Author |
Topic |
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 23:00:23
|
...och ändå skrev jag mer... (men om det är rätt vet jag inte)
Tänkte i alla fall att man blir mer solbränd när man är ute i en båt, solbrännan är ju bara "skin deep" och en del tycker det ger skönhet. Solstrålarna kommer med ljushastigheten... |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 23:05:37
|
quote: Solbränna
Mycket snygg gissning skulle mycket väl kunna ha varit rätt men tyvärr är det inte rätt svar. Måste ge Er en eloge för den gissningen Roq och tommypeters. Kanske en klen tröst. Ingen hastighetstävling för båtar Labbe. |
Veckans skiva, här ! |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 23:12:25
|
Vet inte varför, men jag har hakat upp mig på dessa två... sailboat och Speed of light |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 23:41:58
|
De används som segel i ljuset, de glänser vackert och är tunna som skinn, de får kraften från fotonerna
De kallas för solsegel
Eller
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 00:03:59
|
quote: De används som segel i ljuset, de glänser vackert och är tunna som skinn, de får kraften från fotonerna
Så vackert och poetiskt framställt. Jag gillar solsegel, på "Howstuffworks" kan man läsa om hur dom fungerar. Men det är inte rätt. Hmmmm, var kanske svårare det här än jag trodde. Jag kommer med svaret kl. 01:15 om ingen svarat rätt. |
Veckans skiva, här ! |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 00:13:27
|
En sak har jag lärt mig hal - både när jag försöker lösa trådar och när jag själv konstruerat dem: Man vet aldrig i förväg om en Röd Tråd är lätt eller svår. Det visar sig vartefter kvällen glider över i natt
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 01:09:33
|
Nu har jag målat färdigt och trodde väl att tråden också skulle vara färdig men...... Tjaa,knepigt detta men försöker med att/ Speed of light står för blixtens hastighet=blixt skin deep betyder skin-er djupt (ut i natten) sailboat,då är man på sjön. Light,om man är på sjön och ser ett ljus som blixtrar då har man sett en/ Fyr och visst kan väl en sådan vara en Beauty ----Ähhhh
|
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 01:19:57
|
Vad skönt att jag fick in Gus gissning innan snöret kom upp. Fyr är inte rätt. Flera har varit inne på ljus och visst är det ljus som är inblandad i tråden.
Eftersom jag jobbar i morgon kommer jag nu att avsluta tråden utan att någon pinne delats ut .
quote: Alice Babs - A sailboat in the moonlight Smokey Robinson - Beauty is only skin deep Blaze - Speed of light
Rätt svar är LASER. Segelbåttyp = Laser Light = Ljus = Laser Beauty = Skönhetsoperationer utförs ofta med laser Skin deep = En del skönhetsfläckar, en del rynkor försöker man ta bort med laser Speed of light = Ljusets hastighet = Laser Speed = Fart, kan man mäta med laserpistoler
Tyvärr ingen pinne men ny tråd redan på måndag.
Välkomna då ! |
Veckans skiva, här ! |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 01:25:54
|
Jamen det var då själva-----hrrmmm--- Tänkte på laser men stupade på segelbåten. Bra tråd i.a.f tycker jag |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 09:23:08
|
Ja, den kan vi solbränna godkänna |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 12:47:53
|
Ajdå, jag var inne på det ett tag men det var för många ord jag inte kunde koppla till laser.
Efter andra ledtråden snurrade jag runt bland associationer som: Mrs. Robinson, Simon and Garfunkel, ABBA, ABAB -> vaktbolag, kontokort, Amundsen, sydpolen, is... |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 15:01:16
|
Bra tråd hal!
Det tycker jag det är när man uttycker "Visst jag, det borde jag begripit", när man ser svaret. Och det gjorde jag denna gång.
/Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2005/04/17 15:02:28 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 22:53:06
|
quote: Bra tråd hal!
Tack, det är alltid svårt som du säger att veta om en tråd är för lätt eller för svår. Men en riktigt bra tråd skall ju också rendera en pinne till någon. För att lösa denna tråden var man nog tvungen att titta på tredje ledtråden först och sedan testa olika idee´r med de andra ledtrådarna. Börjar man med första här är det nog lätt att man är ute och seglar (även bokstavligt talat ).
Vi får se om måndagstråden blir svår eller lätt.
Gissningen på solbränna var ju klockren. Men så är det i tråd-branschen, endast konstruktörens svar är det rätta... |
Veckans skiva, här ! |
Edited by - hal on 2005/04/17 22:57:30 |
|
|
Topic |
|