HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Signalkablage med silver
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/11 :  23:20:10  Show Profile Send Drem a Private Message
Jag förstår inte vad för kopplingsdon som sitter på Silver Resolution Reference Speaker Cables som standard? Jag ser bara att det tillkommer 40$ om man vill ha spadar eller banankontakter.


Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/04/12 :  00:06:29  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Mayro - du verkar vara en kul kille. Kablar är det roligaste som finns!

Det är så jäkla synd att jag skicka det paret SilverRes. jag hade till kompisen. Drem hade gärna fått ha dem till låns för att testa.

Den generella uppfattningen om de två signal-ledar-ämnena är nog dock som jag nämnde tidigare. Det är uppfattningen jag fått av att botanisera både bak stereon och på diverse forum. Silver har en "signatur" eller "grundklang", som drar lätt åt det ljusare, lättare och luftigare hållet. Naturligtvis så går en "signatur" i sin tur att påverka med div. parametrar ( uppblandning av metaller, isoleringar osv. ). Dock så behåller en kabel i regel sin designerade "signatur" från anläggning till anläggning. Fast, som självupplevt, det kan bli väldigt "annorlunda" också. Disynergi-effekter?

SilverRes. har en viss förmåga att behålla sitt spelsätt från anläggning till anläggning. Som många andra kablar. Vi kan kalla det impandansanpassning kanske?

För att återknyta till Drems start -
Signalkablage med silverledare innebär inga "extra" pengar. Silver ÄR "vanligt" kablage nu för tiden.

M

Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/04/12 :  00:33:22  Show Profile Send olof a Private Message
quote:
Vi kan kalla det impandansanpassning kanske?


Hur då?
(Är nästan beredd att editera mig själv då jag snart kommer uppfattas som tråkig men t.o.m. jag som saknar allt utom grundläggande elkunskaper vet att det är det då rakt inte)

Det hade varit kul att få lite input från en kabeltillverkare i denna tråd

Edited by - olof on 2005/04/12 00:37:19
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/04/12 :  00:46:37  Show Profile Send olof a Private Message
quote:
Lite kuriosa:
Jag vet att tillverkaren Dunlavy (som även producerar egna kablar) i en artikel har skrivit om hur de på bjudit in kunder som fått testa ett antal kablar.


http://www.audiomn.org/Newsletters/1997/asm_feb_97.pdf
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/04/12 :  01:22:58  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Olof - nu blir det riktigt krångligt. Exempel:
En förstärkare möter en ganska komplex kabel/högtalar kombination som tillsammans bildar en impendans. Släng där in komplex impendans som kan "ändra" karaktär beroende av frekvens och hur förstärkaren svarar på den/de impendanserna i form av stabilitet. Här faller det även in distortions-kataktäristika, transient responser och om igen frekvens i förhållande till volt och ampere. Nominell impendans i ex. högt.kablage kan ramla in mellan några Ohm till några hundra. Vilket ger en JÄKLA massa variabler att beräkna...

Har man riktigt jäkla flax, eller kan sitt jobb, så kan man tillverka en signalbärare som "sköter sig" ( inom vissa gränser ) varhellst den blir placerad ( kombination av allt ovan nämnda ). Dock så skall det mycket till för att det skall gå riktigt åt fanders - så de flesta kommer att hamna inom "G". Några riktigt bra "impendanskamelionter" blir "VG".

Efter denna enkla förklaring blir det än värre..........


Det finns en hel del dokumentation på "fenomenet" som varit känt sen -70talet.

M

Edited by - rannagarden on 2005/04/12 01:24:33
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/12 :  02:17:48  Show Profile Send mayro a Private Message
Rannagarden. Tack för dom orden. Detsamma.....

En sak som många som inte får till saker då dom provar med kabelteknik osv är att det tar ÅRATAL att lära sig endast grunderna i praktiken. Och att det kostar ofantliga pengar om man skall köpa alla dom kablar man måste ha provat innan man förstår sakernas påverkan osv...

Så det är inte som en del gör möjligt att på EN bestämmd plats testa en kabel o säga om den är bättre eller sämre än en annan. Så en A vs B test är totalt omöjlig att göra egentligen.. För byter man endast en enda sak på den givna anläggningen så kan den kabel som förra gången var perfekt bli totalt krossad av den som före blev utspelad..
Därför bör o skall man alltid ha ett "överskott" av kablar vid testande så man kan kombinera sakerna ordentligt i olika konstelationer..

Själv brukar det bli en stor "ikea" väska med kablar snudd då man är på "kabelresa".. inte endast exakta mängder. Utan oftast flera i överskott...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/04/12 02:28:27
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/12 :  02:37:21  Show Profile Send mayro a Private Message


Dunlavy Audio Labs Hmm. Jo så var det ju. Dom tycker INTE att kablar är nåt att ha. Vill minnas dom också gick i KK och dom sedan väl startat om. Men hurvida dom kommer vidare vet jag inte. Men att ha dom såsom referense ifråga om kablars vara eller inte verkar relativt knepigt då deras sysnsätt försätter dom i KK ...

Olof. Jag vet du är en inoist. samt förmodligen en kabelskeptiker.. Bor du i sthlm? Menar du kunde kanske vara med hos johan?. Eller om du bor neråt landet. Kan du inte ta dig hit en weekend för lite mekande med kablar o musiklyssnade osv...

Menar då du ändå faktiskt visar intresse så.. varför inte gå hela vägen och faktiskt lyssna lite??? Inte enbart via ord...

Det är ett rent nöje att ses för kul testande osv.. Sen har vi god mat o gott kaffe. Tror Lena nog kan smälla ihop lite bullar till fikat också
MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/04/12 :  11:42:20  Show Profile Send olof a Private Message
quote:
att ha dom såsom referense ifråga om kablars vara eller inte verkar relativt knepigt då deras sysnsätt försätter dom i KK ...


Det tycker jag absolut inte. Komersiell framgång har inte någonting med saken att göra. Jag hänvisade till honom av den anledning att han är en erkänt duktig ingenjör och högtalarbyggare med en sund(läs tveksam) intställning till hifi.
Att vara tveksam är sunt och kan bsespara en mycket pengar. Framförallt så lär man sig ofta något på det.

quote:
Olof. Jag vet du är en inoist. samt förmodligen en kabelskeptiker.. Bor du i sthlm?


Det var ett fint epitet på ingenting Jag är ägare av inoprodukter men skulle nog inte kalla mig mer fanatisk än någon annan som tror sig hittat rätt(Du är ju infinitist och silver resolutist).
Jag skulle inte vilja kalla mig kabelskeptiker i negativ mening. Jag har testat(och ägt) ett flertal kablar för mellan 5-20000kr under mina snart 10 aktiva år. Ibland hör jag skillnad och ibland inte. Genomgående tycker jag bara att det är en stor övertro till det som enligt mig är den minst viktiga delen i kedjan (som rannagarden sa "Dock så skall det mycket till för att det skall gå riktigt åt fanders ").
Tyvärr bor jag inte i stickholm och skolan tar för tillfället för mycket tid. Däremot så har jag inget emot att komma å hälsa på dig(alt. att du släpar med sladdar till mig) senare under våren/sommaren. All testning ska givetvis ske under ordnade former där lyssnaren inte har en aning om vad som spelas på så kan vi bedöma ljudintryck efter våra öron och inte ögon(det tycker jag är unt).

quote:
varför inte gå hela vägen och faktiskt lyssna lite


Jag vill påpeka att min skepsis inte kommer från att ha läst artiklar på ämnet utan genom just lyssning
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/04/12 :  11:56:13  Show Profile Send olof a Private Message
Tackar för det utförliga svaret rannagarden dock har jag ett par frågor till på det du skrivit (min elkunskap är som sagt inte på topp)

quote:
En förstärkare möter en ganska komplex kabel/högtalar kombination som tillsammans bildar en impendans. Släng där in komplex impendans

Nu är det väl ändå så att för den komplexa delen av lasten så står högtalaren för den i audioområdet först och främst. Gav en kabel upphov till fasvridningar likt en högtalare så hade den nog varit framträdande på ett helt annat sätt.

quote:
Nominell impendans i ex. högt.kablage kan ramla in mellan några Ohm till några hundra.


Menar du att motsåndet varierar så mycket i det hörbara området(dessutom är det en serieresistans så det blir inte jobbigare för förstärkaren)
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/04/12 :  12:53:09  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Som sagt - Nu blir det riktigt, riktigt krångligt...

Här går vi bortom vad som är nödvändigt eg.

Så jag drar en enkel variant utan matematiska beräkningar och variabler i oändlig utsträckning ( personligen föredrar jag, samt tycker det är roligare att använda öronen ).

Högtalaren sitter obevekligen fast i förstärkaren.

Desto enklare en högtalares fasvridning och filter/crossover är = med större tydlighet framstår en kabels "signatur" eller påverkan av systemet i helhet. Desto större utmaning en förstärkare ser i en last ( kablage+högtalare med låg imp. ) = med större tydlighet framstår en kabels påverkan av systemet/belastningen.

Det i sin tur ger upphov till "signaturer" i ljudet i större eller mindre utsträckning, i mer hörbar eller mindre hörbar utsträckning.

Desto värre en last, ett högtalarsystem med delningsfilter, antal drivers osv. = blir en "signatur" lättare dold i helheten. Men inte omöjlig att mäta/höra naturligtvis.

Om det blir jobbigt eller ej för förstärkaren är inte riktigt så enkelt. Det skall in impendans så klart, men sedan volt och ampere. Och hur de förhåller sig till varandra kan ge skiftande resultat. Sedan har vi hur allt detta regerar på transienter och en ständigt skiftande elektrisk signal som skickar "ringningar" i ett oändligt HZ-tal åt bägge håll. En liten del av det kan gå in i facket "distortion". Komlexiteten blir nära på oöverskådlig ( det är tur man inte forskar i sånt här!? ).

Det finns forskning gjord på detta av bla. Nelson Pass. Sök på internet och se i fall du blir klokare? Jag tycker vi lämnar det därhän vid detta.

Jag är nog vid Mayro´s linje ( bara för att det är roligare ); lyssna själv och se i fall du kan utröna något av det.

M






Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/04/12 :  13:00:50  Show Profile Send olof a Private Message
quote:
Jag tycker vi lämnar det därhän vid detta.


Kör för det. Tack för du tog dig tiden

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/12 :  13:07:01  Show Profile Send mayro a Private Message

Olof.

Jag kan säkert hitta massor med erkänt duktiga som säger exakt tvärt om. Så att enstaka visar sig ha en åsikt är inget som gör att saker är utan grund.. Eller tvärt om självklart...


Angående blinda tester så vet jag inte HUR sådant ska gå till..

hur ska man kunna göra en sådan "test"?.. Tar man en kabel då o byter eller? Du behöver INTE sända en hel info om detta. Bara nämna om det är typ en kabel man tar o sätter in och hör skillnaderna?

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/04/12 13:08:23
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/04/12 :  13:31:27  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Blindtest har inget med vad man testar eller hur många kablar man byter mellan tillfällena. Det viktiga är att man inte ser vad som spelar (blind) för att undvika placeboeffekter. Du kan alltså byta en kabel eller alla kablar det har ingen betydelse för testet, bara du inte vet om vilken/vilka som sitter i, för att undvika förutfattade meningar. Samma sak med CD-spelare, stärkare osv.
/Jonas

Edited by - Jonas Nilsson on 2005/04/12 13:57:01
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/12 :  14:54:28  Show Profile Send mayro a Private Message
Rätt svårt att utföra detta med andra ord. För vid kabelbyte krävs oftast även justeringar av högtalarna efteråt.. Samt att det går nån timme innan man kritiskt utvärderar. . Det skall gå 24 timmar oftast INNAN saker kan utvärderas ordentligt..

Så relativt knepiga skillnader i sättet att just hantera detta med kablar.. Enligt mig är kabelteknik lika viktig och nogrann som en vintest. Det går inte på pubmaner bara att kasta ihop o sen tycka sig det ska vara utslagsgivande.

Här är nog en stor skillnad som också gör att en del INTE kan få rätta intrycken efter man provar saker med kablar.

Se kablarnas varande med samma respekt som ett gott vin kräver. Man skulle inte ta en flarra fint vin o hiva av korken o dra i sig direkt ifrån flaskan. Så ska man inte heller hantera saker då man provar ut kablar..En skakad vinare har "resfeber" och behöver "lugna" sig. Detsamma får kablar...

Men nu är vi LÅNGT LÅNGT ifrån Topic här..

Så jag ska undvika flera inlägg här så inte detta fortsätter in i den alltid inkommande vara eller inte vara diskutionen. Den är bara aldeles för tråkig för att delta i anser jag. Trivs man med vanliga tvinnade kablar så gör man. Men gillar man ett gott vin så ifrågasätts inte ritualerna runt avsmakandet. Tyvärr görs detta alltid då man kommer till kablars varande.

Enligt mig är det mycket viktigt att man hanterar kablar med exakt samma nogranhet som den övriga utrusningen. Ingen skulle drömma om att direkt ifrån gatan mäta på en ino högtalre. Inte ens direkt efter inkopplande. Utan man låter nog i alla fall elementen bli varma först.

Tror jag i alla fall..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/04/12 :  15:14:51  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Skillnaden mellan vin och Hi-Fi är väl att de flesta vintesterna sker blint

quote:
Rätt svårt att utföra detta med andra ord. För vid kabelbyte krävs oftast även justeringar av högtalarna efteråt.. Samt att det går nån timme innan man kritiskt utvärderar. . Det skall gå 24 timmar oftast INNAN saker kan utvärderas ordentligt..


Vill inte skapa något bråk, är bara lite nyfiken. Vad är det för justeringar man måste göra på högtalarna vid kabelbyte?
Varför kan man inte utvärdera kablar innan en timme eller 24 timmar?
Om dom redan är inspelade så att säga.
Mvh.
Jonas Nilsson
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/12 :  15:41:41  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Vill inte skapa något bråk, är bara lite nyfiken. Vad är det för justeringar man måste göra på högtalarna vid kabelbyte?
Varför kan man inte utvärdera kablar innan en timme eller 24 timmar?
Om dom redan är inspelade så att säga.
Mvh.
Jonas Nilsson


eftersom man måste tro eller veta att kablar gör skillnader så får du utgå ifrån att mitt svar är baserat på att man tror eller vet detta. Annars blir vad man än svarar endast rent larv i alla fall i dens öron man svarar.. Ok ...

Kablar LÅTER olika. Dom markerar OLIKA saker OLIKA.. vilket betyder att man måste tweeka in allt efter man byter.
I mitt system så kan ett kabelbyte innebära att fokus helt flyttar sig osv. Så inte smågrejor vi talar om direkt...

Så det är alltid nödvändigt att efter instalationen av nya kablar gör en ny intweekning av bland annat högtalarna. Ofta även koner osv under sakerna bör o måste omflyttas. Ibland helt tas bort.. Som jag sagt tidigare så är det åratals erfarenhet som krävs i hanterande av kablar..

Dom flesta enbart slänger in kablarna o sen är det bra. En del är mer noga. Och oftast kommer dessa också betydande längre med sitt ljud...

Angående tid innan man kritiskt utvärderar...

Ja vad svarar man. Jag kan INTE varför i teorin. Men i praktiken kan jag allt om saken. Så OM jag besvara detta så blir det endast ett rätt tomt svar för dig o andra som går på mäta o blint osv..'

Det tar efter jag bara slår av o på mina grejor 24 timmar innan det är i hyfsad nivå igen. Efter en vecka konstant på så lirar det klart bättre .. Detta är inget fenomen enbart jag säger. Det finns en hel hifivärld som anser så. och en del som inte gör också. Som vanligt. Men i stort sätt alla med transistorgrejor som kräver mycket ac grejorna har lång lång uppvärmning på sakerna..

Detta gäller även för kablarna. Det tar ett tag innan dom lirar igen. Som en ny inspelning blir det. fast kortare...

Samt att elektroniken behöver "stabiliseras" igen. Så till o med kan i en snabb utvärdering en kabel bli slagen just för man INTE lät den gå ner i "varv" lite.. Så hade den fått lira lite mer så hade det övergått i endast luft o transparans. O inte ev hårdhet osv som först blir ofta på en högupplösande kabel...

Så lite inspelning som sagt...

Och inspelning vet alla vad det är..

Men tro mig. Detta går att höra lätt .. Titta hit så ska vi som avslut då det inte gör något trixa lite så vet du sedan..

Självklart måste minimikravet vara att sakerna man spelar har den nivån så dom svara på saker som händer runt omkring...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/04/12 :  16:22:49  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
quote:
OM jag besvara detta så blir det endast ett rätt tomt svar för dig o andra som går på mäta o blint osv..'


Där har du dock fel Har bara gjort ett riktigt utfört blindtest i hela mitt liv och mätt har jag aldrig gjort. Förutom höjd och bredd på pryttlarna

quote:
Men tro mig. Detta går att höra lätt .. Titta hit så ska vi som avslut då det inte gör något trixa lite så vet du sedan..


Har aldrig sagt att man inte kan höra skillnad på kablar.

quote:
Självklart måste minimikravet vara att sakerna man spelar har den nivån så dom svara på saker som händer runt omkring...


Alldeles riktigt mayro, tror dock att 90% av forumdeltagarna har den kalibern på anläggning.
Tack för dina synpunkter.
Nu ska jag inte in i den här tråden och trassla mer
/Jonas
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/04/12 :  16:40:53  Show Profile Send Baltazar a Private Message
En fråga: Om man måste vänta ett dygn för att få höra de nya kablarnas prestanda och samtidigt måste flytta på högtalare, konor, etc för att sedan få till det.
Ja, då undrar jag helt enkelt om man har någon större koll på hur det faktiskt lät för 24h sedan? Är det inte ens ljudminne som sägs vara väldigt kort?
Sinnesstämning påverkar ju även den hur man upplever ljud. Är du glad och pigg låter det oftast bättre, har man druckit ett glas vin(eller tre) är det skitbra ljud, är det mörkt i rummet låter allt ännu bättre etc. Eller är det bara jag som upplever det så?

Jag får inte riktigt ihop det. Hur får man ett resultat med någon som helst relevans under dom omständigheterna?

Sen undrar jag även hur dessa kablar är konstruerade när skillnaderna är så stora att högtalarna måste vinklas om och byta underlag etc. för att låta som bäst.

Betyder det att det blir rätt stora tonkurveavvikelser och förändrade spridningsegenskaper etc. med de olika kablarna? Kablarna(som påverkar ljudet på så olika sätt) kan väl iaf inte ha några som helst liknande elektriska egenskpaer isf

Jag är somsagt aningens förvirrad.



Mvh / En försiktigt undrande person...


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/12 :  16:58:46  Show Profile Send mayro a Private Message


Baltazar.

Måste komentera ändå... Läs inte text som fan läser bilbel. Jag utgår ifrån att folk som läser även dom är väldigt noga med sina grejor. Och suger ut ALLT man kan. Så då jag beskriver hur man vrider ur så mycket man kan så hoppas jag du inser förutsättningarna. Sedan så kan man alltis vinkla om allt till att se fel o underligt ut.

Så VILL man inte förstå utan just missförstå osv så..

Detta var o är exakt vägen mot tjafs o bråk som här startar. Och inte rolig debatt o ev hjälp. Så baltazar o ev andra som efter här nu ABSOLUT måste gå in med JUST denna typen av inlägg. Bespara er tiden. Jag kommer INTE delta i en samma debatt som redan förevarit säkert .. ja herregud så många ggr.. Så glöm det..

Ha skoj i debaterandet. Jag har sagt mitt.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/04/12 :  17:40:44  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Eh, ok


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/04/12 :  18:26:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Att kablar ändrar karaktär efter att suttit i ett dygn kunde jag lätt kolla med min förra DA-omvandlare som hade dubbla utgångar.
Då hade jag hela tiden min gamla kabel som referens och kopplade in dom nya kablarna parallellt till en annan ingång på förstärkaren.
Så var det bara att switcha fram och tillbaka och jämföra.
Dom nya kablarna lät alltid ljusare och tunnare direkt efter att dom blivit monterade i anläggningen.
Efter ett dygn så lät dom fylligare. Eftersom jag hela tiden jämförde med min gamla kabel så kan det naturligtvis inte handla om tillvänjning.
En förklaring kan vara att isolermaterialet laddas upp statiskt.
I så fall skulle det här fenomenet variera mellan olika kablar beroende på hur isoleringen är gjord (material, tjocklek, anliggningsyta och vad vet jag).

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/04/12 :  22:55:52  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message



"Så det är alltid nödvändigt att efter instalationen av nya kablar gör en ny intweekning av bland annat högtalarna. Ofta även koner osv under sakerna bör o måste omflyttas. Ibland helt tas bort.. Som jag sagt tidigare så är det åratals erfarenhet som krävs i hanterande av kablar.."

..Detta är totalt främmande för mig, men men Det låter fräsigt.
Hrsomhelst, jag undrar, om du flyttar på högtalarna, hur skiljer du
då på vad som va vad, om det är kabeln eller förflyttningen som ändrat
på ljudet i anlägningen, måste va knivigt att hålla reda på..

Jag blir lite avundsjuk, tänk om också jag kunde förstå vittsen med
att använda dyra kablar, jag använder bara rg -kabel, sådan man ofta
återfinner i laboratorium och inspelningsstudios, broadcastsammanhang
osv osv osv.. Har aldrig kännt suget efter nått mer kostsamt än cirka
20:- metern som nu rg -kabel kostar !

Varför duger inte en sådan hära till alla, det är ju full bandbredd
och ingen påverkning..



Eller denna för digitala signaler



..hallå, jag börjar tro, att det folk hör skillnad, när det gäller
dyra kablar, är inbyggda fel i konstruktionen (hur nu det skulle gå till).

Om en utbildad elektriker skulle läsa våra kabeldiskussioner,
skulle han/hon säkert tro att vi alla är knäppofläppo som diskuterar
nått sådant som en KABELS påverkan på ljud

Hursomhelst, jag blir glad den dag jag hör skillnad på en kabel,
eller snarare mörkrädd kanske, då spökar det nog och regnar paddor
utomhus.. och säker regnar det paddor innomhus också

Tillsvidare får jag nog gå på teorin - inbyggda fel i konstruktionen - dvs att de dyra kablarna påverkar signalen. Iof
detta är ju ingen nackdel om man är ute efter ett färgat ljud.

..



Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/04/12 :  22:56:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message


Jag quotar Baltazar:
quote:
Sen undrar jag även hur dessa kablar är konstruerade när skillnaderna är så stora att högtalarna måste vinklas om och byta underlag etc. för att låta som bäst.

Betyder det att det blir rätt stora tonkurveavvikelser och förändrade spridningsegenskaper etc. med de olika kablarna? Kablarna(som påverkar ljudet på så olika sätt) kan väl iaf inte ha några som helst liknande elektriska egenskpaer isf

Jag är somsagt aningens förvirrad.



Och förklarar med att quotar mig själv:
quote:
nu blir det riktigt krångligt. Exempel:
En förstärkare möter en ganska komplex kabel/högtalar kombination som tillsammans bildar en impendans. Släng där in komplex impendans som kan "ändra" karaktär beroende av frekvens och hur förstärkaren svarar på den/de impendanserna i form av stabilitet. Här faller det även in distortions-kataktäristika, transient responser och om igen frekvens i förhållande till volt och ampere. Nominell impendans i ex. högt.kablage kan ramla in mellan några Ohm till några hundra. Vilket ger en JÄKLA massa variabler att beräkna...


Det är inte bara du som är förvirrad.
Men det innebär tex. att en kabel kan mycket väl ge en extra svullen bas. Varpå högtalarna kan behövas flyttas för att kompensera. Även att ljudet plötsligt kan bli väl slankt, och då kan man vilja flytta högtalarna närmre bakväggen för att få nån extra oktav och ev. varmare ljudklang.

Björn-Ola: Jag gör ofta samma test, och finner samma svar.
Fenomenet saknar dock en enhetlig ENKEL förklaring. Det är inte så väldigt lätt att få rätsida på ämnet. Om du ser ovanstående komplexitets-täthet, så kan man tro att vi skall vara glada för att ens få ljud ur våra burkar.

Men det är av den orsaken vi kan urskilja "signaturer" eller "karaktärsdrag" på kablar, cd-spelare, förstärkare osv. i större eller mindre utsträckning.

M



Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/13 :  02:29:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tyvärr så har kablar betydelse, det går inte att komma ifrån.
Hur stor eller liten den är må skifta från öra till öra men den finns där, och tillsammans utgör de en kedja från cd fram över rummet till örat. Däremot kan det nog vara så att man glömmer rummet i sammanhanget men det är ju en annan fråga.
Nästan alla välgjorda kablar har ju en välgörande effekt mot medföljande lakritssnören. Senast bytte jag ut medföljande originalnätkablar mot H.T. AC-11 ochäven om jag var beredd på en förbättring så blir jag lika förvånad varje gång hur pass de påverkar ljud och ljudbild till det bättre med en stabilare och lugnare ljudbild.

Bravo
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2005/04/13 :  16:44:31  Show Profile Send Fred a Private Message
Visst är det stor skillnad på kablar, men det behöver inte vara dyrt för att vara bra. Har stt ihop ett par silverkablar själv. Heldragen o,6mm silvertråd i en teflonslang till ledare; 0,8mm silvertråd till jord i teflonslang; kontakter Från Hifi Kit, 14kr st. Släng hylsan, använd bara kontaktdelen. Krympslang runt. Detta är en helt oskärmad kabel. Pris för ett par ca 80kr. Använd mellan för o slutsteg spelar den lika bra som en Nordost Red Dawn. Inget brum, inga störningar. Inte vasst bara hyperrent, fantastiskt bra. Spelar med Dynaco pas 3, Remus, Audio Research LS8 försteg; Lectron JH50, DYnaco st 35, Edison slutsteg och Carlsson OA51 högtalare.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000