HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Från obalanserat till balanserat.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/04/20 :  09:12:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Precis som rubriken säger hur gör man enklast/lättast för att få balanserat. Det som skall byggas om är ett riia steg som en arbetskamrat har och för att han skall få mer nytta av det så vill han ha detta balanserat och då det blir jag som får bygga om det vill jag veta allt.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/04/20 :  09:30:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Det enklaste sättet är att sätta in en trafo(100K/600)på vardera kanal. Men man får räkna med att det kan blir nivåförluster. Annars måste man bygga eller köpa en förstärkare som konverterar obal./bal. Personligen förstår jag nog inte varför man ska ha balanserat...det här med balanserat är enligt min mening i de flesta fallen överreklamerat. Ballat är bra när man kör med mycket långa kablar eller i sådana miljöer där man har problem med HF.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/04/20 :  09:40:11  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
...eller i sådana miljöer där man har problem med HF

m a o överallt...
Men jag håller med. Det behöver inte alltid vara bäst att gå över till balanserat.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/04/20 :  11:11:18  Show Profile Send gcs a Private Message
eller i sådana miljöer där man har problem med HF.

m a o överallt...

Jag måste ha en fantastisk tur om jag nu inte är stendöv...men det har jag inte märkt att jag skulle vara.(ingen har heller sagt något) Jag har nämligen aldrig några problem med HF, brum eller vad man nu kan tänka sig. Kan det möjligen bero på att jag inte kör med dyrkablar måntro? Man kanske skulle prova sånt.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/04/20 :  11:28:55  Show Profile Send ludo a Private Message
HF/RF finns idag överallt - datorer, dimmrar, radio, klockor i cd-spelare, switchande diodbryggor...listan kan göras godtyckligt lång.
Förresten ger balanserad överföring/kretstopolgi ingen som helst garanti att HF/RF inte slinker in.
quote:
Jag har nämligen aldrig några problem med HF

Det kan bero på att dina apparater har kontruerats för att vara så immuna mot Rf som möjligt...

Bubbel>
Kika på opa1632 om du redan har SE-signal som behöver konverteras till BAL.

Edited by - ludo on 2005/04/20 11:30:39
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/04/20 :  16:20:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det är inte mina grejor som det skall passa till utan en arbetskamrat och han har en del studioprylar som han vill att det skall passa imot. Så jag behöver alla tips jag kan få.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2005/04/21 :  15:49:27  Show Profile Send Martin N a Private Message
Om det nu är ett RIAAsteg du skall göra är det enkelt. Pickupen är en flytande generator, så istället för att ansluta pickupens ena lindning till jord tar du ut signalen som balanserad från början.
Sätt inimpedansmotstånden symmetriskt till jord.
Du kan därefter välja att bygga ett balanserat förstärkarsteg, eller två ickebalanserade, då sammankopplade till varandra istället för jordade i strategiska punkter. Bygg efter vilken princip (rör/OP/J-FET/spolar...) du tycker bäst om.

Och berätta vad det blev...

/Martin
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/04/21 :  22:18:01  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Som jag förstod så har han redan ett obalanserat RIA-steg som han vill göra om till balanserat.
Enklast är en lösning med OP-ampar. Om du inte behöver massor av förstärkning så räcker en enkel krets med en dubbel OP-amp och några motstånd. Denna del är riktigt enkel. Strömförsörjningen till kretsen är troligen mer komplicerad.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/04/22 :  09:10:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Tackar för all hjälp!

Nu blir det till att gnugga geniknölarna och se hur man skall lösa detta man får helt enkelt prova sig fram med de förslag ni har gett mig.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000