HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jaha, där rök Zap Pulsen *attans*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:31:02  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Då hade jag precis blivit klar med en Pulse modul ,trippel kollat alla kopplingar, och trycker på strömbrytaren, det börjat ryka! Rätt mkt! :( Stänger av strömmen efter ca 2 sekunder. Sa**n!

Röken såg ut att komma ifrån softstart modulen, alternativt kan det vara själva Zap pulse kortet respektive AT säkringarna som också är i närheten.

Till AT säkring har jag 2st 3,15AT, kan det vara som så att de är för klena och säger ifrån? De gick inte sönder men det är "imma" på insidan av glaslocket. Jag har ingen aning om hur de beter sig då de går sönder.

Jag har kopplat så att tåtarna går från nätbrun (den ena sladden går via strömbrytaren), direkt till softstartmodulens "in" och sedan ifrån dess "ut" till varsin AT säkring på 3,15 o sedan vidare till traffo etc etc.

Det är inga synliga brännskador eller liknande på pulse modul eller softstarttmodul!!

Vad kan ha hänt???

t-rex



Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:47:33  Show Profile Send Nagref a Private Message
Om det är imma på insidan av säkringarna så kan man nästan med säkerhet säga att även om de inte har gått sönder så har de belastats över deras normala arbetsområde. Det är metall från säkringstråden som börjar ånga bort p g a värmen.

A och O när man bygger är att i så stor utsträckning som möjligt testa de olika delarna individuellt. Nätdel testas lämpligen utan att ha någon förstärkarmodul inkopplad. Först när man vet att allt stämmer där så kan det bli aktuellt att koppla in förstärkarmodulerna. Så brukar jag göra och det även om jag är relativt säker på kopplingarna.

Även om en brännskada inte syns så kan man iblnad lukta till sig till den. Det kan du kanske göra och se om det går att göra en mer kvalificerad gissning efter det.

Vi får hoppas på det bästa!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:48:04  Show Profile Send frez a Private Message
Bara som ett test: Koppla bort Zap-pulse modulerna och kör bara nätdelen (Mjukstart, kondingar, trafo) och se vad som händer. Kommer det rök då kan det vara mjukstarten som är för klen.


/Frez


"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:54:19  Show Profile Send Lash a Private Message
Mjukisen ska ju klara 10A och t-rex har väl inte i närheten av det.
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:56:22  Show Profile Send frez a Private Message
Med 2*500VA ringkärna som skall mättas samt kondingar blir det en del kan man lugnt säga. En trafo har sisådär 0 ohms resistans vid tillslag. :-)

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/14 :  15:01:29  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Resistorn på softstartmodulen ser lite sotprickig ut. Jag kan dock inte säga om det blev till nu då den har en kamouflage skitig färg från början. Men kan det tänkas vara den komponent som faller då man "råkar" koppla på för tunga saker för kretsen?

Det blir till att tetsa bara nätdelen då! Ska jag då ha tåtarna från kondingpaketet "hängande i luften"?

Softstartmodulen är på 10A, hmmm

mvh t-rex



Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/14 :  15:04:14  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Fast lc Audio använder denna softstart till traffos upp till iaf 650VA utan problem slulle jag tippa.

Jag har bara en kanal inkopplad nu med en 500VA traffo, borde bli rena helvetet med 2 inkopplade jakk.. nåt måste vara galet.

t-rex



Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2002/10/14 :  15:24:05  Show Profile Send frez a Private Message
Jupps, tåtarna hängandes ska det vara. Glöm inte ladda ur kondingpaketet när du är klar med ett effektmotstånd. Annars håller de spänningen några dagar :-)

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2002/10/14 :  15:28:09  Show Profile Send frez a Private Message
Annars var det en kille som ville köpa ZAP-pulse på Hifimagasinet :-)

/ICE-Power rules

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/10/14 :  15:30:58  Show Profile Send no_85 a Private Message
T-R., tråkigt att höra! Hoppas det löser sig.

F., hur laddar man ur kondarna på ett enkelt/bra sätt?


Mvh
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/14 :  15:38:26  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
no_85
finns nått som man kallar "blöd motstånd" dessa har jag för mig (!) man bara kopplar parallellt med kondingpaketet. Väljs rätt högt så går det sakta men säkert till urladdade kondingar...

Nått jag lärde mig av mitt första och enda rör-byggarförsök. 515 volt och 4*16uF eller var det nu var....


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2002/10/14 :  15:39:24  Show Profile Send frez a Private Message
Tja, förslagsvis ansluter man en multimeter mellan + och jord och därefter ett effektmotstånd av lämpligt värde mellan desamma. Man kommer således se spänningen sjunka och risken för obehagliga överraskningar minska :-)

/Frez

PS: Lämpligt värde = Ej för stor effektutveckling.

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/14 :  15:40:08  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Japps jag har en resistor över varje konding redan så det behöver jag inte oroa mig över, dock är det värre för min fina pulse modul, jag testade med enbart nätdelen och det funkar utan rök eller andra otrevliga symptom, traffon blir varm, inget brum!

Sälja dem? haha grillad pulse det vore nåt det

hmm vad kan man dra för slutsats av den här soppan då?

Jag är rätt säker på att jag kopplat ihop nätdel o pulsemodul rätt.
Törs jag koppla in nätdel plus pulse igen?

mvh t-rex



Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2002/10/14 :  15:43:34  Show Profile Send frez a Private Message
epkpeng - AJ, det gjorde ont va?

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/14 :  15:44:55  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Förövrigt har jag en styck "stjärn-jordpunkt" som jag fäst ca 15 kablar till, vilken sitter på den ena polen på en av mitten kondensatorerna. Kan det tänkas vara galet?

t-rex



Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/14 :  15:48:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
frez:
jo det knittrade till lite i handen...och inte funkade rörhäcken heller...Dubbel bedrövelse! ;-)

Trist med ZAPPulsen! Hoppas du löser det!
Go to Top of Page

n/a
deleted

185 Posts

Posted - 2002/10/14 :  15:53:32  Show Profile Send n/a a Private Message
Sopsäcks lösningen vädras Hmmnn bränt barn luktar illa
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/14 :  16:00:18  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Föresten, då man endast kör nätdelen för att testa, ska traffon vara totalt knäpptyst?

Jag hade iaf väntat mig ett litet uns av brum...

mvh t-rex




Edited by - T-ReX on 2002/10/14 17:07:27
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2002/10/14 :  17:19:21  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Nåväl, tror att jag rekommenderade just att testa delarna EN OCH EN i en tidigare tråd. Nåväl, ibland måste man lära sig den hårda vägen. Lite oansvarigt att "kasta ihop" något "helt och hållet", som man kopplar till 220V i väggen utan att testa.

Så som jag skulle gjort det, och har gjort under mina senaste fem hundra försök, är att i princip börja från väggen och arbeta mig mot förstärkaren. I princip kan man ha detta som en steg för stegmetod.

1) Mät spänningen i el-uttaget utan att koppla in någon spänningskabel. OK? Gå till 2
2) Mät spänningen i nätbrunnen på stärkaren, utan att koppla in softstarten. OK? Gå till 3
3) Mät softstarten, utan att koppla in trafon. OK? Gå till 4
4) Mät spänningen efter trafon utan att koppla in likriktarna. OK? Gå till 5
5) Mät spänningen efter likriktarna, utan att koppla in kondingarna. OK? Gå till 6
6) Mät spänningen över kondingarna, utan att koppla in ZAPPulse. OK? Gå till 7
7) Gå och lägg dig, du är trött! Det finns inte en suck att du hunnit allt ovanför efter jobbet/skolan... vad som helst. Om du inte vill gå och lägga dig, skriv upp alla kopplingar på en massa små tejpbitar. V+, V-, GND, etc. Sätt dem på kablarna. Gå och lägg dig i alla fall. Gå till 8.

8) Nu kanske du kan koppla in ZAPPulsen, men bara OM och ENDAST OM, du helt och hållet förstår varför du tycker att spänningsaggregatet fungerar. Mät om allt om och om igen!

9) Njut av fin musik...

Ta det inte som kritik emot dig själv, utan små-le lite och köp nya ZAP-Pulse-kort.

Ha det gott,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/14 :  17:46:05  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Har nu testat med AT 4 ampere säkringar och det gjorde ingen skillnad, har skruvat loss softstartmodulen och kan konstatera att den med största sannolikhet är grillad/finito, motståndet på den är svart/grå på ena sidan och luktar bränt!

Pulse modulen luktar dock INTE bränt *phew*
Swede, tror du att den har fått sig en överdos iaf?
AT säkringarna borde väl isf ha poffat före pulsen?

En multimeter står för övrigt rätt högt på inköpslistan!

Hur kunde då denna softmodul brinna upp? måndagsexemplar?

Som sagt använder lc audio den till sina kontruktioner med 100.000UF kondingbank och 500VA traffo, dvs snarlik min konstruktion, iaf för en kanal som var inkopplad då detta inträffade, så påståendet att den skulle vara för klen kan väl inte stämma...

Jag har till synes kopplat in den som första komponent och iövrigt korrekt (skrik till om jag har fel)

humm nån som har en förklaring?

mvh t-rex






Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/10/14 :  18:01:14  Show Profile Send Lash a Private Message
Har du kollat ordentligt att du kopplade rätt till soften? du kanske kan ha råkat koppla in sladden från tranfon där den skulle gå till nätbrunnen.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2002/10/14 :  18:12:44  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Vi kan säga så här.

Innan du skaffat dig mätverktyg är det ingen idé att du kopplar mer. Det är livsfarligt. Dessutom skulle jag inte BÖRJA med 100.000uF. Gå ner till 20.000 eller 40.000, men inte förrän du köpt en DMM. Elfa har DYRA sådana. Claes Ohlsson har billiga. Jag har två stycken från CO som kostade mig ca 700:- stycket.

Kolla in: http://www.claesohlsson.com/

Under El & Elektronik/Mätutrustning/Mätinstrument har de massor med billiga prylar. De jag har verkar visst inte finnas på lager längre, men modellen "mindre" finns för 450:-. Du har precis brännt en 1500:- Pulsemodul, när du för 450:- kunde undvikit olyckan.

Gör inget mer innan du har åtminstone en (helst två) DMM:er.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/10/14 :  18:12:54  Show Profile Send no_85 a Private Message
"Japps jag har en resistor över varje konding redan så det behöver jag inte oroa mig över..."

T-R., vad är det för resistorer du pratar om? Finns dom på Elfa? Och hur menar du att du kopplat dessa?


Mvh
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/10/14 :  18:15:18  Show Profile Send Lash a Private Message
Är det dem på 17W som vi kom fram till att vi skulle använda två stycket på 2.2ohm parallellt?
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/14 :  18:41:44  Show Profile Send T-ReX a Private Message
ok...

Du menar att jag skall gå ner till 20-40.000 för att lösa problemet med softstartmodulen?
Isf får jag ju samma problem då jag ökar till 100.000UF vilket är mitt mål att använda.

Vad tror du om softstartmodulen, är den kapputt?
Isf behöver jag ju en som tål mer Ampere?

mvh t-rex



Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/14 :  18:45:17  Show Profile Send T-ReX a Private Message

NO85: De finns på elfa, Jag använder de svindyra Rifa avkopplings resistorerna med skenor för skruvmontering, det går säkert lika bra med nån billig sort. Kopplas från pol till pol på varje konding.

Det är altså inte de 17W are vi förut har diskuterat.

mvh t-rex



Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000