Author |
Topic |
|
Jessnet
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 09:03:18
|
Som nybörjare inom hifi- och elektronikbygge så saknar jag ALLA grundläggande kunskaper i dessa ämnen. Kan ingenting om komponenter, kopplingsscheman etc.
Detta hindrar mig inte från att ha en STOR önskan att kunna lära mig. Skulle förvåna mig mycket om det inte finns fler här på forumet som vill men inte vågar att sätta igång ett bygge av förstärkare, slutsteg etc.
Min fråga till forumet är om det inte kunde ordnas en kurs via forumet då det finns många mycket kunniga medlemmar här?
Ett exempel på ett bygge kunde kanske vara HFTA eller liknande. Dela upp bygget i kanske 10 kursdelar, där varje del behandlar en viss del av bygget med förklaringar om vad dom olika komponenterna har för funktion, hur dom ser ut på ett kopplingsschema, varför dom ska sitta på ett visst sätt etc. När man är klar med första kursdelen så visar man upp bilder på sitt bygge och kanske ska svara på ett par kontrollfrågor angående komponeneterna som en uppföljning eller dyl. Blir man godkänd så får man tillgång til nästa kursdel av bygget osv.
Detta upplägg gör att alla kan jobba i sin egen takt då vissa kanske rusar igenom kursdelarna medan andra behöver mer tid på sig. Samtidigt lär man sig mycket om komponenter etc eftersom man samtidigt hanterar dom och har möjlighet att ställa frågor under byggets gång.
Personligen skulle jag uppskatta något sådant här väldigt mycket och skulle gärna betala en slant för det också till dom eventuella kursledare som ställer upp detta.
Nåja, det var bara en tanke....
Annars kanske någon kan tänka sig att ha en sådan kurs med mig privat? |
Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum. |
|
megalomaniac
Member
130 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 10:24:12
|
Det var en jäkla god idé tycker jag iaf. Jag sitter i samma sits och är med direkt om det blir aktuellt. Intresse härmed anmält! |
Good enough, är bra nog... |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 10:29:23
|
Tyvärr är nog din önskan lite "too much" men det bästa du kan göra är att sluka läsvärt som finns på nätet och det är massor.
Ett bra sätt är att börja med ett litet projekt och sen gå vidare. Kolla hos ELFA och deras byggsatser. Kan var ett enkelt sätt och komma igång. Operationsförstärkaren är centralt i denna bransch och då kan du plöja valda partier ur den 464-sidiga boken "Opamps for everyone", sen är det bara att skanna datablad och applikationsnoter. Där har du massor sen kan du fråga här och på världens bästa diy forum www.diyaudio.com
http://www-s.ti.com/sc/psheets/slod006b/slod006b.pdf http://home.swipnet.se/~w-50719/links.html |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 10:33:37
|
Jag tror att ett mer rimligt alternativ är att de intresserade istället håller en studiecirkel, där de väljer ut litteratur som de läser och diskuterar tillsammans. Det brukar oftast vara jättesvårt för alla inblandade att få ihop tid, enligt mina erfarenheter. Skulle själv gärna vara med, men är redan upptagen med för mycket utanför hifi-intresset.
|
Sandoz in the rain |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 10:34:01
|
Hela forumet är ju som en nubörjarkurs! Bara att det inte är upplagt som en "normal kurs". Det finns massor med byggen klara, pågående eller nystartade. Bara att välja ett och hänga på. Att själv ta bilder och ställa frågor lär ingen hindra dig från...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 10:47:32
|
quote: Ett exempel på ett bygge kunde kanske vara HFTA eller liknande
Det är kanske inte den mest smarta idén att börja med en rörförstärkare då detta rent ut sagt är förknippat med Livsfara. Däremot finns det ju bättre saker som gainclones, op-baserade saker osv.
Men OM du/ni ändå vill börja med rör (vilket EJ rekommenderas) så är det bara att först rota upp den gamla fysikboken från gymnasiet (eller ev unges, grannes osv) och kolla upp grundläggande schemaläsning. Sedan så skall ett flertal artiklar om SÄKERHET läsas.
Efter det så kan ni kolla på http://www.boozhoundlabs.com/howto/ för en stegvis genomgång om hur man bygger och designar en single-end rörförstärkare samtidigt som man bygger den, allt till ett pris under 3000:- |
.....where the music comes to die. |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 11:38:01
|
Jessnet: Nu var vi där igen ! och då dyker jag upp som den tråkiga gubben i lådan :-) Som gammal radioamatör måste jag nog avråda dig å det bestämmdaste från att utan några som helst grundläggande kunskaper i ellära, börja bygga en rörförstärkare ! Då du själv skriver att du saknar "grundläggande kunskaper" kommer du att leka med döden. Jag vet att jag tjatat detta många gånger förut, men tyvärr så kan det inte sägas för ofta. Detta ständiga tjat från min sida är inte illa menat, utan att jag månar om ditt liv.
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
php
Member
237 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 11:41:57
|
Mitt tips är att surfa runt lite på de tekniska högskolornas hemsidor och hitta introduktionskurserna i typ analog elektronik. I många fall kan man hitta mycket bra föreläsningsanteckningar och/eller tips på bra litteratur. Själv har jag exempelvis fått en bra grundförståelse för konstruktioner med transistorer från boken "Structured electronic design - negative feedback amplifiers" av Verhoeven/Stavaren som används i analog-kurserna på LTH. |
www.skivatbrod.com |
|
|
icewall
Member
242 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 15:04:02
|
Håller med EngelholmAudio & peranders! Fast så långt som till operationsförstärkare har jag inte kommit på egen hand än... Jag kunde absolut inte ett skvatt om kondensatorer, och likriktare osv.. men nu spelar min första förstärkare som jag byggt själv. Allt jag behövde veta fanns här eller på resten av Internet
Ett tips är väl att ta ett "hyfsat" enkelt proj till att börja med, något som är bra dokumenterat (läs mycket skrivet om och massor med bilder) och där det finns massor med folk att fråga. Hypex var väl (så här i efterhand) enkelt men tedde sig oöverstigligt när jag startade i höstas, nu spelar den, i låda egenhändigt byggd, med nätdel som jag plankat härifrån konstruktörer på forumet och några egna ideér. |
- never stop exploring - |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 15:09:23
|
HFLS-1 är ju vettiga att börja med om man vill lära sig lite om högtalare.
Tänk också på att kunskap inte kommer över en natt. Tillåt det ta tid... |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 15:14:42
|
Ska du göra något förstegsbaserat eller hörlurssteg så är det operationsförstärkare som gäller. Ganska enkelt byggblock så länge man använder "normala" typer.
En guldgruva när det gäller praktiskt kunskap är Walt Jungs "Opamp applications", gratis för oss i branschen, 40 dollar för dödliga. Man kan också försöka sig på att tigga denna bok från the svenska distributörer som är Arrow med flera.
Min text om denna bok:
quote: This is a master piece! This book is one of the best in the world about operational amplifiers. Walt Jung, Walt Kester and James Brant have done an excellent job in digging up useful information. All this written in a good way. A gold star to these gentlemen! The book costs nothing for professionals and 40 USD for private persons. A goldmine and a really good nearly 1000 pages thick book.
http://www.analog.com/Analog_Root/static/technology/amplifiersLinear/training/TUTORIALSSEMINARMATERIAL/seminar2_02.html EDIT: Länken är ändrad verkar det som eller så har de bytt omslag och boktitel... ? |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2005/04/06 15:20:41 |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 16:58:17
|
Jag är lite i samma båt. Fast jag måste dock säga, med hjälp av alla trevliga forumsmedlemar, kommit en liten bit på vägen.
Tycker ändå det vore mycket intressant med en nybörjarkurs för att få in fler på ämnet. Det skulle självklart inte börja med rörförstärkare utan kanske något enklare.
Kurs ett för att få in lite löddning: signalkabel-tillverkning. Kurs två lite mer avancerat och så vidare. Det vore ett trevligt sätt att få in lite säkerhetstänkande också tycker jag. Då skulle erfarna diyare kunna poängtera var risker ligger i och vad man borde tänka på. Att komma på lämpliga kurse vore säkert inget problem heller. Lite som en praktisk och teoretisk online-studiecirkel.
En bra sida som endast teoretiskt beskriver, men jag ändå kan rekommendera är: http://www.zero-distortion.com/start.htm
En där det illustrearas, som jag tror Jessnet önskar, "kabeltillverkning": http://www.minhembio.com/artikel.asp?aid=89
Så som på senaste länken, en sådan enkel och bildrik och bra kurs. Det tror jag på.
Man börjar från början.
|
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 17:51:00
|
Först ska man lära sig löda överhuvudtaget
En liten bok är hjälpsam här: http://www.netbokhandeln.se/index.asp?isbn=9185516325
Nu räcker det inte att läsa hur man gör, det går åt träning innan man får till det. Konsten är att få tennet att flyta ut snyggt utan att överhetta prylarna som löds samt att dosera rätt mängd tenn. Det är lite svårt för mig att förklara hur det går till, jag har lött i 40 år så jag tänker inte ens på det när jag löder.
Skulle jag sätta mig och träna idag skulle jag ta lite billig enkardelig kopplingstråd och löda ihop lite fina konstverk av småbitar. Målet är inte funktion utan det är att få kläm på hur värme påverkar tennet.
Rörförstärkare kan byggas av nybörjare som fått till detta med lödning men det kan inte nog poängteras hur viktigt detta med elsäkerhet är, helst ska ett bygge övervakas av en erfaren byggare den första tiden. Det är inte bara faran med högspänning för byggaren själv, den färdiga apparaten måste vara säker för andra oxå, detta inkluderar intern isolering.
HFTA har t.ex. en nättransformator med 600V växelspänning på en sekundärlindning, denna spänning är 100% dödlig om den går genom bröstet, mer dödlig än de 230V vi har i vägguttaget.
Jänkarna har definierat allt över 42,4 V som högspänning.
Annars är det mest givande att bara fråga oss erfarna hur vi gör i varje situation, t.ex. "Hur drar ni glödspänning till socklarna?".
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
|
Topic |
|