HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 SE med 6AS7..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/01/16 :  22:29:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hade du PL519 liggande?
I så fall behöver du nog inte blanda in "P" i "SET".
10-14W SE om du triodkopplar och skaffar ett par trafos på 3-5k

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/01/16 :  23:09:29  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Det blir ju visserligen att gå ifrån diskussionens rubrik, men det gjorde jag ju till stor del nyss.
Jo, jag har nog ett 20-tal blandat begagnade PL519/PL509.
-Duger beg. till Bernts OTL ska det väl duga här också.

Du Fuling som sitter på triodkurvorna, kan du göra en
jämförelse mellan triodkopplad PL519, 6L6 och 6080?
Även om PL519 skulle vara aningen krokigare kanske det inte
spelar så stor roll om jag inte behöver styra ut till mer
än ca fem watt. Kan du ge (redan gett?) uppgifter på
lämpligt B+ och Ia eller Rk också?
(hmmm.. något har du skrivit om detta tidigare)

Ett 20-tal PL504 har jag också, så de kan vara
något att fundera över? Klenare rör dock så där kanske
behövs åtminstone två parallellt?

Jag har en kraftig trafo med 42v sekundär så glöden är fixad
för PL519. Utg-trafar får jag linda själv. Stort blir i alla fall
mindre plåttrigt att linda. Måste nog bli
nättrafo-järn. Någon som vet om/var man kan köpa trafoplåt
för audio och vad det kostar?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/01/16 :  23:20:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
Av de tre alternativen skulle jag definitivt köra på PL519, sett både till linjäritet och uteffekt.
Jag har nåt minne av att jag har nämnt någon skaplig arbetspunkt någonstans, men var?
Jag har i alla fall pappren kvar så att jag kan titta igen om det behövs.

Trafojärn som *duger* (enligt mig) köper man enklast från svebry.se
Faktum är att det är nog det enda ställe jag känner till som säljer trafojärn via postorder.
Du får ett par hyfsat stora kärnor med bobiner för några ynka hundralappar, det är det värt för att slippa massakrera en massa gamla nättrafos som ändå inte går att få isär...

PL504 har sin charm de också, främst att man kommer undan med låg omsättning i trafon. Dock ger de bara ett par watt per rör.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/01/18 :  17:31:14  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Om PL519 tycks vara ett vettigt val blir det onekligen mycket enklare.
Kan jag verkligen få så mycket som nästan 14w ut triodkopplat? -Max anodförlust är
30w men det är väl sällan man når mer än 30-40% verkningsgrad SE/A1?
Kollade nyss pentodkurvorna, -distorsionen tycks vara hög men bestå av ovanligt
lite udda och högre harmonier. Lägger man en ganska brant arbetslinje ser det ut so¨m
att man mest får 2:a-tonsdist. Kan det vara så vackert eller har jag missuppfattat
konsten att tolka Ia/Ua-kurvor?
Kan Fuling ur PL519:s triodkurvor se vilket typ av distorsion som är dominerande?
6080/6AS7 verkar ge praktiskt bara 2:a-tonsdist. Triodkopplad 6L6 samma sak, vilket också bekräftas av siffrorna i databladet. De uppgifter jag sett om EL84 (triod) visar
på högre halt 3:e-ton. Kurvorna har också mer oregelbundna avstånd och det
låter också sämre än 6L6.
Inte är väl PL519 ett beamrör?
På nått vis VILL jag att 6AS7 ska vara bättre, för det ser ju snyggare ut...

"3-5k Ra på PL519" -vilken ände är att föredra om man prioriterar låg dist framför uteffekt?
Hur stor gallerförspänning är lagom? Går det bra med katodbias utan
att tappa en massa B+?

Om jag nu ska köra en rörtyp jag har gott om kan jag lika gärna gödsla lite. -Om jag så bara får 8w ut är det säkert nog, men med två PL519 paralellt kan jag halvera Ra och
få en bättre trafo samtidigt som rören inte behöver ta ut svängarna
lika långt. Tyngre att driva dock, men borde vara lättare än en bunt 6AS7.

Nä, nu ska jag micra köttbullar och sedan läsa tråden från början!

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/01/18 :  18:39:04  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hur man utläser andratonsdist och tredjetonsdist osv r rörkurvor vet jag inget om.
Lägre last (alltså högre impedans) ger väl generellt lägre distortion överlag med trioder.
De arbetspunkter jag tittat på för PL519 kräver 90-100V gallerförspänning, så det kommer att krävas ett köttigt drivsteg.
Nästan enklare att köra skärmgallerdrift, då behöver man bara ca. 20V rms drivsignal och en source/katodföljare som buffrar drivsteget.
Den kopplingen vet jag fungerar bra, triodkoppling av det röret vet jag ingenting om utom att kurvorna ser hyfsade ut och att man måste köra skärmgallret långt över max spänningsspec.

Som jag tjatat om förrut, parallellkoppling av rör är nog inte så roligt som det verkar. Matcha rören NOGGRANT i så fall! Rörbyggarvärlden verkar tämligen enig om att det så gott som alltid låter bäst med bara ett slutrör per kanal. Finns säkert undantag, men är det värt besväret att behöva dubbla storleken på samtliga trafos för att kunna höja volymen 3dB?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/01/18 :  19:04:32  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Köttbullarna trillade ner och jag har hittat det Fuling skrev
tidigare om triodkopplad PL519:

"Vid 325V, 100mA, 4,5kohm och -85V får man ut 8,5W med hyfsad (men inte pefekt linjäritet. Svingar 275V åt ena hållet och 240 åt andra om jag minns rätt."

Om det nu är en relevant teknik att grovuppskatta 2:a-tonsdist
så är kvoten mellan pos. och neg. sving = 0.87 och det är inte illa.

Något senare skriver F:
"Intressant, ökar man spänningen på PL519 upp till 370V får man ut över 12W SE triod." och "Värre är att gallerförspänningen hamnar på -100V, så det tarvas ett manligt drivsteg med något häftigare än ett motstånd som anodlast...!"

Luktar det SRPP som drivsteg nu? Drivproblemet börjar likna 6AS7
men man kan trösta sig med en flerdubblad uteffekt.
Hur mycket påverkas lämpligt Ra och resulterande dist av att B+
höjs från 325v till 370v?
Ökningen av B+ är 14% medan uteffekten ökar med 40!
Hur är detta möjligt? Olinjära samband jag inte förstår känns alltid obehagligt...

Hur som helst känns det nu som att rörvalet till nästa SE-bygge är givet. -Eventuella resultat kommer således inte att redovisas
i den här tråden. (å gubben får behålla sina 6AS7)


EDIT:
Hopps! Fuling hann svara medan jag skrev...

Bra, nu har du ytterligare förenklat mina vägval.
-Nä, nackdelarna med parallella rör är nog större än vinsten.
I synnerhet som ett enda PL519 ger fem ggr mer effekt än min nuvarande favorit med 6L6. Tror fortfarande att det inte räcker
för basen, men jag har ändå tänkt att separera denna på egna slutsteg och högtalare. När vi ändå talar PL519 i denna tråd (fyyyy så OT) måste jag tillägga att jag är oerhört sugen på att prova
jondiskanter med samma rör. http://www.geocities.com/ResearchTriangle/Thinktank/1866/plasma.htm
Ingenting går upp mot lukten av det perfekta ljudet!

EDIT:
Den här är bättre (och lika OT):
http://www.ece.villanova.edu/~cdanjo/plasma.html#menu

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2006/01/18 19:34:57
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/01/18 :  19:46:16  Show Profile Send Fuling a Private Message
SRPP?
Huuu!!
Anoddrossel om jag får be!
...fast det är förstås min helt privata åsikt.

Angående effekthöjningen på 40% så är det inte alls omöjligt att jag räknat fel någonstans, jag ska som sagt försöka fixa över rörkurvorna så att du kan räkna själv.

Vill slå ännu ett slag för skärmgallerdrift när det gäller PL519.
Har för mig att jag tittade på en arbetspunkt som skulle ge hela 16W ut med en linjäritet minst lika bra som vid triodkoppling.
En teoretisk nackdel med den kopplingen är att utgångimpedansen blir ganska hög utan NFB, men jag har lyssnat med och utan återkoppling ihop med två-tre olika högtalare och det är inget stort problem i praktiken. Kör man med bredbandselement är det bara bra att ha lite utgångsimpedans.

http://www.geocities.com/bobdanielak/technoteNo33.html

Den artikeln förklarar allt man behöver veta, själv bytte jag katodföljaren mot en liten mosfetföljare och det funkar utmärkt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/01/29 :  13:08:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hmm, nu har jag suttit på jobbet och funderat en massa igen, det är inte bra eftersom det leder till en massa onödiga projekt som kostar pengar.
Nu är det ju så att de mest lyckade projekten brukar vara de som man slänger ihop i en handvändning av skit man har liggande hemma, och det känns som att man behöver koppla av ibland från de lite mer seriösa byggena med 813 och 6B4G.

Trots allt jag skrivit om 6AS7 så lockar det lite ändå, två halvfeta trioder i en snygg glasbubbla för nästan inga pengar...
Nu råkade jag sälja mina 6AS7:or för ett tag sen då det var mycket månad kvar islutet av lönen, men eftersom de är billiga så beställde jag på impuls ett par nya för en stund sen.

Jag har nämligen suttit och haft lite miniräknarexceris för mig, och jag tror det kan bli riktigt skapligt ändå det här.
Det faktum att Lord byggt och lyssnat väger ganska tungt, jag har lyssnat på annat han byggt och påstår han att det låter bra så tror jag ganska mycket på det.

Jag har som vanligt en massa bråte som måste komma till användning, närmare bestämt följande:

2 st Hammond 125CSE. 8W 60mA, jag hade hellre tagit en trafo som tål lite mer likström men det här är vad jag har.
Tänkte bonnkoppla lite och lägga in sekundärerna som CFB, som motkoppling bektraktat blir det inte mer än 1-2dB men det har fördelen att bägge lindningarna i trafon så att säga kommer till användning och bidrar till primärinduktansen.
Genom att man i praktiken får en spartrafokoppling höjs impedansen till 2,9k istället för 2,5k och det ser gynnsamt ut för linjäriteten.
Visst tappar man effekt, men 1,7W istället för 2,0W... Wow vilken skillnad i ljudtryck!

1 st nättrafo från en gammal Philips EL6400. Ger 115-0-115V ut som ska helvågslikriktas och filtreras till ca. 150VDC. Glödlindningen räcker till både slutrör och drivrör.

1 st drossel, induktans okänd men den är stor och luftgapad och har låg DC-resistans så den blir bra...

+ diverse 220uF 200V lytar och annat småskrammel som behövs.

Eftersom jag får ut bara 150V ur nätdelen så tänkte jag mig ett par små features i slutsteget: Justerbar gallerbias istället för katodbias samt LC-kopplat drivsteg.
Biaskretsen blir närmare bestämt en hybridhistoria, jag tänker mig ett avkopplat 100 ohms motstånd mellan katod och jord (snarare katod och trafosekundär). Det kan nog hjälpa till att jämna ut saker och ting lite, dessutom har man nåt att mäta tomgångsströmmen över.
Databladet påstår att 6AS7 inte trivs med gallerbias, men det tror jag vad jag vill på!

Biasmatningen blir en standardhistoria med en diod från nättrafon, likriktare + filtrering samt ett par pottar.

Drivsteget blir PCC88, 360ohm + 330uF på katoderna och ett par Hammond 156C på anoderna. Jag siktar på ca. 105V/7-8mA över röret, det ska räcka för att svinga de +-60V som slutröret vill ha.

Eftersom alla inblandade trafos och drosslar är okapslade och fula så får jag kosta på mig att bygga ett chassi med kåpor över dessa.
När det kommer till kritan så blir det nog ett litet chassi med signalelektronik och en större burk med nätdel, sistnämnda får se ut hur den vill eftersom den ändå kommer att gömmas undan.
Jag har lättdrivna högtalare nuförtiden och då vill jag inte ha en stor nättrao någon decimeter från känsliga småsignalkretsar.

Egentligen borde jag likrikta glödmatningen av samma orsak också, men då är jag inte så säker på att glödlindningen i trafon orkar med längre. Fast det vore ju skönt att bara släppa in välfiltrerad likspänning i förstärkarchassiet...
Kanske kan prova med korrekt avstörd/avkopplad AC först och se om det håller tyst eller inte.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/01/30 :  00:05:55  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Fula, fula Fuling!
-Jag som just börjat vänja mig av från begäret att testa 6AS7
och i stället satsa helhjärtat på PL519.
Du tror inte man märker skillnad på 1,7w och 2,0w? (verkar rimligt)
Men i så fall kanske den upplevda ökningen från 1,3w är marginell.
-Då slipper jag ju helt att bygga.
Ska se till att öka utstyrningen av mina triodkopplade 6L6 ända upp
till klippning. Kanske kan jag pressa lite till njutbart ljud innan¨
det börjar skrälla. Kompletterat med sub (separat-ampad +aktiv delning) kanske gör mig nöjd. Men det är ju KUL att bygga också...

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/01/30 :  08:34:52  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Men det är ju KUL att bygga också


Ja, det är därför man håller på!
Med tanke på hur mycket pengar jag lagt ner på komponenter de senaste 5-6 åren hade det varit betydligt lönsammare att köpa en skaplig high-endanläggning på en gång...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/01/31 :  16:12:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Fick rör på posten idag, ska väl ta itu med att tillverka ett chassi till helgen om inget kommer ivägen.

Har lite funderingar kring de där 125CSE. Dels är ju luftgapet lite för klent för att passa 6AS7, jag skulle vilja dra bortåt 80mA istället för de 60 som den är specad för. Dessutom är trafona inte särskilt vackra att se på.
Man kanske skulle avlägsna de där fula plåtramarna som håller ihop kärnorna och tillverka "endbells" (kåpor) av plåt istället?
Har lite funderingar på hur det skulle kunna göras utan dyra specialverktyg och krångel.
Har man väl rivit trafon så kan man ju öka på luftgapet lite också när man ändå är i farten.

Tål att funderas på, och jag ska ta en närmare kik på trafona vid tillfälle.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/02/03 :  22:53:42  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Fuling, påsen blir kvar på bussgodset över helgen.

http://elektroarkivet.homelinux.net/webforumbilder/6AS7G.JPG

Så, nu har jag tjatat av den gamle TV-reparatören hans båda 6AS7G.
Så nu ska det väl bli ett provbygge så småningom. Eftersom jag ännu inte lindat om de transformatorer jag tänkt ha till högtalarna
så blir det nog 220/12 ringkärnor och parafeed. Måste mäta upp
drosslarna jag tänkt använda. Vad kan vara lämplig kopplingskonding för utgångstransingarna? Effektgirig som jag är och så snygga som rören är så vill jag prova att använda båda. Borde alltså bli åtminstone 2x5w ut. Med tanke på drivstegets stora sving borde jag
välja bästa möjliga rör. Valet står i så fall mellan 6SN7 och E88CC.
Det förstnämnda borde vinna på linjäritet, men kanske E88CC funkar bättre på den låga anodspänningen?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/02/03 :  23:08:01  Show Profile Send Fuling a Private Message
220/12= 18,33. Hög omsättning, förvisso samma siffra som jag räknat med till mitt bygge men jag är å andra sidan nästan helt ointresserad av uteffekten. Till PSE är det definitivt onödigt högt, du lär inte vinna nåt på att köra PSE med så hög impedans.
Om du kör med 4 ohms högtalare blir det såklart lite annorlunda.

KOpplingskonding? Tja, 8-22uF nånting.

Med låg matning lär ECC88 definitivt vara ett bättre val.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/02/04 :  00:00:14  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
"Kalles" OA14 håller åtta ohm. Får väl gå ut i skrotladan och leta andra transingar då.
Kan ju göra som Lord och prova på spikplatta först och då med ensamt 6AS7. Får ju trots allt
dubbla effekten mot min nuvarande älskling.
När nu "trög-trioderna" kräver så stort gallersving kanske det är lönt att ordna en högre B+
till drivsteget och använda mina 6SN7 i två steg? Med det chassie jag valt (ur skrotad radio
från ca 1940) passar oktalrör snyggast dessutom.
(jag lånar SN7:orna ur min 6L6 SET)
Tänkte också köra med rörlikriktare då chassiets originaltrafo
är gjort för sådan. Nättrafon är rejäl men jag är osäker på om den
klarar både törstig glöd och anodström. Har för mig att chassiet har
fem oktalsocklar.
Måste mäta och räkna lite...
Tänkt så lätt jag fastnar för det rent estetiska...
Får ursäkta mig med att jag inte hittar några mässingsspikar
att slå ner i en spånplatta.

EDIT:
Javisst ja, lovade ju Fuling att berätta vad jag upptäckt för skillnad mellan mina 6080 och 6AS7: De båda RCA 6AS7:orna har
kylplåtar på de yttre gallerstödens båda ändor. Mina två RCA 6080
har i stället endast kylning på ovansidan och det i form av en
liten svärtad plåtburk på båda gallerstöden. Mitt tredje 6080
av annat fabrikat har kylplåt som på 6AS7, men bara på ovansidan.

Min uppskattning är att 6AS7 har minst dubbla arean på styrgallrens
kylplåtar. Frågan är om kylningen har något som helst med A2-drift
att göra eller om det helt enkelt behövs för strålningsvärmen?
I en spänningsregulator (som dessa rör är avsedda för) borde
A2-drift ge mindre spänningsfall i regulatorn och att röret blir
olinjärt vid gallerström borde inte spela någon betydelse.


Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2006/02/04 00:32:17
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/02/04 :  01:37:48  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjena!
Kör hårt ba! Tänk på att 6080/6AS7 måste vara varma innan anodspänning kopplas på. Annars finns risk för överslag i röret. Jag körde mina 6AS7 på 250v B+. Det fungerade mycket bra. Dom drar mindre ström genom trafon om man kör dom se då. Jag har inte hunnit med något 6AS7 bygge ännu men 2st EL84 pp och en 6V6 pp har färdigställts. 6AS7 ligger och maler i bakhuvudet. Jag funderar på att driva med en pentod C3G. Kör man en sådan pentod kopplad så kan man "Ställa" förtärkningen med g2. När det gäller katod bias är det lättast och ha en reostat som katod motstånd och skruva tills man är nöjd. Mät sedan och ersätt med motstånd och kolla med era teorier om dist och sånt stämmer med verkligheten. Alla uppfattar vi ljud olika. Ja har "teoriserat" tidigare men det är lättare att prova på en planka än att räkna.

M.V.H. Blomman...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/02/09 :  17:22:58  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Kanske i klunsigaste laget med en racklåda, men det blir luftigt t.o.m. med massor av järn för parafeed. Rundradiochassiet jag tänkte på först blir väl trångt. Till det runda högtalarhålet finns ett lackerat nät som förhöjer utseendet.





Beträffande ringkärnorna jag nämnde tidigare så ha de två 12V-lindningar som kan kopplas i serie.
Omsättningen blir då 220/24=9,2 Z-oms=85. Med 8ohm högtalare får jag
680 ohm Ra. -Hur är det på två parallella 6AS7-halvor?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/02/09 :  18:23:41  Show Profile Send Fuling a Private Message
Häftigt chassi!

680 ohm funkar nog bra till PSE.
I verkligheten lär det inte vara så blodigt noga med tanke på hur högtalarimpedansen varierar osv.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/02/11 :  03:52:32  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjena!
Ballt chassie. Nu är du halvvägs! Kör hårt ba!

M.V.H....

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/02/15 :  23:16:52  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Så, nu har jag börjat släpa ihop allehanda järnklumpar till bygget.
Först blir det nog spånplatta à la Lord-bygget.
Har två rejäla drosslar på 13 Henry vardera. Primärinduktansen på mina 25VA ringkärnor
är ungefär den samma. -Kan det bli något av de klumparna?
Tungt blir bygget!
Kan man förresten konvertera en gammal nättrafo till sildrossel genom att
plocka om lamellerna så man får luftspalt?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/02/16 :  11:01:03  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kul att det händer saker!
Visst kan man göra om en trafo till en drossel, men om kärnan är lackad efter monteringen så är det nog mindre jobb att starta en gruva, ett smältverk, en valsningsanläggning och en trafofabrik som tillverkar en ny drossel än att pilla isär lamellerna utan att ha sönder dem
Olackad = inga problem
Lackad = problem, stora problem

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/02/16 :  21:20:19  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Äh, vaddå Fuling? -Med vinkelslip får man isär även lackade paket
och ordnar samtidigt luftspalten...

Skämt åsido, vad tros om induktansen 13H i sammanhanget?
(jag borde uppenbarligen läsa på lite i mina gamla böcker)
Jag ska provköra drosslarna på min 6L6 SET. -Bara att koppla av
befintliga utgånstransingar med kondingar och sätta drosslarna
mellan B+ och anod. -Eller tänker jag halvt bak-om?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/02/16 :  21:29:43  Show Profile Send Lord a Private Message
13H bör räcka gott och väl för en ½ 6AS7:a, det är dubbelt upp än vad som behövs.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/02/16 :  21:43:50  Show Profile Send Fuling a Private Message
13H blir nog alldeles lagom.
Frekvensgången uppåt blir kanske inte i världsklass om det handlar om vanliga filterdrosslar, men det kan mycket väl LÅTA bra ändå.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/02/23 :  22:56:54  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Om det är parafeed som du tänker på så borde 13H räcka. Det ska ju vara en konding med åxå. Då blir det en LC krets och du kan öka eller minska värdet på kondingen. Du ser på "skåpet" om drosseln eller kondingen är för stor eller för liten.

M.V.H. Blomman...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/02/24 :  12:49:16  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Låter bra. Något bra utgånsvärde på kondingen?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000