HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Biwire med singel-end vs Biwire med "dubbelt"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/13 :  19:34:26  Show Profile Send Drem a Private Message
Ursäkta om liknande diskussioner redan finns, jag hinner inte söka just nu

Kollar lite på Biwirealternativ och om man råkar ha dubbla högtalarutgångar på förstärkarsidan (monoblock i detta fall), så undrar jag vad ni tycker man bör använda för typ av högtalarkabel. Har sett att många biwire är singel i förstärkarändan, men det finns ju dom med dubbelt hela vägen så att säga, eller vad en sån kabel nu kallas...

Frågan är alltså om det borde bli bättre med en "riktig" biwirekabel eller en single-ended..?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/13 :  19:49:11  Show Profile Send mayro a Private Message

Min prov genom åren är att det ALLTID har varit bättre med separata biwire.

Tyvärr oftast till kostnad av två kablars inköp..

En bra sak som jag själv gjorde med mina Silver res var att jag köpte först ett par Biwire färdiga. Och sedan då jag fick ihop kr och ören till ett par till. Ja då löddes det första paret ihop helt enkelt till att bli en singel wire. O wips hade jag två par samt biwire...


Edit.

Sen finns det flera som anser detta med biwire är rent larv också. Men detta har du nog koll på redan...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/04/13 19:51:00
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/04/14 :  11:11:24  Show Profile Send Tomas a Private Message
Alla förstärkare med dubbla högtalarutgångar jag träffat på sitter ihop till single precis bakom plåten, så frågan är hur biwire det egentligen blir!? Men lyssna och blir det skillnad så är det skillnad.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/14 :  13:04:24  Show Profile Send Drem a Private Message
Du har rätt i det Tomas. Fick reda på att den extra högtalarutgången på mitt icesteg är en vidarekoppling endast. Misstänkte det men ville ändå höra mig för. Thanks.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/04/14 :  13:20:12  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det är inte på förstärkarsidan som det bestäms om man kan använda biwire. Det kommer av om högtalaren kan separera bas och mellanregister/diskant från förstärkaren. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/14 :  15:09:14  Show Profile Send mayro a Private Message


Drem.

Dunnel bewire är bättre ändå. än inbyggda biwire.. Tekniskt vet jag inte direkt varför mer än att man har DUBBEL area..

Och sedan är det helt enbart egna utvärderingar o provande som påvisat vilket som är bäst.. Markerar igen. FÖR MIG bäst självklart..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/14 :  21:53:55  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Tekniskt vet jag inte direkt varför mer än att man har DUBBEL area..
Det stämmer inte att man har dubbla kabelarean till högtalaren med biwiring. Varje högtalaringång "ser" resistansen från sin egen kabel och påverkas inte av den andra förutom precis vid delningsfrekensen där elementen överlappar varandra och impedansen är i samma storleksordning. Det är här det blir annorlunda jämfört med en ensam kabel. Det blir ett litet fasfel som inte blir med en ensam kabel.

Man kan även prova att koppla in blecken på högtalarnas terminaler så att kablarna parallellkopplas, då får man halva kabelpåverkan. Alltså halva resistansen och halva induktansen.

Edited by - marens on 2005/04/14 21:54:53
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2005/04/16 :  11:43:02  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
quote:
Man kan även prova att koppla in blecken på högtalarnas terminaler så att kablarna parallellkopplas, då får man halva kabelpåverkan. Alltså halva resistansen och halva induktansen.


När jag köpte kabel för sisådär 2 år sedan så testade jag detta (Taralabs Prime 1000 + B&W 603). Sklillnaden mellan enkel kabel och dubbel kabel med bleck var minimal, däremot blev det en tydlig förbättring med "äkta biwire" när blecken togs bort.

Min erfarenhet säger alltså att det är separationen mellan diskant och bas som är det viktiga och inte kabelarean.


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N

Edited by - bom on 2005/04/16 12:34:31
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/04/16 :  15:09:15  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Håller helt med Bom i att den stora skillnaden ligger i om man kan spearera bas från mellan/diskant.
Vinsten är att man slipper massor med problem i delningsfiltret.
För att det skall fungera bra så skall dock delningen mellan bas och mellanregister göras rätt, och det blir bara rätt om man kanköra äkta bi-ampat. Dvs spearata förstärkarsteg och aktiva filter innan förstärkarstegen.
Bi-wire utan bi-ampning är som att klistra på ett "Turbo"-märke baktill på bilen och byta till aluminiumfälgar.
Ser nästan ut som en häftigare/dyrare/bättre bil...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/16 :  15:20:24  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Vinsten är att man slipper massor med problem i delningsfiltret.
Så är det ju iofs inte. Vart har du läst det? Det har nog någon som inte har full förståelse för hur delningsfilter fungerar hittat på.

Hur skulle man göra då för att göra ett filter som är "rätt" för biwiring i så fall enligt dessa källor? Skulle vara intressant att läsa.

Det finns även många kunniga högtalartillverkare som inte har fallit för trycket och accepterat biwiring utan anser att det är sämre.

Edited by - marens on 2005/04/16 15:25:09
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/04/16 :  19:13:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message
marens

Jag tror du hittar det du vill läsa om du kollar in Vandersteen.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/18 :  00:12:14  Show Profile Send marens a Private Message
Här finns det vandersteen skriver om biwiring:
http://www.vandersteen.com/pages/Answr7.htm

Jag hittar inget om problem i filtrena som löses med biwiring.

Det är det vanliga om minskad back-EMF mellan elementen pga att lågpass och högpassdelen separeras med kablarnas förluster mellan samt strömmar som modulerar andra strömmar i kablarna. Det sistnämnda är rätt osannolikt. För att det ska kunna hända att strömmen från en bassignal modulerar överföringen av en signal med högre frekvens så måste kabeln ändra sina elektriska överföringsegenskaper efter bassignalen. Tex att induktansen i kabeln moduleras av magnetfätet orsakat av bassignalen. Det krävs rätt enorma strömmar för att få en märkbar förändring av överföringen för högre frekvenser i kabeln om den är normalt byggd med vanlig isolering.

Angående dämpningen av Back EMF mellan elementen så är den beroende av två saker. Att impedansen mellan hög och lågpassdelen är så hög som möjligt och att drivimpedansen innan delningen av signalen är så låg som möjligt. Man minskar alltså back EMF mellan elementen genom att välja ett slutsteg med låg utimpedans och högtalarkabel med låg resistans i förhållande till impedansen som går mellan elementen. Alltså genom filtret och kablarna internt i högtalaren samt även talspolarnas impedans. Alla dessa brukar ligga dekader högre än den resistans som kablarna och utimpedansen står för, om man inte har en förstärkare med hög utimpedans pga utgångstrafo eller låg återkoppling. Men ifall utimpedansen från förstärkaren är större än kablarnas resistans så kommer biwire/singlewire att påverka än mindre vad gäller back-EMF mellan elementen.

Sedan kan man diskutera hur kritiskt det är att minska back-EMF mellan elementen in i det sista jämfört med andra (negativa) aspekter som blir med biwiring eller att minska förluster i filtrena osv vänner av mindre rörförstärkare med låg återkoppling kanske blir ledsna när de får reda på att detta ökar back EMF mellan elementen avsevärt men det är en annan fråga.

edit: som en liten överkurs så kan jag nämna att elektriskt flacka filter med stort överlapp i frekvens har högre crosstalk mellan högtalarelementen än brantare filter där dämpningen är betydligt större och frekvensöverlappningen är mycket mindre. Skillnaderna här jämfört med biwire/singlewire är enorma. Detta är inget som "biwireivriga" högtalartillverkare överhuvudtaget verkar reflektera över i sina konstruktioner.

Edited by - marens on 2005/04/18 00:27:11
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000