HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vem ser om vår branch?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/12 :  14:13:47  Show Profile Send ohmega a Private Message
Att imponera på folk med en anläggning för 120000:- är nog roligt - då man ser dom tappa hakan. Men jag tror att folk behöver se/höra att det går faktiskt att få till ett vettigt ljud för en rimlig summa pengar.
Jag kommer ihåg då en hifi-handlare i "min stad" sålde hifi-paket bestående av: Teac-CD, Rotelförstärkare och högtalare från JWP. För under 5000:- (för 12 år sedan eller så)
Idag kanske sammma kvalite kostar ...ja max 7000:- om ens det.
Det var ju ingen "mega-anläggning" på nåt sätt - å det saknades radio...Men det lät riktigt bra.

Å kanske lika viktigt som priset: ...att det går att få till det hela inredningsmässigt!!

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/04/12 14:16:50
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/04/13 :  08:11:10  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Instämmer med ohmega. Just inredningsmässigheten är nog viktig. Folk har vant sig vid att man kan slänga ut den stora fula stereon (typ 70-tals paketstereo) och in med nåt puttenuttigt lättplacerat som inte tar nån plats och syns så lite som möjligt. Det viktigaste är att det låter inte hur.

Man blir indoktrinerad oxå. Titta bara i IKEA-katalogen, hur framträdande är stereon där? Eller i inredningsprogram på TV. När Ernst ö.h.t har med en stereo är det en micro som göms undan på en käck liten hylla eller bakom en gardin.

Man måste få fram att en väljudande stereo oavsett prisklass inte behöver stå i motsattsförhållande till heminredning. Det är ju i vanliga vardagsrum dom flesta anläggningar hamnar å då är inredning viktigt.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/13 :  10:16:52  Show Profile Send Bravo a Private Message
Mycket bra "EngelholmAudio", någ- on -ra/något borde gå i bräschen för bra ljudåtergivning och vad det kan tillföra.
Frågan är bara vem/vilka?

Det kanske är fåfängt mot den rådande trenden, men likväl förskräcks ej du lilla hop......

Bravo
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/04/13 :  10:51:55  Show Profile Send Allison One a Private Message
Jag upplever det som att 2 kanal är på utdöende!
SACD och DVDA slår inte igenom för att bl.a. vi på detta forum mest satsar på 2-kanal CD och vinyl.
Den stora massan inser att man kommer långt med många små högtalare och du kan använda dem till så mycket mer än att "bara" sitta och lyssna på musik.
Då vanliga Cd:s normalt sett har taskig ljudkvalitet så är det inte lönt att ställa ett par likkistor på högkant i vardagsrummet.
Bättre då med ett gäng slimmade burkar som inte är så framträdande!

Så jag vet inte om branschorganisationen ska skåda framåt och försöka driva utveklingen eller vara tjurigt bakåtsträvande och satsa på bevara 2-kanalslyssningen i den lite exklusiva anda som präglar detta forum?
Jag saknar HiFi-handboken som kom ut varje år och lades ner i början av 80-talet med (mät)data och rek.pris på de flesta produkter.
En sådan bibel men med inriktning på flerkanal skulle vara guld värd för de flesta i branschen.

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/04/13 :  12:45:19  Show Profile Send JonasV a Private Message
Kanske behöver skapa en kunskapsdatabas för att se vilken sorts anläggning som passar till olika Musikpreferanser samt starta upp En NY HiFi-Bibel
Minns hur förundrad jag var över alla Avancerade Stereos i den nötta Hifi-bibeln på biblioteket.
Minns att det fanns en Fet Marantz-Tuner med Oscilloscop i den !

BRA Intiativ av Er

MVH Jonas"Tidsdjuret"Viklund.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/04/13 :  13:13:40  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag beundrar verkligen trådskaparen och alla ni andra som brinner för detta, personligen tycker jag detta är fullkommligt lysande, en liten gramofonmärkning a'la svanen skulle vara trevligt att se, men framför allt att höra.

Tänket är helt underbart och jag ansluter mig med ett leende som man vanligtvis finner på galna vetenskapsmän.

Med jag tror samtidigt att det är dags för en verklighets dos här, ett sätt att identifiera våran motståndare, kanske kan det tjäna som lite mer bränsle på elden, detta hoppas jag på.

Den tråkiga verkligheten är att folk inte bryr sig, och kommer fortsätta att inte bry sig, och så länge folk håller på för fullt med att inte bry sig kommer skivbolag inte bry sig för de får sina pengar ändå, och pengar är vad det handlar om i 99% av fallen.

Likgiltigheten hos den stora massa inför denna underbara tanke kan inte överdrivas, oerhört tragiskt men likväl är jag övertygad om detta, se vad folk köper mest, de är inte intresserade av musik, 90% använder den säkert som ett verktyg att undertrycka pinsamma tystnader på tillställningar eller för att mildra tristessen av att damsuga.

Musik har blivit något den aldrig var tänkt att vara, ett mildrande medel för att få tiden att gå fortare i kombination med annat, när man läser en bok eller kör långt, alternativt öka glädjen vid matlagning, inte är det idag många som verkligen lyssnar på musik, mycket olyckligt.

Hur skall vi kunna tvinga (ja tvinga, inte en chans att de skulle göra detta frivilligt) ett bolag som säljer miljontals skivor att lägga om sina rutiner och eventuellt skjuta till pengar för att kunna sälja ett par hundra skivor extra, detta är nog ungefär som att försöka stoppa "Jahre viking" med en roddbåt med andra ord, mkt svårt.

Detta innebär INTE att vi skall kasta in handduken och ge upp, kan vi påverka, JA, bra då försöker vi med det, hur skulle man kunna göra?

Skriva till tidningar.
Göra studiebesök och skapa en dialog för ökad förståelse.
Skicka in protestlistor.

P.S

För inte så länge sedan var smurfhits sveriges mest sålda skivor...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/04/13 13:46:45
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/13 :  21:03:50  Show Profile Send paradigm a Private Message
I somras hade jag flera diskussioner igång om just "Loudnessracet" i flera "proffs- forum för studiofolket, där jag försökte dra mitt lilla strå till stacken, men jag måste erkänna att det inte var särskilt många som ansåg sig ha något som helst inflytande över slutprodukten. Genomgående var det så att det alltid var någon annan som bar skulden till eländet. Det var antingen kunden som ville ha det å här, eller så var det producenten, skivbolagsdirektören, eller någon av policymakarna ännu högre upp i hierarkin. I några fall hette det att radiostationerna, (som vill spara pengar bl a genom enklare teknik och genom att kunna sända med reducerad effekt) ville ha det så här, mest för att det skulle låta bättre i bilradion. Att jag föreslog att det isf skulle räcka med att man komprimerade ljudet i själva bilradion, var det ingen som såg vitsen med. Några kunde dock tillstå att det trots allt var ett oskick, men i samma andetag så var de flesta samtidigt överens om att de själva inte kunde påverka något och dessutom behövde de inkomsten, för om de inte ställde upp, så skulle bara någon annan göra det, så det var lika bra att göra som de ville, så fick man iaf behålla jobbet ett tag till.

Jag skriver det här bara så att vi, som några redan skrivit, ska inse vilka krafter vi tar oss an.

Låt oss inte förskräckas av detta bara, för jag har kikat runt en del och ser att det idag finns många diskussioner igång, som alla vill få en förändring till stånd. Man kan lugnt säga att det mullrar ute i buskarna.

Något måste iaf göras och större under än så har ju inträffat om man ger sig den på att göra något!

/Rolle
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/04/14 :  00:18:39  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
martinsson och paradigm, just sådana tankar som de ni dryftar är för mig kärnan, eller den springande punkten eller vad man ska kalla det, i diskussionen just nu. Fortsätter på det spåret även om andra intressanta spår också finns i tråden.

quote:
Likgiltigheten hos den stora massa inför denna underbara tanke kan inte överdrivas, oerhört tragiskt men likväl är jag övertygad om detta, se vad folk köper mest, de är inte intresserade av musik, 90% använder den säkert som ett verktyg att undertrycka pinsamma tystnader på tillställningar eller för att mildra tristessen av att damsuga.

Musik har blivit något den aldrig var tänkt att vara, ett mildrande medel för att få tiden att gå fortare i kombination med annat, när man läser en bok eller kör långt, alternativt öka glädjen vid matlagning, inte är det idag många som verkligen lyssnar på musik, mycket olyckligt.

Vi får inte glömma att musik historiskt sett har betytt underhållning lika mycket som det gör för oss idag, långt före skivbolagens och massmedias tid - fast numera har vi mindre tid och engagemang att lägga på den där underhållningen. Resurserna är det bättre ställt med, det var väl knappast särskilt många procent av befolkningen i Österrike som hade råd att gå på Mozarts operetter och operor antar jag. Idag snurrar "Best of Mozart IV" i lågprisutgåva i blockbuster-stereon på fredag kväll till en flarra vin. I allra bästa fall.

Men jag håller med dig, situationen idag är inte på något sätt rolig. Och att skylla på media, även om jag faktiskt tycker att det är deras och skivbolagens fel, för ingen annanstans än tillbaka till oss konsumenter själva. Det är inte det att folk inte var giriga förr, bara det att girigheten har industrialiserats och globaliserats idag - vi sitter fast i vår egen rävsax, och musikindustrins degenerering är ett tydligt exempel på det.
Men jag tror att många nu börjar bli väldigt trötta på situationen: musik är känsla och även om vi är bedövade så tröttnar människokroppen och tanken så småningom på att gå omkring som i en glasbubbla. Man vill ut! Detta, vänner, ska vi som musikälskare och lyssnare inte missa. Motreaktionen kommer - iallafall tror och hoppas jag det. Där kan vi vara med!

quote:
Hur skall vi kunna tvinga (ja tvinga, inte en chans att de skulle göra detta frivilligt) ett bolag som säljer miljontals skivor att lägga om sina rutiner och eventuellt skjuta till pengar för att kunna sälja ett par hundra skivor extra, detta är nog ungefär som att försöka stoppa "Jahre viking" med en roddbåt med andra ord, mkt svårt.

Ja, inte ska man förta sig på detta stolliga sätt. Jag tycker att din liknelse är talande... Här behövs förstås förändring hos den enskilde musikern, hos grupperna/banden, hos kompositörer/låtskrivare och en del folk runtomkring. Klart är att man inte bara bör sitta i soffan och spela in musik (fast det går, kolla på Raymond & Maria), man måste få ut den också. Warner och Apple verkar vara de enda som har fattat vad som håller på att hända, men jag tror och hoppas att det bara är en tidsfråga innan musikerna lyfter hakan, tittar ut och inser vilken plats de egentligen står på numera. Har du en dator kan du spela in din musik. Har du en website kan du distribuera din musik!

quote:
Detta innebär INTE att vi skall kasta in handduken och ge upp, kan vi påverka, JA, bra då försöker vi med det, hur skulle man kunna göra?

Jag upprepar mig, men jag tror att vi ska ta chansen att använda det medium den här tråden är skapad i (internet), bara ännu mer eller på ett annat sätt. Tidningar, TV, allting sånt är också viktigt. Men för att förändra tankarna hos den enskilde är nog framför allt den personliga kontakten och dess förlängning - virtuell personlig kontakt - det mest effektiva. En förändring av konsumentvanorna kanske måste drivas på ett icke-kommersiellt sätt?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2005/04/14 00:22:09
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/14 :  01:11:28  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag har suttit och spånat lite på hur man skulle kunna nå ut till den breda allmänheten.

Hmmmm, efter en stunds funderande kom jag fram till följande:

Antag att vi hade en branschorganisation, t ex "Audiofilia" som någan har föreslagit.

Säg att det går att hitta några sponsorer och eller något slags bidrag från Stat och Kommun.

Med de pengar som ev. kan komma in, skulle man kunna annonsera lite, på väl valda ställen. Utan inkomster kanske man iaf kunde annonsera där det är gratis att annonsera.

Vad ska då annonsen innehålla?

Jag tänker mig, att ifall det finns utrymme/pengar kunde man dels beskriva vårt syfte med annonserna (folkbildning) och kanske att vi då kan få ihop ett antal mentorer/faddrar, som åtar sig att bjuda in nyfikna och intresserade människor i sina hem för lite, samvaro, snack, upplysning och provlyssningar. Givetvis måste man i förväg kräva någon slags säkerhetsarrangemang där besökarens identitet i förväg säkerställs, med leg. och motringning t ex.

Jag tror och hoppas att vi ska kunna vaska fram en eller kanske flera värdar i de flesta av landets Kommuner. Med tanke på hur många människor som också sitter ensamma hemma i stugorna, skulle det förvåna mig om inte intresset och uppslutningen skulle kunna bli betydande.

I samband med dessa aktiviteter, kanske vi också skulle passa på att samla in namnlistor, som vi kan använda för att utöva påtryckning på branschen.

Nåt sånt tänkte jag mig, så här på rak arm.

Någon annan som också har idéer, synpunkter och förslag?

/Rolle
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/14 :  02:50:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är väl det som är kruxet, att man ger slaget förlorat i förväg och inte själv vill tro att god återgivning kan vara av värde.
Ett problem är ju att folk faktiskt inte har en aning och därav behovet av upplysning. Samma gäller kampen mot sunkiga inspelningar och utsändningar, om ingen protesterar så tror berörda parter att dagens tillstånd gillas av alla, och att trenden mot allt sämre produkter accepteras allmänt.
Det är möjligt att så mycket inte uppnås i slutänden, men då har man åtminstone försökt och kanske, kanske kan något korn falla i god jord.

Att få en massrörelse för bättre ljud går nog inte, men det kan gå att föra en kvalitativ rörelse mot samma mål.

Bravo
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2005/04/14 :  04:13:41  Show Profile Send Lepra a Private Message
Välplacerade små lappar på stan? (observera "små lappar", alltså inga 4x4m stora plakat)
Inga "krossa/stoppa bla bla bla" utan mer intressanta frågeställningar/påståenden/argument.
Det borde finnas någon av alla dessa t.ex tunnelbaneåkare som kanske skulle tänka till o ta sig till en seriös HiFibutik för att stilla en undran/starta en disskusion om ämnet. Det skulle ju om inte annat vara ett steg i rätt riktning.
Men som någon skrev så måste det ju finnas ork. Ork att leta upp en butik och innan det ens orka bry sig om att försöka tänka.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2005/04/14 :  06:21:04  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår problemet ??

Jag är säker på att det alltid kommer att finnas en marknad för hifi och high end. Det kommer alltid att finnas en marknad för kvalitativa inspelningar. Förutom på det rosa sjuttiotalet möjligen då det var inne med dyra stereoanläggningar. Majoriteten av medborgarna har alltid nöjt sig med lite billigare prylar.

Fast EA kanske menar att själva återförsäljarledet bör organisera sig och ha någon slags varudeklaration?? Det kan ju vara helt ok

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/04/14 :  10:45:09  Show Profile Send markih a Private Message
Viktig tråd och viktigt ämne!

Jag håller med Martinsson och Paradigm i mycket.
Dan Brickmans inställning kan jag förstå, men tyvärr kan den cementera den idag rådande situationen. Jag vill inte bara höra sk audiofil musik, utan vanlig musik som är bra inspelad. Det skulle egentligen inte kräva så mycket. Jag ser detta mest som en mental fråga, -en förändring i inställning.

Mvh

markih
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/14 :  11:44:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack för input (jag har varit bortrest i en dag om nån saknat mig) och kommentarer.

Först och främst - jag söker INTE efter en organisation som skall hjälpa företag kränga mer apparater. Däremot är ett ökat köptryck på hifi troligen en konsekvens av ökad kunskap och exponering.

Dagens samhälle är fullt med lockelser; fika, plasmaskärmar, inredning, semester, festligheter, kläder, bilar, datorer, datorspel, mm. Musik kan man ladda ner gratis och spela visa dom medskickade datorhögtalarna.

Så faan heller.

Jag pratade med Sladd/HifiConsult. I Aftonbladet idag (14/4) finns ett kåseri/artikel (?) från nån profstyckare. Går ut på att hifiprodukter är "ute" och förlegat. I artikeln blandas mjukvara med hårdvara och bl.a. plattskärm framhävs som "roligare".

En intresseorganisation som mer eller mindre lobbar in musik och ljudkvalite i dagens samhälle; en organisation som visar att:
* det behöver inte vara superdyrt (hellre "rätt" än "litet och snyggt")
* det behöver inte vara fult (sätta upp ett verkligt fungerande vardagsrum med bra musikdel)
* det är givande med musik - om man verkligen lyssnar
* alla hör skillnad på bra och dåligt ljud
* ljudkvaliten på skivorna/lagringsformatet spelar stor roll och alla hör skillnaden


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/04/14 :  12:23:42  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
EA > Måste bara heja på < Detta är ju en av orsakerna till att jag började importera "Stockfisch" skivor !!

Jag har pratat med både "Bengans" och "Skivhugget" här i Göteborg om Stockfisch, Kirkelige, OPUS3 --- you name it.

Man är överhuvudtaget inte intresserad! Olika bortförklaringar "Nä ingen vill ha DVD-A eller SACD! Det är klart att vi kan beställa, --- men .....

Bortförklaringarna är många, - att sedan "skivbutikerna" gnäller att de inte säljer skivor ......

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/14 :  13:25:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Wolfgang - att se till att det finns kvalitativa alternativ är mycket viktigt. Jag tror också att det är viktigt och bra att visa vilken skillnad det är på inspelningskvalite av den normala musik som finns idag; Kent, Lisa Ekdahl, Bo Kaspers och vad det nu är för något som "gäller".

Hifi'n blir bortglömd pga allt mediabrus och vilken vikt allt "annat" har (se mitt inlägg ovan).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2005/04/14 :  17:12:43  Show Profile Send brumel a Private Message
Nu ar jag lite reaktionar men utvecklingen gar onekligen at fel hall.
Det ar den digitala faran som haller pa att kvava hifi. Sa lange LP holl fanan hogt och Sonab gjorde hogtalare var det ingen fara. Da var bra kvalite inte dyrt. Men nu har hifi blivit lyx och konsumentelektronik gar mot interaktiv allt i ett losningar med hogtalare smala som tandstickor.
70-talet, kom tillbaka!

Nu ska det till strombesparingar fran EU och det galler all hemelektronik. Inga slutstegsmonster som drar mycket pa tomgang langre.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/14 :  17:29:55  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag tror att klass-D förstärkarna, tillsammans med JBL högtalare kan vara svaret på dina och EU's böner! "Prisad vare Gud, här kommer skatteåterbäringen!".

/Rolle
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2005/04/14 :  19:20:32  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
quote:

EngelholmAudio 2005/04/11 : 21:30:48

Innom hifi slåss vi mot missförstånd från äkta hälfter, stora fula skivbolag som varken mixar, spelar in, producerar eller kodar skivorna på ett bra sätt - för ljudkvalitetens skull!



Skivbolagen verkar inte längre intresserade av musiken, bara att kunna tjäna pengar på den.


Musik beskriven av en tekniker :)
Man kan variera tre storheter.
- Frekvens (tonhöjd)
- Hastighet (takt)
- Styrka (dynamik)
All musik bygger på att dessa kombineras på något sätt.

Så vad gör man nu i moderna produktioner? Jo, man kapar bort 1/3 av musikinnehållet, dynamiken.

Vad skulle hända om en författare skall få sin bok tryckt och förlaget säger till honom att de tänker ta bort 1/3 av bokens sidor för att det gör boken mera lättläst och kommer sälja mer.
Jag tror det skulle bli ett j*vla liv bland författare och att de säger att deras verk blir förstörda.

I musikbranschen verkar det helt OK att förstöra innehållet.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/04/14 :  21:49:17  Show Profile Send svejk a Private Message
Tror fortfarande på den ide jag kläckte om ett partsamansatt sällskap. Är tämligen säker på att bland detta forums medlemmar finns folk som kan axla det ansvaret.

Mitt förslag/önskan. Tillsätt ett sällskap som kan jobba med frågan. Forumet kan användas som "remissorgan" . Butiker, tillverkare och forum deltagare kan sponsra verksamheten med frivilliga bidrag. Sedan kan någon sorts "upplysningskampanj" köras.

Ett förslag till "upplysningsoffer" är MUSIKANTERNA där finns det mycket att göra. Att få dom att känna sig mer nöjda med vad dom skapar. Typ, "vi har gjort en kanon platta det låter till och med bra!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/04/14 :  22:28:11  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Just, Svejk! Men jag tror att vi ska försöka få med musikerna redan från början. Tre grupper ser jag såhär till en början:

* musiker/kvalitetsskivbolag och distributörer (typ Opus3, stockfish m.fl),
* hifitillverkare och -säljare
* musik- och hifi-"konsumenter" (sådana som alla vi här på hififorum, men även sådana som framför allt är musikälskare)

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/04/15 :  01:15:39  Show Profile Send esl a Private Message
Håller med att vi skulle behöva en branchförening.
Men och jag nämner det igen... det är vi konsumenter som bestämmer vad som skall finnas på hyllorna!
Gäller musik och det gäller HiFi och det gäller miljövänliga produkter och ekologisk mat.

Tyvärr kommer 70talet aldrig tillbaka med dess tunga och supersnygga apparater, men titta på vad apparaterna kostade då och jämför det med inkomsten! Ta den summan och kolla vad du kan köpa idag från Kina!
Tror aldrig det har varit så billigt som NU med bra HiFi eller?
Och det finns faktiskt ganska många och bra inspelningar och bra musik.

Det finns en hel avdelning här på forumet där du hittar rekommenderad musik!! Under Musikavdelningen..

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/15 :  04:49:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Håller med "esl", du har nog aldrig kunnat få så hyfsat ljud för så billig penning som idag om man bara anstränger sig lite.
Det är väl just det sista det handlar om, ansträngning, tid och lite möda, dvs. att skall det bli bra måste man lägga lite energi på det hela, och här är det mycket som drar med bl.a. datorernas intåg, hembio mm. som inte fanns för. Intresset splittras upp och det riskerar att bli lite av varje utan fördjupning och mjukvarubranchen tar den lätta väggen och kränger allt säre produkter vilket gör att det inte spelar så stor roll vad du har, det låter ändå bara si så där.
Här skulle ju en medveten intresseorganisation ha en uppgift att fylla, att påvisa att upplevelsen kan bli betydligt större.

Bravo
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2005/04/15 :  07:08:19  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Markih : Du har ju helt rätt när jag tänker efter

Jag är nog lite för insnöad på Pink Floyd odyl och har inte tänkt på hur illa döttrarnas cdskivor kan låta. När det gäller inspelningskvalitet mm behövs nog en stark röst. Jag ändrar mig


"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/04/15 :  07:20:42  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag tror framtiden är rätt ljus egentligen. Internet och datalagringens snabba utveckling ger väl helt nya möjligheter även för audiofiler. Snart kan vi ladda ner bra musik med hög inspelningskvalitet från nätet med hjälp av våra allt snabbare bredband där stora filer med högupplöst musik snabbt kan laddas ner. Vi kan lätt hitta den mest obskyra och smala musik man kan tänka sig i alla internets skrymslen, utan att behöva gå och rota i specialskivbutiker. Sen har vi nån apparat typ Squeezebox men med högre kvalitet som tar hand om dessa filer och skickar dem vidare till våra fina förstärkare och högtalare. Vi har kvar våra skivspelare för vinyl och cd så länge vi nostalgiskt vill plocka med våra skivsamlingar och läsa på konvoluten, men framtiden ligger säkert i nedladdad musik även för audiofiler. Och det sker nog ganska snart. Det där med mp3 och kraftigt komprimerad musik hör nog till nedladdningens barndom då långsamma modem och tröga datorer begränsade. Sånt här borde väl en blivande organisation bevaka.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.08 sekunder. Snitz Forums 2000