HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nackdelen med seriefilter (eller?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/04/24 :  13:27:19  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Ja vad är nackdelen med seriefilter till högtalarna? LC Audio, Acustic Reality, Tony Gee och Edgar DeGeer är ju några som förespråkar fördelen med seriefilter. Det är dock inte ofta man ser dem här på forumet och jag har inte heller läst att de används i kommersiella högtalare.

En stor fördel som jag som lekman kan se är ju att det är få komponenter i ett seriefilter. Med få komponenter kan man ta sig råd att köpa riktigt bra filterkomponenter. Det är trots allt skillnad på 5 eller 15 komponenter i ett filter…..


Som sagt, vad är nackdelarna med seriefilter? (eller fördelarna)

läs mer på: http://hello.to/hifi

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/04/24 :  18:37:37  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
"En stor fördel som jag som lekman kan se är ju att det är få komponenter i ett seriefilter."

Det är just det som är problemet... vi är lekmän. Seriefilter är vad jag har förstått ganska komplicerade att få ihop och särskillt att få bra. De säger att man måste prova många gånger innan det blir rätt.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/04/24 :  18:45:54  Show Profile Send asto a Private Message
Systemets impedans verkar ligga högre i ett seriefilter, blir väl snällare mot förstärkaren, annars är jag helt novice på serie filter.....


Edited by - asto on 2005/04/24 18:46:48
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/04/24 :  18:47:16  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Att få ihop ett "vanligt" filter är inte direkt lätt det heller, för oss "lekmän"..... Och med få komponenter så blir det om inte annat billigare och enklare att experimentera.....

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/04/24 :  19:51:45  Show Profile Send jonasz a Private Message
Jag har hört precis tvärtom att det är lätt att få ihop ett seriefilter som låter bra (med rätt element) men väldigt svårt att få det att låta utmärkt. Vad jag förstår så är det bland annat svårare att kompensera elementens frekvensgång i ett seriefilter. Testade för många år sedan att köra XT25 med 8545K och det lät ok men inte mer, subjektivt bättre än ett par Ino PiP i alla fall. Kör numera med aktiva filter och de dänger alla passiva...

Mvh
Jonas

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2005/04/24 20:47:09
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/04/24 :  20:01:41  Show Profile Send jonasz a Private Message
Jag vet att QLN använde seriefilter i några av sina modeller, bl a Signatur och One om jag inte minns fel.

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/24 :  20:11:36  Show Profile Send ohmega a Private Message
En effektförstärkare kan ju beskrivas som en spänningskälla med mycket låg utgångsimpedans. För enkelhatsensskull kan vi säga att den är noll. I en normal kopplingskonfiguration så är ju elementen kopplade parallellt...detta innebär ju att en ändring i filtret på ett element inte ändrar funktionen hos det andra filtet med tillhörande högtalarelement.

Om du därimot seriekopplar elementen så innebär det ju att om filtret ändras på nåt ställe i kretsen - så förändras ljudet i samtliga element.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/24 :  20:21:10  Show Profile Send mjon a Private Message
Jag vet inte riktigt om jag håller med om att det är färre komponenter i ett seriefilter. Det beror nog i så fall på att de flesta seriefilter som man ser har mindre branthet. Det borde krävas i stort sett lika många för att få till samma branthet.

/ Magnus
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/04/25 :  09:46:31  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
"Att få ihop ett "vanligt" filter är inte direkt lätt det heller, för oss "lekmän"..... Och med få komponenter så blir det om inte annat billigare och enklare att experimentera....."

Sant.. är ingen expert försöker bara återge det jag läst.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/04/26 :  14:57:11  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
ingen kritik utan mer en konstaterande att filter är ruskigt svåra att få till, oavsett konstruktion. Tänkte att seriefilter kasnke är lättare att få bra elelr att de kan ha fördelar "vanliga" filter inte har.

Citera Edgar DeGeer:
"Especially the series filter is amazing. I have heard a number of commercial designs employing series filters and they all stand out in dynamics and imaging"

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/26 :  16:42:32  Show Profile Send marens a Private Message
Ett par nackdelar:

1. Det är svårare att göra precis det man vill göra om man vet vad det är. Detta eftersom hög och lågpassdelen i filtret är beroende av varandra. Mindre flexibilitet kan man säga.

2. Mer back-EMF mellan elementen eftersom de i större grad är kopplade elektriskt till varandra. (lägre impedans mellan elementen).

3. Olinjäriteter i elementen (tex i impedansen, varierande talspoleinduktans och ändring av resistansen pga uppvärming) gör att signalen för det andra elementet moduleras av det ena elementet. Högre distorsion och mer dynamisk olinjäritet kan man säga.

Färre komponenter, hmm jag vet inte. Antalet komponenter som man kan använda kanske är mer begränsat men att det skulle behövas färre komponenter tror jag inte.

Största fördelen är väl som flera påpekat tidigare att det är enklare att nå ett ok resultat utan mätutrustning. En annan fördel är att elementen tycks komplettera vararandra på ett mer integrerat sätt pga att de är elektriskt inbördes beroende. Det blir lite som en våg elektriskt när ena sidan sjunker så höjs andra sidan. Men har man mätutrustning och kunskapen att göra ett mycket bra filter så har parallella filter helt klart mer fördelar och möjligheter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000