Author |
Topic |
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 13:09:46
|
CD:n hemma står på uppgraderingslistan just nu, helst av allt skulle en Arcam CD33 eller Advantage Freja inhandlas. Tyvärr är inte ekonomin tillräcklig för det. Finns det någon bra och högupplöst CD med utseende liknande Freja för ca. 5-10 000? Eller är det bara att spara som gäller (25000... rätt mycket pengar)? Vet att Pioneers 668 anses bra enl. vissa och den ligger ju "bra" i pris i alla fall. Vill nog kunna låna hem spelaren, så det får bli stockholmsbutiker.... Har jämfört Analog Maestro med Rega-spelare och Regan lät dämpad i mitt tycke. Arcam CD33 bättre än CD72, men annars ingen referens (någon som jämfört CD192 med CD33?). Sitter just nu med en Denon DCD755 (om jag kommer ihåg rätt), kostade 3500 för en 5-6år sedan. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 13:20:36
|
En E.sound CD-5 är ganska mycket bättre rakt igenom än en Arcam CD72:a har jag kunnat konstatera. En sådan köper du hos http://www.akkelisaudio.com för knappa 8000:-. Bättre än så har jag svårt tro att du får för dina pengar om du inte lägger upp minst lika stor bunt till. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 13:23:08
|
Om du kan tänka dig att köpa begagnat så rekommenderar jag...som vanligt...Opera Audio Consonance Reference CD 2.2. Har ännu inte hört något bättre för de pengarna. Även Advantage CD1 är väldigt prisvärd.
MVH Tomas |
Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst. Teknikansvarig www.Brewhouse.se
Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317 |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 13:31:48
|
Dr Nope - Går i samma tankar som du. Här är några alternativ, utan någon som helst rangordnig, i stockholmsbutiker som jag själv finner intressanta:
- Atoll CD 80 och CD 100 - har jag hört. Finns på min lista över CD-spelare att utvärdera vidare. (Ljudmakarn)
- Roksan Kandy CD - har också hört och finns kvar på min lista (HiFi Art)
- Primare CD21 - jag har inte hört den så pass mycket att jag kan ge några egna intryck. Men alla synpunkter jag sett har överlag varit positiva så den ska provas (Best Sound - tror jag)
- Quad 99 CDS - Ny. Denna har jag inte heller hört. Har heller inte sett något skrivet om den. Ligger på listan för att provas. (Audio Concept)
mvh/ Jörgen G
edit: formulering |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2005/04/20 13:33:21 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 13:35:36
|
Spara till Primare CD31. Ruggigt bra spelare och klart bättre än CD21. Alternativt köp Primare D30.2 begagnad som är kritikerrosad föregångare till CD31. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 13:48:45
|
Hej, jag tror definitvt inte på Pioneer & co:s billighetsspelare. Däremot rekommenderar jag en test av Musical Fidelitys X-DACv3 till din gamla CD-spelare. Sedan kan du i nästa steg kolla om du hör skillnad på olika transporter och hittar någon Super- Duper CD-transport ... PM:a mig i så fall, jag har MF X-DACv3 och kör Denon DCD 1460 och Teac VRDS-10 och är intresserad av dylika test.
Martin |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 09:14:30
|
E-sound hade varit trevligt att prova, men lite svårt att hitta i Stockholm och tror inte att jag orkar skicka fram och tillbaka för att provlyssna. Kanske dum anledning att välja bort den. Primaren CD31 kostar väl en 18000? Rätt mycket pengar. Skall försöka komma åt att jämföra den med Freja i så fall, skall man ändå betala så mycket för en CD kan man lika gärna lägga till lite extra om man anser att det är skillnad på dem. Atoll skall jag nog försöka komma åt att lyssna på, Ljudmakarn har väl Arcam också, så det är trevligt att kunna jämföra dem med varandra. Tackar för förslagen. Extern DAC.... aldrig funderat på det. Kanske skulle prova det också... |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 09:17:14
|
Primare CD31 kostar 19.000, men om man provar att pruta kan man få den en hel del billigare, som jag fick tex.. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/04/21 09:19:48 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 12:21:36
|
Quad 99CDP beggad...bra grej med digitalt försteg också |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 16:20:39
|
quote:
Dr.Nope Posted - 2005/04/21 : 09:14:30 E-sound hade varit trevligt att prova, men lite svårt att hitta i Stockholm och tror inte att jag orkar skicka fram och tillbaka för att provlyssna. Kanske dum anledning att välja bort den.
Från Akkelius hemsida:
"Köper du E.Sound CD-E5 från Akkelis Audio, får du 14 dagars öppet köp för att kunna utvärdera den hemma. Vill du sedan behålla den, vilket jag tror du kommer att göra, har du ett års garanti från Akkelis Audio.
Pris: 7 995 kronor, fraktfritt inom Sverige. (vid förskottsbetalning)"
Eller fråga (på prisjakt.nu) om det finns någon i Stockholm som äger en.
|
Made in SFRJ! First they came; HD 60 fps |
Edited by - ninja on 2005/04/22 16:22:55 |
|
|
|
Topic |
|