HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Integrera stativare med subwoofer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/18 :  19:10:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Någon som vet hur lätt det är att integrera en stativare med en bra subwoofer typ REL Strata/Storm 5? Tex B&W 805S, som går ner till 47 Hz, eller AE1 MK III, som går ner till 55 Hz. Blir det bra integration med en bra sub eller är det lättare att integrera med golvare?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2005/04/18 :  19:50:36  Show Profile Send Per G a Private Message
Om vi nu pratar musik och inte hemmabio så har jag aldrig hört en sub som integrerat bra med någon högtalare men det finns dom som påstår att det går.
Att det skulle vara någon skillnad mellan stativare eller golvare tvivlar jag på.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/18 :  19:55:04  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har läst på flera ställen att det faktum att golvare (oftast) går djupare i basen innebär att man kan dela subwoofern lägre än med stativare vilket gör att övergången mellan högtalare och sub blir smidigare. Ingen med erfarenheter av detta?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2005/04/18 :  20:32:43  Show Profile Send mag a Private Message
Har provat att integrera 2 olika högtalare med subbar (4st), båda gångerna gav det ett stort lyft, framförallt det 1a paret (Rauna Leira mk2).

Men det bör göras med elektroninskt delningsfiltermed brant delning och extra slutsteg om man vill vara säker på att det ska funka bra

Ska man dela på traditionellt sätt så ska man använda minst 2st subbar och se till att elementen i dom spelar bra en bit upp i frekvens (hur långt beror naturligtvis på hur brant filter man nyttjar), dom skall också placeras nära huvudhögtalarna, dessto högre delningsfrekvens dessto närmare......


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2005/04/18 :  20:40:59  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag använder ett par B&W N805 tillsammans med en REL Strata 5 och jag tycker att det fungerar väldigt bra. Subben är inkopplad med högnivå från slutsteget. Jag laborerade en hel del med delningsfrekvens och volym samt placering innan jag var helt nöjd men då subben har fjärrkontroll gick det hyffsat smärtfritt ändå.

edit: Stavar som en kråka

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802

Edited by - joakim99 on 2005/04/18 20:41:35
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2005/04/18 :  21:00:49  Show Profile Send filkingian a Private Message
Jag har själv ett par JMlab 927be (golvare) och ett par 907be (stativare) samt en SW900 sub. Det var svårt som fasen att få subben att fungera bra med stativarna, det var som om något fattades. När jag fick hem golvarna så kändes det som om att subben var som gjord för att fylla i det lilla extra som golvarna inte kunde komma ner i, med andra ord det låter mycket mer integrerat. Med golvarna låter det bättre med subben, men med stativarna så låter det onaturligt.

Ska lägga till att jag inte lyssnat på något system med två eller fler subbar och att mitt rum i stort sett är naket på väggarna.

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/19 :  03:26:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag undrar om inte lite rumsåtgärder skulle ge ett bättre ljud "filkingian", det låter som du jobbar lite mot naturen så att säga.

Bravo
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/04/19 :  07:56:39  Show Profile Send David A a Private Message
Jag har använt en hel del olika stativare och fullregisterhögtalare med subbar dom senaste åren. Högre delningar runt 80hz, och ibland över har alltid fungerat bäst för mig. Kruxet är bara att använda tillräckligt brant och bra filter. Lyftet från 1 till 2 subbar är mycket stort. En sub har jag hitills bara lyckats integrera bra med placering mitt mellan huvudhögtalarna.
Stativare eller golvare gör ingen skillnad tycker jag. Enda fördelen med golvare är att den kan eventuellt kan palla med högre ljudtryck i mellanbasområdet ner till delningen vid 80hz. Detta gäller iofs endast om golvaren är större bestyckad i det aktuella området.
Vid för låg/inte tillräckligt brant delning, har jag personligen haft problem att vissa stativare slagit igenom för mig under 120hz. Vid tämligen höga ljudtryck bör tilläggas

Edited by - David A on 2005/04/19 07:58:34
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/04/19 :  09:03:42  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej,

jag har en Rel Strata III som komplement till mina Duntech
Statesman. Rel är något av de lättaste att integrera med
vilka högtalare som helst, för Rel är de få subbar som
kan delas LÅGT, 22Hz för Strata III. Fasen kan ändras
180 grader om man har subben bakom sig eller om man som
jag vill 'släcka ut en room-mode i huvudhögtalarna'.
Är mycket nöjd med min Rel, men i mitt rum pumpar subben
'så svetten lackar' med en testsignal på 20 Hz men något
ljudtryck att tala om blir det tyvärr inte. (Har delningen
på ca 28 Hz).

De nya Strata V och Storm V har fjärrkontroll så dessa
är ännu enklare att integrera för den late från soffan.

Martin

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/19 :  09:13:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
Min fråga är ju egentligen om det är lättare att få till ett bra fullskaligt ljud inkl bas till 20 Hz med golvare än med stativare. Har hört att det ska vara så eftersom man kan dela basen lägre vid integration med golvare än med stativare. Mer än 1 bas är inte aktuellt, en fråga om plats bland annat. REL lär det bli tack vare att de är lättare än de flesta att integrera.

Så, ska man satsa på en riktigt bra stativare typ AE1 MKIII med en REL-sub eller på en golvare som går lägre än AE1 och komplettera med en sub senare? Stativare har väl generellt bättre mellanregister och diskant jmf med golvare i samma prisklass?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/19 :  10:14:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Problemet med att integrera en subb i ett befintligt hifisystem är flera:

* Ökad ljudenergi i rummet
Iom subb får du mycket mer energi i rummet. Energi som måste få dö ut, helst då ut snabbt.

* Utökat frekvensomfång nedåt
Iom subb kommer du mest troligt att slå an rummets moder (stående vågor) än längre ned i frekvens än du gjort tidigare. Stående vågor är något man som oftast uppfattar som bumlig bas, grötig bas, slö bas. Häri ligger en del av förklaringen till att subbar ibland betecknas som "slöa" - när det i själva verket är rummet som inte blir av med ljudenergin!

* Integrationen
Skall man dela mellan två högtalare skall man göra det med ett HP- och ett LP-filter. Vilka andra högtalare använder sig INTE av delningsfilter mellan två register? Ett mycket litet antal högtalare har filterlösa konstruktioner mellan ex diskant och mellanregister. Varför skall vi inte dela mellan bas- och mellanregister då? Varför är det plötsligt OK att dela endast basen? Nej fy så korkat detta är!!! Skall det göras ordentligt skall man dela både högtalarna och subben, HP- och LP-filtrering. Vilken frekvens och hur brant är sekundärt till att man FAKTISKT delar...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/04/19 :  10:59:42  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Basen hänger helt ihop med rummet. Och rummet vet inte vilka högtalare som spelar. 40Hz är 40Hz vare sig det kommer ifrån en golvare eller en stativare. Var man delar är inte så kritiskt utan har att göra med placering av högtalare samt hur högtalarna verkligen låter längst ner i basen.
Och det är svårt att dämpa ut basresonanser då dom kan vara mycket mycket smalbandiga men ha höga eller djupa dippar. Ett hyggligt rum och placering till att börja, sedan för att dölja den övergång som måste till skulle jag rekommendera ett bra elektroniskt delningsfilter med parametrisk eq. Annars så är risken väldigt stor att det hörs att man har köpt en subbas.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.98 sekunder. Snitz Forums 2000