HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Philips 1256 - vad göra med ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2005/04/17 :  22:13:13  Show Profile Send urban a Private Message
Hej, jag skrotade ett par gamla hembyggen som jag hittade på den lokala återvinningen. Där satt ett par 9710, den där gamla Philips bredbandaren, men även ett par 12-tumsbasar.Problemet är att jag vet inte riktigt vad jag kan använda dom till eftersom jag inte vet några parametrar på dessa element.Jag har letat på internet men inte funnit någon information ännu. Jag antar att det är ett par Philips element eftersom dom har samma stuk som 9710-elementen. MEN, det står ju inte uttryckligen Philips på dom så jag kan inte vara säker ! Vad som står på dom är - AD 1256/w8, 1770AH. Membranet är av ljusbrunt papper, precis som 9710-elementens, med gummikant och kon av någon metall. Det väger 3,1kg och ser väldigt gammalt ut! Det hade naturligtvis varit enklare om jag hade haft ett foto att visa men tyvvär så hanterar jag inte tekniken, men jag hoppas att någon har tålamod om kunskapen finns, att informera mig om vad elementen är för något! Tack på förhand! mvh Urban

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/18 :  05:47:56  Show Profile Send ohmega a Private Message
I länken : http://www.backesljudbygg.se/teknik/philipspar.htm
Hittade jag följande data om AD1256

PHILIPS AD1256 Vas = 189,9 Liter ; Fs 25,77 Hz ; Qts = 0,409




Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2005/04/18 :  22:07:01  Show Profile Send urban a Private Message
Tack Ohmega,jag vet inte riktigt vad jag kan/ska göra med dessa element men det är i alla fall skönt att se att det fanns info om dom. Dom ser så gamla ut att jag var lite orolig att dom var helt bortstädade från datalistorna. mvh Urban
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/19 :  07:15:06  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det hade förvisso varit bra om man hade hittat en mer komplett uppsättning TS-parametrar....men det kräver ett idogt sökande skulle ja tro. Jag vick jaga TS-parametrar till mina AD10100/W8 (philips-basar) i nästan en hel dag....men det gick

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/19 :  07:44:41  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag undrar om det inte går att bygga en subwoofer-låda till dessa element med gott resultat? I en isobarik-koppling så behövs det bara 93 Liter i en basreflexlåda.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2005/04/19 :  20:11:13  Show Profile Send urban a Private Message
jag gick in på Ljudias beräkningssida och med dom parametrarna du gav mig så kunde kanske en sluten låda på 95liter per element vara en bra ide, enligt programmet ! Jag är lite svag för slutna lådor,mindre variabler att brottas med- tål att tänkas på !
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/19 :  22:17:02  Show Profile Send ohmega a Private Message
Två subbar?...jag har "hört" att det kan vara trevligt med sterro även i basen

En sluten låda går ju inte ner så djupt men är väl ofta lite rappare å så.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2005/04/21 :  22:02:34  Show Profile Send urban a Private Message
om det blir att bygga lådor till dessa element så hade jag tänkt använda dom till var sin kanal upp till ca 200hz. Där har jag nu ett par gamla 50-literslådor med 10-tums Peerlesselement. Men dom har totalt fallfärdiga skumkanter som har reparerats hjälpligt med Liquisol. Och det här kanske är ett billigt och roligt sätt att få ännu mer stuns i djupbasen. För säkerhets skull så har jag ändå var sin Subwoofer till respektive kanal. Det är också 12-tummare i slutna lådor, dock fabriksbyggda ( REL och Wharfdale ) När det gäller just basen så tror jag inte på små element för en "snabb och rapp" bas.Enligt min mening ska bas vara, och är fet och tung, i alla fall i verkligheten !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000