HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dynamisk EQ och expander fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/06 :  21:06:09  Show Profile Send paradigm a Private Message
Är det någon som är van vid expandrar och dyn EQ?

Jag har lekt lite med expandern i min UltraCurve DEQ2496 de senaste dagarna, men är osäker på vilka värden som ger vad.

Alltså, jag skulle vilja lägga på lite mera "klipp" och attack i basen och midbasen (trummor och sånt), utan att förstärka anslaget i andra instrument som piano t ex, om det nu är möjligt vill säga.

Jag har försökt laborera med "Attack och release" tiderna och även med "Threshhold", men tycks inte finna en lämplig inställning för detta. Antingen så händer ingenting, eller så blir det en förstärkning i alla anslag på alla instrument.

Frågan blir isf om det finns någon gyllene medelväg som bättrar på "klippet" med några dB, framför allt vid något lägre till normala ljudnivåer (50 - 80dB).

/Rolle

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/04/06 :  21:41:03  Show Profile Send weedo a Private Message
Jag känner inte till den dynamiska EQ du har men rent generellt är det "klipp" du talar om fenomen om ligger lite högre i frekvens än vad man kanske spontant väntar sej.
Problemet är att om du låter en dynamisk EQ jobba i samma frekvensområde som attacken på trummor och dylikt kommer du också att förstärka attacken på andra instrument (tex piano).
Mitt råd är att laborera med frekvensområdet för dynamikexpansionen. Med det bör du få en känsla för var du ska jobba. Sedan kan du gå över till att mixtra med dom andra parametrarna.

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/06 :  22:04:55  Show Profile Send paradigm a Private Message
OK, tack för tipset "weedo"!

Jag har ändrat från LP 6dB/oct. vid c:a 160Hz, till BP (BW oct. 3) vad det nu betyder, branthet tror jag, vid 190Hz. Ska lyssna lite där först, innan jag ändrar frekvensen uppåt och neråt.

Var skulle du själv lägga "puckeln" vid för frekvens och vilka värden skulle du välja i övrigt, bara så jag ser om jag är helt ute och cyklar?

/Rolle
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/07 :  01:53:48  Show Profile Send ohmega a Private Message
paradigm: Du kanske inte är själv ute och cyklar

quote:
Jag har ändrat från LP 6dB/oct. vid c:a 160Hz, till BP (BW oct. 3) vad det nu betyder, branthet tror jag, vid 190Hz. Ska lyssna lite där först, innan jag ändrar frekvensen uppåt och neråt.

BP = står för bandpassfilter ?
"BW oct. 3" = Bandbredd - tre oktaver - med 190 Hz som "centrumfrekvens"?

Räknar man 1,5 oktav uppåt och nedåt så blir frekvensområdet:

Mellan 67 - 537 Hz
Undre gränsfrekvens: 190/( 2^1,5) = 67 Hz
Övre gränsfrekvens: 190* (2^1,5) = 537 Hz

Kan det stämma? Detta är bara en ren gissning från min sida

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/04/07 01:58:53
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/07 :  13:14:59  Show Profile Send paradigm a Private Message
Tack "ohmega" för din input!

Det du säger, känns som att det ligger mycket nära sanningen. 3 oktavers bandbredd måste det givetvis vara!

Men jag vet fortfarande inte om den mittpunkt på 190Hz jag valt, eller om "attack" tider på 4,6mS, "release" tider på 170mS, "Threshold" på -25dB, M-Gain på +8dB, är OK, eller om ett "ratio" på 1:8,0 för den delen är rimligt.

Det här är bara intuitiva gissningar från min sida, så jag skulle verkligen uppskatta att få lite fler handfasta tips från de som är mer vana vid dessa verktyg.

/Rolle

EDIT:
Nu har jag på min Behringer UltraCurve DEQ 2496, upptäckt att DEQ och DYN, inte är samma sak, men fattar inte riktigt skillnaden.

Någon som kan förklara skillnaden för mig?

Edited by - paradigm on 2005/04/08 09:56:48
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/04/08 :  12:00:40  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag har själv en DEQ2496 och nu kanske jag cyklar tandemcykel men jag har för mig att DynamiskEQ är mer till för PA där du har höga ljudtryck och då med hjälp av denna EQ kan påverka ljudet beroende på vilken insignal du har. Det kommer ju givetvis även påverka dynamiken till viss del men det kanske inte var exakt det du var ute efter. Jag vet inte hur du har kopplat in din DEQ men är den kopplad direkt in till digital out på cdn (det är rekommenderat och så som jag har kopplat det) kommer det vara full utnivå hela tiden och inspoelningen på skivan kommer att avgöra hur EQn skall arbeta. DVS en signal som ligger på -10dB kommer EQas på ett sätt och en som ligger på -30dB på ett annat sätt. Detta kan ge lite lustiga effekter. Det jag misstänker att du är ute efter är mer dynamik. Dvs att starka signaler (toppar) typ trummor och liknande skall vara ännu starkare. Vet inte om denna typ av verktyg finns på DEQ men jag tror nog att du kan få fram något.

Lycka till!

Och som sagt, jag är antagligen ute och cyklar så lita inte alltför mycket på det jag sade ovan.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/08 :  18:55:35  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jo, den är kopplad direkt på CD'ns utgång och det var precis det jag tänkte pröva om det gick att få ännu lite bättre klipp på t ex baskaggar och andra slaginstrument. Jag menar, det är ju inte direkt klent beställt på den fronten med JBL element, men inget är ju som bekant så bra, att det inte kan bli ÄNNU BÄTTRE!

/Rolle
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/04/09 :  22:34:33  Show Profile Send ILLY a Private Message
Skickar inte Behringer med instruktionsböcker som beskriver de olika funktionerna i apparaten?

(fast det klart, det är ju bara kvinnor som öppnar manualen, män vet ju ändå redan allt om teknik!)

Militant cyklist.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/04/10 :  00:21:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Nu har ju inte jag en DEQ 2496:a men jag skulle för det första säga det att den är nog tänkt för att ha vid mixning av musik eller film. Jag tror att det är så här att burken har ett inbyggt dynamiskt Eq som man kan få att jobba under ett visst tröskelvärde där du kan ställa in tröskeln. Vad som händer är att allt som skickas in i burken kommer att Eq:as under t.ex. -20dB och när ljudet är starkare än -20dB så kommer filtreringen att upphöra....hur snabbt det här sker är beroende på vilket expansionsförhållande du väljer. Jag föreslår att det bör vara mindre än 1:2.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/11 :  03:15:20  Show Profile Send paradigm a Private Message
-Illy!

Jag vet inte om du sett Behringers manualer, men de är skrivna för folk som redan kan verktygen och ger således väldigt sparsamt med info om tänket bakom, eller tips om hur man kan ställa in dem i olika situationer. De beskriver bara själva funktionen, men ingenting om varför.

-gcs

Tack för tipset, men det tycks vara möjligt att ställa in olika värden på "DYN" och "DYNEQ". I den ena "Mode'n" vill jag minnas att den har en range på 1 - 1:2 och att den andra går från 1 - 1:20, jag minns nu inte vilken som hade vad, eller maxvärdena, för jag sitter just nu på jobbet.

/Rolle
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/04/11 :  12:38:00  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag betraktar en expander som en ren studioprodukt som kan användas när man mixar. Att använda den vid avlyssning av ett redan mixat material är nog inget att tänka på. Resultatet blir bara att antingen så händer ingenting på grund av för höga nivåer eller också så kommer ljudet att hugga när expandern jobbar...det är med andra ord mycket svårt att ställa in expandern i färdigmixat material. Jag har jobbat med bl.a. expandrar sedan 70-talet när dom första kom. Det man använder dom till är ex.v. när man spelar in trummor och man vill undertrycka slasket från cymbaler och annat. Man kan också använda en expander när man spelar in en röst där man hör kraftiga andningar mellan orden....då kan man minska nivån på andningarna eller t.o.m ta bort dom helt om man nu tycker att det är snyggt.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/11 :  19:59:18  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jo, det kan så vara, men det är iaf himla skoj att leka med expandern och den dynamiska EQ'n.

Särskilt när jag lyssnar på en väl inspelad Jazz-trio, som t ex Ray Brown's, m fl. andra, så tillför DEQ'n och expandern så mycket i extra driv och livekänsla, att det är svårt att stänga av dem.

Det som på skivorna ibland kan upplevas som lite väl polerat, kan därmed få en ganska ruffig och tillika och spännande Live-känsla.

/Rolle
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/04/11 :  20:23:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo men en jazztrio är ju förhållandevis gles musik i jämförelse med en modern popskiva. Du kan ju också prova att expandera klassiskmusik. Jag har själv en 3-bands expander från dbx som fungerar ganska bra på viss musik men den är totalt värdelös på mer komprimerad musik.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/11 :  21:52:21  Show Profile Send paradigm a Private Message
OK, det ska jag testa. Har du något grundtips för inställningen och t ex sånt man absolut ska undvika?

Är det nån större skillnad på en 3-bands expander som du har och den jag har från Behringer?

/Rolle
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/04/11 :  22:41:01  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har ju nu inte använt expandern som du har men jag kollade lite i manualen och såg att det är en singelband expander. Den fungerar tydlign så att man kan ställa in eq så att den ska jobba under en nivå som man kan bestämma själv. Det kan ju vara bra eftersom örats känslighet sjunker med nivån på så vis kan man få ett slags dynamisk loudnes vilket då gör att ljudet fortfarande är klart och lite basigt även när musiken är lite svagare. Jag tycker att du ska experimentera med det dynamiska filtret på en röst som kan låta lite vass.(T.ex. D.Krall) Ställ då filtret f= 3,7KHz sedan kan du experimentera med Q-värdet och hur mycket du ska sänka frevensen alltså djupet. Här får du en mycket smartare de-esser än vanliga d:o. Jag kan tyvärr inte säga vad du ska ha för Q-värde p.g.a dom dynamiska filter som jag har att tillgå alltid saknar sådana siffervärden. Jag skulle tro att burken fungerar bäst som eq och de-esser.
När jag ställer in en expander så beror det lite på vad jag vill expandera...ofta kör jag en attack på 2 msek. hold 100 msek + en releas tid alltså tre olika parametrar sedan tillkommer tröskeln och hur mycket jag vill expandera och vilken ratio jag önskar. Till sist tycker jag också att du kan prova med en röst från din tuner om du har en sådan.
Nu kom jag på en sak till som kan vara rolig att prova....det är stereobreddaren som också finns i burken. Kolla figur 3.11 på sidan 9 i manualen.

Edited by - gcs on 2005/04/12 00:29:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000