HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ARC CD3 MKII
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2005/04/21 :  18:34:28  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Hej, nå´n som har jämfört denna, i USA och GB så kritikerrosade, CD maskin mot nå´t annat intressant Jag har med stort intresse läst Neos recension, nå´n annan som avlyssnat CD3:an

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/04/21 :  18:59:08  Show Profile Send hjort a Private Message
Ja den låter bra
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/21 :  19:02:02  Show Profile Send sampix a Private Message
Ja den låter mycket bra

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/21 :  19:06:26  Show Profile Send mayro a Private Message

Jag har hört den rätt mycket i sin mk2 model. Och har inga varmare känslor för denna cd. Såvida AR inte gjort om den totalt.. En Muse model nine dvd spelade fullkomligt ut denna Ar på direkten...

Min åsikt är att det var rent xxxx med hårt hårt ljud....Inget jag ens bytte min Denver med om jag inte fick sälja den och ta pengen o köpa nåt för...Men jag uppskattar klart mer värmeinnehåll ifrån en signalkälla än upplösning i diskantens register... För mig är mellanreg fundamentalt mest avgörande... Och detta klarade inte denna upp i mina öron...

Men dom spelar kanske roligare i andra system...men tror inte jag skulle kunna leva med en så steril maskin i alla fall...

Den såldes omedelbart av ägaren och byttes mot Muse model nine dvd för övrigt...Så tydligen uppfattade min kompis det på samma sätt då vi jämförde dom....

Men som sagt. Vi har olika smak allihop. samt helt olika referenser som tur är.


Edit.

Jag gillar sen AR andra grejor såsom försteg o slutsteg... Detta omdömme gäller endast Cdspelaren inget annat..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/04/21 19:23:58
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/04/21 :  22:03:55  Show Profile Send hjort a Private Message
"För mig är mellanreg fundamentalt mest avgörande... Och detta klarade inte denna upp i mina öron..."

Kan det vara så Mayro att CD3:an avslöjade den nakna sanningen att anläggningen inte var bättre än så?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/21 :  22:10:56  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Kan det vara så Mayro att CD3:an avslöjade den nakna sanningen att anläggningen inte var bättre än så?


nja.. Är Vt100 samt Ls25 inte bra nog så håller jag med dig då...

eller pass 3 muse model three. samt rowland model 2....

Jopp. är detta kassa grejor via Audio Artistry Vivaldi som högtalare så...

Men alvarligt talat så tror jag det var rätt kapabla grejor som lirade...

Men just cd ifrån AR är inte något som föll i smaken direkt. Wadia 860 var o är klart bättre. detsamma var även den äldre wadia 6án... Även den sista är lite tunn i karaktären. Men blir inte hård i tonen...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/04/21 :  22:13:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vad jag har förstått så skall det tydligen skilja en del mellan Mellan de olika uppgraderingarna.
Mer som att det är en ny modell än uppgradering.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/04/21 :  22:18:31  Show Profile Send hjort a Private Message
Ja Ls25an är det inget fel på iaf

I det systemet jag har hört CD3 lät det allt annat än hårt det var helt och hållet inspelningen som styrde ljudet.
Alla nyare ARC prylar verka handla mer om att låta naturligt än att det ska låta varmt och gosigt.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/21 :  23:34:10  Show Profile Send mayro a Private Message
hjort..

Inget i dom saker det spelats finns hårt ljud kan jag garantera... det är ypperliga produkter...

Men detta är inte första gången folk får olika uppfattningar ju....smile...

Men för mig så anser jag Ayre.. wadia..Muse klart klart mer musikaliska... Så det är nog endast det faktumet att tillgången varit att faktiskt kunna ha dessa spelare som referencer som gör att jag uppfattar CD3an som jag gör..

OM jag inte haft dom andra då som referencer så kunde det kanske blivit anorlunda resultat.. troligen inte. MEN kanske....

För mig är ett absolut korekt beteende i mellanreg ett minimikrav. Och jag tror inte någon här tror att dom som gör inspelningarna fixar bort detta område helt?

Det är komprimerat.. det är avkapat i basen osv. Men mellanreg brukar relativt ofta ändå få "lite" husfrid... Så hårt tunt mellanreg anser jag vara totalt oacceptabelt och inte ett resultat av RIKTIG återgivning...utan beroende på rent fel på grejorna.

MIN ÅSIKT. inte en sanning med andra ord.

För övrigt anser jag iofs ochså dom första VT100 som klar bättre än efterkommande. den senaste har jag inte hört. så där vet jag inget alls.. Men mk2 var klart sämmre än första...enligt mig alså. Vilket INTE är en sanning för er. endast för mig självklart....


Men sen vet jag genom åren att det är vansinnigt sällan en o samma tillverkare gör supergrejor av alla grejorna i serien..

Men igen. Detta är enbart min åsikt och behöver således INTE vara så andra tycker.. Sen så går det säkert som alltid att mixa ihop även en cd3 så den lirar ok.. Det måste det ju göra. Den har ju ändå fått rasande bra kritik här o där..vad nu detta är värt...

Men nu hoppar vi detta. Det är ju bara min åsikt som svar på hur jag uppfattar den äldre modellen än omfrågade enligt topic. Så borde kanske inte ens skrivit då jag inte ens sett den nya modellen...i mk3 utförande... men sugen blir man ju då man läser den ska va en typ "ny" spelare...





Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/21 :  23:51:25  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Här är en till som tycker att CD3 låter bra, absolut inte hårt i varje fall!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/04/22 :  00:06:05  Show Profile Send hjort a Private Message
Du får ta med dig både Muse och Denver till Göteborg så ska vi testa mot CD3an i ett högupplöst system. Gillar du Denvern bättre då ska jag själv köpa en sån
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/04/22 :  08:57:27  Show Profile Send sker a Private Message
Hej Sceptic
Jag har testat CD3:an mk2 mot mk1, Simaudio Moon Eclipse, Gryphon Adagio och Krell SACD Standard. CD3 mk2 var den maskin som föll mig bäst i smaken. I jämförelse med mk1 så hade mk2 mer drag och kändes inte lika anonym, mer upplösning utan att bli överdriven. Krell och Gryphon blev lite för "överdetaljerade" och jag upplevde lite lyssningströtthet med dessa maskiner. Eclipsen fick nog andra platsen, dock så känndes det som den hade en lite avrundad topp men i övrigt mycket trevlig.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/22 :  09:13:44  Show Profile Send mayro a Private Message


Hjort.
Jag behöver väl inte "bevisa" mitt intryck bara för jag inte gillade en cd i alla fall? hoppas jag...eller?

Jag föredrog wadia 860... wadia6, samt Muse model nine dvd.samt Ayre. Vilka alla är highendspelare....

Och självklart bytte jag min Denver mot en AR cd3.. och sålde sedan cd3án och köpte nåt annat... Jag anser inte AR i DOM versioner jag hört va bra. Och anser man att min åsikt är orelevant då dom jämförda spelarna anses såsom top line spelare ändå så.. OK.. Men att jag behöver "bevisa" min åsikt finner jag inte alls intresant..


Springer jag på den senaste modellen och den låter bättre så ska jag säga det...OK hoppas jag...? Men AR cd är absolut inte den första jag skulle resa iväg för att lyssna på i alla fall. utan den kom nog långt ner på min lista om JAG graderade upp. Vilket inte tyvärr kommer ske på lång tid av rent ekonomiska skäl...


Och dom krell jag hört är heller inget jag skulle köpa... Däremot gillar jag "mjukare" tonala spelare. Och tyvärr just nu vet jag inte så mycket om dom senaste modellerna då jag haft time out nåt år här...

Och det har kommit massor med spelare numera. MASSOR!

Kan ju hända CD´3an är bra idag i mitt tycke.. vem vet. Inte jag i alla fall.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/04/22 :  10:00:42  Show Profile Send Tomas a Private Message
Stå på dej Mayro! Den dagen smaken inte får vara som baken lägger jag mej ner och vägrar. Uppskattar själv lite mer "värme" än vissa av ARC´s produkter.(i detta specifika fall försteg som jag letat och lyssnat efter ett tag) Även om de flesta gånger jag hört ARC har varit förtrollande. Och den dagen ett företag lyckas att få alla människor att tycka alla deras produkter låter bäst, så köper jag företaget.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/22 :  10:23:44  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Stå på dej Mayro! Den dagen smaken inte får vara som baken lägger jag mej ner och vägrar. Uppskattar själv lite mer "värme" än vissa av ARC´s produkter.(i detta specifika fall försteg som jag letat och lyssnat efter ett tag) Även om de flesta gånger jag hört ARC har varit förtrollande. Och den dagen ett företag lyckas att få alla människor att tycka alla deras produkter låter bäst, så köper jag företaget.


tackar...

Jag har alltid gillat AR. men dom är lite "jazzprylar" enligt mig. Passar väldigt fint om man är hårt åt detta hållet. Medans då man lirar mer rock osv OCKSÅ så blir dom "lite" fel. I alla fall för mig..
Jag hade AR såsom referensstärkare o försteg i en demoanläggning rätt länge. Hos en dåvarande demokund. Samt körde visningen för "öronvax gänget på luleå stadtshotel i feb 2001.. High fidelity skrev om denna show också.. och 2 st VT100 samt Ar Ls 25 lirade kanon. På jazz o klasiskt. Men klarade inte riktigt upp svårare musik såsom rockigare...

Så jag har haft mycket erfarenhet av just AR.. Och är en klar favorit. Men lite begränsad i sin spelstil o musikval...

Men CD ifrån dom är LÅNGT ifrån något jag skulle välja..tyvärr...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/04/22 :  12:21:28  Show Profile Send hjort a Private Message
Mayro nu ska du inte bli putt här, jag ville bara vara trevlig och bjuda in dig på en lyssning, inte övertala dig till och byta åsikt om något.

Sen är det väl ingen hemlighet att många rock skivor låter för j*****t på highend system? Hör man rock på mässor så brukar det vara Pink Floyd och det av en anledning.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/22 :  12:25:45  Show Profile Send mayro a Private Message


hjort..
Jag är inte PUTT...hmm svarade kanske bara lite vresigt i tonen per skrift.. Inte meningen direkt....

Och jag lyssnar GÄRNA !!!!!!!!!självklart!!!!

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2005/04/23 :  12:58:47  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Tack för era synpunkter boyzz Att CD3:an skulle vara hård och kall har jag aldrig hört, däremot kommentarer som analog, rörlik, men också väldigt avslöjande vilket kan förklara att vissa uppfattar den som just hård och kall med dåliga inspelningar.
Håller fullständigt med hjort om att rockskivor ofta låter uselt i bättre system. Jag lyssnar hellre på Pixies i bilstereon än hemma via Magneplanarerna
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/23 :  13:44:21  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Tack för era synpunkter boyzz Att CD3:an skulle vara hård och kall har jag aldrig hört, däremot kommentarer som analog, rörlik, men också väldigt avslöjande vilket kan förklara att vissa uppfattar den som just hård och kall med dåliga inspelningar.
Håller fullständigt med hjort om att rockskivor ofta låter uselt i bättre system. Jag lyssnar hellre på Pixies i bilstereon än hemma via Magneplanarerna


Det ÄR just här jag oponenerar mig lite.. Jag har ENDAST hört denna cd i JUST fruktansvärt högupplösande påkostade system. och inte i dåligt machade saker....

Annars hade jag inte utalat mig alls. Det är en grundplåt för att kunna enligt mig ge ett omdömme...


Och att det INTE går att på ett superupplösande system lira allt finner jag också som rent fel tyvärr.

Jag minns ännu då jag hörde Appoge Diva via Krell stora Klass A monoblock i källaren hos Benktsonns i Sthlm... Det lirade absolut allt...

Mitt egen stora Scintillasystem lirade allt... Med krell Ksa 250 samt MDA500.....Tyvärr vart det kort ägande av stegen då dom omgående såldes. Hade ju lite "privatimport" då från Tyskland....

Och en hårt inspelad Ozzy Osborn lirar kanon idag på grejorna jag har raggat ihop...Och upplösning saknas inte direkt


Och detta klarade även mitt system med Audio Artistry Dvorac. Muse monoblock på panelerna och Muse stereosteg på basarna. Via Muse model nine signature och muse model three försteg kablat med Purist Proteus rakt igenom.. och även senare med Silversmith rakt igenom....

Den ända uppställning där det INTE lirat ok på typ hårdare rock osv är med tex Vt100 serien och tillhörande försteg osv.. Inte ens med ref 1án blev det bra... Men detta varken är förvånande eller ovanligt resultat..AA´s högtalare kräver efekt. Och Vt100 ÄR ingen rockstärkare direkt heller...

Men med jazz.. himmel o allt därvid tillhörande gudomligheter...

Eller en consert med heifetz... ja då går INGET att jämföra. Spelat med en wadia 6...

Men iofs så anser jag även wadia 860 som "sämmre" än den sen efterföljande 860i tror jag den hette i uppgraderingen. även sedan den senare uppgraderas till senare model... Musikaliteten i just wadia 6 var enorm trots lite "tunn" mellaregåtergivning...Det andra den gjorde överbryggade lätt detta "lilla" tillkortakommandet...

Men klart är. Smaken ÄR som baken. Och vi kanske skiljer oss ofantligt åt då våra olika proroiteringar görs...Jag KAN verkligen inte leva med att min stereo "bestämmer" vilka skivor jag kan avnjuta.

Så det är fullt möjligt efter alla år med "hardfi" att jag under resan skippat en del saker såsom just att ha upplösningen i diskanten. Sedan många år så avkrävs detta komma ur mellanreg samt BASEN... Men det krävs ju då mer fullrange av högtalarna. Vilket självklart inte alla kan ha. eller ens VILL ha. För sådana system blir ofta väldigt stora..

Bara kabelinköpen är rena rama rånet

Så våra skiljaktliga åsikter kanske bottar i andra saker än just cd spelarens företräden...

Nu då jag byggt mitt retrosystem så är plånboken rasande tunn mot förr. Så idag får man tyvärr sitta som en pensinär o minnas fornstora dagar...Och också kanske "förgyller" dom lite också ju....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2005/05/09 :  20:52:00  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Avlyssnade CD3 MKII i helgen och kan bara säga att denna spelare presenterade ett mycket "analogt" ljud med dragning åt det varma hållet på skalan utan att toppen upplevdes som avrullad. Basen upplevdes som mycket slagkraftig med bra djup.
En mycket trevlig bekantskap
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2005/05/09 :  22:37:58  Show Profile Send escape a Private Message
Jag lyssnade på den tillsammans med AR försteg, slutsteg från Krell och Cremona Auditor, snörat med Purist Audio. Det lät fantastiskt men var nära på att bli för luddigt. Dit men inte längre
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2005/05/12 :  17:57:45  Show Profile Send escape a Private Message
Förresten, Ken Kessler recencerade denna spelare i Hifi-News förra året (juli), om du inte redan läst det testet?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/12 :  18:01:27  Show Profile Send mayro a Private Message


Det visar sig tydligen att dom tidigare spelarna inte är som dom nuvarande..

Men samma "resa" har ju krell gjort. Ifrån lite analytiskt till riktigt trevliga i mellanreg. med värme o pondus.. Kanske är den nya trenden att bygga sig fram till mer musikalitet med mer mellanregvärme och lite mindre flingande i toppen via diskanterna...

generellt sett menar jag.. Så behöver ingen märka "ord".. smile...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/12 :  18:18:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har hört ARC CD3, MkII tror jag, hos Respons. Den låter helt OK. Mayro pratar om Muse model 9, den är ju absolut en spelare som bör höras. Den är jag mycket imponerad av men jag har en känsla av att ARC är mer neutral medan Muse hade ett mer "amerikanskt" ljud med ett otroligt klipp i basen. Jag har dock inte hört båda i samma system så det är svårt att säga hur de är inbördes men de är båda definitivt kandidater för superljud.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/05/13 :  01:49:49  Show Profile Send hjort a Private Message
Bernt jag tror att du har hört båda hos Respons, första gången där hade han en Muse 9
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/13 :  01:59:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, det har du nog rätt i. Hörde den hos CH också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000