyg till baksidan? Kommer inte att synas - ska bara hålla lagom tätt. Skit samma vad egentligen... har funderat på juteväv?

Ådi

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/04/27 :  17:28:06  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Baksidan kan du klä med polyestervadd. Se min tråd i signatueren om absorbentbyggen som är tillämplig i ditt fall.

Jag håller med Conan om att du bör prova att dämpa sidoväggreflexen och bakom högtalarna men lämna mitten på framväggen fri.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

stratocaster
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/04/27 :  19:33:49  Show Profile Send stratocaster a Private Message
Tack för tipsen LeoArietis!

Skönt att det finns andra dårar :)

Polyestervadden kommer jag definitivt att leta upp. Höger sidovägg ligger risigt till för en mindre absorbent. Matta ska införskaffas.

Men nu har jag hållit på & flyttat runt & pallat upp & haft mig. Hur jag än vänder och vrider så låter det bäst med väggen bakom högtalarna maximalt "ihjälslagen". Det retar mig eftersom alla argument för fri reflex i mitten verkar logiska. Jag antar att det har med material i (& på) väggarna, takhöjd och en miljon andra saker att göra.

Eftersom jag inte bara är envis utan dum också så kommer jag att testa det här:

Bild på rätt form men fel höjd utan ram:

Ritning (hade jag haft en A3-scanner så hade ni kunnat se nåt):

Tack för alla synpunkter!!!

Ådi

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/04/27 :  20:58:22  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Ett förslag på förklaring till varför du tycker helt dämpad frontvägg låter bäst är TVn i mitten som funkar som en reflektor. Du skulle ju kunna prova utan TV bara för att kolla?

En rejäl matta är också ett bra tips på att förbättra akustiken och varför inte lite tjocka gardiner placerade ovanför fönstren utan att skymma ljuset? Gardiner och matta är nog lösningen på fladderekot.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2005/04/27 :  21:20:48  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Om du skall ha kvar TV:n mellan högtalarna så tror jag att du bör flytta fram högtalarna så att de åtminståne kommer litet framför TV:n (och övriga hårda föremål i närheten så som stereomöbeln), helst flera dm, men det låter sig kanske inte göras.

Se i vilket fall till så att TV och stereomöbel inte kommer ännu längre in i rummet på grund av dina dämpåtgärder, då tror jag att de får negativ effekt.

Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

stratocaster
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/04/27 :  21:49:45  Show Profile Send stratocaster a Private Message
Tack för fler svar!

TV:n står där den gör så länge jag vill fortsätta vara sambo. Gardiner är förbjudna. Så!

Jag har flyttat högtalarna (System Audio SA-1550) fram & tillbaka ett antal gånger. Om jag flyttar ut dem från väggen ett par decimeter till så tappar jag en massa lägre mellanregister... smacket försvinner ur kicken om man säger så. Botten finns ju kvar tack vare suben, som jag då måste gå & ängsligt sänka. När jag sen flyttar tillbaka dem till läge 1 (nära vägg) så upplever jag ingen försämring i registret 500 Kz upp eller för den delen spridning av den. Go figure...

Jag tror att högtalarna är lite speciellt avstämda för väggar och små rum. Intresserade kan göra en sökning på www.hifi4all.dk (en dansk systersida), där debatten svallar lika högt om SA som om PiP osv i Sverige.

Sen slog mig en annan osannolikt dum idé: varför inte göra absorbenten 120 mm högre? Eftersom den i sig själv är 70 mm tjock och jag tänkte ha den... tja, varför inte 50 mm ut från väggen? Då får man ju plats med 238 CD's i den också längst ner (med tyg runtom såklart).

Ådi

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000