HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Placering av mina bakhötalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AcidSleeper
Starting Member

6 Posts

Posted - 2005/04/09 :  09:14:02  Show Profile Send AcidSleeper a Private Message
Jag har precis flyttat till en ny lägenhet och har med min sambo satt upp lite saker på väggen bakom soffan och har lite funderingar på hur jag ska sätta upp mina bakhögtalare!

Har ett par Dali R1000 som jag tänkte sätta på bakväggen, men vart på väggen?


marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/09 :  14:15:40  Show Profile Send marens a Private Message
Såhär kanske?


Go to Top of Page

AcidSleeper
Starting Member

6 Posts

Posted - 2005/04/09 :  20:26:25  Show Profile Send AcidSleeper a Private Message
Nice... bara en sak... du har riktat diskanten uppåt!
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2005/04/09 :  21:44:27  Show Profile Send weezer a Private Message
Själv skulle jag sätta dem längre ner, kanske 30-40 cm ovanför huvudhöjd; när man sitter ner då dvs.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/04/09 :  22:18:27  Show Profile Send Leif B a Private Message
Har hört att diskanten ska vara i samma höjd för samtliga högtalare för att det ska bli bra.

mvh Leif B
Go to Top of Page

AcidSleeper
Starting Member

6 Posts

Posted - 2005/04/09 :  22:41:03  Show Profile Send AcidSleeper a Private Message
Låter lite kenpigt... Då måste ju frontarna vara hur höga som helst för att nå upp i samma höjd som bakhögtalarna...

Men det är kanske därför som Dali har skapat dessa bakhögtalare för att man ska kunan rikta diskanten!!?
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2005/04/09 :  22:46:56  Show Profile Send weezer a Private Message
Kolla på dolby.com de har rek. hur de ska sitta, "By the book" s a s.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/04/09 :  22:47:47  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Byt sambo och sätt dem i höjd med cd stället.....
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/04/09 :  22:48:49  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Byt sambo och sätt dem i höjd med cd stället..... Nej, surroundhögtalarna behöver inte vara i höjd med front och centerhögtalare.... Dom placeras med fördel lite högre....
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/04/09 :  22:57:54  Show Profile Send Neville a Private Message
Jag håller med, lite högre än dom främre högtalarna. Det är alltid knepigt med en vägg precis bakom soffan, bygg en sorts testbräda med en flyttbar hylla i höjdled. På så sett kan man testa olika högtalarnapositioner utan att göra hål i väggarna.

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/04/10 :  00:50:18  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag föreslår att du sätter högtalarna på var sitt stativ i öronhöjd vid sidan av soffan. Det är ju viktigt att diskanterna sitter i samma axel som öronen. Ett annat sätt som jag funderat på för min egen del är att man har ett par Carlsson OA51(jag är inte så hemma på dom olika modellerna)högtalare som bakkanaler.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/10 :  01:58:21  Show Profile Send marens a Private Message
Hej,

Det blir nog inte alls bra att sätta dem längre ner eftersom högtalarna kommer för nära lyssnarna. Det funkar inte då. Då hör man bara ena högtalaren ifall man sitter en aning åt sidan.

quote:
Det är ju viktigt att diskanterna sitter i samma axel som öronen.
Det är nog snarare viktigt att de inte gör det. Det gäller helt annorlunda krav på bakhögtalare jämfört med frontarna.

quote:
Nice... bara en sak... du har riktat diskanten uppåt!


Jo jag tänkte faktiskt på det att diskanterna var uppåt, men det var detta håll de var åt på hifiklubbens bild. Jag bara klippte in dem och spegelvände ena. Det blir säkert bättre med diskanterna neråt.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/04/10 :  19:22:14  Show Profile Send gcs a Private Message
Det blir nog inte alls bra att sätta dem längre ner eftersom högtalarna kommer för nära lyssnarna. Det funkar inte då. Då hör man bara ena högtalaren ifall man sitter en aning åt sidan.

Det problemet har man ju alltid även om högtalarna sitter uppe under taket. Jag för min del som lyssnar mycket på musik och vill gärna att man ska få samma ljud bak som fram. Därför bör man allra helst ha samma typ av högtalare bak som fram. I en filmmixer brukar man ha bakhögtalarna i samma höjd som frontarna. Det här problemet med att man bara hör den ena högtalaren om man sitter en anning åt sidan har man ju alltid när man lyssnar på två kanals stereo och det är just därför man har infört en center front vid 5.1.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/10 :  23:03:13  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Det här problemet med att man bara hör den ena högtalaren om man sitter en anning åt sidan har man ju alltid när man lyssnar på två kanals stereo och det är just därför man har infört en center front vid 5.1.
Det där gäller för bio där skillnaden i avstånd (tidsfördröjing) mellan högtalarna blir större om du sitter vid sidan av. Det är därför man måste ha en center på bio.

Hemma är avstånden mindre och därför går det att få en utmärkt ljudbild utan en center, om frontarna har en bra ljudbild så kan det tom bli bättre utan center.
Bakhögtalarna däremot är ett jobbigare kapitel. Här ska man ju försöka få en omslutande ljudbild i resten av cirkeln. Det handlar om en rätt stor sekor jämfört med vad frontarna ska ta hand om och det blir mycket mer problematiskt att få högtalarna att försvinna. Det är därför det är en stor fördel att ha många bakhögtalare utplacerade. Och det är inte bra att placera dem i öronhöjd av just den anledning jag sa tidigare. Det är mycket lättare att ljudbilden tippar över mot en av högtalarna bara man sitter en aning åt sidan. Detta problem minskar faktiskt om man placerar bakhögtalarna högre upp.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000