HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra ljud = Bonus
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/22 :  23:59:36  Show Profile Send sumo a Private Message
Så är det i mitt fall.
Köper ni skivor därför att ljudet är bra eller för att musiken är bra

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/04/23 :  00:00:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Utan Musik så kan man väl lägga ner... Rosa brus och sinuskurvor är inget för mig.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/04/23 :  00:02:13  Show Profile Send Nothing a Private Message
Svaret är ju själklart.
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/23 :  00:04:32  Show Profile Send sumo a Private Message
Näääääääääääää!!!!!!!!!!!
Det är det inte
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/04/23 :  00:05:49  Show Profile Send labrat a Private Message
Givetvis är musiken viktigast, men det finns också vissa ljudmässiga krav som måste uppfyllas. Finns inget tråkigare än en riktigt bra skiva musikaliskt sett som inte går att lyssna på pga ljudkvalitén.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/04/23 :  00:09:38  Show Profile Send Cyber a Private Message
I mitt fall är det helt klart musiken i första hand. Om man tex gillar Jazz så tycker jag att det är genomgående ganska bra inspelningar om man jämför med andra genre.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/04/23 :  00:09:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tycker det är tvärt om Labrat. En tråkig musikalisk skiva som är bra inspelad är ju dödens tråkig.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/23 :  00:13:18  Show Profile Send sumo a Private Message
Det här skulle kunna bli den oändliga historien eftersom ljudet i hårdrocks-cd inte alltid är som man "önskar"
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/04/23 :  00:16:47  Show Profile Send labrat a Private Message
Zalve: Men det säger sig väl själv att man inte njuter om man inte tycker om musiken (eller för mig är det iaf självklart, var alltså inte så jag menade. Skulle aldrig köpa en skiva enbart för ljudkvalitén.). :)

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/04/23 00:17:34
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/04/23 :  00:18:31  Show Profile Send Cyber a Private Message

quote:
Det här skulle kunna bli den oändliga historien eftersom ljudet i hårdrocks-cd inte alltid är som man "önskar"


Rammstein är helt ok, satt och pressade högtalarna idag med "Mutter" Låter helt ok.

Edited by - Cyber on 2005/04/23 00:19:08
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/04/23 :  00:25:17  Show Profile Send Nothing a Private Message
Vem sitter och lyssnar på musik man inte tycker om?

Har man HiFI som sin största hobby förutom musik så klart. Då trimmar man kanske sitt system med erkänt bra inspelningar. Detta kan fungera som en bekräftelse att man faktiskt inte har slängt päningarna i sjön.
Och man finner kanske detaljer som man inte hör på midi-anläggningar.

jag har inte HiFI som största hobby, och jag skiter blankt i att mata min cd-spelare med erkända audiophile-skivor med bra ljud. Jag tycker att et är min musiksmak som skall räknas ingen annans.

Om ljudet därimot suger så fruktansvärt att det inte går att lyssna på skivan. Då får man gå till konsumentverket.

Hoppas ingen tar illa upp med mitt inlägg.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/04/23 :  00:26:15  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Både och.

1. Kan köpa en skiva för att jag uppskattar musiken. Är ljudet bra så är det en bonus. Är det dåligt inspelat så blir inte musiken/låtarna särskillt mycket sämre för det.

2. Kan köpa en skiva för att musiken är bra inspelad. Det är så jäkla skönt att lyssna till bra inspelat! Det blir så avslappnat och avstressande. Lyssnar ofta på BRA inspelad musik för att tagga ned.

Lyssnar på bra musik för att må bra.

M
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/04/23 :  00:38:32  Show Profile Send yudansha a Private Message
Här måste jag verkligen hålla med dig rannagarden! Även om det är en kraftig övervikt på kategori 1.
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/04/23 :  00:52:37  Show Profile Send Nothing a Private Message
Det värsta som finns är när man hör att musiken hålls tillbaka av producentens mixning/producering. Drivet, dynamiken och glädjen låter som en fyllesjuk.
Rush - counterparts är ett exempel på driv som låter mjäkigt.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/23 :  02:37:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är väl ingen motsättning, helst väljer jag en skiva som är bra både musikaliskt och tekniskt.
Sedan finns det väl tekniska minminivåer som måste uppfyllas för att skivan skall gå att lyssna på och inte förstör innhållet totalt.
Känner dock inte till några sådana skivor inom mitt vanliga musikgebit.
Sedan kan ju en tekniskt sett superduperskiva vara häftig att ha tillgång till ibland, för att höra vad som kan presteras tekniskt mjukvarumässigt och vad apparaterna kan ge.

Men i grunden går musiken först.

Bravo
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/04/23 :  10:47:07  Show Profile Send Tomas a Private Message
Ljudkvaliteten på en skiva bryr jag mej inte så mycket om! Det viktigaste är att känslor förmedlas. Och med en bra anläggning låter faktiskt de flesta skivor bra(kanske inte enligt audiofilers mätningar) men lyckas förmedla musikernas käsnlor.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/23 :  13:05:01  Show Profile Send mayro a Private Message



Ja jo... Här ser man IGEN en tråd som stöder EA tråden om en organisation som jobbar för saker som detta...

Menar med inspelningar osv....

Jag skriver inget alls då jag i stora drag håller med er alla som redan skrivit ovan här..

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/04/23 :  13:18:57  Show Profile Send Leif B a Private Message
Klart man köper musik som man gillar i första hand.
Att det låter bra får man som bonus, ja.
Det är dock synd att många skivor inte har så bra miljö för inspelning. Antingen är det utrustningen eller prodocenten som inte klarar av sitt jobb. Trist.

mvh Leif B
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2005/04/23 :  13:40:48  Show Profile Send hogga a Private Message
Självklart köper jag skivor för musikens skull, men visst har det hänt några gånger att jag köpt en skiva för att jag läst att det skall vara bra ljud. Om musiken inte är tillräckligt bra (enligt min smak) blir skivan stående i hyllan och samlar damm.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/23 :  15:13:09  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag ser inte bra inspelningsljud som en bonus - utan näst intill som en förutsättning för att det skall vara intressant. Sen är det väl frågan om vad man menar med "bra ljud" å var "man lägger ribban". Har också en handfull skivor som är köpta mest pga exeptionell inspelningskvalitet.....pga nyfikenhet och för att använda till utvärdering.

Jag köpte en sån där "bass crank"-skiva som min anläggning har svårt att spela upp vettigt....ojojoj vad anläggningen plågades. Men bland dom sista spåren fanns sinus-signaler som varit användbara för att mäta upp högtalar-element. Så den skivan fick jag ju använding av endå. En signalgenerator ligger lite över min budget för tillfället.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/23 :  16:09:01  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag köper dom skivor som intresserar mig....nackdelen blir ofta att är dom dåligt inspelade/mixade blir dom gärna kvar i cd-stället tyvärr

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2005/04/23 :  19:35:50  Show Profile Send nl a Private Message
Den som tycker att ljudet är helt ointressant bara musiken finns skriver inte på det här forumet.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/04/23 :  19:44:56  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag tar mig friheten att citera mig själv, med att tillägga, att jag tycker att det är nonchalalant och oseriöst av skivbolagen att ge ut dom skräpproduktioner dom gör idag, slarv, dynamikfattigt, samtidigt gnäller man över att skivförsäljningen minskar!! Förvånad?? Inte jag.

Citat av mig själv från annan tråd:

"Tyvärr så är det ju så att det går ju snart inte att köpa en cd i nyutgåva och tro att det skall vara ett vettigt ljud på skivan. Jag lyssnade på John Fogertys senaste härom dagen, bra musik, men ljudet, suck!! komprimerat skräpljud, dynamik saknas.
Det blir ju inte heller bättre av att HiFi tidningar, (läs Hifi och Musik), som ändå har en hyfsad spridning, propagerar för minianläggningar, bilstereo, bärbart och mp3, och minskar det som åtminstone jag kallar för seriös HiFi, till ett minimum.
Det vore ju önskvärt att ett dylikt organ ägnade ett stort utrymme åt att UTBILDA yngre genarationer i vad som kan finnas i ett musikmaterial.
Men så länge den yngre generationen nöjer sig med mp3 kvalité, (för dom vet inte vad dom missar, ingen har nämligen berättat det), så kan ju skivbolagen fortsätta att ge ut skräpet, och samtidigt sitta och gråta över vikande försäljningssiffror.
Köper man mp3 musik?? Knappast!!!
Och vi som bryr oss om ljudkvalité får köpa från audiofilbolagen och det som ges ut på vinyl, det duger nog åt oss men det blir ju ingen återväxt."

När detta skrivs så avlyssnas "Super Session" Med Bloomfield Kooper and Stills" 60 SEK Beg Vinyl, behöver väl inte säga mer??

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/04/23 19:46:54
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/04/23 :  21:24:47  Show Profile Send Nothing a Private Message
Den musikaliska dynamiken existerar ju inte i dagens "pop" för att musiken är så J#¤la slätstruken.

Om musikerna/låtskrivarna addar lite variationer, så kan man lättare bolla med olika volymer i instrumenten. mörk vs ljust. Dur vs moll.o.s.v

Om musiken byggs upp för att sedan hålla jämn nivå rakt igenom med avsaknad av dynamiskt viktiga instrument och ljud nivåer. Det är klart man förlorar något på vägen? Spelar ingen roll om man sitter i mångmiljon studio. Jag tror inte heller man låter någon praktikant sköta spakarna i en sådan studio.

En sak till. Duktiga musiker krävs enligt mig till att hjälpa dynamiken på traven.
.

Edited by - Nothing on 2005/04/23 21:31:35
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/04/23 :  22:10:02  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det finns så mkt skräpskivor som man får akta sig för. Själv köper jag skivor mest för musikens skull, men då och då går jag mest på ljudkvalitén av ren nyfikenhet.
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/04/23 :  22:21:42  Show Profile Send lindome a Private Message

Har köpt en del Stockfish plattor bara för att man blev imponerad av ljudet på mässor och allehanda butiker.
Lyssnar jag på dem nu då? NEJ, blir hellre en gammal vinylplatta med soul eller funk från tidigt 70-tal.

Skall också erkänna att jag inte gillar country nåt speciellt, och Stockfish tenderar att gå väldigt mycket åt det hållet.

Nej, musiken är viktigare än inspelningskvalitén

Brukar väl trilla ner minst 2 paket med skivor varje vecka i brevlådan


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000