HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Absorbent / projektionsyta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

stratocaster
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/04/22 :  13:22:56  Show Profile Send stratocaster a Private Message
Hej allihop!

Jag har skissat på en ljudabsorbent för att sätta upp på väggen bakom mina högtalare. Minimalistisk möblering gör att det studsar runt lite för mycket ljud just nu i alla möjliga frekvenser.

Beijer har "ljudskivor" avsedda för isolering i vägg i formatet 70 X 455 X 1205 som jag tänkte använda; antingen 4 stående eller 3 stående eller 4 liggande i 2 plan... ja, ni hajar. Plan A var att snickra ihop en ram av 70-läkt med reglar i, fylla den med glasulls-skivor och klä den med nåt snyggt tyg (läs: valt av min mer skeptiska hälft)... men sedan slog det mig att man ju kan bygga den i 4:3, klä den i vitt eller grått och projicera på den också. Om man köper en projektor alltså.

Frågan (eller en av dem) är om man kan hitta ett tyg som både släpper igenom nog med luft för att glasullen ska kunna dämpa och samtidigt duger till projektion. Har någon annan provat detta? Alla råd eller tips är välkomna!

Ådi

För en optimist är glaset halvfullt. För en pessimist är glaset halvtomt. För en tekniker är glaset dubbelt så stort som det hade behövt vara.

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/22 :  13:36:22  Show Profile Send CC a Private Message
4:3
16:9 menar du vällan

Annars så vart din idé intresant

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

stratocaster
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/04/22 :  13:41:59  Show Profile Send stratocaster a Private Message
OK, 16:9 kanske är bättre . Har 4:3 TV idag... den går nästan på meta-tabletter.

Ådi

För en optimist är glaset halvfullt. För en pessimist är glaset halvtomt. För en tekniker är glaset dubbelt så stort som det hade behövt vara.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/22 :  13:45:27  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Varför inte köpa ett mikroperforerat dukmaterial som är till för just videoprojektion där man har högtalarna bakom duken

Jag har funderat på den lösningen själv ett bra tag, att blanda en yta med absorbenter och diffusorer och sedan rama in och spänna över just sådant dukmaterial. Så den ser ut som en helt vanlig ramspänd projektorduk.

Euroscreen GDS, priset är 3-4000 kr för dukmaterial som räcker till 100".

Grå 16:9
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=111450

Vit 16:9

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=111440

Grå 4:3

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=108670

Vit 4:3

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=108660

Det finns naturligtvis dyrare och bättre varianter på dukar. Du tappar i varje fall ljudaspekten på duken men videoaspekten finns ju fortfarande kvar, om du vill få bästa möjliga bild.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/04/22 13:56:13
Go to Top of Page

stratocaster
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/04/22 :  14:10:58  Show Profile Send stratocaster a Private Message
Tack för tipset!

Som vanligt så kostar det en del om det ska bli bra märker jag... rätt saftiga priser på dukarna i förhållande till vad resten av konstruktionen kommer att kosta (3-400:-).

Någon som har tips på billigare alternativ? Kommer att sitta 3 meter ifrån bilden och kanske köpa en begagnad halvsunkig proj så en high-end duk är nog tyvärr pärlor för svin i mitt fall.

Ådi

För en optimist är glaset halvfullt. För en pessimist är glaset halvtomt. För en tekniker är glaset dubbelt så stort som det hade behövt vara.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/22 :  14:23:08  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Detta är långt ifrån dukar i high-end-klass

Projektionsdukar överhuvudtaget är ganska dyra, de här Euroscreen-dukarna håller bra priser speciell om man ser till att dessa är mikroperforerade. Vill man ha en lite bättre mikroperforerad duk t.ex. Stewart eller Screen Research så snackar vi om dukar i 20,000 kronor+++-klassen.

Att komma billigare undan än så här, när man då faktiskt vill släppa igenom ljud är svårt. Du kan förstås ta ett lakarn, men det blir minst sagt kass bildmässigt (allt är ju förstås relativt).

Det allmäna budgettricket med projektionsdukar för den som vill komma billigt undan är f.ö. att måla en MDF-skiva men det funkar ju inte för detta ändamålet.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/04/22 :  15:04:20  Show Profile Send Nitram a Private Message
Undrar hur "illa" det skulle se ut om man projade på en hålad masonitskiva

Förmodligen blir det för illa för att leva med

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/22 :  15:14:10  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Hehe kan inte annat än att avråda till det

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/04/22 :  16:39:30  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
IKEA har en mörkläggningsgardin som heter Tupplur, som är utmärkt att projicera på. Tror den kostar 195:- i 160cm bredden. Tror att den "släpper" igen tillräckligt. Gå in på www.prisjakt.nu och sök på Tupplur i forumdelen, så hittar du hur mycket som helst.
/Jonas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000