HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förväntningar på CD runt 5-10 000?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/04/20 :  13:09:46  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
CD:n hemma står på uppgraderingslistan just nu, helst av allt skulle en Arcam CD33 eller Advantage Freja inhandlas. Tyvärr är inte ekonomin tillräcklig för det. Finns det någon bra och högupplöst CD med utseende liknande Freja för ca. 5-10 000? Eller är det bara att spara som gäller (25000... rätt mycket pengar)? Vet att Pioneers 668 anses bra enl. vissa och den ligger ju "bra" i pris i alla fall. Vill nog kunna låna hem spelaren, så det får bli stockholmsbutiker.... Har jämfört Analog Maestro med Rega-spelare och Regan lät dämpad i mitt tycke. Arcam CD33 bättre än CD72, men annars ingen referens (någon som jämfört CD192 med CD33?). Sitter just nu med en Denon DCD755 (om jag kommer ihåg rätt), kostade 3500 för en 5-6år sedan.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/20 :  13:20:36  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
En E.sound CD-5 är ganska mycket bättre rakt igenom än en Arcam CD72:a har jag kunnat konstatera. En sådan köper du hos http://www.akkelisaudio.com för knappa 8000:-. Bättre än så har jag svårt tro att du får för dina pengar om du inte lägger upp minst lika stor bunt till.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/04/20 :  13:23:08  Show Profile Send Tomas a Private Message
Om du kan tänka dig att köpa begagnat så rekommenderar jag...som vanligt...Opera Audio Consonance Reference CD 2.2. Har ännu inte hört något bättre för de pengarna. Även Advantage CD1 är väldigt prisvärd.


MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/04/20 :  13:31:48  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Dr Nope - Går i samma tankar som du. Här är några alternativ, utan någon som helst rangordnig, i stockholmsbutiker som jag själv finner intressanta:

- Atoll CD 80 och CD 100 - har jag hört. Finns på min lista över CD-spelare att utvärdera vidare. (Ljudmakarn)

- Roksan Kandy CD - har också hört och finns kvar på min lista (HiFi Art)

- Primare CD21 - jag har inte hört den så pass mycket att jag kan ge några egna intryck. Men alla synpunkter jag sett har överlag varit positiva så den ska provas (Best Sound - tror jag)

- Quad 99 CDS - Ny. Denna har jag inte heller hört. Har heller inte sett något skrivet om den. Ligger på listan för att provas. (Audio Concept)

mvh/ Jörgen G

edit: formulering

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/04/20 13:33:21
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/20 :  13:35:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Spara till Primare CD31. Ruggigt bra spelare och klart bättre än CD21. Alternativt köp Primare D30.2 begagnad som är kritikerrosad föregångare till CD31.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/04/20 :  13:48:45  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej, jag tror definitvt inte på Pioneer & co:s
billighetsspelare. Däremot rekommenderar jag en
test av Musical Fidelitys X-DACv3 till din gamla
CD-spelare. Sedan kan du i nästa steg kolla om du hör
skillnad på olika transporter och hittar någon Super-
Duper CD-transport ... PM:a mig i så fall, jag har
MF X-DACv3 och kör Denon DCD 1460 och Teac VRDS-10
och är intresserad av dylika test.

Martin
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/04/21 :  09:14:30  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
E-sound hade varit trevligt att prova, men lite svårt att hitta i Stockholm och tror inte att jag orkar skicka fram och tillbaka för att provlyssna. Kanske dum anledning att välja bort den.
Primaren CD31 kostar väl en 18000? Rätt mycket pengar. Skall försöka komma åt att jämföra den med Freja i så fall, skall man ändå betala så mycket för en CD kan man lika gärna lägga till lite extra om man anser att det är skillnad på dem.
Atoll skall jag nog försöka komma åt att lyssna på, Ljudmakarn har väl Arcam också, så det är trevligt att kunna jämföra dem med varandra. Tackar för förslagen.
Extern DAC.... aldrig funderat på det. Kanske skulle prova det också...

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/21 :  09:17:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
Primare CD31 kostar 19.000, men om man provar att pruta kan man få den en hel del billigare, som jag fick tex..

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/04/21 09:19:48
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/04/22 :  12:21:36  Show Profile Send Zombie a Private Message
Quad 99CDP beggad...bra grej med digitalt försteg också

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/04/22 :  16:20:39  Show Profile Send ninja a Private Message
quote:

Dr.Nope Posted - 2005/04/21 : 09:14:30 E-sound hade varit trevligt att prova, men lite svårt att hitta i Stockholm och tror inte att jag orkar skicka fram och tillbaka för att provlyssna. Kanske dum anledning att välja bort den.




Från Akkelius hemsida:

"Köper du E.Sound CD-E5 från Akkelis Audio, får du 14 dagars öppet köp för att kunna utvärdera den hemma. Vill du sedan behålla den, vilket jag tror du kommer att göra, har du ett års garanti från Akkelis Audio.

Pris: 7 995 kronor, fraktfritt inom Sverige. (vid förskottsbetalning)"



Eller fråga (på prisjakt.nu) om det finns någon i Stockholm som äger en.


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2005/04/22 16:22:55
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000