HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Första förstärkarbygget...*hjälp!*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/04/22 :  09:08:45  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Så hade jag tänkt mig att ta mig vatten över huvudet och kasta mig i på den djupa änden.

Jag tänker bygga ett klass D slutsteg baserat på tripath.
Själva kretskortet och komponenter till det samma har jag köpt hos www.41hz.com(som jag varmt rekommenderar) i form av
förstärkar-kitet AMP2.
Detta kit ger 2x300W/4ohm och 2x150W/8ohm med en försörjníng på 2x +-45V.
Vill även varmt rekommendera Josef Svalander för sin outstanding service och kunnande, sen att det är billigt också gör inte saken sämre... www.svalander.se
Införskaffat hittils:
* AMP2, kit med PCB
* Trafon ,toroid på 500VA 2x33V~ (Från trimlog)
* Elektrolyter: 2x Rifa PEH169 63V 47.000uF (svalander)
{b]4x Rifa PEH200 63V 10.000uF (svalander)
* Pannlupp (SMD-komponenter är ena små rackare ) (claes ohlson)
* Kretskortshållare, sk helping hand. (claes ohlson)
* Pincetter, ett sortiment varav vissa har små spetsar(c ohlson)
* Nätbrunn Furutech guldpläterad(från Svalander)
* RCA-honor guldplätterade (Svalander)
* Högtalarterminaler kraftiga, wbt-typ (svalander)
* Lödstation (detta bygge kräver mer än en gammal lödkolv)(trimlog)
* Multimeter (trimlog)
* Ett gäng mässings-skruv(svalaner)
* Fästringar för kondningarna(svalander)
* ringkabelskor tillverkade av kopparrör man klämt ena änden på och borrat hål i (svalander)
* 3meter lång 1,2mm lackisolerad kopparkabel att linda kretskortets ringkärnor med(svalander)
* Internkablage till högt.terminalerna Kimber 8TC (har jag liggandes sen jag körde med monoblock)
[/b]

Jag har inte börjat själva lödandet ännu, utan studerar manualen och allt jag finner på internet innan jag sätter tänderna i bygget.
Fortstättning följer...

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Edited by - mayday on 2005/05/12 18:39:41

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/22 :  10:12:44  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Skoj skoj. Kommer det bilder också?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/04/22 :  10:23:16  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag ska bara se till att skaffa en ny minneskortläsare för den jag hade försvann i flytten.
Men sen kommer det bilder.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/22 :  10:53:23  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
En minneskortläsare diyar du väll på en kvart ;)
Bor du i Växjö? trimlog ser bra ut. Synd frakten suger pengar.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/04/22 :  11:09:46  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Nej jag tror inte jag kan knåpa ihop en sådan=)
Jag e göteborgare, men har nyss blivit Åmåls-bo.
Jag har ett par Solen 400V 22uF axiela Polypropylenkondningar som jag funderar på om det kan vara en bra idé att sätta över de stora 47.000uF elektrolyterna?

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/22 :  11:32:05  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det låter som ett spännande projekt....du LOOOOOOVAR väl att du lägger ut en bild då å då så man kan se hur bygget utvecklar sig?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/22 :  11:42:03  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Mayday. angående kondingarna tycker jag absolut du skall sätta dem över elektrolyterna. Det skadar absolut inte att variera kondensator-värdena. Om du hittar något mellanting från dina 10000uF-lytar så kan det nog vara schyst att sätta in dem också kanske på 4200uF eller mindre. Lika så hitta små keramiska kondingar och sätta så långt bort från trafosarna du kan i nätdelen.. kanske några nano eller pico farad. Även små 22nF kondingar över likriktarna.

Jag är också nybörjare på det. Mycket hjälp av folket här har man dock fått, så lite har man lärt sig. Kolla gärna på denna sidan som förklarar det steg för steg och varför. Mycket lättförståligt tycker jag även utan någon förkunskap. Mer sådana sidor åt folket :)
http://www.zero-distortion.com/techno/powersupply/powersi.htm

// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/04/22 :  11:50:59  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tackar för länken.
Jag har redan börjat ta kort på komponenter osv, men de kommer som sagt inte upp på webben förräns jag skaffat ny minneskortsläsare.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/22 :  12:09:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Den som väntar på något gott ;)

// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/04/22 :  13:02:35  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
....kan faktiskt vänta för länge....det känns det som om jag gör varenda gång jag beställer en pryl och den inte anländer dagen innan jag beställt den lol! =)
Som sagt, när det gäller stereo är jag ett otåligt litet barn på julafton före julklappsutdelningen.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/22 :  15:01:27  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det är jag med. Fast senaste budet är att min lådor kommer i nästa vecka. Sen blir någon månads byggstop snart ett tuta och kör. Vad har du hittat för låda? bygga själv?

// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/04/22 :  18:39:38  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag ska bygga min själv, det blir trä med aluminium lock och botten.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/04/22 :  21:06:16  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Bara för att visa hur jag tänkt mig kondensator banken, den kommer inte sitta på kretskort, det var bara lättare att rita så. Kondningarna är av bägartyp som ansluts via M5 skruv och kabelsko, så i själva verket kommer kondbanken att vara hårdvirad. Fästs mot underlaget med hjälp av en ring som sätts på kondningen och sedan skruvas fast mot underlaget.

Kommentera gärna.

Mayday DIY Blogg

Edited by - mayday on 2005/04/22 21:10:24
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/04/22 :  21:29:12  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
ser ju bra ut, du kanske skall sätta en "bleeder" över kondingarna iaf under tiden du labbar..så kanske du slipper eventuella gnistregn 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2005/04/22 :  21:47:06  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Kan vara jag som har tagit en öl för mycket, men skall du inte spegelvända den vänstra (eller högra) kolumnen, annars kommer du få felpolariserade elektrolyter, se följande exempel
http://web.vip.hr/pcb-design.vip/power-5.html

mvh
/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/04/22 :  22:31:27  Show Profile Send classe a Private Message
andy helt rätt 2 plus då blir det svets loppor. fint kit är det
eller hur mayday, mycke konding har du jag provar 40000uf
o 2st 470va trafon,ska du ha softstart på ditt steg,
lycka till

18 ska de va.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/04/22 :  23:24:07  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Triatic: Jag har ingen aning om vad en bleeder är, upplys mig gärna.

Andy: Det kretsschemat du länkade till är till en kanal bara min bild ovan är till 2.
Jag vet inte om det gör någon skillnad om det e mono eller stereo?
Skulle uppskatta om ngn talar om varför jag bör spegelvända ena kolumnen.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/04/22 :  23:38:28  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Classe: Nån sa till mig att man inte behöver softstart om trafon inte är större än 500VA, men det kan väl inte skada. E det nån som sitter på kretskort + komponenter alt. komponentlista till en softstart? Jag vet att det finns att köpa färdiga i tyskland...tror de hette NM25, passar de även min nätdel?

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2005/04/23 :  00:00:56  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Hej Mayday, några sena svar

Bleeder är en resistans som gör att kondensatorerna laddas ur, sett värden i andra konstruktioner från 3 Kohm upp till 10 Kohm, använd i varje fall 1W motstånd.

Det spelar ingen roll om din effekt försörjning skall kopplas in till en eller två Tripath moduler. Att man har dubbla effekt försörjningar påverkar bara stereo separationen och att du har mer "kräm" till din förstärkare.

Till din Tripath modul skall du koppla +-45 V, den ena kolumnen, eller vad man skall kalla det, skall avkoppla den negativa spänningen och eftersom -45 Volt är mer negativt än 0 volt så skall den negativa sidan av kondensatorn kopplas till -45 V och den positiva till 0 Volt.

För den positiva spänningen blir det likadant 0 Volt är mindre än +45 Volt så därför skall du koppla den negativa polen av kondensatorn till 0 Volt och den positiva till +45 Volt.

Hoppas jag inte förvirrade dig ännu mer, hade själv problem med detta när jag började intressera mig för DIY.

Behöver väl inte säga det, men var nu riktigt försiktig och kolla allting två gånger, gärna vid olika tillfällen, innan du sätter i nätkontakten.

Lycka till med bygget

/Andy

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/04/23 :  00:25:27  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag fattar hur du menar att +&- på lytarna ska vara vända.
Men om ena raden ska driva vänster kanal och den andra raden skall driva höger kanal...
Hmmm, jag hänger nog inte riktigt med, men det är sent...jag tittar på det när jag inte är lika seg i skallen.

Edit:

Vet inte om det gör ngn skillnad men det ska kopplas till EN stereo modul.

Mayday DIY Blogg

Edited by - mayday on 2005/04/23 00:27:26
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/04/23 :  11:08:48  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Nu har jag sovit på saken, och jag tror att slanten trillat ner:

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2005/04/23 :  12:20:06  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Nu ser det OK ut, eftersom amp2 kittet är en stereo modul som du sa så kan man inte köra med dubbla nätdelar. Ice power modulerna t.ex. är ju mono steg så där kan man använda dubbla nätdelar, en till vänster kanal och en till höger kanal.

/Andy

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/04/23 :  12:25:19  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Stort tack till er som påpekade detta....kunde blivit en dyrköpt läxa...

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/04/23 :  12:27:28  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag fick rådet att sätta de stora lytarna närmast förstärkarkortet(som ni ser på min andra bild), ger detta fördelar jämfört att som jag först tänkte ha dem närmast trafon?

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/23 :  15:11:54  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag trodde det var som jag skrev innan. mindre närmre slutsteget. Och så som du gjort med de minsta glättningarna närmst eller helst på slutsteget.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/23 :  15:28:21  Show Profile Send ohmega a Private Message
STORA kondensatorer är ju till för att fungerna som "energi-reservoarer" å mindre kondenensatorer har till uppgift att filtrera störningar på spänningsmatningen.

Om man tittar på vanliga kretskort så sitter det till 99% ofta stora kondensatorer vid kontaktdonen till spänningsmatningen. Vid IC-kretsarna sitter det ofta små keramiska kondensatorer "typ" 100 nF eller så.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000