HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Marantz med dubbla VU
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hank
Starting Member

3 Posts

Posted - 2005/04/14 :  14:02:01  Show Profile Send Hank a Private Message
Jag är ute efter en "vintage"-stärkare som både låter och ser bra ut. Har för mig att jag sett en otroligt läcker Marantz där i stort sett hala fronten täcks av två gigantiska vu-mätare. Apparaten i fråga såg jag hemma hos en kompis i slutet av 80-talet. Killen i fråga var rejält insyltad i hifi så jag tror att det var en juste förstärkare. Problemet är att jag inte kan hitta den...

Jag har för mig, men är inte riktigt säker, att den hade trä på sidorna.

Kan det vara så att det är ett steg av något slag som jag sett och inte en integrerad förstärkare?

Ser fram emot svar/ H

gelgamesh
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/04/14 :  18:52:53  Show Profile Send gelgamesh a Private Message
http://www.silverpioneer.netfirms.com/SX-1250.htm

-Ett bra alternativ att rekommendera. (troligen tyngre än samtliga konkurrenter inkl. Marantz ifall du söker kraft) Räkna med att lägga minst 5000:- men den är otroligt bra. Driver i princip vad som helst, och är monumentalt välbyggd. Se till att hitta ett friskt ex. så lär du bli väldigt nöjd. Det fanns även mindre och större, men SX-1980 som är den enda som är större är omöjlig att hitta på våra breddgrader, och den är lite osmart att skicka med UPS från USA. Det kostar ca 15000:- i bara frakt ;-)



Marantz 2225 var annars en lite mindre som lät riktigt fint.

http://www.blocket.se/view/4734433.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

(Nu kollar jag bara receivers i.o.f.s)

Mvh
Michael Heimbrand
Go to Top of Page

gelgamesh
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/04/14 :  18:56:39  Show Profile Send gelgamesh a Private Message
Och se vad man kan hitta.. ;-)

http://www.blocket.se/view/4788162.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

(det är emellertid lite svårt att se vad som är "vintage" då det gäller Marantz. I mina ögon skulle den kunna vara gjord 1999, men säljaren beskriver den å andra sidan som om den vore lite äldre) Troligen är det väl sent sjuttiotal eller tidigt åttiotal.

Pioneer är enkla att identifiera.

Före 1980: "Rolex-känsla"
Efter 1980: "Casio-känsla"

:)

Mvh
Michael Heimbrand
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/04/14 :  22:45:30  Show Profile Send KennethS a Private Message
hehehe Marantz 2225...Farsan har en Marantz 2275!Vilken receiver. Tyckte den var klart bättre i mellanregistret än min Denon PMA 1500r! Sen att den fick pisk i allt annat var en annan sakKommer ihåg när när jag lirade den ihop med mina Dali evidence 470. Lät riktigt bra faktiskt!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/14 :  23:03:37  Show Profile Send Blue a Private Message
Nice stuff!!!

Till min lilla "på kontoret-retroanläggning" har jag minsann den betydligt beskedligare Pioneer SX-434 (tydligen lanserad 1974). Den används vanligen med webbradio eller den inbyggda tunern som källa, men emellanåt även med min gamla Denon DCD-890. Högtalare är ett par Ortofon-stativare som jag glömt modellbeteckningen på (liksom Pioneern är dessa loppisfynd).

Låter småputtrigt faktiskt, sådär i bakgrunden.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000