Author |
Topic |
|
orthanc
Member
627 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 18:03:39
|
Har ett rum som ser ut som detta :
Har ett problem med eko i rummet, inte alls så kul. Så första frågan är: - Skulle man kunna lösa detta med a´la EngelholmAudio http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29601 Fast låta bli att skruva fast detta på väggen utan istället göra ramar som står direkt på golvet fyllda med exempelvis Isover 3677 som Isover själv rekommenderade. Och på detta sätt uppnå ett bra resultat?
Fråga 2: Har idag 4 st dipolSurroundhögtalare liggandes (4ohm:are). Skulle man vinna nått upplevesemässigt på att köra 4 surrounder dvs. 2 vänster och 2 höger seriekopplade i ett 5.1 system?
Mvh
Anders
|
Undersöker för tillfälle. |
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 18:13:57
|
Vad har du för golv? Tak? |
|
|
orthanc
Member
627 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 18:47:46
|
Betong i tak och golv, samt parkett ovan betongen på golvet. Kortväggarna är gips med instick av betong. Har en stor matta på golvet 3000x2050 och ca 15mm tjock |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 10:59:16
|
Ett tips: Köp vanliga markskivor i 45-50mm tjocklek (styva och med bra absortion men dammar som fanken) och prova att placera dessa på olika ställen längs med väggarna i rummet. Tror bl.a. du ska ställa en där du har sidoreflexen från huvudhögtalarna, d.v.s. mellan soffan och högtalaren på "översta" långväggen, samt bokhyllan och högtalaren på "nedersta" långväggen. Prova även med att snedställa skivor i hörnen, funkar som primitiva basabsorbenter. Men som sagt, prova dig fram och där de slutligen gör bäst nytta är det bara till att bygga absorbenter ála Engelholm. |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 11:11:39
|
quote: Fast låta bli att skruva fast detta på väggen utan istället göra ramar som står direkt på golvet fyllda med exempelvis Isover 3677
Hej!
Snygga ritningar!!!
Är du inte rädd att dom faller ut från väggen?
Det viktigaste är kvm, inte tjockleken på dämpskivan, även om dämpskivan inte kan vara 1 mm tjock.
Jag vill också påpeka att det är värt att experimentera med detta. En skiss är en bra första utgångspunkt, men det kräver lite injusteringar och test. Bl.a. kan jag tänka mig att dämpning eller diffusering av första sido-reflexen (högtalarnas närmsta vägg) kan göra underverk.
Vill minnas att jag har lagt upp en enklare byggbeskrivning på min hemsida. Är osäker på om länken kom med på den nya siten bara...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
orthanc
Member
627 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 21:45:34
|
Amatören: Är det så här du menar ?
EngelholmAudio:
Tack för komentaren. Allt e gjort i sketchup 4 och det lär man sig på ett par timmar om man har lite datavana. Bra program om man behöver visa bilder med flera dimensioner.
Är inte alls så rädd att de faller. Då det inte syns att jag har små fötter ner till och sedan tänkte sätta i en islagsmutter i ramen upptill och på så sätt kunna spänna den mellan golv om tak. Borde fungera.. Skall dessutom ta en titta på din sida.
|
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 00:54:41
|
quote: Amatören: Är det så här du menar ?
Ja. Prova även med att behålla de bakom filmduken, kanske även någon platta på motsatta väggen (t.ex. bakom radiatorn om plats finnes).
Om du inte vill fylla rummet med absorbenter så brukar lite tjock textil på väggarna och tjocka draperier/gardiner över fönstren och bakom filmduken göra underverk. Några mjuka stora kuddar här och där och stora krukväxter hjälper också till. Kanske kan du klämma in en bokhylla bakom soffan också. Mycket texliler och oregelbunda möbler, soffor med tjock stoppning, bokhyllor med oregelbunde sorterade böcker (fungerar som diffusorer) är nästan alltid bra.
Behövs det mer så tror jag att det kan vara dags att vända blicken mot taket...
Men som sagt, PROVA dig fram, ibland behövs det mindre än man tror! quote: Fråga 2: Har idag 4 st dipolSurroundhögtalare liggandes (4ohm:are). Skulle man vinna nått upplevesemässigt på att köra 4 surrounder dvs. 2 vänster och 2 höger seriekopplade i ett 5.1 system?
Enligt min erfarenhet så är det alltid bättre med fler surrounder om de placeras på ett intelligent sätt och anpassas så ljudet når lyssningsplatsen med samma styrka och tid. Blir ett mer omslutande ljud tycker jag. Har för mig Ino-Audio förespråkar detta för sina surrounder men om du nu har högtalarna liggande, prova att sätta upp och flytta runt dem, vet jag |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 12:18:14
|
En länk som handlar om akustik i Hembiorum.
http://www.nagata.co.jp/news/news-e.htm
Andra stycket som börjar med: Thoughts on the Acoustical Design of Home Theaters - Part III |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
Edited by - Gemeni on 2005/04/21 12:18:33 |
|
|
orthanc
Member
627 Posts |
Posted - 2005/05/05 : 00:24:24
|
Nu har regelvirke inköpts, och nu är fråga så här: Blir jag lättare av med ekot med 100mm isolering emot 50mm:s tjocklek, eller är det bara kvm-ytan som betyder nått ? |
|
|
orthanc
Member
627 Posts |
Posted - 2005/05/05 : 00:25:13
|
Dock så skall det bli dämpning både på sidan och bakom som det ser ut nu. |
|
|
dude
Member
103 Posts |
Posted - 2005/05/16 : 17:20:55
|
Tjena, 50 eller 100 mm skivor angör från vilken frekvens du får effektiv dämpning. 50mm skivan ger bra dämpning från ca 1kHz och 100mm skivan från ca 500Hz (mellan tummen och pekfingret). Ska du dämpa bort jobbigt fladdereko som uppstår mellan parallella väggar så borde nog din första placering av absorbenten vara effektivast. Ta det lungt med absorption i övrigt så du inte överdämpar rummet så det blir helt dött bara.
Ska du sen finlira och ta bort tidiga reflexer som färgar ljudet (inom 20ms från direktljudet) kan du sätta mindre absorberande ytor på de platser där reflexen tar i väggen, alternativt placera en bokhylla eller annat som funkar som diffusor mellan högtalare och lyssningsposition.
Ska du sen göra det riktigt bra ska du såklart ha en spaltabsorbent/diffusor på bakre väggen avstämd så att du inte sitter och lyssnar i en kvartvågsutsläckning. Men det är ju överkurs... |
pillnius?? Jobbar som rumsakustiker |
|
|
Magic
Member
105 Posts |
Posted - 2005/05/17 : 08:48:07
|
Själv skulle jag rekomendera dacron skivor. skivorna är tillverkade av en plastfiber helt fri från lim och bindemedel. Ytskickt kan fås med laminerat tyg i olika färger. Skivorna dammar inte, kliar inte och går att montera med kardborre om man vill hänga upp dem på väggen. själv har jag skruvat upp mina med en u-profils ram i plåt och sedan tryckt in plattan. Är ju lite partisk i frågan eftersom jag jobbar med detta. Men kolla gärna våran hemsida www.akustikmiljo.se Lite nyfiken på om du har ett fladder eko mellan väggarna eller om det "bara" tar lång tid för ljudet att dö ut? skulle ju gissa på att taket är en ganska stor bov i din rumsmiljö.
Lycka till. |
"Ljudrätts Aktivist Javisst"
Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se
Nu med Web-shop |
|
|
dude
Member
103 Posts |
Posted - 2005/05/17 : 13:44:26
|
Håller med magic att man skulle kunna föra in absorbption i taket i främre delen av rummet (delen där hgt står). Hur stor yta beror på vad man har för efterklangstid i nuläget, men prioritera placering som hindrar 1:a ordningens reflexer.
(Jobbar som akustikkonsult) |
pillnius?? Jobbar som rumsakustiker |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/05/31 : 00:40:59
|
Engelholm: "Det viktigaste är kvm, inte tjockleken på dämpskivan, även om dämpskivan inte kan vara 1 mm tjock."
Hur menar du?? För frekvenser runt 70kHZ kanske det stämer. Men du har grundligt fel om du vill dämpa lägre frekvenser.
En absorbent är effektiv ner till 1/4 våglängd (lamda) Våglängden för 20kHz är 1,7cm -> 3,8 mm tjocklek för att dämpa 20kHz.
Även en 50mm skiva är inget vidare bra om den monteras kloss mot vägg. Den dämpar ner till 1kHz sen sjunker absoptionsfaktorn snabbt även för den!
Därför bör man ha tjocka absorbenter för att få en jämnare dämpningskaraktäristik, och en trevlig efterklang.
/esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
|
Topic |
|