HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Om dom nu måste korsas...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/04/19 :  15:22:52  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Vad tycker ni är minst dåligt, att högtalarkablarna korsar strömkablarna eller att signalkablarna korsar strömkablarna?
Hur kritiskt anser ni det är? Hur stor skillnad och vilken upplever ni om dom ligger bredvid varandra någon bit? Om dom ligger i ormbo? Är det mindre viktigt om kablarna är skärmade? Spelar det rentav ingen roll då?

Några frågor... Kul att höra era synpunkter!

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/04/19 :  15:36:21  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om du måste välja så är det mer nogrannt att försöka hålla signalkablarna bort från nätkablarna.
Och att korsa så tvärt som möjligt om dom måste korsas och aldrig lägga kablarna paralellt.
Skärmade kablar är mindre känsliga än oskärmade.

Här är ett exempel på ett "skatbo" som inte är så ogenomtänkt som det kanske kan verka vid första blicken.
Inte en kabel ligger paralellt med varandra och alla korsningar är nästan 90 grader.
Det hade kanske sett snyggare ut att bunta ihop kablarna, men det hade varit sämre rent tekniskt och ljudmässigt.
Han har gjort helt rätt med dessa kablar.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/04/19 :  15:36:57  Show Profile Send Nitram a Private Message
Skulle isf välja att högtalarkablarna korsar strömkablarna... för högtalarkablarna sprider ju en del skräp dom också...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/04/19 :  22:15:01  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Jag tycker ormbo ger ett förtjänstfullt resultat, rekomenderas!

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/04/19 :  22:22:58  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Okej, om någon så låter vi det bli högtalarkablarna som korsar...

Men vad upplever ni för skillnad på om ni skulle lägga signal o/e högtalarkablarna paralellt eller tom tvinnat med strömkabeln?? Vad är det som försämras? Vad händer?
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/04/19 :  22:52:33  Show Profile Send ryst a Private Message
Personligen har jag inte märkt någon skillnad. Har just nu en 7m högtalarkabel som ligger lindad under min bänk parallellt med strömkablar samt en signalkabel till subben och jag har då inte märkt något konstigt med ljudet.

Sitter väl inte med världens fetaste anläggning men jag ligger iaf inom topp 5% effektmässigt på forumet

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/19 :  23:12:44  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
7m högtalarkabel



och du undrar varför du INTE hör skillnader


Ska bli riktigt roligt att besöka dig här i maj Ryst!!!!!!

För uppsättningar som dina MÄRKS det då man fixar till lite

Hoppas man ännu är välkommen även om jag inte hann med förra resan upp

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/04/19 :  23:25:11  Show Profile Send ryst a Private Message
hehe, gäller att ha lite distans till sin hobby
Visst mayro det är bara att glida förbi, är dock i utlandet 5-8 maj men annars är det som sagt ok.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/04/20 :  07:25:27  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hmmmmm.... Fortfarande så vill alla att man skall separera alla kablar... Visst helt ok, jag har alltid levt efter detta motto också, MEN vad är det som händer om man inte gör det?? Vilka parametrar försämras?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/20 :  08:56:38  Show Profile Send CC a Private Message
För ett tag sedan så vart en kompis förbi o hälsade på, jag snickrar på med min akustik mestadels i mitt ljudrum o det ser ut därefter Men han ville ändå sitta ner o lyssna lite... När jag kommer ner i källaren med kaffet så ser han aningen besvärad ut så jag frågar vad som är fel.
Han undrade vad jag gjort med stereon? vadå sa ja o satte mig ner o lyssnade.
Och visst lät det eländigt! Hårt o dynamiskt klämt... Röståtergivningen lät pressaf osv...

För att göra en lång historia lite kortare!
Jag hade slängt upp stereon lite hafsigt o kablaget vart inkopplat i en "trevlig" hög på golvet med både nät, signal o högtarekablage blandat...
Efter att jag ställt upp grejerna lite bättre o separerat kablaget lite mer anständigt så lät det mer som det skulle
Kompisen såg även han mer belåten ut o skulle hem till sin fru o diskutera nya investeringar.. (Har inte hört något från dem sedan dess)

Får jag påpeka att det körs med skärmade nät o signal kablar å har balanserad elektronik rekt igenom...
I mitt system så hörs det uppenbarligen illa när jag "blandar" kablarna med varandra, det är bara det att jag inte brukar "testa" sådant av någon outgrundlig orsak Liksom något självklart att man håller kablar så korta som möjligt o med lite avstånd från varandra...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/04/20 :  09:32:01  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det som händer kan vara en del olika saker.
Det kan bli nätbrum i ljudet.
Även om det inte ligger så högt att du direkt hör det, så påverkar det allt i ljudet.

Du kan tappa mikrodetaljer och får på så vis sämre upplösning, precis på samma sätt som hände med mp3-komprimering.
Med sämre upplösning kan ljudet upplevas som hårdare,

Kort sagt att du får ett sämre ljud om kablarna ligger så illa att det påverkar ljudet.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/04/20 :  12:33:06  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Vid långt avstånd mellan kablarna ökar induktansen så påverkan skulle tänkas bli större. Är alla kablar skärmade så borde det inte spela nån roll om kablarna ligger i ordning eller om det är ormbo.

Själv har jag bara skärmade signalkablar högtalar- och nät-kablar oskärmat då jag inte ser nån större nytta med det. Allt ligger huller om buller med ung. 90 graders korsningar och det funkar görbra. Har iofs aldrig provat att lägga upp det snyggt även om min sambo kanske skulle önska det så jag vet inte om det blir nån skillnad, men för tillfället bryr jag mig inte så länge det låter bra.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/20 :  12:56:01  Show Profile Send CC a Private Message
Tyckte min första Sony Walkman lät bra den åsso Men då hade jag ännu inte hört hur bra musik faktiskt kan återges via elektronik...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/20 :  12:58:17  Show Profile Send CC a Private Message
Det kostiga e att jag på den tiden (tonåren) tyckte att musikåtergivningen via min Sony lät bra medans jag nu för tiden har svårt med att bli nöjd...
Vad ÄR det för fel på mig

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/04/20 :  14:43:33  Show Profile Send Nitram a Private Message
CC-> längtar du tillbaks till tiden då man var lyckligt ovetande

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/20 :  14:51:52  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Rent estetiskt tycker jag ordning bland kablarna är att föredra. Det ger mig sinnesfrid så det räcker.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/20 :  15:02:06  Show Profile Send mayro a Private Message


vemsom

Jag tittade in på din "anlägg".. sen gick jag vidare till dina byggen.. Vet du vad jag insåg då

Jag kommer ALDRIG ha råd att bygga en högtalare

Din "lägenhet" för hemmabygge så lite för "overkill" ut för min plånbok ju....

Och min fru skulle vägra att vårt hus såg ut som din "lägenhet" på bilderna

För det var väl taget i "hemmiljön" antar jag

Vikken maskinpark.... Inte konstigt en del kan "få till det" som man säger....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000