HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En undran
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/04/23 :  21:57:21  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Nä tyvärr, bor mitt i gnällbältet.
Provat kudden än? blir lite lättare att sålla bort orsaker då?
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/04/24 :  09:11:10  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Har inte provat kudde ännu...och min skivspelare står ju redan på spikes...

/Micke
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/04/25 :  03:09:12  Show Profile Send edison a Private Message
Bort med spikesen under skivspelaren, och prova nåt mjukt underlag till både den och till högtalarna.

Prova med att bara göra detta på spelare resp. högt. separat, då kan du lättare finna var dom störande vibrationerna förekommer.
Antagligen från golvet upp i racket pga för stum kontakt golv/högtalare -men kan ju vara både det och/eller från ljudets egna vibrationer om racket är känsligt vid "vissa" frekvenser och kommer i svängning.

Med spelaren så högt upp i ett rack med stora hyllytor finns säkert viss risk att racket tar upp bastoner och dessa dämpas troligen inte av racket utan skickas upp i spelaren.Bara gissningar givetvis...spikes på en skivspelare har iaf jag svårt förstå vitsen med, borde ju inte vara det första man sätter dit...något jag INTE är stensäker på men ändå tämligen övertygad om.

Är spelaren flytande upphängd förresten...?
Om så är fallet borde den inte ge dej några större strul av det slag du har problem med...men kanske dess evt upphängning råkar i svängning pga att racket svänger på olycklig frekvens som råkar "passa" illa med spelarens fjädring...och dess evt fjädring måste ju vara korrekt justerad.

Rätt nåltryck är ju viktigt också, men det har du väl redan ordnat

Lycka till!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/04/25 03:13:19
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/04/25 :  09:56:36  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Tack för tipsen...men när det gäller spiksen så måste ju skivspelaren komma upp en bit p.g.a att det finns en "klump" under svarven...

Men det finns ju andra alternativ att få upp den från hyllan kanske...

/Micke
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/04/25 :  18:23:29  Show Profile Send edison a Private Message
mikhe:
"...p.g.a att det finns en "klump" under svarven..."

????????????????????????

Vad är det för klump som spelarens fötter inte kan klara av, alltså se till att "klumpen" inte tar i hyllan...?

mvh/edison

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/04/25 :  18:26:04  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Haha...vilken jävla förklaring...

Ska kolla när jag kommer hem...men det måste finnas fötter på spelaren annars så slår denna klump i...

/Micke
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/26 :  10:21:45  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag skulle tippa på att det är frekvenser runt 4Hz som spökar (Rumble). Ibland kan det vara ojämna LP-skivor som genererar dessa sub-sonic frekvenser.

Jag skulle satsa på ett litet HP filter som skär bort allt under 10 - 15Hz eller så. Sen slipper du garanterat allt fladder i baselementet, som ju dels sliter hårt på elementet, samtidigt som det dränerar mycket av förstärkarens effekt till ingen nytta alls.

/Rolle
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/04/26 :  11:52:48  Show Profile Send Mickhe a Private Message
paradigm...vad är detta för filter? Var finns det att köpa?

Jag har nu testat den på en baseplatta och tycker fortfarande att basen fladrar onödigt mycket...

/Micke
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/04/26 :  12:10:06  Show Profile Send edison a Private Message
Hmmm...är Baseplattan hård eller mjuk?

Mjukt "måste" det antagligen vara för att isolera spelaren mot yttervärldens vibrationer (OM det nu är annat än paradigm's förslag, skivbuller kan ju inte avhjälpas med förändring av underlaget)

Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/04/26 :  12:13:59  Show Profile Send Mickhe a Private Message
edison...baseplattan är ju hård men den sviktande...

www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=211
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/04/26 :  12:41:07  Show Profile Send edison a Private Message
OK, har ju sett dem men jag har inte kollat närmare HUR de är beskaffade.

Hur som helst, innan du köper nåt så PROVA med nåt som är MJUKT, dvs mjukt mer än evt gummiskikt mellan hårda träplattor eller liknande.

Ett BILLIGT (Ok, du kanske får köpa nåt ändå, hehe...) och ofta bra DIY-avkopplingverktyg är exempelvis 3 (el. 4) halva squashbollar under spelaren eller för den delen under din Baseplattform.

Händer INGET då, (eller bara lite) avseende baselementens fladdrande vid LP-spelning då är jag "out of" tips - för stunden iaf.

Isåfall är nog skivbuller som paradigm nämnde den mer troliga orsaken.

Ang squashbollar såg jag i Stereophile för några nummer sedan en (antagligen halvdyr) produkt betsående av en trä(?)platta med ett antal runda gropar infrästa, där det var tänkt att man skulle placera ut gummipluttar (såg ut närmast prick som hela eller halva squashbollar!) för apparaten att ställas på.

Placeringen av "pluttarna" kunde enkelt göras beroende på var apparaten var tyngst, så den kunde stå vågrätt.
Ett något mer sofistikerat verkyg, men egentligen mkt enkelt i sin funktionsprincip, dock tämligen mycket lättare att ta betalt för än att "bara" tipsa om/sälja själva gummibollarna/bollhalvorna ... Squashbollars material är samma som eller mkt nära det Sorbothanegummi som mkt ofta finns i alla möjliga (och omöjliga) antivibrationsprodukter sedan "urminnes tid".

Meddela hur det går också...
Har använt detta sen lång tid under CDn & högtalarna men just under skivspelaren har det inte (ännu) blivit använt, eftersom den är helt avfjädrad internt och den aldrig har visat ens tendens till att ge basfladder.Gäller både min gamla B&O samt den "nya" H/K-LP-spinnaren.

MVH/edison

Edited by - edison on 2005/04/26 12:45:22
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/04/26 :  12:57:44  Show Profile Send Mickhe a Private Message
edison....tusen tack för tipset...tycker kanske att det redan har blivit lite bättre med baseplattformen...men självklart ska lite squashbollar testas...

Lovar att komma tillbaka när detta är testat...

/Micke
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/04/26 :  13:21:32  Show Profile Send edison a Private Message
Gör så ;-)

Nu ska jag ut och vädra lungor och kameror, får nästan skämmas över att inte ha dragit för flera timmar sen, hehe...

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/26 :  17:16:09  Show Profile Send paradigm a Private Message
Rätta mig om jag har fel, men borde det inte gå att ansluta en konding (högpassfilter) av hygglig kvalitet i serie med signalen mellan svarven och försteget, för att kapa allt under, sig 15, eller 20Hz? Det blir väl som ett första ordningens filter som faller med 6dB/oktav, eller!?

Någon kanske kan föreslå ett lämpligt värde på kondingen isf, om jag nu inte tänkt fel.

Jag kan livligt föreställa mig att ett köpefilter, lätt drar iväg till helt orimliga pengar för ett "Rumble"/"sub-sonic" filter, om man nu lyckas hitta ett sådant.

/Rolle
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/26 :  19:24:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Att konerna gungar lite grann när man spelar vinyl är helt normalt.

Fladdrar det så mycket att det blir problem eller dålig återgivning?

Fladdrar konerna när du går förbi spelaren? I så fall är väggmonterad hylla lösningen.

En del skivspelare har transportsäkringar som fixerar fjäderupphängningen av chassit när skivspelaren ska flyttas. Har man inte lossat den efteråt så blir det skit också.

Buckliga skivor kan orsaka problem.

Vad är det för pickup du har?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/04/26 :  22:05:48  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Anpassning mellan den rörliga massan hos tonarmen och pickupens fjädringsmjukhet kan vara fel. Testa med en bucklig skiva och se om det blir värre. Testa också om du kan se om tonarmen gungar i förhållande till skivan när du spelar.
Lägg pickupen i skivspåret men spelaren avstängd, slå lätt med ett finger i bänken och hör om det hörs något ut i högtalarna. Obs rätt så låg volym är ett måste och knacka med måtta.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/04/27 :  00:21:03  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Tack för alla tips...och återkommer med svar så snart jag vet...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000