HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 PL519 Push-pull...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7932 Posts

Posted - 2005/04/04 :  18:45:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tja!

Var på en liten skrothandlarrunda idag och kom hem med åtta stycken sprillans nya Tungsram PL519 som kostade mig hela 25:- styck

För att gå rakt på sak: 2 st PL519, 1 st hammond 120W 1,9k PP-trafo samt en nättrafo som ger 450-500V B+ med gott om ström, kan det bli något?

Och nej, jag tänker inte dra igång med ett OTL bygge för jag har inget behov av fler stereoförstärkare, det jag behöver är ett bra basslutsteg.

Jag har läst en del antydningar om att en viss Bruce Rosenblitz har konstruerat någonting åt det här hållet, men jag har aldrig sett nåt schema. Nån som vet nåt?
Nån som över huvud taget har nåt hum om PL519 i icke OTL-sammanhang?

Cheers
/Daniel

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/04/04 :  18:48:51  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag har haft mina idéer med PL519. Driv skärmgallren DC-kopplade från katodföljare, sätt bias med styrgallren. När jag får tid ska jag labba lite med det.

Varför finns det inte lika fina skrotupplag här?

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/04/04 :  20:01:20  Show Profile Send Kmj a Private Message
Rosenblit använder el-509 och har mkt riktigt en pp på 150W.
"Super compact 150W amp" kallar han den för.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Fuling

7932 Posts

Posted - 2005/04/04 :  20:51:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
Skärmgallerdrivning har jag sett i samband med EL509, vilket tydligen ska vara ungefär samma rör. Verkar dock snarare vara ett sätt att få bra ljud mer än högt ljud, och det är högt ljud jag vill åt den här gången:)

Skrotupplag är det dåligt med här också, det var en gammal radio/tv-reparatör med ett rejält rörlager som råkar ha en lite godtycklig uppfattning om priser. En del rör tar han betydligt mer betalt för, jag råkade ha rejäl tur den här gången!

"Super compact 150W amp"
Tack, jag ska googla på det!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2005/04/04 20:54:37
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/04/05 :  12:21:04  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Jag är ingen erfaren rörbyggare, men fick ganska blandade känslor efter att ha läst
Rozenblitt's Audio Reality. Den uppenbara självgodheten lärde jag mig stå ut med till förmån
för en underbar slakt av allehanda heliga kor från audiofilins flummigare falanger.
(ska inte namnge någon särskilld kossa, men nog finns en del svindyra hokus-pokusprodukter?)
Ska man prata om bokskrivande kloka gubbar tycker jag Morgan Jones känns betydligt mer
trovärdig även om Rozenblitt säkert har rätt i mycket.

Nåväl, "Super compact 150W amp" ger säkert massor av dunka-dunka, men jag är ytterst tveksam
till Rozenblitt's utlovade välljud. Utg-trafen är en Hammond 1650T och slutrören är inte ens ultralinjärt kopplade. I stället har mycket krut lagts på en väl stabiliserad
skärmgallerdrivning genom ett ECL82/6BM8. Kanske detta passar just xL5x9-rören bra?
(Hammond 1650 = 1600 ohm Raa, 120W RMS, väger 7 kilo)

Enligt M.Jones är linjeslutrör i allmänhet av skiftande kvalitet vad linjäritet beträffar.
Jag har läst en nättartikel om EL36 som bekräftar detta påstående.
Min egen enda klåpiga bekräftelse är det stora HiFi-lyft jag fick i en gammal PA genom att
byta från 2xEL81 och fast bias till 2xEL84 med katodbias.

Rozenblitt tycks föredra hög bias på slutrören, d.v.s nära klass B. Åter igen är det M.Jones
som väl beskriver varför det är svårare att driva rör "snyggt" utanför klass A.
Jag är nog inte rätt person att dömma ut Rozenblitt, men det verkar som att han kanske
lider av viss missljudsmaskerande tinitus som följd av höga uteffekter nära klass AB...:-)

Men va 17, vore jag 20 år skulle jag tycka det vore häftigt med fyra xL5x9 glödandes
mellan 15"-basarna i hatthyllan på min Opel Ascona...;-)
Det är onekligen kul med "fulbyggen" som omväxling, för min del blir det nog en
gitarrförstärkare åt svågern.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/05 :  14:36:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
EAR509 har ju såna rör i PP.
http://www.ear-yoshino.com/productdetails.asp?page=6&id=38

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling

7932 Posts

Posted - 2005/04/05 :  18:33:06  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag måste försöka lägga vantarna på den där Audio reality-boken, den nämns överallt i olika forum och det är frustrerande att inte veta vad folk refererar till.

Jag kanske ska utveckla det hela lite och berätta mer om projektet:
Det som ska byggas är en förstärkare för elbas, och kriterier är ungefär som följer;
Hög effekt (Utgångstrafon är specad till 120W, och det vore fint att utnyttja den mer eller mindre fullt ut)
Frekvensomfång 35-8000Hz eller så.
Distorsion? Äh...

Det står väl mellan ett par PL519 eller två par 807.
Det egentlige problemet är att para ihop de existerande delarna med en passande nättrafo, jag har att välja mellan ca. 450-500Vdc och ca. 320Vdc.

Sistnämnda matningsspänning skulle nog fungera bra ihop med en kvartett UL-kopplade 807:or, vilket jag tror skulle låta great även om effekten kanske inte hamnar på topp.

Hur jag än vrider och vänder på alternativen så hittar jag liksom ingen självklar variant, det enda jag vet är att jag ska använda mig av den existerande utgångstrafon och antingen 807 eller PL519...

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/04/05 :  19:36:23  Show Profile Send EAR a Private Message
"EAR509 har ju såna rör i PP2"
Stämmer bra det och jag har schemat till dem såklart.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Fuling

7932 Posts

Posted - 2005/04/06 :  08:39:00  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
jag har schemat till dem såklart

Jasså...?

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/06 :  10:00:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Skall du driva en tex 18 tummare med förstärkaren och mest återge ganska stora mängder bas så skulle jag rekomendera att du använder 4 eller helst 6 st PL519 katodkopplade utan att ta med trafon i återkopplingsslingan. Bas jobbar oftast på höga nivåer under lång tid och rören mår bättre av att inte köras så hårt. 6 st katodkopplade ger oxå väldigt låg utimp och dist redan utan global återkoppling. Att slippa ha med trafon i återkopplingslingan gör hela alltet väldigt stabilt.Spänningsvinget fixar man lätt med en mittappad induktor eller mellantrafo.

Edited by - Circlomanen on 2005/04/06 10:01:48
Go to Top of Page

Fuling

7932 Posts

Posted - 2005/04/06 :  13:08:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Katodföljarvariant vore iofs en idé. Högtalaren som ska drivas är en låda med 2x10", för närvarande kopplad för 4 ohm men den kan kopplas om till 16 ohm med lite vilja.

Det lutar lite åt att jag bygger en 807 UL-förstärkare först till topplådan (2x10"), då jag hört ryktas att UL-koppling låter förträffligt till bas.
I ett senare skede ska jag koppla in en 1x15" låda också som ska drivas av ett eget slutsteg, då kanske en fetingvariant med ett antal PL519 kommer till sin rätt. Även om det nog är mer kostnadseffektivt att köpa en Zappulsemodul eller liknande, i synnerhet på längre sikt eftersom rör ju har en förmåga att mattas av med tiden.

Och så byter vi ämne:

I början av den här tråden skrev jag klart och tydligt att jag inte är intresserad av OTL-slutsteg, men när jag grävde lite i garderoberna hemma hittade jag ett par fina drosslar som jag lindade för ett tag sen, 600 varv 0,45mm tråd på luftgapad järnkärna.

Det får mig osökt att tänka på nånting liknande Bruce Rosenblitz lilla SE OTL. Ett eller två PL519 per kanal med katoddrossel och utgångskondensator, det skulle nog smaka...
Parat med ett ordentligt drivsteg och variabel återkoppling skulle det nog bli riktigt bra ihop med mina små bakladdade Fostexhorn.
Tål att funderas vidare på faktiskt, jag har nog alla vitala delar till ett sånt bygge liggande.
F*n att man alltid har mer idéer än tid och ork...

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/04/06 :  15:50:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Skärmgallerdrivning har jag sett i samband med EL509, vilket tydligen ska vara ungefär samma rör.

Stämmer det verkligen ?? PL509/519 är mer eller mindre samma rör så mycket vet jag. Och det är dom modellerna som passar till Ear 509. Jag har åxå schemat liggandes nånstans men utan rätt trafo lindning så tror jag inte man har nån speciell nytta av det förutom vid service. men det är lite kul att ha ändå

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/04/06 15:53:17
Go to Top of Page

Fuling

7932 Posts

Posted - 2005/04/06 :  17:40:00  Show Profile Send Fuling a Private Message
Skillnaden mellan PL och EL är glödspänningen, 6,3V för EL och 40V för PL. 519 skiljer sig från 509 genom en något högre anodförlust (35 mot 30) samt ett lite tuffare skärmgaller (tror jag).

Om någon känner för att dela med sig av schemat till EAR 509 så skulle ju inte jag bli arg

Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/04/06 :  22:06:06  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Fuling, fick du mitt PM?
-Tänkte låta bli att göra dig arg.

Jag har sett EAR-förstärkaren och utgångstrafon har
flera lustiga återkopplingslingdningar. -Värre än Mac Intosh
och Quad II. Trafokopplat välljud med PL519 (och liknande) ser inte ur att vara något för hempularna i lägre divisionen.
Till elbas/gitarr gissar jag att rören funkar desto bättre.
(åsså Bernts OTL förstås, "Rozenblitten" kanske åxå duger)

I datorns djupa gömmor har jag ett schema (Svetlana tror jag)
på ett trafokopplat SE-steg med 500-rör och G2-drivning.
Ser intressant ut, men jag är inte kapabel att gissa vad det går för.
Var tidigare inne på att dubbla steget och lägga till en fasdelare
och få ett PP-steg.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000