HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Strömkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/04/23 :  15:12:35  Show Profile Send Peter J a Private Message
Hej!
Jag undrar om det finns någon bra nätkabel på lösmeter som man kan skaffa kontakter av lämplig kvalitet och på så vis göra mina egna nätkablar. Transparent har haft kabel på lösmeter förut har jag för mig men finns det andra alternativ, både billigt och bra och även dyrare och kanske bättre?

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/23 :  15:30:18  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
På elfa finns det en del skärmade och schysta nätkablar för inte så många tior metern. Kabelstrumpa över det så kan det bli rätt schyst utseende också om man inte gillar dem så som de är. Tror de är silvriga (transparent plast runt skärmstrumpan).

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/04/23 :  15:31:30  Show Profile Send Peter J a Private Message
Jag har kikat där men hittar inte den du menar?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/23 :  15:40:28  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag är tyvärr inte hemma och kan kolla.
Om jag inte minns del så heter de ölflex

Kanske någon annan vet?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/04/23 :  16:13:49  Show Profile Send Guru a Private Message
Svalander har lite Furutech kabel.

http://www.svalander.se/furutech/mkabel.htm

Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/04/23 :  16:21:45  Show Profile Send labrat a Private Message
Absurda priser för lite kopparkabel.

Kolla istället in följande art# på Elfa: 55-830-00 , 55-824-08 (Ölflex). Ett annat alternativ är att köpa EKK och skärma själv, finns skärmkabel hos Elfa. Sedan bara köra över en teflonslang och kabelstrumpa utanför. Blir snyggt och så bra det kan bli.

EDIT: Ang. EKK fick jag följande svar från Smallsuper_man i en annan tråd jag startade om DIY-nätkablage:

quote:
ölflexen fungerar bra som nätkabel. jag tror att det är billigare att gå till en elgrosist tex elektroskandia eller solar och köpa över disk.
sen om du funderar på att använda 1trådig ledare så avrekomenderar jag dig då det är emot alla starkströmsförskrifter. en anslutningskabel måste vara flertrådig, men ingen kommer ju hem till dig å letar ett sådant fel men det är ju du soim välger och ditt försäkringsbolag


Vet inte om detta stämmer, men furutech-kabeln för 845:-/m var ju enkardelig, därför mitt tips om EKK. Kanske dock skall tänkas över. Jag är inte speciellt bekant med föreskrifter om elektricitet. Någon annan kan säkerligen bekräfta/dementera.

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/04/23 16:23:50
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/04/23 :  16:45:19  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag avråder från användande av enkardelig ledning av rena säkerhetsskäl. Dessutom är det enkelt att hitta dessa i resterna från ett nerbrunnet hus vilket kan leda till problem med ersättning.

Bara mina 2 öre.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/04/23 :  16:53:13  Show Profile Send labrat a Private Message
Men varför gillar inte försäkringsbolagen att man använder elkardeliga strömkablar? Måste ju finnas någon anledning, kan inte se varför de skulle vara sämre ur säkerhetssynpunkt.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/04/23 :  16:57:06  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
De går lätt av. De är endast avsedda för fast anslutning om man kör starkström i dem.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/23 :  17:41:10  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Good point, dessutom är de ganska svåra att lägga ut, de böjer sig på de mest märkliga vis och är inte spreciellt lätta att arbeta med.

Har du någt tips på kabel Jax?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2005/04/23 :  18:08:01  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Jag köpte Ölflex från ELFA och kontakter från Clas. Billigt blev det, runt 100 kr/st.. finns nån bild under mitt "medlemmarnas system".


Instämmer i kören och avråder dig att använda enkardeliga kablar.. better safe than sorry. :)

jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/04/23 :  18:09:47  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Vill man ha skärmad nätkabel skulle jag köra med ölflex från elfa, finns nog på andra platser oxå. Vilken ände man ansluter skärmen till eller eventuellt på båda får man nog prova sig fram till, jag skulle börja i apparatänden. Skyddsjorden i kaneln skall alltid anslutas. Se till att den gröngula monteras på skyddsjordanslutning och att den har längd så att det är den sista som lossnar om man sliter väck kabel från kontakt. Obs att skärmen endast får anslutas till skyddsjord eller apparatens hölje.

1.5kvmm räcker, guldpläterade kontakter är en smaksak.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/23 :  18:45:58  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tack Janne, Det låter som en billig och bra lösning. Att "kabelstrumpere" kabeln sen kan man juh alltid göra för att piffa upp lite.

Det får bli veckans projekt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/04/23 :  19:11:59  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Kan någon av er förklara vad ett utbyte av strömkabel kan ge i form av väl-ljud då kabeln mellan proppskåpet och er lokala el-leverantör knappast håller samma klass som det ni byter ut. De så kallade high-endnätisar jag hört har iaf inte gjort någon skillnad i mina öron.

Nätfilter har dock gjort skillnad som jag upplevt men det handlade ju inte topicen om.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/04/23 :  19:26:10  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Likriktaren i en apparat tillsammans med läckinduktans och strökapacitanser i transformatorn genererar högfrekvant skräp som går tillbaka ut på nätkabeln. Skärmar man den en bit på väg så slipper man en del problem med störningar. I allmänhet fungerar det bra med oskärmat om man separerar signal- och nätkablar så gott det går men det är inte alltid det blir bäst. Det är ingen ormolja i skärmade nätkablar, bara sunt förnuft.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/04/23 :  19:26:54  Show Profile Send Peter J a Private Message
Nätfilter gör skillnad, likaså nätkablar! Har provat både i min anläggning.
Jag funderar på om det finns någon riktigt bra kabel på lösmeter som jag kan göra egna nätkablar till en billigare kostnad än att köpa svindyra men även bra nätisar från tex. Nordost.

Furutech ser ut att vara ett vettigt alternativ, den kabeln tycker då jag ser ut att vara mångtrådig om man tittar på bilderna, fast jag kan ha fel. Jag har inte ringt och frågat Mr. Svalander.
Är det någon som har provat någon nätkabel från Furutech?

Finns det flera alternativ?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/04/23 :  19:27:44  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Hur använder man öltech kabeln? Alla ledare såg ut att ha samma färg, kör man en per pol eller?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/04/23 :  19:30:40  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Ska finnas en med 3 ledare + skärm. En av ledarna ska vara gröngul och är skyddsjorden. De andra två blir fas och nolla, en för varje hål i väggen.

Men jag vill påpeka att om man är osäker på hur man ska bygga en nätkabel ska man låta få det gjort av kunnig. Nätspänning dödar.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/04/23 :  19:31:16  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Ah ok. tackar för svar. förstår tanken med störningen mellan lågnivå-kabel och Strömkabel men det trodde jag alla visste att man håller isär dom i största mån iaf.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/04/23 :  19:34:19  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Ska finnas en med 3 ledare + skärm. En av ledarna ska vara gröngul och är skyddsjorden. De andra två blir fas och nolla, en för varje hål i väggen.

Men jag vill påpeka att om man är osäker på hur man ska bygga en nätkabel ska man låta få det gjort av kunnig. Nätspänning dödar.


Så jävla klantingt av mig....läste inte ens antal ledare...kollade bara på bilden.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/04/23 :  21:42:52  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Ah ok. tackar för svar. förstår tanken med störningen mellan lågnivå-kabel och Strömkabel men det trodde jag alla visste att man håller isär dom i största mån iaf.


Det är väl fullt av störningar i luften inte bara från nät och signalkablarna ?
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/04/23 :  22:11:36  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Guru: Visst är är det så, men hur kan man frångå eller förbättra det när det är kilometervis med kabel från ditt proppskåp till din el-leverantör. Har jag missförstått eller är det något du kan klargöra för mig som jag missat?
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/04/23 :  22:29:48  Show Profile Send karvid a Private Message
fidelityn,
varför inte prova själv?
Risken finns förståss att det fungerar och att det slutar med en oförutsedd utgift!

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/04/23 :  23:34:55  Show Profile Send ILLY a Private Message
Någon har nämnt att skärmen på ölflex-kabeln är lätt magnetisk, vilket gör att den i viss mån bidrar med samma effekt som när man lindar kabeln några varv genom en ferritring inuti apparaten. Att linda kring ferriter är garanterat inte ormolja, då det sitter i praktiskt taget ALLA kommersiella apparater. Har svårt å tro att sony, philips, pioneer och andra jättar skulle lägga ett enda öre extra på något som de inte vet gör nytta.

Syftet med ferriter är väl att filtrera HF-skräp, om jag inte missuppfattat hela grejen?

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2005/04/23 23:37:10
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/04/23 :  23:36:48  Show Profile Send labrat a Private Message
Risken är nog dock större att man lurar sig själv.
Däremot är det sjysst att ha snygga nätkablar, men det kan man ju fixa själv istället för att lägga ner tusentals kronor på att köpa färdiga som innehåller exakt samma kabel som den man kan köpa på Elfa (såg att Furutech hade "alfabehandlat" sin koppartråd, vilket gör att den kostar 845:- per meter istället för 5:-. Jag är personligen helt övertytgad om att det inte är någon skillnad på den och vanliga solida kopparledare och skulle mer än gärna se någon analys/jämförelse av båda.). Detta är dock en annan debatt, så förlåt för Off-topic.


Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/04/23 :  23:54:24  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Inget fel med ferritringar. Om man vill kan man klämma på en ferrit på sin nätkabel nära apparatintaget. Den dämpar störningar som letar sig ut på utsidan av skärmen från apparaten.

Man kan även testa detta på signalkablar.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000