HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Glappljud i mina Sennheiser HD 600
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2005/04/08 :  13:23:05  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Bästa hifihjältar!

Jag har ett glappljud i mina i övrigt fina Sennheiser HD 600; ljudet kommer och går i den ena luren. Förmodligen är det ett glapp eller ett brott någonstans längs kabeln eller dylikt. Jag har läst någonstans att kabeln till efterföljaren HD 650 ska vara bättre, varför jag funderar på att uppgradera till denna.
Har någon en hyfsad uppfattning om vad totalpriset för att lämna in mina HD 600 och får kabeln utbytt mot den från HD 650 skulle kosta?
Finns det andra kablar som ni hellre rekommenderar; vilka modeller?
Pris?
Inköpsställe?

Mvh Greensleeves

Mvh Greensleeves

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/04/08 :  15:10:55  Show Profile Send mats31 a Private Message
Har också lite glapp i ena kanalen på mina (nästan nya) HD650. Glappet sitter i kontakten in i vänster lur. Vet inte om du har samma problem, men dom "spadliknande" kontakterna verkar inte helt tillförlitliga.
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2005/04/09 :  00:19:08  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Har också lite glapp i ena kanalen på mina (nästan nya) HD650. Glappet sitter i kontakten in i vänster lur. Vet inte om du har samma problem, men dom "spadliknande" kontakterna verkar inte helt tillförlitliga.
- Det stämmer med min situation; ena luren hörs inte. Jag vet dock inte om det är vänster eller höger lur, efter det inte är utsatt. Enda skillnaden är att den del av hörlurskabeln som går in i hörluren är röd på ena sidan, och svart på den andra.

Om det är så att det är lätt att få ett brott eller dylikt på kabeln/kabelkontakten på både HD 600 och HD 650, börjar man ju undra om det inte är lite generella kvalitetsbrister på Sennheiser-lurar, även om ljudet i och för sig är fint.
Jag kanske skulle satsa på en (fin) hörlurskabel från något annat märke, frågan är dock vilket. Den kabeln måste ju i så fall ha en kontakt som passar till Sennheiser-lurarna.

Mvh Greensleeves.

Mvh Greensleeves

Edited by - Greensleeves on 2005/04/09 00:20:13
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/04/09 :  00:42:49  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Det finns en ganska billig kabel från Oehlbach för just sennheiser HD600 som många tycker är bra, (själv så köpte jag en Cardas sladd som är kanonfin för ca 2500:-) undrar om inte reference audio eller var det ljudmakarn i sthlm säljer Oehlbach...

Det är bara att dra den gamla sladden rakt ut och trycka in den nya (kolla bara litet stift i litet hål etc)

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2005/04/09 :  02:05:57  Show Profile Send Zamn a Private Message
Kablarna till HD600 är känsliga. Speciellt vid fästet. Jag har gjort sönder 2 st kablar :/ Ska köpa en hd650 kabel nu eller kanske nån annan bättre. Är klart trött på orginal till 600 iaf :P

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2005/04/09 :  10:41:16  Show Profile Send SW a Private Message
Köpte för några år sedan 4 par Sennheiser lurar till ett speciellt ändamål. Kommer inte ihåg numret på dom men de kostade över 1000:- paret och på tre av dem så glappade kablarna vid ansutningen till lurarna efter ett tags användande. Fick nya kablar av återförsäljaren till alla fyra paren utan problem. Trodde att det var ett problem som Sennheiser löst för länge sedan.

S
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/04/11 :  07:04:11  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Kontrollera att glappet är i kabeln och inte i lurarna. Det är ett ganska vanligt fel på Senns HD580/600/650. Skifta kabeln höger/vänster: om glkappet följer med är det kabeln, annars är det luren. För att åtgärda läs:
http://www4.head-fi.org/forums/showthread.php?t=10937&page=3&pp=20&highlight=sennheiser+connection+problem
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2005/04/11 :  16:50:26  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Tack karlstorck och övriga för alla tips!

Jag skulle gärna Kontrollera att glappet är i kabeln och inte i lurarna... genom att Skifta kabeln höger/vänster... om jag bara kunde få loss kabeln från båda lurarna. Den ena (den svarta) har fastnat och sitter som berget. Jag vet inte hur jag skall bära mig åt för att få loss den, helt enkelt. Så bistert är det tyvärr.

Mvh Greensleeves

Mvh Greensleeves
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/04/12 :  06:43:17  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Om du följer instruktionerna i länken, kanske du kan hitta problemet med att kabeln sitter fast.

Kalle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000