HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Posta bilder på era DIY-kablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Bardis
Member

3344 Posts

Posted - 2005/04/16 :  11:25:10  Show Profile Send Bardis a Private Message
Akta er för silverplätterat!!!! Det låter vassssst!!
Mycket bättre med ren koppar.
Är det högrent silver de säljer på Panduro?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/16 :  12:36:22  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ingen aning Bardis. Jag frågade inte eftersom de bara hade... 0,8 eller om det var 1 mms silver på panduro. Panduros kostar ungefär 60kr metern, men är som sagt lite tjock eventuellt.

Tyckte inte silverplätterat lät fel alls när jag testade ett fåtal sekunder.

Försöka sig fram måste man göra :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/04/16 12:37:13
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/04/16 :  22:17:51  Show Profile Send ILLY a Private Message
Bardis:
Vart köper man kopparfolie? Eller har du helt enkelt rullat av den från ett par xcoil-drosslar?

Med tanke på den ENORMA skillnad det gjorde när jag bytte från trådlindat till foliespolar i mina delningsfilter, så kan jag tänka mig att det gör nytta även i andra sammanhang. Högtalarkabel också kanske? Fast jag tyckte de var jobbiga att löda. För effektiv värmeavledning? Men det berodde nog mest på att jag hade för klent drag i kolven jag använde då.

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2005/04/16 22:18:19
Go to Top of Page

Bardis
Member

3344 Posts

Posted - 2005/04/17 :  12:46:06  Show Profile Send Bardis a Private Message
Köpte folieband av den lokale trafolindaren.
0.05mm tjock för signalkablage.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/08/14 :  12:20:54  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Trevlig tråd. Alla andra som ännu inte postat era fina DIY kablar, POSTA NU :)
Länka gärna till byggbeskrivning om ni gjort någon sådan.
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/31 :  18:47:57  Show Profile Send Didde a Private Message
Har gjort ett par kablar av med denna kontakt http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=37096&path=660000,1720000,1760000
men den går verkligen inte att få på chassihonan...någon som har haft samma problem?

Thomas

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/08/31 :  20:06:03  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Jag antar att du har skruvat av hylsan? Skruva den motsols tills den lossnar, sen kan du trycka fast den på honan. Skruva sedan på hylsan igen och så sitter den fast ordentligt!
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/31 :  20:33:08  Show Profile Send Didde a Private Message
oki...är det på de viset :) hehe ja man är tydligen inte så bevandrad inom de området

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/08/31 :  20:55:59  Show Profile Send Peter S a Private Message
Här är mina PU-kablar, som är Svalander-flätat 0,2 mm silver i teflonslang. Jag är nöjd med dom och ska så småningom byta ut alla signalkablar till sådanne.



Jag har även 3 meters längder av silverfolie liggande, men har ännu inte bestemt vad det ska bli av det. Får se. Kanske bivax och silk
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/08/31 :  21:01:41  Show Profile Send Peter S a Private Message
Kann lägga till at jag köpte silvret hos Konrad Wahlström. Fungerade fint. Tror att det var 4 kr/gramm då. Priset har nog gått lite upp sen dess.

http://www.konradw.se/

edit: Glömde länken

Edited by - Peter S on 2005/08/31 21:11:33
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/08/31 :  22:53:51  Show Profile Send planetaryice a Private Message
Skulle vara riktigt kul att testa att göra ett par signalkablar. Vart får man lättast tag i koppartråd/silvertråd? (Panduro finns ju inte här i jönköping som jag befinner mig i.) Biltema, jula eller likande affär så man bara kan sätta igång direkt utan att åka långa sträcker eller beställa. Hittat PVCslang samt RCA-kontakter på biltemahemsidan. Krympslangen som jag hitta på Biltema var lite för fula färger i rätt storlek, vill ju ha svart.:)

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/01 :  15:40:31  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag och U1 gjorde högtalarkablar till honom:

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/09/01 :  16:03:54  Show Profile Send planetaryice a Private Message
Vart kan man köpa ptfe isolering? Har aldrig gjort några kablar själv så får ursäkta de simpla frågor jag ställer. Har blivit väldigt inspererad av denna tråd och mycket imponerad av vad ni har gjort. Skulle vara trevligt att göra ett par egna signalkablar.

Vänligen/Johan

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/09/01 :  16:11:38  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
PTFE-isoleringsrör hittar du på Elfa: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2021864.htm
Vilken typ av signalkabel har du tänkt att göra?

edit: skum länk fixad

Edited by - Fredrichc on 2005/09/01 16:12:54
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/09/01 :  16:35:27  Show Profile Send planetaryice a Private Message
Jag är inte alls kunnig inom kabelvärlden. Skulle bara vara trevligt att byta ut de vanliga budgetsignalkablarna som sitter mellan förstärkaren och cd:n. Vill kunna ersätta de med ett par bättre och egengjorda kablar. Har kollat runt på flertalet trådar rörande detta ämne. Problemet är dock att elfa inte ligger i denna stad jag befinner mig i och att det skulle vara skönt att slippa beställa. Skulle vara kanon om det fanns material för att tillverka dessa i de butiker som finns här (tex clasohlson, biltema). Behöver inte bli de bästa kablarna utan är mest inne i att få en inblick i förfarandet och skapa ett intresse för framtida projekt. Som jag i ett tidigare inlägg skrev så har jag hittat PVCslang samt RCA-kontakter på biltemas hemsida. De är övriga komponenter som jag letar efter nu.

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/01 :  16:58:49  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kjell o Co har koppartråd (sådan som tillex svalander använder i sina flätor).
Det är dock riktigt trist att göra dessa flätor och allt kring dem. Men du kan säkert hitta allt du behöver på bitema, clas ohlsson och kjell o co mfl.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/09/01 :  17:02:46  Show Profile Send planetaryice a Private Message
Jag får tacka så jätte mycket för tipset om Kjell o Co som jag inte tänkte på. Hitta mycket intressant där.

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/01 :  17:19:29  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Vill du köpa ptfe-slang så väger den knappt något så elfas frakt blir nog inte överdrivet dyr.
Krympslang har de bättre på Kjell o co. Dels i fritt val av storlek och dessutom tycker jag deras är bättre än Clas Ohlssons. Krymper snyggare. Elfas är ännu bättre dock.
Biltema vet jag inte. Men eftersom man inte får välja storlek där så går de bort.

Angående kjell:cos koppartråd så skall man nog sikta på någon runt 0.3mm. Som jag skrivit innan så testade jag 0.6 men fann den dålig till signalkabel.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/09/01 :  17:24:05  Show Profile Send mace a Private Message
Lite av mitt klåpande

















M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/09/01 :  18:01:58  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Mace: Silverflätan har jag funderat på ett tag men jag har
dragit mig för både priset och jobbet att fläta 2x5 löpmeter.
Lite fundersamm över om det blir störningsfritt med enbart
flätan eller om jag kommer att behöva en skärm.

Vet inte om det är korrekt att fråga om en kabel låter bra så....
Är du nöjd med silverflätorna

För närvarande så kör jag med det här konceptet + skärm.

http://www.venhaus1.com/diysilverinterconnects.html

Har ingen bild att lägga in men det ser i princip ut som en
trädgårdsslang med svart strumpa på. Neutrix phono-kontakter
funkar också bra.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2005/09/01 18:02:33
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/09/01 :  18:04:02  Show Profile Send planetaryice a Private Message
Jag vill ha ett sådant utseende på kablarna som de som figurerar på den första bilden du laggt upp på denna tråd. Riktigt snygga! Letar efter kabelstrumpa men hittar ingen förutom på elfa tyvärr. Blir ditt förslag att tvinna 4 st 0,3 mm koppartråd? Måste jag lacka tråden? Vilken innerdiameter(de anger endast innerdiametern på hemsidan) ska man ha på PVC-slangen för att den ska passa med biltemas kontakt som du använt dig av?

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/01 :  18:14:40  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tack så mycket! Är faktiskt rätt nöjd med dem. Kabelstrumpa och krymslang får vad som helst snyggt ;)

Tråden är redan lackad så det behövs inte :)

Jag är inte hundra säker.. men ytterdiametern får du nog ta cirka 6mm så du får om kabelstrumpan utan att det hela överstiger. 8mm som jag har för mig RCAerna har som max-diameter innuti.

Jag har använt silverpletterad koppartråd och bara dragit den genom teflonslangen och haft allt inuti en PVC-slang. Blir säkert bättre med 4 stycken och med 4-fläta.

Hurvida det behövs när man använder teflon-slangen vet jag inte. Någon som gör?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/09/01 :  19:46:29  Show Profile Send planetaryice a Private Message
Ska man tvinna koppartråden och sen trä den i ptfe-slangen eller ska man ha en ptfe-slang för varje koppartråd? Måste jag använda mig av ptfe-slangen?

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/01 :  20:36:14  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det är hur man vill

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/09/02 :  03:54:48  Show Profile Send Kmj a Private Message
Vemsom
Vad är det för kontakter ni har på högtalarkabeln?
Har letat efter gafflar men hittar bara dyra saker. Jag tänkte att de där clasohlsson-EKK-svalander-kablarna jag har nu är inte allt för vackra så man kanske skulle göra något åt dem.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000