HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vägghylla som klarar minst 20kg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/05/12 :  00:46:50  Show Profile Send FBK a Private Message
Undrar om det finns någon som har bra tips på en vägghylla som klarar 20kg. Ska ha en CD-spelare på den
Hittade denna på Hifiklubben, men den ser inte så där jätte stadig ut men det står att den tål 40kg

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/12 :  00:49:56  Show Profile Send ohmega a Private Message
Borde det inte funka men nån konsolhylla får IKEA eller så?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/12 :  07:37:41  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag var inne på samma lina tidigare och letade rätt flitigt efter en vägghylla och det bästa jag kunde komma fram med var denna från Stands Unique:



Fast de kostar en hel del, så jag fixade via en kille som jobbar med aluminium ett par väggfästen som är snarlika och kommer att se ung. lika som originalet när de är klara. Fast på resans gång ändrade jag mig ang. placeringen så de ligger bara och skräpar nu, men jag tycker hyllan är så estetiskt rätt så jag måste hitta ett framtida användningsområde för dem - kanske till HTPC och TFT + tgb eller nåt



Borrade med M6-gäng så spikarna kan bytas ut till vilka spikar som helst. De stora hålen bak är 50 mm och det ena är avsedda för genomföring av strömkablar och det andra för signalkablar, kablarna kommer att löpa inne i innerväggen i två 50 mm kabelkanaler jag redan byggt in i väggen.

Det som återstår är att fixa en träfront och trä på armarna, fixa en mallskuren säkerhetsglasskiva, eventuellt sätta in lite belysning innanför träfronten sen bara hänga upp och justera nivån på glaset m.h.a. spikar / aluminiumpuckar, dämpmatta osv osv.

Kanske ger lite inspiration till alu-DIY?

Jag har gjort ett beslastningstest med 17 kg på en 8 mm plywood och det fanns ingen tillstymmelse till problem, 55 mm aluminium med stålarmar klarar en hel del! Jag gjorde förvisso armarna längre än på Stand Unique's hylla och den svaga länken är säkerhetsglaset men ett sådant 10 mm tål rejäl belastning de med.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/05/12 07:41:39
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/05/13 :  00:37:11  Show Profile Send FBK a Private Message
Grymt snyggt EuphoniCmen jag har tummen mitt i handen
Och visst kanske det skulle funka med något ifrån Ikea, ohmega. Får se hur jag gör.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/13 :  08:23:31  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Äsch, jag har tummen mitt i handen också, allt du behöver är en ritning sen fram med lite sticksåg och så för att såga till träfronten sen lite lackning etc, men det kan ju en snickare fixa för ingen stor slant. Det handlar mest om att lägga ihop bitarna (skruvas inte ens förrutom in i väggen då)

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2005/05/13 :  14:09:20  Show Profile Send binmarv a Private Message
Vet nån nåt om att placera högtalare på en vägghylla ? Självklart på så vis att de kommer bort en aning från väggen och ändå låter hyfsat.

/Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/05/13 :  21:50:05  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Quadraspire har en vägghylla som ser ganska stabil ut.
Den finns på www.audioactive.se
Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000