HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klocka i CDspelare/DAC
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/04/10 :  22:16:16  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jag är inte speciellt väl bevandrad i den digitala tekniken i audioprylar så därför har jag en liten fråga.

När man använder en CD-spelare som transport och extern DAC vilken klocka är det som används? Sitter det nån klocka i en extern DAC?

Lätta frågor för den som kan det antar jag......

nyfiken skeptiker

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/04/10 :  22:49:03  Show Profile Send christopher a Private Message
Det sitter en klocka i dacen och driven, på vissa system kan man bästämma en master klock, typ DCS, eller så kan man ha en extärn master klock, dcs och esoteric.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/04/11 :  08:12:41  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Tack för klargörandet. Följdfrågan blir om man tjänar mycket ljudmässigt på att byta klockan i CD-spelaren till t.ex LC-audios senaste?

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/04/11 :  08:21:17  Show Profile Send Zombie a Private Message
Inte om du matar signalen till din fristående DAC och använder klockan i den...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/04/11 :  08:25:22  Show Profile Send soren a Private Message

En gemensam klocka är naturligtvis att föredra, men det är inte många prylar som har det.

En DAC/försteg med FIFO buffert är ett annat alternativ som är lite vanligare.

/Sören
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/04/11 :  12:08:24  Show Profile Send gcs a Private Message
De flesta apparater har ingen ingång för extern klocka och dom fallen kan man ju byta klocka om man vill det. En fråga som man kan ställa sig är hur mycket jitter som är acceptabelt. Det är ju inte så lätt att kolla heller eftersom jittermätare inte är så billiga. Jag lånade en och mätte runt lite och kontaterade att ett vanligt värde på en cd-spelare var 9 psek men sedan så fanns det apparater som kunde ha 4 eller 2 psek. T.ex. min CD-walkman har 2 och likaså min gamla Onkyo 906. På mitt jobb har vi 1 psek. från vår centralklocka. Är det någon som vet hur mycket man garanterar från dom som bygger om apparater.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/04/11 :  19:32:25  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Anledningen till frågeställnigen var att jag köpte en Cambridge DAC3 i vintras och körde först min gamla Harmony Design-moddade Pioneer PD-S 802 (med Clock 2) som transport och det lät ju bra.

Sen ett tag har jag gjort ett temporärt byte med min son och hans Pioneer PD-S 707 (omoddad)och jag tycker nog att min PD-S 802 gör ett något bättre resultat ihop med DAC3:an, fast det borde väl inte va nån skillnad, då tänkte jag på klockan. Antagligen är det bara placebo:-)

Tyvärr har jag bara möjlighet att köra Toslink då CD-spelarna bara har sån digitalutgång frågan är då är det så sopigt med Toslink som man läser om? Störningsokänsligare överföring finns väl inte....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/04/11 :  19:56:56  Show Profile Send svejk a Private Message
Det går att synka klockan i dacen och transport. Göres via en extra digital kabel. För att detta skall funka måste det vara samma frekvens (från början ) i båda apparaterna.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/04/11 :  21:22:53  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Jaha då får man väl börja med att hitta en lämlig transport med minst två digitalutgångar på då. Så löser sig ju Toslinkproblematiken på samma gång. Dags att börja leta igen då.

Nån som vet vad det är för klockfrekvens i DAC3:an? Det står inte i dom papper jag lyckats luska fram. Saknar manualen.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/04/11 :  23:57:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Vadå två utgångar? Toslink är lika bra som Spdif. Skillnaden mellan AES/EBU och de andra två är nivån och att dom två senare bara medger 20 bitar. Jag skrev tidigare att om man vill styra en CD/DVD-spelare från en yttre klocka då måste spelaren ha en synk ingång och det har dom sällan. Jag har en konverter som har ett jitter på 1 psek. och den styr min AV-förtärkare eller min DAT. Alltså är det så att den föregående apparatens utgång styr den följande via ingången om det inte är en DAC eller en konverter. Min Sony CD har ett jitter på 7 psek. och det kan jag inte ändra på utan att byta klockan i spelaren. Jag brukar skicka in den digitala signalen från Sony in i konvertern och sedan in i förstärkaren. Det betyder att Jittret från CD-spelaren är 7 psek. sedan blir resten 1psek.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/04/12 :  00:12:27  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nu vet jag inte hur det är med hifi-grejer, men efter vad jag förstår(och läst) så klockas väl alltid signalen om i studiogrejer.
Har man bara en tillräckligt stor buffert strax innan DACen spelar ju jittret i transporten ingen roll, det är ju egentligen bara DACen samt bufferten som matar den som behöver vara synkade.

Dessutom använder väl alla DACar en PLL?
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/04/12 :  12:00:43  Show Profile Send hjort a Private Message
quote:
Skillnaden mellan AES/EBU och de andra två är nivån och att dom två senare bara medger 20 bitar.


Alla ska klara 24/96
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/04/12 :  12:23:44  Show Profile Send gcs a Private Message
När jag påstår detta att det bara är AES/EBU som klarar 24 bitar så beror det på att alla tillverkare av digitala proffsburkar anger det när dom har flera olika utgångar. Tyvärr skulle jag vilja säga....någon ljuger...tillverkarna av hifi-produkter eller de som tillverkar studioprodukter. Vad ska man tro på?
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/04/12 :  23:11:29  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Det verkar va rätt OK med Toslink i.a.f. då. Har testat med S/PDIF från DVDspelaren å det lät inte bättre.

Har lånat hem en Shanling DAC-1 med HDCD, betydligt dyrare än min DAC3, med finare komponenter o.s.v. Låter det bättre då? Nja på jazz å annan musik med mindre besättning men inte på symfoniorkester å andra stora stråkorkestrar skumt nog. Då blir det mindre dynamiskt och tunnare stråkklang. Även hårdrock låter mer återhållet. Kanske nån trevlig dist i mina grejor som jag uppskattar vad vet jag. Tacka vet jag LP-skivor.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000