HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HORISONTELL PASSLABS X-150 ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/17 :  20:15:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
En typisk "påvägtilljobbet"-ide!

Kan det här vara nått???
Jag tror att detta är en förenklad och förbättrad Passlabs X-100.
Lätt att skala upp till X-600! Vore skoj!

Edited by - Circlomanen on 2005/04/18 08:15:23

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/04/18 :  10:53:02  Show Profile Send UrSv a Private Message
Kan du förklara hur den är förenklad och förbättrad? Den verkar inte påminna så mycket om en X-100...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/18 :  11:32:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det är en vikt kaskod i ingångssteget med sourceföljare på utgången i en balanserad supersymmetrisk krets, å det är väl ganska mycket vad jag får ut utav Pass patentpapper på X-serien/supersymmetri, å lite surfande på diyaudio.com. Skillnaden är att man inte behöver komplimentära par i utgångsteget, utan det funkar fint med bara n-kanalfetar. Man slipper några konstantströmskällor och liknande biasprylar då circlotron-topologin är lättare att designa pushpull förstärkare med,enligt min erfarenhet, vilket leder till större enkelhet för en viss grund-ide.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/04/18 :  13:26:36  Show Profile Send ludo a Private Message
Circlomanen>
Tycker du är en frisk fläkt här på diy-forumet med ständigt nya ideer. Otroligt kul!
Jag kan inget om circlotron-topologin så därför kan jag inte kommentera den delen av kretsen (men tack vare dej kommer jag att läsa in mej på topoligin vid nåt lämpligt tillfälle) men du får tydligen i gengäld läsa dej in på hur fold.casc. fungerar. Jag tror nämligen att som kretsschemat ser ut nu så får du nästan ingen förstärkn alls + rätt så hög dist.
Vad fyller 100R motståndet för funktion?
Hoppas du tolkar mitt svar på rätt sätt...som lite hjälp på traven i all välmening (och inget annat)
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2005/04/18 :  18:51:37  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Är det bara jag eller blir faktiskt ritningarna tydligare

Instämmer helt med föregående talare, jättekul med någon som passionerat inte tänker som andra! Har blivit riktigt sugen på att bygga ihop något!

/Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/18 :  19:34:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://www.passlabs.com/downloads/articles/cascode.pdf
http://www.passlabs.com/downloads/articles/susy.pdf
Detta är min läromästare och hur han snickrar ihop en folded cascode.
Jag kan förvisso ha missförståt nått å så , men det har funkat i andra sammanhang. (nått liknande iallafall)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/18 :  19:42:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
http://www.passdiy.com/pdf/A75p1.pdf
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/18 :  20:27:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Circlomanen>
Tycker du är en frisk fläkt här på diy-forumet med ständigt nya ideer. Otroligt kul!
Jag kan inget om circlotron-topologin så därför kan jag inte kommentera den delen av kretsen (men tack vare dej kommer jag att läsa in mej på topoligin vid nåt lämpligt tillfälle)
)

quote:
Instämmer helt med föregående talare, jättekul med någon som passionerat inte tänker som andra! Har blivit riktigt sugen på att bygga ihop något!


Tack så mycket för dom orden. Jag blir jätteglad om jag kan ge nån en ide eller insperera nån till nått skoj!

Edited by - Circlomanen on 2005/04/18 20:29:02
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/18 :  20:39:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Vad fyller 100R motståndet för funktion?

Det är motsvarande en konstantströmskälla till en LTP, och skulle troligtvis vara 1 Kohm eller mer istället. Det bidde 100 ohm när jag skissade ner min ide i går.Skulle funka ännu bättre med en extrem induktans på 50 H eller mer.

Om nån skall prova nått så får ni gärna kontakta mig först. Självfallet är det fritt fram att göra vad ni vill, jag krånglar inte med massa copyright å sånt, men det är mest en del löst tagna värden baserat på erfarenhet och inget är speciellt uträknat eller optimerat. Se det mer som ett underlag för att förstå kretsen och circlotopologin. Jag tror på att förstärkaren funkar med minimala justeringar så som den är ritad, men man kan nog maximera prestandan en hel del med lite simuleringar å tankeverksamhet.
Det känns nog som det är tillräckligt ändå att klura ut allt detta medans man kokar välling,nattar barn,sågar bänkskivor, åker buss mm....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000