Author |
Topic |
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 12:16:58
|
Har nyss märkt att det finns ett konstant brus från diskanterna på bägge mina högtalare. Är detta något som tyder på oren ström eller vad kan orsaken vara? Det hörs bara på låg volym eller när volymen är av (finns där dock säkert hela tiden). Hörs bara när effektförstärkaren är igång, inte när bara cd-spelaren är igång. Någon som kan gissa orsaken till detta?
EDIT: Försteget är för tillfället kopplat obalanserat till slutsteget medan cd-spelaren är kopplad balanserat till försteget. Har detta betydelse tro? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/04/17 12:27:08 |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 12:31:50
|
All elektronik brusar. Hur mycket beror på konstruktionen. Har man högtalare med hög känslighet så kan det vara ett problem men så länge som det inte knäpper, brummar eller likande och det inte stör när man spelar musik så skulle jag inte oroa mig över det.
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 12:37:47
|
Nej det är ett svagt brus. Sen har iofs mina högtalare 91 dB/8 ohm. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 12:39:17
|
Kan bara instämma med f95toli: Jag har ett konkret exempel - Mina förra högtalare hade en känslighet på 91dB och mina nuvarande 87dB. Bruset med mina förra högtalare kunde uppfattas som irriterande om man satt nära. Med de nya har jag aldrig tänkt på (hört) bruset. |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 12:40:21
|
Upptäckt nyss, vid ett byte av komponent eller kabel? Eller bara aldrig lyssnat efter det tidigare?
HSH så skapar alla elektroniska kretsar brus i större eller mindre omfattning. Extremt svårt (omöjligt) att komma ifrån. Strömrening kan vara ett alternativ, men det är inte säkert att det hjälper. Antagligen är det så att det uppstår ett "brus" någonstans på vägen ( eller sammantaget hela signalvägen ) - kommer till slutsteget - och förstärks där några tusentals gånger. Varpå högtalaren får förmedla den stärkta signalen inklusive "brus".
Kolla med olika kablar. Nätkablage, IC, högtakabel. Olika kablar har en förmåga att "hjälpa till" lite.
M |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 12:40:33
|
Roq: Så kan det vara. |
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 12:43:41
|
quote: Eller bara aldrig lyssnat efter det tidigare
Upptäckte det för en stund sedan när jag satt nära ena högtalaren och jag slog igång för/slutstegen. |
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 15:50:20
|
Försteg brusar oftast eller som i mitt fall så är det mitt elektroniska filter som brusar i mina horn. Om jag byter till ett digitalt filter så tror jag att det försvinner. Slutstegen är helt tysta och jag kör oballat. I min 5.1 anläggning där jag kör passivt är däremot diskanterna och bashögtalarna också för den delen helt tysta. Man får väl söka felet genom att stänga av allt utom slutsteget osv. |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 17:34:37
|
Det här varierar nog mycket. Mina gamla Rotelprylar (för- och slutsteg) brusade ganska kraftfullt. Ännu längre tillbaka hade jag en Denon-stärkare som var nästan knäpptyst. Min nuvarande Roksan-stärkare ligger någonstans mittemellan.
Fast inte ens med Rotlarna var det mer än att man bara kunde höra bruset om man gick fram tillhögtalaren och lyssnade. Är det mer än så kan nog räkna med att någon form av problem föreligger... |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Patrik
Aston Martin
613 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 17:38:25
|
Troligtvis elektroniken, men råkar du ha oskärmade signalkablar kan det vara problem med RF-instrålning |
[green]It's all about the music![/green] |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 21:10:10
|
ja, det brusar nästan alltid så man hör det. jag har 98db känslighet, och om man lägger örat imot så hör man bruset. vad det beror på? ja att vi inte har en totaldigital kedja ännu. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 21:15:59
|
Men du Niklas det är väl bara brus i hornet eller hur. Dina basar är väl helt tysta antar jag. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 00:44:01
|
Har du kollat fasningen ordentligt???
Har du radio inkopplad på dina prylar?
Har du Tv inkopplad? Eller för nära??
Har du någon lampa som du flyttat närmare? typ ekonomilampa??Eller insatt på samma säkringsgrupp..Kort sagt. Har du satt något nytt i systemet som gjorde detta helt plötsligt "dök upp"...
Eller kom detta med dina nya prylar?
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 07:58:40
|
quote: Har du kollat fasningen ordentligt
Ja.
quote: Har du radio inkopplad på dina prylar
Nej.
quote: Har du Tv inkopplad? Eller för nära??
Ja. Men detta borde inte vara orsaken, eftersom det bara sker när slutsteget slås igång och oavsett om tv:n är på eller av.
quote: Har du någon lampa som du flyttat närmare? typ ekonomilampa??Eller insatt på samma säkringsgrupp..Kort sagt. Har du satt något nytt i systemet som gjorde detta helt plötsligt "dök upp"...
Eller kom detta med dina nya prylar
Jag tror det fanns, men svagare, med gamla Primare I21. Med nya A30.2 hörs det tydligare men det kan bero på att den är kraftfullare, 2*120 watt jmf med I21:s 2*75 watt.
|
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 09:29:13
|
matte76: Inte så märkligt kanske, att bruset bara hörs då slutsteget är påslaget. När slutsteget är av brukar det ju normalt vara väldigt, väldigt tyst från anläggningen överhuvudtaget.
: )
|
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Patrik
Aston Martin
613 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 09:55:03
|
Prova med signalkablarna utdragna från slutsteget. Brusar det då -> slutsteget brusar, gör det det inte så är det något (troligen försteget) tidigare i kedjan. |
[green]It's all about the music![/green] |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 10:32:00
|
Inget att oro sig för alls. Det här är en vanlig fråga, kolla bara i alla hifi tidningar. Ditt slutsteg brusar, det gör alla slutsteg i varierande grad, till och med alla komponenter. Som någon tidigare sade, med effektiva högtalare blir problemet värre. Om du bara hör bruset när du är inom någon meter från högtalaren, strunta i det, spelar ingen roll. Jag har haft väldigt lågt brus i alla system jag kollat i princip. Hur låter det nya stärkeriet med dina Audiovector? Blev det ett rejält lyft mot I21an? |
Edited by - Claes_Ireland on 2005/04/18 10:33:22 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 11:30:55
|
Lyftet blev ganska stort ja, mer kraftfullt och dynamiskt ljud med bättre botten. Klart och fint.
Blue: Du är en riktig lustigkurre du. |
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 11:37:57
|
Hur kan jag kolla om det är försteget eller slutsteget som orsakar bruset? Kopplar jag ur signalkablarna till slutsteget har det ju ingen förbindelse med resten av kedjan. |
|
|
|
peter_gbg
Member
529 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 12:26:37
|
Jag tror inte detta med nätlister osv löser ett problem.. OM det nu är ett problem...Möjligen döljer det något annat som är orsaken...
Matte76.
Ha högtalarna inkopplade. Dra ur signalkabeln ifrån försteget.. Slå på slutsteget.. Låter det då .. ja då vet du att ditt slutsteg för lite liv...
Om inte kopplar du in försteget...Utan cd osv inkopplat...
Före allt detta kopplande så bör du koppla ifrån tv helt o hållet.. Antennerna kan ge massor med störningar i en stereo... Så slit ur allt som har med tv att göra och ha endast hifi inkopplat. Även nätsladdarna till allt annat som går på samma grupp... Finns sus kvar i samma nivåer så orkar jag inte här ge dig mitt råd. Då det skulle bli sån debatt troligen på din tråd... Men en vink är att söka efter texter angående dra ny bra el fram till stereon.....
Jo en sak till kan du testa kom jag på...
Dra förlångningsladdar ifrån OLIKA säkringsgrupper... Då kan du också få lite skillnader då apparaterna skiljs ifrån varann på längre avstånt rent elmässigt...
Men först av allt.. Bort med tv totalt. och koppla ur spänningen helt i tv apparaten.. Tv är tyvärr en riktig stereostörare ibland..... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 12:47:25
|
Är signalkablarna skärmade?
Hur mycket brus som beror på vad är lätt att testa ungefär som mayro beskrivit. Men med ett tillägg: Har du såna små kortslutningskontakter som brukar sitta på phonoingångarna på vissa förstärkare. Koppla in dessa på ingången "först i kedjan" som du testar.
Brus i anlägningen beror av två huvudsaker: Resistans och instrålad RF (störningar från radiofrekvenser). Den första ger sk termiskt brus och detta finns i alla apparater eftersom alla komponenter/ledningar osv har en resistans. Det går att konstruera apparater med lågt brus på fiffiga sätt men det ska jag inte gå in på.
quote: Hörs bara när effektförstärkaren är igång, inte när bara cd-spelaren är igång.
Håller med blue här. Går inte att tolka på något annat sätt. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 18:18:13
|
Marens: Det ska kanske tilläggas att det knappast är det termiska bruset som hörs i det här fallet, med all sannolikhet dominerar 1/f-brus och shot-noise i det här frekvensområdet. RF-instrålning är knappast heller något större problem, externa störningar brukar komma via elnätet (motorer, kylskåp etc) och ge upphov till brus vid ganska väldefinierade frekvenser (brumm, knäpp osv) Är bruset någonsånär "vitt" kommer det mesta från själva elektroniken och då är det inte mycket att göra åt.
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 18:52:11
|
Kopplade om precis och kör nu balanserat mellan försteg/slutsteg istället och obalanserat mellan cd/försteg. Bruset blev faktiskt lite lägre...finns dock kvar men mindre störande nu. |
|
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 09:41:03
|
Jag har hört brus från de flesta anläggningar om man lägger "örat till diskanten". En anläggning var dock så tyst att jag inte kunde höra något; det var en DIY förstärkare. Tyst som graven. |
|
|
Topic |
|