HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 PH bygger stereorack + högtalarstativ
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/04/07 :  09:31:37  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Så var det äntligen dags! Drygt en veckas ledighet från pluggandet och ett stort GDS-behov.

Tanken var att bygga ett stabilt och funktionellt rack till mina stereoprylar som dessutom inte gör bort sig i vardagsrummet. Till detta behövdes även matchade stativ till HFLS-1:orna.

Som vanligt är jag värdelös på att fota under byggandets gång men här kommer iaf lite bilder.


Halvfärgdigt stativ samt ekskivor med måtten 470x470x26.


Racket färdigsvetsat och grundat en gång. Rören är 42mm i diameter och avståndet mellan hyllplanen ca 150mm med en total höjd på ca 850mm.


Ytterligare en bild på ett av stativen. Total höjd är strax över 750mm. Botten är plattjärn 60x12mm med 12mm bult gängad i för att kunna justera så att det står rakt och stabilt.


Denna platta ska sitta ovanpå stativet. Anledningen till att den är separerad är att en ekskiva ska "träs på" foten till stativet. Ytterligare en fördel är att man kan fylla röret med allsköns skrot =)


Ekskivorna frästa. Överst ser man skivorna som ska ligga ovanpå stativfoten. Metallen är då helt nerfräst i skivan.


Mer skivor, denna ska ligga högst upp...


Sist men inte minst en bild på snickerimaskinen jag använde för att fräsa. Hittade denna i en gammal nerlagd verkstad på skolan. Blev nästan tårögd av den totala vanskötsel den utsatts för. Såg och hyvel var oanvändbar

Det var allt för denna gång. Har nu lackat allting en gång i en ljusgrå nyans. Är inte helt övertygad om att det kommer se så bra ut med ekskivorna men det ger väl sig.

Det stora dilemmat är nu hur jag ska få kanterna på skivorna jämna? Dessutom behöver jag klura ut något sätt att behandla dem. Klart är att de ska bli lite mörkare och att de ska lackas för att få en bra yta.

/PH

www.skivatbrod.com

Edited by - php on 2005/04/07 09:33:28

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/07 :  10:49:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ser ju riktigt läckert ut!
Inte fel att halite svetskunskaper och maskiner....

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/04/07 :  11:09:25  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Tänk vad skenet kan bedra =) Bara att fläska på och sedan slipa ner om det blev för mycket... Metallverkstaden tillhör en studentorganisation vid en sydlig högskola.

Hoppas bara jag kan få till lacken, första gången med en färgspruta i handen.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/07 :  11:49:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Du kan inte träna att färgspruta på nått annat först? Så du får lite övning menar jag!??


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/07 :  13:28:44  Show Profile Send Haakan a Private Message
mer bilder nu...lacka e rätt lätt juh spruta på för lite å spruta flera ggr istället

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/07 :  15:22:32  Show Profile Send ohmega a Private Message
php: Det där blir nog bra. Har du tänka att fylla i de rör som är i racket också?

Förresten..vad menar du med "GDS-behov"?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/04/07 :  18:42:24  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
--ohmega:
Tanken finns men jag har inte bestämt mig än. Springer jag inom Biltema någon gång kanske ett par nävar blästersand blir bra.

GDS = Gör Det Själv -- en i mitt tycke bättre akronym än DIY

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/04/07 :  18:51:10  Show Profile Send ludo a Private Message
Kan förväxlas med Gör-Det-Själv transistor = MOSFET

(Gate,Drain,Source)

Edited by - ludo on 2005/04/07 18:53:21
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/04/07 :  20:18:16  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Blev inte fler bilder idag, lyckades låsa mig själv ute från huset med verkstaden. Kvar blev kameran, ett par stativ och ett rack som velat bli lackat en andra gång

Fick iaf slipat till ekskivorna, länge leve bandslipen!

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/04/09 :  10:17:37  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Så ja, har nu lackat alla metalldelar två gånger samt slipat alla ekskivorna.


Svårt att avgöra färgen, är lite rosa i mitt tycke. Tanken var att det skulle vara grått...


Så här kommer stativen se ut. Dock är skivan inte slipad än.


Närbild på "locken" till högtalarstativen. 26mm stavlimmad ekskiva väger i stort sett ingetting när den är helt urfräst.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/04/11 :  23:53:34  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Nu börjar det närma sig slutet, uppdaterar med tre nya bilder:


Racket så som det är tänkt att se ut. Här med obehandlade skivor.


Foten på ett av högtalarstativen. En 26mm ekskiva väger inte så mycket när man karvat ut större delen av den =)


Korning närbild på fötterna som ska sitta under racket (muttrar svetsade en bit upp i rören) samt under stativen. 12mm bult med smått trimmade ändploppar.


www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/04/17 :  19:59:25  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Så där ja, nu var det klart. Nåja, har kommit fram till att jag totalt misslyckades med färgvalet på stålrören Ska lacka dem i en mellangrå- alternativt metallicgrå färg.


Tomt rack


Rack med prylar samt en liten glimt av högtalarstativet. Allt annat skräp som syns ska städas upp, en TV-bänk är på ritningsstadiet...

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/18 :  06:29:34  Show Profile Send ohmega a Private Message
Lacka om hyllplanen i svart eller grått är inte intressant då?

Det är ju svårt det där. Försöker att skapa en "bild i huvudet" hur det kommer ta sig ut.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/04/18 :  19:14:40  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Det känns lite som att sätta en Lada-kaross på en Super-7 =) Skivorna är massiv stavlimmad ek och har en otrolig lyster efter betsningen och lackningen. Det är dessutom tämligen enkelt att lacka om metalldelarna igen.

Har prexis börjat på TV-bänken. Ska göra en bänk i samma stuk med CD/DVD-förvaring samt funktionen att centerhögtalaren ska kunna stå kvar på ett hyllplan när man rullar undan den delen som TV:n står på. Detta för att kunna köra projektorbild på väggen bakom TV:n.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/19 :  16:10:52  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag var å jagade efter insperation på nätet igår efter inlägget...men det var svårt att hitta nåt relevant elller jämförbart...jag funderar också på grått....om det ser bäst ut med metalic eller lite mörkgrått med "struktur" på ytan - hur får man till det....jaja....fram med sandpappret bara..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/04/19 :  22:32:13  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Nej nej nej, det är oerhört läckert med vitt!
Det du borde gjort annorlunda är behandlingen på trät.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/04/19 :  23:03:09  Show Profile Send Fimax a Private Message
de vita rören är fula, bort!

Brun metallic eller svart hammarslaglack, sedan blir det fin fint.

/filip




Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000