HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Limskiva
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/26 :  14:10:53  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Någon som provat ta planhyvlat virke(furu), ex. 45*22mm och limmat ihop detta i limskivor? Hur stor risk är det för sprickbildning?

Limskivorna skulle bli ungefär 45*80cm stora.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/04/26 :  15:04:29  Show Profile Send classe a Private Message
ska gå bra det planhyvlat virke är ner torkat, så sprickor blir det inte
så lätt.tjockleken 22 eller 45 på lim skivan?
limmet är starkare än trä men det viste du säkert redan.
lycka till mvh classe

18 ska de va.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/26 :  15:12:44  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tjockleken är 22mm och bredden 45mm. hade gärna tagit björk men det finns bara furu färdighyvlat.

Frågade på stället där jag var och kollade om sprickor och han nämnde också att vid påfrestningar spricker träet före limmet. Nu kan jag inte tro att det blir stora påfrestningar, eller? Sen kommer jag både betsa dem samt antingen olja eller lacka över detta. De ska tillslut bli träsidor på högtalare.

Finns färdiga både hobbyskivor i 18mm, lite tunna dock samt bänkskivor i 28mm(dyra) i björk som skulle fungera. Men problemet med dem är att jag inte får det utseende på träet jag vill ha.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/04/26 15:13:04
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/04/26 :  16:41:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
De planhuvlade jag köpte, slog sig så fort de kom in i värmen...
Kanske får kolla efter möbeltorrt virke ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/26 :  18:19:57  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Zalve: Vilka dimensioner hade du?

Det kommer ju bli ihoplimmade skivor, jag antar att de håller starkare än var bit för sig men det är kanske här risken för sprickbildning blir.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/04/26 :  18:54:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
95x21mm

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000