Author |
Topic |
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 12:22:44
|
Jag har tidigare handlat en del skivor från Music Direct i Chicago, vilka jag fö starkt kan rekommendera. De är enbart fokuserade på bra inspelade skivor, inom alla genrer. Problemet är bara att det blir lite dyrt att få hem grejerna, eftersom jag alltid åker på tull och moms förrutom själva frakten.
Nyligen var jag över till USA på semester, och såg då till att jag kunde stanna någon dag i Chicago, bla just för att kunna besöka dem direkt. Sagt och gjort. Jag ringde dem några veckor innan och var varmt välkommen, de sa också att det är inga problem att hitta. (Det här med att hitta visade sig bli intressant...)
I Chicago hade jag möte med en kollega, som sa att han skulle ta mig dit. Problemet vara bara att han aldrig hört talas om gatan, N Laflin Street!? Vi frågade på det större hotellet jag bodde på, inte heller de hade en aning. Slutade med att vi hittade det via Expedia.com, och det låg i västra delen av Down Town (ett område enl min kollega som man inte åker till hur som hellst...). Jag hade innan sagt till min flickvän att dit tar vi oss enkelt på något sätt, och hittar vi inte kan vi alltid gå runt och fråga... Kollegan var väldigt envis "-vad ni än gör så åker ni inte dit själva, jag kör er dit..." In i bilen och iväg, och vi hittar till denna gata N Laflin (som ingen hört talas om). Området var definitivt inte att "leka med"! Det såg ut som en riktig "krigszon", helt nedtrashat, utblåsta bilar, krossade hus otroligt skitigt och nedgånget. Vi kollade oss om ett par gånger innan vi gick ur bilen (mitt på dagen). Vi kunde dock inte hitta någon affär, överhuvudtaget så fanns inget affärsliv någonstans (inte så konstigt kanske...). Inga gatunummer i ordning etc. Vi hittade ett hus, med helt urblåsta rutor på övervåningarna och igenbommat på nedervåningen. Måste bara vara där, och vi närmar oss dörren, inga skyltar/info. Det fanns däremot en liten ringklocka brevid dörren och en TV-kamera att titta in i. Trycker på knappen, och efter en stund går dörren upp. Vi går in (och vi är framme), och stället förändrar totalt karaktär. Därinne är det designat/fräscht/seriöst etc med ett tiotal välklädda grabbar i kostymer och slips (undrar bara hur de tar till och från jobbet, med livet i behåll...?) Får träffa chefen för stället som välkomnar, och ropar ut "special-treatment for our friend, all the way from Sweden" Ber honom att ur hyllorna enbart ta ut skivor (oavsett genre), men med absolut maxad bra inspelningskvalité. Han gick före i hyllorna och petade ut skivor, och jag efter funderandes och utplockandes.
Long story....nedan kommer skivorna, som alla håller bra inspelningskvalité (i stort samtliga på SACD): Cooder&Bhatt "A meeting by the river" Wilco "Yankee hotel foxtrot" Damien Rice "O" The Holly Cole "Collection" The Pizza Tapes Antonio Forcione "Live" The Doobie Brother "Minute by minute" Orig master 24kt gold Ravel "Bolero" Minnesota Orch insp 1975. Orig master 24kt gold Los Lobos "Time" Orig master 24 kt gold Patricia Barber "Live a fortnight in France" Jazz in an R&B groove Bettye Swan Amos Lee Turina/Debussy Cincinatti Music Hall Smooth Jazz Festival "Tsuyoshi Yamamoto/Johan Whitney/Teresa P mfl" Miles Davis Q "Steamin" Insp 1956. Orig master 24 kt gold Jacintha "Autumn Leaves songs of Johnny Mercer" Bela Fleck "Drive" Orig master Christy Baron "Steppin" Eleanor Mcevoy "Yola" Michael Mcdonald "Motown two"
Utöver detta köpte jag också en SID, Sound Improvement Disc, en grön skiva att lägga över CD'n vid uppspelning. Skall korrigera och hjälpa lasern vid avläsning genom att den gröna färgen "äter upp" allt ljus som inte rör enbart avläsningen...Har ej lyssnat igenom ordentligt runt effekterna ännu (kanske en ny tråd senare...)
Skivorna kommer det att ta ett bra tag att lyssna igenom, innan de sätter sig...
|
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
|
|
Topic |
|
|
|