Author |
Topic |
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 15:22:52
|
Vad tycker ni är minst dåligt, att högtalarkablarna korsar strömkablarna eller att signalkablarna korsar strömkablarna? Hur kritiskt anser ni det är? Hur stor skillnad och vilken upplever ni om dom ligger bredvid varandra någon bit? Om dom ligger i ormbo? Är det mindre viktigt om kablarna är skärmade? Spelar det rentav ingen roll då?
Några frågor... Kul att höra era synpunkter! |
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 15:36:21
|
Om du måste välja så är det mer nogrannt att försöka hålla signalkablarna bort från nätkablarna. Och att korsa så tvärt som möjligt om dom måste korsas och aldrig lägga kablarna paralellt. Skärmade kablar är mindre känsliga än oskärmade.
Här är ett exempel på ett "skatbo" som inte är så ogenomtänkt som det kanske kan verka vid första blicken. Inte en kabel ligger paralellt med varandra och alla korsningar är nästan 90 grader. Det hade kanske sett snyggare ut att bunta ihop kablarna, men det hade varit sämre rent tekniskt och ljudmässigt. Han har gjort helt rätt med dessa kablar.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 15:36:57
|
Skulle isf välja att högtalarkablarna korsar strömkablarna... för högtalarkablarna sprider ju en del skräp dom också... |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 22:15:01
|
Jag tycker ormbo ger ett förtjänstfullt resultat, rekomenderas! |
nyfiken skeptiker |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 22:22:58
|
Okej, om någon så låter vi det bli högtalarkablarna som korsar...
Men vad upplever ni för skillnad på om ni skulle lägga signal o/e högtalarkablarna paralellt eller tom tvinnat med strömkabeln?? Vad är det som försämras? Vad händer? |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 22:52:33
|
Personligen har jag inte märkt någon skillnad. Har just nu en 7m högtalarkabel som ligger lindad under min bänk parallellt med strömkablar samt en signalkabel till subben och jag har då inte märkt något konstigt med ljudet.
Sitter väl inte med världens fetaste anläggning men jag ligger iaf inom topp 5% effektmässigt på forumet |
______________________________________________ Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 23:12:44
|
quote: 7m högtalarkabel
och du undrar varför du INTE hör skillnader
Ska bli riktigt roligt att besöka dig här i maj Ryst!!!!!!
För uppsättningar som dina MÄRKS det då man fixar till lite
Hoppas man ännu är välkommen även om jag inte hann med förra resan upp |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 07:25:27
|
Hmmmmm.... Fortfarande så vill alla att man skall separera alla kablar... Visst helt ok, jag har alltid levt efter detta motto också, MEN vad är det som händer om man inte gör det?? Vilka parametrar försämras? |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 09:32:01
|
Det som händer kan vara en del olika saker. Det kan bli nätbrum i ljudet. Även om det inte ligger så högt att du direkt hör det, så påverkar det allt i ljudet.
Du kan tappa mikrodetaljer och får på så vis sämre upplösning, precis på samma sätt som hände med mp3-komprimering. Med sämre upplösning kan ljudet upplevas som hårdare,
Kort sagt att du får ett sämre ljud om kablarna ligger så illa att det påverkar ljudet. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 12:33:06
|
Vid långt avstånd mellan kablarna ökar induktansen så påverkan skulle tänkas bli större. Är alla kablar skärmade så borde det inte spela nån roll om kablarna ligger i ordning eller om det är ormbo.
Själv har jag bara skärmade signalkablar högtalar- och nät-kablar oskärmat då jag inte ser nån större nytta med det. Allt ligger huller om buller med ung. 90 graders korsningar och det funkar görbra. Har iofs aldrig provat att lägga upp det snyggt även om min sambo kanske skulle önska det så jag vet inte om det blir nån skillnad, men för tillfället bryr jag mig inte så länge det låter bra. |
nyfiken skeptiker |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 14:43:33
|
CC-> längtar du tillbaks till tiden då man var lyckligt ovetande |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 14:51:52
|
Rent estetiskt tycker jag ordning bland kablarna är att föredra. Det ger mig sinnesfrid så det räcker. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 15:02:06
|
vemsom
Jag tittade in på din "anlägg".. sen gick jag vidare till dina byggen.. Vet du vad jag insåg då
Jag kommer ALDRIG ha råd att bygga en högtalare
Din "lägenhet" för hemmabygge så lite för "overkill" ut för min plånbok ju....
Och min fru skulle vägra att vårt hus såg ut som din "lägenhet" på bilderna
För det var väl taget i "hemmiljön" antar jag
Vikken maskinpark.... Inte konstigt en del kan "få till det" som man säger.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
|
Topic |
|