HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Behöver tips om tyst liten fläkt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2005/10/08 :  21:20:04  Show Profile Send Gebex a Private Message
Eftersom jag har problem med värme i min stängda HiFi-möbel så skulle jag vilja ha en liten tyst fläkt som kan få igång luftflöde i skåpet.

Är det någon som har tips om en sådan lite tingest?

Lösning att byta skåp fungerar tyvärr inte eftersom jag varit tvungen att skaffa skåpet för att rädda mina prylar från min 13 månaders son.

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/10/08 :  21:34:35  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Köp en PAPST-fläkt i närmaste Data-butik.
/W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/08 :  21:46:22  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Köp en stor fläkt (120mm) bara så den är tyst.
Du kan ta en gammal väggdosa på nio volt kanske så går den ännu tystare.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/08 :  23:07:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
en reglerbar väggbula är guldvärd

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/10/08 :  23:20:33  Show Profile Send krang a Private Message
Ett hett tips är att inte fästa den hårt måt skåpet. De vibrerar så mkt efter ett par hundra timmar. finns gummiskruvar silikondistanser så man slipper det fenomenet. Med lite sånt blir det riktigt tyst. Allt sånt larv finns också i databutik nuförtiden
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/09 :  02:18:23  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Köp en stor fläkt (120mm) bara så den är tyst.
Du kan ta en gammal väggdosa på nio volt kanske så går den ännu tystare.
Kör själv den varianten i köket för att dra ur varm luft från baksidan av frysen som lider av för dålig cikulation. Fungerar utmärkt!

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/09 :  08:24:17  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det är som några säger att du ska inte använda en liten fläkt om du vill ha en tyst fläkt. En större fläkt går att varva ned med en fläktstyrning eller ett motstånd och då är den lika effektiv som en liten högvarvig fläkt, men går mycket tystare.
Inet på Ringön har en hel del att välja på vad det gäller fläktar, motstånd eller fläktstyrningar.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2005/10/09 :  08:43:55  Show Profile Send Gebex a Private Message
Tack för alla tips.

Anledningen att jag tänkte att det skulle vara en liten fläkt ät att jag enklare skulle kunna rikta den så att jag får bättre luftflöde i min möbel.

Det hade dessutom varit bra om fläkten inte behövdes monteras inne i möbeln utan kunde vara självstående bakom möbeln. Detta eftersom en av apparaterna sticker ut på baksidan av möbeln.

Kan man montera en datorfläkt så att den blir självstående?
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/10/09 :  14:30:22  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Mitt tips är att titta på datorfläktar från Adda. Upplever de som ett snäpp tystare än Pabsts tystaste fläktar. Har själv testat olika Adda-fläktar från 40x40mm upp till 120x120mm och de är tysta. Ju större destu tystare gäller ju generellt tycker jag.

Hur menar du med självstående? Menar du att du kan ställa den på högkant och att den stannar kvar så? I så fall fungerar det bra med låt säg 80x80-fläktar och uppåt.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/10/09 :  14:40:12  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Adda är tystare än Papst, generellt sett. Men om man jämför flödet är Papst överlägset Adda. Flöde/dB är ju det intressantaste enligt mig, en Adda på 12V är bara som vilken fläkt som helst i ~6V.

XizzeriA
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/10/09 :  16:06:11  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Ja, det beror ju på tillämpningen. Om det inte är några stora värmeproblem brukar ju bara lite rörelse av luften räcka.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2005/10/09 :  16:34:20  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
ja mycket riktigt är både Adda och Papst tysta, köpte två st adda 120*120 mm fläktar åt en kompis, var tvungen o se hur tysta de var och faktum var att de va mkt tysta. Jag skulle absolut ta en närmare titt på addas 120 mm fläkt som ger runt 16 db om ja minns rätt.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/10/09 :  17:43:49  Show Profile Send marens a Private Message
Det du vill göra för att få fläkten tyst är som sagt att koppla ifrån den vibrationsmässigt från vad det än är den sitter/står fast i/på. Detta är mycket viktigt*. Tex genom gummilister, gummisnoddar mm. Ställer du den bara rakt på hyllan så kommer det att fortplantas ljud och resonera i hyllan/möbeln.

*Viktigare än för tex högtalare som ju har ett nyttoljud som mer eller mindre överröstar eventuella vibrationsalstrade resonanser. Det finns ju folk som tom klarar sig med spikes mm under högtalare utan att uppleva några problem.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2005/10/22 :  21:17:37  Show Profile Send Gebex a Private Message
Vad tror ni om denna fläkt?

120 mm fläkt Cooler Master. Tyst 120mm fläkt från Cooler Master med 13dB ljudnivå. Vartalet ligger på 720 rpm.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/23 :  12:20:09  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Låter bra.
Jag kolla upp papst-fläktarna.
80mm = 12dB
120mm = 27dB

Verkar inte som de lagt något krut på 120mmern
Har nu två 80mm-papst i min dator... tycker dock den väsnas en del.. är lite frågande om de där 12dBerna

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/10/23 :  12:26:51  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Har nu två 80mm-papst i min dator... tycker dock den väsnas en del.. är lite frågande om de där 12dBerna


De 12dB:en är nog på 1m avstånd och med fläktarna helt frikopplade (hängandes fritt i luften).

Har också 2 12dB:are i min dator. Det hjälper mycket att använda sådana gummipluppar i stället för skruvar.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/23 :  12:35:44  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tack Marens, snubben i affären tyckte inte alls det.. men 19 spänn kan det väll vara värt att försöka.
Och nu när du säger det så är det extra intressant.

Skickar räkningen sen ;)

Är det en sådan här du menar?
http://www.jmedata.se/start.asp?fromJS=product.asp||itemno=20495

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2005/10/24 :  10:36:36  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
quote:
Har nu två 80mm-papst i min dator... tycker dock den väsnas en del.. är lite frågande om de där 12dBerna
Papst suger, när jag köpt fläktar från Adda har alltid blivit nöjd, trots Papst på pappret har ett lägre surr. Det är möjligt att Papst var bra tidigare men idag verkar de inte tillverka några vettiga fläktar...

Edited by - konraqu on 2005/10/24 13:18:02
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/10/24 :  12:49:23  Show Profile Send Stormen a Private Message
Tyska Verax är bra fläktar som är tysta. kostar iofs skjortan. Vet att KMstudiosystems hade säljrätten på dom i sverige men dom har kursat nu. KM International kan ha kvar säljrätten. eller köp av en tysk firma direkt. Vet ej dB siffran på dom men dom har en behagligt blåsljud som gör att dom uppfattas som tysta.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2005/10/24 :  13:02:07  Show Profile Send Gebex a Private Message
Är det någon som kan tipsa om vilket bra och billigt strömagregat till fläkten som jag skall köp? Hat Claes Olsson något sådant?

Finns det omvandlare för strömkontakt så att jag slipper löda?
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2005/10/24 :  13:25:01  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=321063000
Med en sån här kan man ställa in spänningen och variera blåset, borde fungera. Knippsa av sladdarna och koppla in den med en sockerbit så slipper du löda...
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2005/10/24 :  18:25:54  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jättetack för all hjälp. Nu vet jag hur jag kan göra.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/10/25 :  17:11:37  Show Profile Send silvervarg a Private Message
quote:
Vad tror ni om denna fläkt?
120 mm fläkt Cooler Master. Tyst 120mm fläkt från Cooler Master med 13dB ljudnivå. Vartalet ligger på 720 rpm.


Nja. Cooler Master gör billiga, men inte speciellt bra fläktar. Sänna kan mycket väl sitta i som billiga standardfläktar i datorer i original.
Köp Adda istället så blir du nöjd.

Om du vill ha tonvis med information kan du läsa mer på www.silentpcreview.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000