HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är detta kopieringsskydd på cd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/04/08 :  13:21:06  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har precis fått en ny dator, och upptäckte att det rätt vad det var så sprakar och knastrar det från vissa skivor, samt musiken stannar upp rätt vad det är en kort sekund. Riktigt irriterande, och det gjorde inte så på min gamla dator. Är det DVD-spelaren på den nya som inte funkar riktigt, eller är det Windows media-spelaren som inte lyckas läsa förbi kopieringsskyddet? Har ju hört att det skall knäppa och spraka om kopieringsskyddet, eller skall det i så fall göra det hela tiden i alla låtar?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/08 :  13:32:11  Show Profile Send matte76 a Private Message
Från Norah Jones-skivorna hörs det knaster och sprak-ljud i alla fall...på de engelska upplagorna utan kopieringsskydd hörs det inte...de senare har jag köpt efter min Englands-resa... De svenska versionerna lånade jag av mina föräldrar och kopieringsskydden gjorde att det blev så mycket knaster att det nästan lät som vinyl... Men det sabbade i princip skivorna!
Skandalöst!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/04/08 :  13:40:54  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jo, rätt vad det är så låter det som tappad signal på radion... Inte alls kul att lyssna på *suck*

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/08 :  13:43:19  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nej, jag har blivit allt mer tveksam till att köpa kopieringsskyddade skivor, eftersom det försämrar ljudet. Iron Maidens senaste "Dance of death" tex köpte jag också i England (fast jag redan ägde den!) eftersom den säljs utan kopieringsskydd där...det märkliga var att vissa skivor som säljs kopieringsskyddade i Sverige säljs likadant i England men andra inte.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/04/08 :  14:40:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag tror att det har med att göra att det är mycket mer vanligt att ladda ner från nätet i Sverige än i England. Därav fler kopieringsskyddade skivor i Sverige.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2005/04/08 :  19:39:23  Show Profile Send benekm a Private Message
I CD standarden finns inget kopieringsskydd.
Är skivan kopieringsskyddad så är det ingen CD.

Jag köpte Freddie Wadling senaste skiva "Jag är monstret" Den kan jag kopiera för att ha i bilen, men jag kan inte göra MP3 av den, för att kunna lyssna på den i min Ipaq.

Jag kommer fortsättningvis inte att köpa skivor som är kopieringskyddade och jag råder er att göra det samma.
Det är det enda sättet att påverka skivbolagen att sluta med dessa skurkmetoder.

mvh
//Benekm

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/08 :  20:08:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det värsta är ju att kopieringsskydden inte stoppar någon som kan minsta lilla om datorer från att kopiera skivorna. Alla rippar-program tar ju dessa skivor. Skydden bara sabbar ljudet på skivorna, gör ingen nytta alls.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/04/08 :  23:03:46  Show Profile Send MartinX a Private Message
Just precis matte76, dom gör ingen som helst nytta. Min (konspirations)teori är att företagen som konstruerar kopieringsskydden är sol o vår företag som bluffar skivbolagen på pengar. Om skivbolagen nu har så skral ekonomi borde dom skippa skydden och spara pengar.

Dr.Nope det enda raka att göra är att rippa skivorna, bränna en ny och simsalabim dom går utmärkt att spela i datorn.

benekm kunde du kopiera skivan men inte göra mp3 av den? Försökte du kopiera från skivan och konvertera direkt till mp3? Om du lyckas spara låtarna som wav fil på hårddisken borde du kunna konvertera till mp3 utan problem.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2005/04/10 :  12:29:14  Show Profile Send benekm a Private Message
quote:
benekm kunde du kopiera skivan men inte göra mp3 av den? Försökte du kopiera från skivan och konvertera direkt till mp3? Om du lyckas spara låtarna som wav fil på hårddisken borde du kunna konvertera till mp3 utan problem.

Problemet är att jag inte kunde göra wav från originalet.
Om jag däremot tar kopian som jag har tillverkat med Neroburner och gör wav av den i EAC verkar det funka.

Tack för hjälpen !

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000