HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dags att förnya sig!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/04/15 :  15:06:28  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Sumo, jag har samma försteg som du men med det mindre slutsteget RB1080 och kör med en Arcam CD192 och tycker det låter kalas...en liten idé bara...

/Micke
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/15 :  15:27:45  Show Profile Send sumo a Private Message
Tack Mickhe.
Grejen är den att jag använder inte Rotels slutsteg till försteget,
utan har kopplat det till Levinson-slutsteget.
Men Arcam är ju ett bra märke, kan vara värt att kolla upp
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/04/15 :  16:09:03  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Sumo, vad har du det slutsteget till då?

/Micke
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/15 :  16:12:15  Show Profile Send sumo a Private Message
Det har jag kopplat till hemmabioförstärkaren för att driva frontarna med
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/04/15 :  16:15:14  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Jaja...varför inte...;-)...kan tro att det funkar...

/M
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/15 :  20:23:32  Show Profile Send Bravo a Private Message
En Levinsonspelare skulle sitta fint där, fast det blir nog lite dyrare än 20 papp.
Advantage Freja som jag har hemma är inte heller någon dum spelare, spelar alla format i tvåkanal.

Bravo
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/15 :  20:40:30  Show Profile Send sumo a Private Message
Jo en Levinsonspelare skulle sitta fint.
Verkar inte finnas några begagnade i Sverige.
Jag har hittat några stycken i tyskland holland osv.
Kostar från drygt 3000 EUR och uppåt
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/15 :  20:46:57  Show Profile Send sumo a Private Message
Jag ber MAYRO om ursäkt för att jag inte svarat tidigare på hans erbjudande.
Blev nog lite irriterad en stund
Jag bor i Göteborg.
Har sökt information om Jeff Rowland synergi & Muse Model three utan framgång.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/15 :  21:04:32  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag håller helt med Blue i denna tråd...
Det skulle verkligen vara bättre om du Sumo kunde försöka precisera lite vad du vill få ut av uppgraderingen? Vad är du missnöjd med?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/15 :  22:25:06  Show Profile Send mayro a Private Message
Muse är väldigt få i sverige som spelar. Jag och några till.. Samma med rowland. Dom är aldeles för sällsynta... tyvärr.

Men det är klar highend i sin finaste form.. Om man talar om Muse så kan jag säga så här. Den äldre modellen som jag har kan man köpa för ca 10-12 tusen beroende på skick o ålder. Nypris på mitt var runt 30000... nu ligger dom på runt 35-40 tror jag (utan att veta kom jag på) Hm får stå kvar då jag tycker mig sett denna siffra nån stans...

Men jag anser du verkligen BÖR i alla fall PROVA lite olika försteg FÖRE du gör något annat. Så du VET nivån på din Rotel i alla fall..

För tyvärr så klingar inte mina minnen vid lyssning av rotel i samma nivå som Mark levinson osv... Mark levinson är nog, ändå även om rotel säkert är bra, en nivå eller två upp. En är det säkert. (Enligt mig i alla fall.)

Men åk upp till Hificonsult o ta med dig ditt försteg o be o få prova det i jämförelse med tex AR ref 2 eller tre eller nåt.. Krell anser jag lite för "hårda" för min smak. Men Accuphase eller AR eller liknande... Bladdans prylar är också grejor som inte är i min smak. Men många gillar ju dom har man sett. I alla fall i Sverige..Så jämföra med dessa kan ju vara också en ide. Sedan VET du mer om ditt försteg än innan. Och kan lite bättre sedan avgöra hur du anser det i sådan jämförelse..

Men åk med GBG killarna hit vet jag. Så kan vi provspela ditt försteg med mitt. Samt i min anläggning o wolfgangs grejor... En ide bara...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/15 :  22:29:08  Show Profile Send sumo a Private Message
Det handlar väl inte om vem som håller med vem.
Jag har försökt få goda råd om att förbättra ljudet.
Anade att DVD-spelaren var den sämsta länken i mitt system.
Den kan inte spela så klart distinkt med den skärpa som jag vill.
Att ni tycker att jag lika gärna kan köpa en vespa eller soffa istället säger nog mest om dej och Blue


Edited by - sumo on 2005/04/15 22:51:25
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/15 :  22:39:24  Show Profile Send mayro a Private Message
SUMO...

JAG LIRAR EN DENVER DVD som moddats lite och låter kanon.. CD är INTE det första man provar ut. Kolla FÖRE detta upp den troliga svagaste länken i ditt system. DVS försteget.. SEDAN kollar du ut en ev DVD eller cd..

Nu ska jag inte skriva mer här... Det blir för tjatigt för er att läsa mitt mantra om försteg..Men har sett sååå många vimsa omkring o byta cd för sedan uopptäcka man köpt fel cd "för den lät bra med förra försteget" osv...Jag anser nog försteg o kablar vara viktigast i en anläggning...I alla fall då man provar ut grejor sedan. Har man detta i kanonskick så kan man vrida ur allt sedan då man testar grejor. Och med ett levinson steg så.. ja då är rotel inte samma nivå helt enkelt...

Önskar dig lycka till....

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/15 :  22:49:55  Show Profile Send sumo a Private Message
Tack för dina erbjudande & tips Mayro.
Jag vet att rotel och levinson inte är på samma nivå.
Jag byter en sak i taget så roteln kommer nog att försvinna så småningom.

//Kjell

Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/04/15 :  22:51:13  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej Sumo!
Jag tycker att du satte en helt korrekt titel på tråden, "Dags att förnya sig"... Det är väl helt ok att vilja testa lite nya grejor för skojs skull. Allt behöver ju inte handla om "uppgradering" för då blir det lätt så ångestladdat och kravfullt! Mycket pengar och höga förväntningar kan ta död på nöjet... (Egna erfarenheter från min byteskarusell ganska nyligen)
Nu till själva frågan om vilket byte du ska testa: För några månader sedan skulle jag absolut också ha sagt CD-spelaren! Jag har själv testat 757:an här hemma för ett par år sedan, (i hopp om att hitta en multispelare) och tycker inte den levde upp till lovorden i pressen. Det blev en CD med rör i stället! (Njoe Tjoeb)
Ska du satsa på cd skulle jag rekommendera någon med rörsteg.
Men jag är också benägen att hålla med Mayro lite här, ett försteg gör vansinnigt mycket för karaktären! (Har även haft Rotelförsteg och inte gillat dom.) Tex har jag har nu testat med olika rör i mitt försteg Vincent SA-T1 och skillnaden är enorm bara med olika rör!
Så pajade min CD och jag fick kopla in min gamla JVC-micro och väntade att ljudet skulle paja helt, men det lät faktiskt ganska OK ändå, så spelaren hade inte så stor betydelse som jag trott... Du kan som sagt säkert få mycket kul med att testa ett bättre försteg, förstärkeriet gör stooor skillnad!

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2005/04/15 22:53:15
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/15 :  22:57:31  Show Profile Send sumo a Private Message
Det var som tusan
Kanske får börja med att testa förförstärkare ändå

//Kjell
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/15 :  23:01:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
Men likväl, skit in innebär skit ut, en dålig signal kan ingen förförstärkare förbättra. Bägge är viktiga!!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/16 :  00:14:23  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Att ni tycker att jag lika gärna kan köpa en vespa eller soffa istället säger nog mest om dej och Blue


Jag har inte nämnt något om någon vespa, utan bara bett dig berätta om vad tycker saknas i ditt system idag? Enklare att ge tips.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/16 :  15:43:21  Show Profile Send Blue a Private Message
sumo: Släpp det här med sofforna och surfingbrädorna nu, det var ett välmenande skämt för tusan!

När det gäller vikten av en bra källa vill jag säga så här: Skillnaderna mellan olika cd-/dvd-spelare idag ÄR inte lika stora och uppenbara som om man byter högtalare. Även jämfört med förstärkare (och om delad som i det här fallet, särskilt försteget) är skillnaderna mindre. Den gamla 70-talsklyschan "skit in skit ut" (som matte76 poängterar) säger inte så jättemycket idag. Självklart kan inte en signal rent objektivt "förbättras" med förstärkare och högtalare. Men när till och med ledande skribenter i Hifi Plus går ut och säger ungefär att "skillnaden mellan en spelare för 2000 och 20000 spänn kan vara i princip försumlig" så bör man kanske få sig en tankeställare. Alltså... om man har en "skitkälla" så är det klart att det blir "skit in skit ut", grejen är bara den att det finns gott om extremt billiga digitala källor som definitivt inte låter skit...

Sedan tycker jag att det är en grej som är lite lustig i vår gode mayros filosofi. Han lyfter fram kablar som något oerhört avgörande, men cd-/dvd-spelare som något som knappt har någon betydelse alls. Kablar, skulle jag säga, hamnar utan tvekan EFTER källan (och långt efter högtalare och förstärkare) när det gäller "listan" över hur mycket de olika delarna i systemet påverkar slutresultatet. Det är iallafall min erfarenhet.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/16 :  16:39:49  Show Profile Send Bravo a Private Message
Visst alla steg är viktiga i kedjan, det finns inga riktiga motsättningar i detta.
Vanligtvis börjar man väl där man känner att denna kedja är svagast för att kunna höra vad resten kan prestera med bättre förutsättningar.
Å andra sidan kan det ju vara tillfälligheter som avgör vad man börjar, man får nys om någon bra produkt till ett bra pris, då blir uppgraderingen visserligen osymmetrisk men ger en bra grund för att fortsätta.
Dock brukar det var lämpligast att börja med den svagaste länken, dvs. den länk du "sumo" uppfattar som svagast.

Bravo
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2005/04/16 :  21:05:07  Show Profile Send Skurt a Private Message
Tänkte bara ge min subjektiva mening. Hade först en TEAC VRDS-10 tillsammans med en Musical Fidelity A3-24 och det lät väl trevligt Så för ett litet tag sen bytte jag ut den gamla kombon till en Sonic Frontiers Transport 1 tillsammans med en Processor 3 (denna kombo kostade ny ungefär 5 ggr mer än den tidigare). För mig var skillnaden enorm! Allt förbättrades dramatiskt, basen kanske var det som märktes tydligast. Med den förra kombon hade jag ganska stora problem med basen, den liksom rann över. Trodde först att det hade med akustiken att göra men nu låter den riktigt bra. Men klarare ljud, mer luft, dynamik, djup, släpp - ja allt! Kan ju också nämnas att A3-24 hade 24/192 och P3an 20 bit/ingen upsampling Som sagt det här är mitt subjektiva intryck som inte gör anspråk på några sanningar

Har inte laborerat så mycket med försteg. Har jämfört en ARC SP-8 mot mitt nuvarande McIntosh C-35 och fann ingen nämnvärd skillnad i ljudet, lite mer upplösning med SP-8an men samtidigt mer nervöst eller vad man ska säga. Men det är möjligt som många säger att försteget gör mer för ljudet än CDn...

Ang. kablar så ställer jag mig frågande till om förbättringarna som en dyr kabel innebär verkligen är värda pengarna, men det är bara min mening - kan tillägga att jag inte laborerat allt för mycket med kablar heller.

Här är en DAC som jag kan tänka mig skänker mycket välljud per krona, matchar väl slutsteget oxå
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=1227
annonsen är från 31/3.

Lycka till!
/Erik

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/16 :  21:15:24  Show Profile Send sumo a Private Message
Jag har faktiskt kontaktat honom ett par gånger.
Frågade honom om han trodde att mitt ljud skulle förbättras med da-omvandlaren.
Jag fick nog inget riktigt svar, sen har jag för mig att han bor långt från GBG så det finns ingen chans att prova, så jag lät det bero.


Tack för tipset
//Kjell

Edited by - sumo on 2005/04/17 10:45:12
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/16 :  21:51:10  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Ang. kablar så ställer jag mig frågande till om förbättringarna som en dyr kabel innebär verkligen är värda pengarna, men det är bara min mening - kan tillägga att jag inte laborerat allt för mycket med kablar heller.




Dyr behöver den inte vara! Undrar vaför man ALTID säger dyr kabel för. Fattar inte att folk verkar missa att i alla fall jag förordar en superbillig kabel...


Jag vill bara markera att jag säger PROVA o se vilken nivå rotel har mot annat i mark levinsons klass.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2005/04/16 :  22:00:48  Show Profile Send Skurt a Private Message
Ja, ordet dyr är väl relativt. En signalkabel på Clas Ohlson (som jag har nu ) eller Biltema går väl för runt hundralappen. Många "seriösa" hifikablar börjar väl på ca 1000-lappen, dvs. 10 ggr mer. Kan av vissa anses vara dyrt... Jag syftade dock på dyrare kablar än så.

Ska iaf ge det en chans till framåt sommaren, troligen med Silver Resolution.

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/16 :  22:04:33  Show Profile Send mayro a Private Message


Now we talking


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/17 :  09:44:01  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Kablar, skulle jag säga, hamnar utan tvekan EFTER källan (och långt efter högtalare och förstärkare) när det gäller "listan" över hur mycket de olika delarna i systemet påverkar slutresultatet


Jag håller med. Vid jämförelsen mellan Primare CD21 och CD31 var skillnaderna klart tydliga, så det där att skillnaden mellan en spelare för 2000 och en för 20000 kan vara försumliga, ja det kan kanske vara så, men det är nog snarare ett undantag än en regel.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/04/17 11:17:34
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.92 sekunder. Snitz Forums 2000