HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ändrad rubrik: integrerade (high end) förstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/08 :  12:38:31  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tips på (begagnade)integrerade förstärkare typ Krell, Mcintosh etc?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/04/11 07:47:02

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/04/08 :  14:32:08  Show Profile Send vole a Private Message
näää, det passar inte alls

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/04/08 :  14:33:55  Show Profile Send Mahler a Private Message
Låna hem och avgör själv!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/04/08 :  15:09:32  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag gillar Munkarna miles har jag ej hört. Däremot tror jag att de kan vara lite för ärliga mot dina hårdrocksplattor. Faktum är att det är inspelningen som ställer till det många gånger. Det finns inget ljud som är det rätta utan det måste köparen avgöra själv.
Låt dig inte påverkas så lätt av vad andra skriver. Vill du uppgradera ordentligt så tror jag det är mer en högtalarna som behöver bytas. Primare är enligt mig liksom Bladelius överpris satta. Ta och lyssna på Soundproof i Ängelholm på VR4:a eller Vienna Beethoven. Det är olika ljud men riktigt bra högtalare i sin klass. Eller ta dig en resa till Mårten design i Göteborg och lyssna på Miles och Monks.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/04/08 :  16:29:28  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

matte 76:

Ta dig till Alingsås så skall jag debriefa dig från alla underligheter du hör på resans väg, ta reda på vad du egentligen söker, ge dig 3 olika kompletta alternativ som hänger ihop och som du blir nöjd med längre än 3 månader. Sedan får du låna hem det system som passar dig bäst och lämna tillbaka det efteråt. Sedan kan du köpa systemet i valfri butik.

Just nu håller du på med avancerad penningförstöring.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/08 :  16:30:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tack för erbjudandet, får se om tid hittas till resa till Alingsås.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/08 :  16:39:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vaddå "tid hittas"?
Känns som att en rejäl peng- och ljudinvestering dessutom kräver en rejäl investering i tid!

Hittar du inte tiden för att på riktigt jämföra produkter och samt få bra guidning för vad du behöver göra med rummet (och uppställning) så kommer du lägga tid igen på att söka nya högtalare, eller om det är cdspelare som är aktuellt då.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/08 :  17:47:03  Show Profile Send mayro a Private Message
hificonsult.

denna stil ni visar upp här är ett föredömme för handlare då dom är som bäst!!!

Måste få säga detta bara...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/04/08 :  17:51:01  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
"vaddå "tid hittas"?


Min tanke exakt!!

Matte.. Vill du ha bättre ljud???? Vill du ha en lösning på dina problem!! Vill du ha hjälp????

Vill du lägga pengar på bättre ljud är väl en tur och retur resa till Alingsås en liten droppe i havet eller???

Åk och hälsa på farbror Sladd vetja!! Trevlig kis med gott kaffe och kaffebröd!!

Hmmmm.. just ja... en Gondul/Grendel ja...!!

Dreams are nice to have!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/08 :  17:55:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jaja, vi får se. Ska först fundera ordenligt om jag inte ska behålla högtalarna jag har ändå! Åker inte till Alingsås utan att ha bestämt mig innan.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/04/08 :  17:59:15  Show Profile Send Mahler a Private Message
Mitt råd är att isåfall åka till Sladd ändå!!!

Låta Sladd hjälpa dig hitta en förstärkar + cd lösning inkl. kablar inkl. akustik etc som du blir nöjd med. Garanterat god investering.

Risken är bara att du sitter hemma en dag (lite som jag typ) med ett par monoblock från Advantage samt S1:a med inbyggt försteg!!

Dont say I warned you!!

Hihiiii

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/08 :  18:00:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mahler: Försöker du ruinera mig ännu mer än jag själv gör??
Jag kommer köra Primare rakt igenom, och kablarna är redan klara.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/04/08 :  19:20:53  Show Profile Send vole a Private Message
matte76, det vore kanske på sin plats att lyssna på vad folket anser om att ev. ta sig runt lite för att just finna det ljud man vill ha. Många ggr. kan kanske detta anses vara bedrövligt men i slut änden så vinner man i både tid och pengar.
Jag kan själv säga att jag för ca. 8 år sedan reste runt en hel del i skåne/halland för att finna det jag sökte. Detta tog mig ca. 3 månader och jag får nog säga att det var förbannat jobbigt, men ack så givande.
Så gör som de flesta säger här, ta dig till Soundproof, Alingsås etc. det finns folk där som kan hjälpa dig att ev. hitta vad det är du söker.
Ta även en ordentlig funderar om det finns något att göra med ditt rum, så som ev. akustik reglering etc.

Som jag har sagt till dig tidigare så är det bara att PMá mig så kan vi åka till Soundproof tillsammans.

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/08 :  19:29:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vole: Ska fundera hur jag ska göra.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/04/08 :  23:48:27  Show Profile Send Nothing a Private Message
Ett tips: (men det är självklart såklart)
Dela upp ditt musiklyssnande procentuellt i genrer.
Hur mycket lyssnas det hemma?
Typ>
50% hårdrock?
20% rock?
15% jazz?
10% pop?
5% radio?
Vad behöver man för typ av högtalare då?

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/04/09 :  00:10:38  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ett till tips. Byt inte högtalaren! Jag har aldrig hört dina burkar men det är nog inte de det är fel på i första hand. Jag tror att du måste skaffa mer kompetent elektronik. Res till Sladd han är trevlig och förmodligen mycket kunnig eller välj något annat hak, hur som helst ska du nu ta en ordentlig funderare på hur du ska göra för att förbättre ljudet. Jag instämmer alltså med alla tidigare här i tråden. Ta det lungt och ta dig tid, det är det värt. Men, igen, dina högtalare för 40kkr nått, är nog ditt minsta problem.

Mvh Jesper

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2005/04/09 :  13:25:36  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Tror att Jeppe har en poäng eller två. Testa dina högtalare med "dyrare" elektronik.
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/09 :  13:41:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
Får se hur jag gör. Frågan är bara om problemet med den på vissa skivor påträngande diskanten förbättras med dyrare elektronik...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/04/09 :  13:55:04  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Får se hur jag gör. Frågan är bara om problemet med den på vissa skivor påträngande diskanten förbättras med dyrare elektronik...


Ja, det kan du nog räkna iskallt med att den kan (förbättras alltså). Din lilla Primare står sig nog bra i vissa sammanhang (jag har aldrig hört den) men det finns fantastiskt fin elektronik ute på begmarknaden, Accuphase, Krell, Mark Levinsson o.s.v. Dessa dyrgripar går ibland att få till pinsamt låga priser. Ett exempel är det slutsteg som igår såldes på 10 minuter, för 10000kr!!!! Ett Levinson 331!!!!!! kostade nytt 58000KR!!!

Leta och du ska finna

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/04/09 13:55:53
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/09 :  14:48:31  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vilka modeller av de märkena rekommenderas? Jag ska ha en integrerad stärkare, max 15k, ny eller beggad.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/04/09 :  14:51:05  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Men......

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/09 :  15:14:19  Show Profile Send matte76 a Private Message
Men...vad? Har som sagt inte bestämt mig för om jag ska byta högtalare, men ny stärkare blir det. Min Primare I21 säljs imorgon.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/04/09 :  15:15:21  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Matte, kolla upp en Mark Levison 383.Funderade själv på den innan mitt val av förstärkare.Jag håller ej med Jeppe. MvhKristofer
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/09 :  15:16:04  Show Profile Send mayro a Private Message


Matte76.

Du har som jag BAND i toppen. Det krävs enbart lite kunnande och erfarenhet för att "tämja" sådant. Jag tror mig kunna det. Jag VET hificonsult kan det. Dom har jobbat med band i såååå många år så det finns väl ingen mer kunnig på just detta...

Bandelement är PEST då en liten sktisak är fel. Men då dom spelar på topp.. Ja herre jesum min gode hifivän... Jag vet då inget som slår ut den topp dom KAN prestera...

Tänk dig nu att jag har 16 st sådana element i mina burkar att tämja..

Men har erfarenhet ifrån min tid med scintilla o krell osv.
Samt även dom rätt bökiga Kappa9 jag haft. Rs 3b med ribbons.. osv osv....

Så ta dig hit.. Så lussnar i trixar vi lite så SER du hur man kan lätt förändra fint ljud till ren katastrof med endast EN ENDA nätsladd på "fel" stället..

Detta är tyvärr verkligheten med bandisar. Jag känner INTE dina burkar. Men tror ändå det är huvudproblemet för dig.

Ev parat med lite för hög nivå i mellanreg och underföstärkt bas. Vilket resulterar i en topp som enbart skriker "HJÄLP"..

För det är vad du hör, ett rop på hjälp till bättre drivning samt intweekande av ditt system...

Men det kan enbart räcka med lite tweekande som sagt..
En sladd kan öppna dörrar.. Och då är det ingen underdrift..

Sänd per100 ett pm och fråga om det är sant eller inte. Jag demade detta för honom då han var här.. Han kanske ser detta och ger sin syn på detta jag säger här...

Och du har stöd ifrån den förmodligen mest vana butiken i sverige här.. Samt att vi syns snart med grejor.. Sen så är saker nog rätt klara vad du kan prova.

Jag törs snudd lova dig ett bra resultat... Inte 100. Men snudd ..
Rumsakustik osv tar du sen då dina grejor i alla fall spelar "grundljud"..

Se det som när man grundinställer en V8a... Sedan finfixar man då den i alla fall GÅR jämt o fint o inte står o skakar som en kåt höna...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/09 :  15:26:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mayro: Ser fram emot besök av dig & Per100 med Accuphase & Jeff Rowland...intressant!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/09 :  15:36:12  Show Profile Send mayro a Private Message
dont forget Muse modell three samt en stor bunt kablar av olika sort o färg...

OCH till sist.. DENVER!! !!!! ..

Hmm. Denna skit dvd är skoj. Den dyker upp på alla forum som ett mått på min seriositet.. Väldigt roligt fenomen får man säga..

Men jag är glad för att jag skrev om den. För numera kan ingen säga man är prestigfylld ju. Det räcker att skriva ordet Denver så blir det tyst ju...

Men detta blir skoj. Jag ser verkligen fram emot att får höra dina burkar live. Och att höra "före" o "efter" byte av grejor runt omkring blir bland det roligaste detta år hitils bjudit.

Sånt är så jäkla roligt. För TÄNK om det blir en superhit.. Så man baxnar.. Sådant är sällsynt. Men då det händer så är det sååå jäkla häftigt... det är som en beroendeframkallande drog.. man vill uppleva det igen.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000