HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pac skrev; T-1610 är ett av ytterst få rör...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/04/26 :  02:08:22  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
...i världen som är specifikt designat för att arbete i audio-området.
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39213&whichpage=1
(Jag ville inte gå off topic i tråden, därav en ny tråd)

Jag trodde de bara hade ett användnings område, för just audio. Vad skulle annars rör vara tillverkade för?

Nu i North Carolina, USA.

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/04/26 :  06:47:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Lars!

Tackar för att du inte drog iväg i bildreportaget utan startade här istället.

quote:
Vad skulle annars rör vara tillverkade för?
Ja, det kan man fråga sig...

Rör har använts till alla möjliga applikationer där förstärkande kretsar används tex radar, TV, radiosändare, telefonväxlar, .... ALLT

De rör som används i Audiosammanhang är oftast designade för andra applikationer. TEX så är PL509/519 egentligen ett rör som använts i TV-delen i TV-apparater, 6C33CB är designat för radar applikationer i MIG-planen och så vidare

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/04/26 :  08:00:51  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Ok, nu hänger jag med. Tack!

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/04/26 :  09:03:15  Show Profile Send eliot a Private Message
Det fanns en tid innan transistorn

Transistorn uppfanns 1948 på Bell Labs i USA och de fick nobelpriset 1956. Innan dess byggde all elektronik på rör och det finns ju mycke elektronik som inte har att göra med Audio. Transistorradion kom väl i slutet på 50-talet .....

Det är Edwin H. Armstrong som skänker sin fru en portable superheterodynmottagare - världens första bärbara radio någon gång strax efter första världskriget. Armstrong var den som bidrog mest till radions tidiga utveckling och konstruerade superheterodynkretsen under första världskriget och uppfann FM-radion 1933.

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/04/26 :  09:48:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det ska tilläggas att rör även används på ny utrustning för högspänningstillämpningar, om jag inte minns fel så använder ABB rör i vissa av sina AC/DC omvandlare (väldigt höga spänningar).

Det sitter faktiskt också rör i en högspänningskälla jag använder på jobbet (upp till 6000V) och den är nog bara tio år gammal, det finns ett speciellt reglage för att ställa in glödströmmen.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/04/26 :  16:43:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Den mest utbredda användningen av rör idag är nog bildröret på TV-apparater. Men, det är nog historia snart det med. Flatbildskärmarna kommer nog att ta över där med.

Finns det fler moderna användningar av rörteknologin? Hur är det med microvågsugnarna, är inte magnetronen ett rör?

Go to Top of Page

Nissenos
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/04/26 :  16:45:26  Show Profile Send Nissenos a Private Message
Bell Labs måste vara en av de mest facinerade platser att arbeta på... Hur mycket har vi inte att tacka dem för allt som finns nu och kommer finnas. Lite av en drömverkstad.

N/A
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/04/26 :  16:59:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
PAC

Ett sorts rör
http://www.gallawa.com/microtech/magnetron.html
http://www.gallawa.com/microtech/mag_test.html

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/04/26 17:01:23
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2005/04/26 :  19:46:15  Show Profile Send Uniper a Private Message
Det sitter några ganska stora rör i RF-förstärkarna som driver elektronerna i synkrotronen jag jobbar vid. Totalt 3 st förstärkare på vardera 30kW (eller var det 40?). Jag har för mig att de förstärkarna är nästan helt nya.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/04/26 :  19:46:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja, Magnetronen är ett rör! Så när man poppar popcorn så är det med rörapparatur

"Rör, i var mans hem utan att de vet om det"

Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/04/27 :  10:57:19  Show Profile Send Leffler a Private Message
Sedan finns det ju ett gäng rör som är byggda för just ljud, då tänker jag på Mullards el84 och el34 exempelvis, liksom förstegsrören ecc81, -82 och -83. (Medan andra populära ljudrör som 6v6 är konstruerat för vad-det-nu-var hyfsat högspänningsändamål i tv-apparater).

Fler rör som är byggda specifikt för ljud?
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/04/27 :  11:19:04  Show Profile Send EAR a Private Message
En annan modern användning av rör är i missiler.
Tror jänkarna använder 300B till just det idag pga dess förmåga att klara elektromagnetisk strålning(men 100% är jag inte)

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/04/27 :  11:39:42  Show Profile Send eliot a Private Message

David Manley utvecklade KT90 för just audio

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/04/27 :  12:18:50  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
I Mig 29:an sitter det också rör, tror det är i vapendelen och i navigastionsutrustningen.
Sen har jag också läst att det skall sitta 300B i styrenheten till Amrikanarnas kryssningsrobot, men men...man ska ju inte tro allt man läser....

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/27 :  12:26:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Det sitter några ganska stora rör i RF-förstärkarna som driver elektronerna i synkrotronen jag jobbar vid. Totalt 3 st förstärkare på vardera 30kW (eller var det 40?). Jag har för mig att de förstärkarna är nästan helt nya.

Du kan inte få tag på lite reservdelar billigt???Behövs bara 4 st för en tvåkanals pushpull rörhäck på 20 kw!!!
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/04/27 :  12:50:21  Show Profile Send eliot a Private Message
Vadå, 20kW
- varför inte satsa på att slå "the black hole"
quote:
The famous custom made Moscode Black Hole Amplifier, which is a legendary achievement, is the first amplifier that could reproduce the Voice of God, in the denomination of your choice, stands six stories high, can produce one million watts into 0 ohms, and cost $267 million….. can be viewed under the section of this site entitled TRIODE GUILD MUSEUM OF ART. This amplifier established me as KING OF THE HORSEPOWER RACE in 1984.

- Jag hittade inte bilden på den, men citatet är hämtat från Dr. Harvey "Gizmo" Rosenberg (December 7, 1941 - July 16, 2001):

http://www.meta-gizmo.com/Tri/nyal/moscode.html

//Eliot

Winston Churchill

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/04/27 :  12:52:13  Show Profile Send EAR a Private Message

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/27 :  12:59:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Vadå, 20kW
- varför inte satsa på att slå "the black hole"

quote:The famous custom made Moscode Black Hole Amplifier, which is a legendary achievement, is the first amplifier that could reproduce the Voice of God, in the denomination of your choice, stands six stories high, can produce one million watts into 0 ohms, and cost $267 million….. can be viewed under the section of this site entitled TRIODE GUILD MUSEUM OF ART. This amplifier established me as KING OF THE HORSEPOWER RACE in 1984.

- Jag hittade inte bilden på den, men citatet är hämtat från Dr. Harvey "Gizmo" Rosenberg (December 7, 1941 - July 16, 2001):

http://www.meta-gizmo.com/Tri/nyal/moscode.html

Nja det får bli nästa projekt. Måste bygga klart Zenitronen först.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/04/27 :  13:39:19  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
http://www.meta-gizmo.com/Tri/nyal/bl_hole_amp.html

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/27 :  14:18:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den siten är en studie i sjuk humor...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2005/04/27 :  21:58:22  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag misstänker att det tyvärr inte finns något sådant som billiga reservdelar till de förstärkarna.
Dessutom hade det väl blivit lite tufft att hitta utgångstransformatorer som klarar så hög effekt..
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/27 :  22:30:28  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hyffsad spec för disten också...

Edit: ...Just det...pga av kalla kriget så var ju amerikanarna angelägna om att inte låta ryssarna få tag i avancerad amerikansktillverkad utrustning och komponenter....det gjorde att ryssara var tvugna att utveckla rören då de inte hade tillgång till transistorer....jag har också hört det där med att MIG-plan skall ha rör nånstans.....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/04/27 22:36:05
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/04/27 :  22:48:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Att ryssarna fortfarande använder rör i militär utrustning vet jag med säkerhet. Jag känner flera stycken som värnplikt i Ryssland så jag har hört lite historier om hur en del grejer är uppbyggda (jag känner dessutom en kille som är reservofficer och expert på flygelektronik (inkl. MIG-plan), av naturliga skäl diskuterar vi dock inga detaljer.

Extremt robust och enkelt att laga är ledstjärnan för rysk teknologi, och det stämmer väl på rör.
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2005/04/27 :  22:55:40  Show Profile Send nalle a Private Message
Jag har hört att de tidigaste datorerna var uppbyggda med rör. Jag har något svagt minne av en intervju med någon som hade varit anställd för att byta rör i en enda dator. Det var ´tusentals rör så han hade fullt upp hela tiden och dessutom var det hett som i helvetet.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/04/27 :  23:29:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
Japp, Gamla datorer såsom ENIAC och även de första datorerna (hette i nte första Svenska datorn nåt i stil med LISA?) i Sverige var uppbygdda med rör.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/27 :  23:41:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Många rör blev det i datorerna:

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000