HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur mycket ska man lägga?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/04/16 :  21:13:47  Show Profile Send Björn N a Private Message
Om man som vanlig svensson, som gillar musik tänker köpa en anläggning.
Hur mycket är det rimligt att han ska lägga? Pengar är inget problem utan det skall bli en anläggning som man kan leva länge med, han lyssnar på i stort sett alla musiktyper.

Kom med bud!

Optimist. punkt slut.

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/04/16 :  21:31:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad är en "vanlig Svensson"?
Jag förstår vad du menar, men jag tror det är svårt att generalisera så; "pengar är inget problem" borde ju innebära att personen i fråga kan lägga ex. 500 000 kr, på så sätt vara rätt säker på att var nöjd.

Problemet är att ens krav tenderar att öka med tiden, köper man en "billig" anläggning så får man ju dras med en hel del kompromisser men det kanske man inte märker något av till en början; hur många "normala" människor tycker det är stor skillnad på en förstärkare för 10 000 och en för 50 000?

De gånger jag gett råd till personer som velat köpa en första "riktig" anläggning har totalkostnaden stannat mellan 10-15 000 kr, det är fortfarande mycket pengar för de flesta men jag tror det är någonstans där man kan räkna med att ha blivit av med de största "felen".
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/04/16 :  21:58:30  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Ska det enbart vara stereolyssning? Om inte rummet är så stort så ligger nog 15000 lagom för en bra begagnad anläggning, drygt 20000 för en ny. Men sedan kan man komponera ihop något för 30000, 50000 osv...

Lite mer info till oss så kan vi ge mer tillbaka.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Jessnet
Starting Member

17 Posts

Posted - 2005/04/16 :  22:08:59  Show Profile Send Jessnet a Private Message
Detta tänker jag på när jag ska köpa något nytt:

Några kloka ord om priser

Det är inte klokt att betala för mycket för en vara.
Det är också oklokt att betala för lite.

Betalar man för mycket, förlorar man en del pengar, men det är också allt man förlorar.

Betalar man för lite, kan man förlora alltsamman (Det man köpte dög inte till det man köpte det för)

Räkna inte med att betala nästan ingenting och få nästan
allting - det går inte.

Skall man köpa det allra billigaste - reservera då något för
risken man tar.

Gör man det, har man också råd att betala lite mer för det som är bättre.


John Ruskin 1819-1900


Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/04/16 :  22:19:30  Show Profile Send bjarne a Private Message
Om pengar inte är ett bekymmer är det väl bara att gå till allt mellan power och...tja ett besök hos Wilson
Bestäm sedan själv. Frågar du på detta forum är det väl ett av få ställen i världen som skulle tycka att du bara är lite knasig om du vill lägga mer än 1 miljon kronor. Förståelse skulle du dock få. (Och ett hembesök från nå´n lysten hemmahosreporter)
Du får dessutom ett visst överseende, om dock ehj förståelse, om du väljer ett 2000-kronors alltiettpaket om du inte hör nå´n skillnad mot ett 100 ggr dyrare paket.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/04/16 :  23:05:49  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message

En vanlig Svensson köper ett kompaktsystem.

15-20 lakan för ett komplett system. Då blir det ordentliga grejor, som inte behövts fuskats för mycket med i komponentväg hitan eller ditan. I prisklasserna, systemet sammanfogat, finns dessutom en uppsjö av bra val. Tror du kan hitta mycket roligt, och ha mycket trevligt framför en sådan stereo.

Det är min åsikt då det inte specificeras i större utsträckning. Med ett sånt system sitter en vanlig Svensson i en bra sits.

M
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/16 :  23:33:04  Show Profile Send Haakan a Private Message
nå då ska vi se :

quad 12L (om du inte bor nära mr.Öhman å kan hämta piP).... 5k
denon 1905 ?....3.7k?
pioneer 575 ? 2.5k

då kan du se film också

tot pris...ungefär 11-12k (jag e osäker på priserna)

en sån anläggning tror jag dom flesta som inte är superintresserade sitter nöjd med?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/04/16 :  23:56:50  Show Profile Send Björn N a Private Message
Visst blir man bara mer och mer kräsen! Dessvärre...
Så är det ju väldigt olika vad man vill ha mest, själv är jag inte stativhögtalar-typen, så jag avser golvhögtalare för min del.

Jag tror min första riktiga stereo kostade runt 15000:- och den satt jag nöjd med i flera år.
Men med de krav jag själv har idag skulle jag nog säga att man får lägga runt 50000:- om det skall bli Riktigt bra
Då ryms ett par bra golvare för 25-30000 i budgeten, samt bra elektronik och kablar.

Ska det bli märkbart bättre blir det MYCKET dyrare, men skilladen till paket 15000:- är ganska avsevärd!

Allt är fråga om tycke och smak, men så tycker iaf jag

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/17 :  00:27:31  Show Profile Send ohmega a Private Message
Något som det kanske fokuseras för LITE kring hifi om, är nog akustiken - satsa några "korvören" till detta också - något jag själv bör tänka på tror jag

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/17 :  04:46:07  Show Profile Send Bravo a Private Message
För 50 papp kan fås en hel del godis begagnat som tvivelsutan kan göra dig nöjd. Framförallt tror jag att vinster kan göras här på högtalarsidan.

Bravo
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/04/17 :  13:11:41  Show Profile Send Björn N a Private Message
Fö min egen del när jag fått riktigta ljudupplevelser de senaste åren, så har högtalarna legat i detta prisspann, jag har imponerats av betyfligt billigare grejor också, men då snarare för att dethar låtit väldigt bra för pengarna.

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/04/17 :  14:14:34  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Var bor du? Rekomenderar lyssning av Ino Audios pi60 om du ska köpa anläggning för dom pengarna. Går tyvärr endast att lyssnas på och köpas i Stockholm.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/04/17 :  14:36:36  Show Profile Send Snutten a Private Message
Köp begagnat för maximalt ljud för pengarna. Vill du satsa lite extra köper du dom här: http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38248 och sen ett rejält slutsteg och en schysst Cd-spelare till. Men då talar vi nog en ca 50 papp totalt, men då har du ett system nära toppen för bara 50 papp vilket är mkt billigt faktiskt.

Edited by - Snutten on 2005/04/17 14:36:58
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/04/17 :  14:37:27  Show Profile Send Leif B a Private Message
Ursäkta ?? Vad ska denna tråden leda till??
Har vi ett problem eller diskuterar vi bara problematiken?

Man köper tills man är nöjd och lyssnar på grejerna innan man köper dem.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/04/17 :  14:47:15  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Att det roliga börjar någonstans mellan tio och femton tusen tror jag är en riktig bedömning.

Jag tror att den vanlige Svensson som tröttnat på stormarknadsgrejorna inte är intresserad av att snickra och löda själv eller att vänta flera månader på sina nya högtalare. Inte heller är vederbörande intresserad av att jaga beganat på en marknad som han eller hon inte känner till.

Jag tror han eller hon gör ett besök hos HiFi Klubben och därifrån kommer ut med kombinationen:

NAD C521BEE CD-spelare, 2500kr
NAD C320BEE Förstärkare, 3700kr
B&W DM601S3 högtalare, 3600kr
Stativ, 1000kr
lite kablar 700kr

Listpris cirka 11500 kronor

Om vederbörande är stadd i kassa kanske paketet ser ut så här istället:

NAD C542 CD-spelare, 4000kr
NAD C320BEE Förstärkare, 5000kr
B&W DM602S3 högtalare, 4700kr
Stativ, 1000kr
Lite kablar: 1000kr

Summa cirka 15700kr

Om utrymmet för musikälskande medelsvensson är begränsat kommer de ut med en liten Denon DM-31 CD-receiver och ett par Gale högtalare för 4000. Vilket är synd för Gale gör inte den elektroniken rättvisa. Istället borde de lagt till 1500 och fått med sig ett par B&W 600S3. Totalt cirka 5500 alltså.

Finns ingen HifI Klubben butik på orten finns grejor att tillgå i motsvarande prisklasser även hos andra bättre musikåtergivningsutrustningsbutiker.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/04/17 15:20:09
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/04/17 :  16:04:15  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag tycker att man skall räkna med 30-40'000 kr. För den summan kan man få en trevlig anläggning och jag skulle satsa på en tvåvägs stativare ....

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/04/17 :  16:38:31  Show Profile Send Leif B a Private Message
Om man är mycket intresserad så lägger man mer, man måste dock ta hänseende till att 98% av svenska folket är nöjd med en anläggning för under 10000 kr.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/04/17 :  17:20:56  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag tycker han kan börja med att provlyssna en kompaktanläggning i lyxklass. Kanske har den allt som han söker? Man kan inte utgå ifrån att alla tänker som oss :-)
Om inte lyxig kompaktanläggning duger åt "svensson" tror jag ofta det är nån särskild egenskap som mer bas som efterfrågas, men inte nödvändigtvis dyrare bas. Tror väldigt många är nöjda med väldigt billiga anläggningar! Finns ingen anledning att börja provlyssningen med 30.000 kr paket.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/18 :  00:44:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Om insatsen kan tänkas ligga runt nämnda 50 papp finns det mycket att välja bland, framförallt om man kan tänka sig att köpa begagnat med.
En kompaktanläggning skulle jag nog avråda ifrån om man har dessa summor att ta till eller inte har tvingande behov av något smått.
Definitivt ger den prissumman möjligheten till riktigt bra ljud.

Bravo
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/04/18 :  15:39:31  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag tror som sagt att runt 50000:- är vad man får lägga om man vill ha grejor man sitter nöjd med länge, för 15000:- får man bra grejor, men man lär bli sugen på uppgraderingar tidigare...

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/18 :  16:16:31  Show Profile Send Blue a Private Message
"Jag tror som sagt att runt 50000:- är vad man får lägga om man vill ha grejor man sitter nöjd med länge, för 15000:- får man bra grejor, men man lär bli sugen på uppgraderingar tidigare..."

Om man är hifitok ja. Men knappast annars. Jag har gott om polare som är enormt musikintresserade (och har skivsamlingar som är tio gånger större och bättre än dom flesta på det här stället har) men som sitter helnöjda med någon gammal NAD-kombo från tidigt 90-tal och ett par Boston Acoustics med lika många år på nacken. Dom kommer inte byta ut ett skit förrän något pajar fullständigt.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/18 :  16:35:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blue: Då får dem å andra sidan aldrig heller veta hur bra det kan låta med riktigt bra grejor...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/18 :  16:47:46  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Hur mycket är det rimligt att han ska lägga?

Tills han (eller hon) e nöjd! Finns det andra alternativ?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/18 :  17:03:25  Show Profile Send Blue a Private Message
matte76: Correctemundo! Men kanske är dom så vana vid sitt sound så dom inte ens hade uppskattat resultatet av en uppgradering? Dom har kanske så att säga fastnat i motsatsen till "uppgraderingscirkusen" (vi kan kalla det "bytesrädslan" eller något kanske)?

Dessutom spar dom ju rätt mycket pengar till skivor på det här sättet, vilket på sätt och vis visar på en äkta musikkärlek i mitt tycke. Och det är ju onekligen sympatiskt!

Men herregud, jag ska inte predika för mycket, jag har själv lagt ner en hel del mer eller mindre onödiga pengar (med mina mått i alla fall) på hifijoxet genom åren.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/04/18 :  17:15:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om man som vanlig Svenson vill impa på grannen så köper man en bil för 250.000:-
Men om man sansar sig lite och kommer ihåg sitt musikintresse, så skiter man i grannen och köper en bil för 150.000:-
Då har man plötsligt 100.000:- över.
Hälften går som mutor till frugan och dom resterande 50.000 kr lägger man på hifi.
Jag garanterar att man får mycket större utbyte av dessa 100.000:- på detta viset än att lägga det på bilen.
Grannen kommer ändå att köpa än ännu dyrare bil.
Frugan blir nöjd som får 50.000:- att spendera på sitt hästintresse och du sitter nöjd i ditt musikrum och flinar åt den dumma grannen som sitter i sitt dyra plåtschabrak och är chaufför åt ungarna.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/18 :  17:18:42  Show Profile Send CC a Private Message
Haha Den var bra
Du lever nära verkligheten du, Björn-Ola!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000