HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brus från diskanten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/17 :  12:16:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har nyss märkt att det finns ett konstant brus från diskanterna på bägge mina högtalare. Är detta något som tyder på oren ström eller vad kan orsaken vara? Det hörs bara på låg volym eller när volymen är av (finns där dock säkert hela tiden). Hörs bara när effektförstärkaren är igång, inte när bara cd-spelaren är igång. Någon som kan gissa orsaken till detta?

EDIT: Försteget är för tillfället kopplat obalanserat till slutsteget medan cd-spelaren är kopplad balanserat till försteget. Har detta betydelse tro?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/04/17 12:27:08

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/04/17 :  12:31:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
All elektronik brusar. Hur mycket beror på konstruktionen.
Har man högtalare med hög känslighet så kan det vara ett problem men så länge som det inte knäpper, brummar eller likande och det inte stör när man spelar musik så skulle jag inte oroa mig över det.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/17 :  12:37:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nej det är ett svagt brus. Sen har iofs mina högtalare 91 dB/8 ohm.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/04/17 :  12:39:17  Show Profile Send Roq a Private Message
Kan bara instämma med f95toli: Jag har ett konkret exempel - Mina förra högtalare hade en känslighet på 91dB och mina nuvarande 87dB.
Bruset med mina förra högtalare kunde uppfattas som irriterande om man satt nära. Med de nya har jag aldrig tänkt på (hört) bruset.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/04/17 :  12:40:21  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Upptäckt nyss, vid ett byte av komponent eller kabel? Eller bara aldrig lyssnat efter det tidigare?

HSH så skapar alla elektroniska kretsar brus i större eller mindre omfattning. Extremt svårt (omöjligt) att komma ifrån. Strömrening kan vara ett alternativ, men det är inte säkert att det hjälper. Antagligen är det så att det uppstår ett "brus" någonstans på vägen ( eller sammantaget hela signalvägen ) - kommer till slutsteget - och förstärks där några tusentals gånger. Varpå högtalaren får förmedla den stärkta signalen inklusive "brus".

Kolla med olika kablar. Nätkablage, IC, högtakabel. Olika kablar har en förmåga att "hjälpa till" lite.

M
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/17 :  12:40:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
Roq: Så kan det vara.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/17 :  12:43:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Eller bara aldrig lyssnat efter det tidigare


Upptäckte det för en stund sedan när jag satt nära ena högtalaren och jag slog igång för/slutstegen.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/04/17 :  15:50:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Försteg brusar oftast eller som i mitt fall så är det mitt elektroniska filter som brusar i mina horn. Om jag byter till ett digitalt filter så tror jag att det försvinner. Slutstegen är helt tysta och jag kör oballat. I min 5.1 anläggning där jag kör passivt är däremot diskanterna och bashögtalarna också för den delen helt tysta. Man får väl söka felet genom att stänga av allt utom slutsteget osv.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/17 :  17:34:37  Show Profile Send Blue a Private Message
Det här varierar nog mycket. Mina gamla Rotelprylar (för- och slutsteg) brusade ganska kraftfullt. Ännu längre tillbaka hade jag en Denon-stärkare som var nästan knäpptyst. Min nuvarande Roksan-stärkare ligger någonstans mittemellan.

Fast inte ens med Rotlarna var det mer än att man bara kunde höra bruset om man gick fram tillhögtalaren och lyssnade. Är det mer än så kan nog räkna med att någon form av problem föreligger...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/04/17 :  17:38:25  Show Profile Send Patrik a Private Message
Troligtvis elektroniken, men råkar du ha oskärmade signalkablar kan det vara problem med RF-instrålning

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/04/17 :  21:10:10  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

ja, det brusar nästan alltid så man hör det. jag har 98db känslighet, och om
man lägger örat imot så hör man bruset. vad det beror på? ja att vi inte har en
totaldigital kedja ännu.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/04/17 :  21:15:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Men du Niklas det är väl bara brus i hornet eller hur. Dina basar är väl helt tysta antar jag.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/17 :  21:27:07  Show Profile Send CC a Private Message
Bortsett från rena felorsaker såsom taskiga signalkablar osv, så har jag erfarenhet från att försteg påverkar brusnivån olika mycket!
Men med mitt nuvarande passiva försteg(hembygge) så är bruset "försumbart", = jag har inte lagt märke till det....

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/18 :  00:44:01  Show Profile Send mayro a Private Message
Har du kollat fasningen ordentligt???

Har du radio inkopplad på dina prylar?

Har du Tv inkopplad? Eller för nära??

Har du någon lampa som du flyttat närmare? typ ekonomilampa??Eller insatt på samma säkringsgrupp..Kort sagt. Har du satt något nytt i systemet som gjorde detta helt plötsligt "dök upp"...

Eller kom detta med dina nya prylar?


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/18 :  07:58:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Har du kollat fasningen ordentligt


Ja.

quote:
Har du radio inkopplad på dina prylar


Nej.

quote:
Har du Tv inkopplad? Eller för nära??


Ja. Men detta borde inte vara orsaken, eftersom det bara sker när slutsteget slås igång och oavsett om tv:n är på eller av.

quote:
Har du någon lampa som du flyttat närmare? typ ekonomilampa??Eller insatt på samma säkringsgrupp..Kort sagt. Har du satt något nytt i systemet som gjorde detta helt plötsligt "dök upp"...

Eller kom detta med dina nya prylar


Jag tror det fanns, men svagare, med gamla Primare I21. Med nya A30.2 hörs det tydligare men det kan bero på att den är kraftfullare, 2*120 watt jmf med I21:s 2*75 watt.


- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/18 :  09:29:13  Show Profile Send Blue a Private Message
matte76: Inte så märkligt kanske, att bruset bara hörs då slutsteget är påslaget. När slutsteget är av brukar det ju normalt vara väldigt, väldigt tyst från anläggningen överhuvudtaget.

: )


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/04/18 :  09:55:03  Show Profile Send Patrik a Private Message
Prova med signalkablarna utdragna från slutsteget. Brusar det då -> slutsteget brusar, gör det det inte så är det något (troligen försteget) tidigare i kedjan.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/04/18 :  10:32:00  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Inget att oro sig för alls. Det här är en vanlig fråga, kolla bara i alla hifi tidningar. Ditt slutsteg brusar, det gör alla slutsteg i varierande grad, till och med alla komponenter. Som någon tidigare sade, med effektiva högtalare blir problemet värre. Om du bara hör bruset när du är inom någon meter från högtalaren, strunta i det, spelar ingen roll. Jag har haft väldigt lågt brus i alla system jag kollat i princip. Hur låter det nya stärkeriet med dina Audiovector? Blev det ett rejält lyft mot I21an?

Edited by - Claes_Ireland on 2005/04/18 10:33:22
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/18 :  11:30:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
Lyftet blev ganska stort ja, mer kraftfullt och dynamiskt ljud med bättre botten. Klart och fint.

Blue: Du är en riktig lustigkurre du.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/18 :  11:37:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hur kan jag kolla om det är försteget eller slutsteget som orsakar bruset? Kopplar jag ur signalkablarna till slutsteget har det ju ingen förbindelse med resten av kedjan.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/04/18 :  12:01:22  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Dags att skaffa skärmad nätlist, stickpropp och skärmade nätkablar. Bara att låna hem och testa.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/18 :  12:26:37  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag tror inte detta med nätlister osv löser ett problem.. OM det nu är ett problem...Möjligen döljer det något annat som är orsaken...

Matte76.

Ha högtalarna inkopplade. Dra ur signalkabeln ifrån försteget.. Slå på slutsteget.. Låter det då .. ja då vet du att ditt slutsteg för lite liv...

Om inte kopplar du in försteget...Utan cd osv inkopplat...

Före allt detta kopplande så bör du koppla ifrån tv helt o hållet.. Antennerna kan ge massor med störningar i en stereo... Så slit ur allt som har med tv att göra och ha endast hifi inkopplat. Även nätsladdarna till allt annat som går på samma grupp... Finns sus kvar i samma nivåer så orkar jag inte här ge dig mitt råd. Då det skulle bli sån debatt troligen på din tråd... Men en vink är att söka efter texter angående dra ny bra el fram till stereon.....


Jo en sak till kan du testa kom jag på...

Dra förlångningsladdar ifrån OLIKA säkringsgrupper... Då kan du också få lite skillnader då apparaterna skiljs ifrån varann på längre avstånt rent elmässigt...

Men först av allt.. Bort med tv totalt. och koppla ur spänningen helt i tv apparaten.. Tv är tyvärr en riktig stereostörare ibland.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/18 :  12:47:25  Show Profile Send marens a Private Message
Är signalkablarna skärmade?

Hur mycket brus som beror på vad är lätt att testa ungefär som mayro beskrivit. Men med ett tillägg: Har du såna små kortslutningskontakter som brukar sitta på phonoingångarna på vissa förstärkare. Koppla in dessa på ingången "först i kedjan" som du testar.

Brus i anlägningen beror av två huvudsaker: Resistans och instrålad RF (störningar från radiofrekvenser). Den första ger sk termiskt brus och detta finns i alla apparater eftersom alla komponenter/ledningar osv har en resistans. Det går att konstruera apparater med lågt brus på fiffiga sätt men det ska jag inte gå in på.

quote:
Hörs bara när effektförstärkaren är igång, inte när bara cd-spelaren är igång.
Håller med blue här. Går inte att tolka på något annat sätt.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/04/18 :  18:18:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Marens: Det ska kanske tilläggas att det knappast är det termiska bruset som hörs i det här fallet, med all sannolikhet dominerar 1/f-brus och shot-noise i det här frekvensområdet. RF-instrålning är knappast heller något större problem, externa störningar brukar komma via elnätet (motorer, kylskåp etc) och ge upphov till brus vid ganska väldefinierade frekvenser (brumm, knäpp osv)
Är bruset någonsånär "vitt" kommer det mesta från själva elektroniken och då är det inte mycket att göra åt.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/18 :  18:52:11  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kopplade om precis och kör nu balanserat mellan försteg/slutsteg istället och obalanserat mellan cd/försteg. Bruset blev faktiskt lite lägre...finns dock kvar men mindre störande nu.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/04/19 :  09:41:03  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Jag har hört brus från de flesta anläggningar om man lägger "örat till diskanten". En anläggning var dock så tyst att jag inte kunde höra något; det var en DIY förstärkare. Tyst som graven.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000