Author |
Topic |
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 22:15:41
|
Finns det några riktigt fysikt stooora rör på listan ? |
Edited by - Guru on 2005/04/17 22:17:00 |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 06:55:18
|
En liten fundering kring matchning av rören. Många har bl a beställt matchade 6n8s och 6s33s.
Vad menas med ett matchat par egentligen?
Anledn till varför jag undrar är att jag matchar rören som man matchar jfets, dvs bestämmer mej för en viss arb.punkt, sätter en resistor eller en pot i serie med katod ner till jord. Gallret jordas och anod får en lämplig spänning. Sen mäter jag spänningen över resistorn och räknar om den till strömmen gm röret. På så sätt kan jag dels kolla om sektioner i ett dubbelrör är matchade, dels selektera single rör för ungefär samma dc-ström.
Hur rörtestare funkar däremot har jag inte en blekaste. På samma sätt som jag beskrev ovan, eller...? Om så vilken/vilka arb.punkter anser ni är lämpliga för matchning av de ovan nämnda rören. Jag kommer ta upp matchning med iharp och vill därför ha era synpunkter på hur det ska utföras på bästa sätt. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 06:58:13
|
quote: Finns det några riktigt fysikt stooora rör på listan ?
6S33S.. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
PerR
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 07:13:10
|
Det var väl ett par gm100 med i beställningen? De är ena riktiga bamserackare! kolla jämförelsen mot ett ecc83
|
Admin på Diyforum.net |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 09:38:01
|
Det var en stor glödlampa tror att jag har sett någonstans på nätet en sådan förstärkare med liknande rör lyste upp rummet som en 200 w lampa.
ludo: jag vill gärna få dessa rör matchade 6n8st, 6n9s, Tesla ECC83 om det går för sig.
/Anders
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 13:49:57
|
Postar åter frågan fr mitt tidigare inlägg:
quote: Vad menas med ett matchat par egentligen?
Tycker ni frågan är för trivial - därav inga svar? Matchning kan utföras på väldigt många olika sätt fr mycket enkelt till otroligt avancerat...så hjälp mej med att definera begreppet "matchat rörpar". Var ska ribban sättas för att ett rörpar ska gå under benämningen matchat...
|
|
|
Bubbel
6798 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 14:16:15
|
Likvärdiga parametrar dvs specifikationerna skall vara så nära varandra som möjligt. Exakt lika kan det aldrig bli för att det mycket som kan var olika även i en och samma produktions linje av en produkt i detta fall rör.
Om jag är helt ute och reser så får någon annan fulla i.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 16:43:38
|
Nej, Bubbel - du är inte alls ute å reser. quote: Likvärdiga parametrar dvs specifikationerna skall vara så nära varandra som möjligt.
Frågan är bara vilka parametrar och hur nära (säg procentuellt sett)? |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 17:41:55
|
quote: Vad menas med ett matchat par egentligen?
Jag är inte någon expert på det här men jag har rörtestare och har använt den, jag har också beställt matchade rör så jag vet i alla fall lite.
När man får matchade rör brukar de ha någon siffra påskriven, t.ex 37. Det som anges är såvitt jag vet strömmen som fås vid en viss gallerförspänning och drivspänning, alltså precis som i Ludo's egna matchnigar. När jag fått matchade rör brukar det vara samma siffror på rören men någon gång kan det väl avvika lite grann som t.ex 37 och 38. Rätt bra matchning trots allt och när rören pluggas in i katodbias-steg brukar de ge ungefär samma ström.
Om man är lite mer ambitiös så kan även förstärkningen i den använda arbetspunkten mätas upp och matchas, med samma ström och samma förstärkning i båda rören i differentialkopplingar minieras distortionen.
|
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 18:47:31
|
Vad jag egentligen vill komma fram till är: att beställa matchade par kan medföra vissa problem. Om man ber om en rel snäv matchning på rören fr en begränsad poulation (iharp kommer beställa en viss begränsad mängd) så kommer det kanske inte bli så många matchade par (för att inte tala om matchade kvartetter) att fördela på alla som deltar i gruppköpet. Och de som inte har beställt nån matchning på sina kanske får rör som avviker väldigt i sina parametrar. Så det blir en liten rättvise och fördelningskonflikt. Hoppas ni är med på hur jag tänker. För att ännu mer tydliggöra vad jag pratar om: Säg att ur en population på 100% hittas 20% välmatchade par. Hur ska dessa fördelas på ett rättvist sätt om säg 60% av dem som beställer vill ha matchade par av just den rörtypen. Hur ska dessa fördelas? Ska jag levera matchade par bara till dem som står överst på listan? Ska dessa fördelas på något annat smart sätt? Som jag ser det blir det alltid någon som kommer känna sig mer "orättvisst behandlad" än en annan.
Sen finns det en annan aspekt som tillkommer - främst handlar det om stora rör som 6s33s. Där är varje av- o påslag av ett sånt rör ett riskmoment. Om röret utsätts för tillräckligt många "kallstarter" när det matchas så kan det medföra att livslängden förkortas.
Dessutom ju fler rör som ska matchas desto senare vi får dem...
Jag röstar därför att rören beställs helt omatchade så att ingen blir drabbad av osolidarisk fördelning och andra orättvisor - helt i äkta kommunistisk anda... |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 19:00:48
|
Om jag minns rätt så brukar man matcha rör innom ±5% Jag antar att det är så att du beställer matchade rör. Alltså x antal par matchade 6s33s o y antal icke matchade.. Vi som har beställt matchade rör får matchade par o de som inte har gjort det får omatchade. Jag tror inte att du ska behöva sitta o matcha ihop paren...
Personligen så behöver jag 7 matchade par men har beställt totalt 20 st 6s33s för att ha några i reserv. Skulle dessa vara omatchade så behöver jag betydligt fler för att få ut 7 par o så många har jag ingen lust att köpa..
Så jag skulle föredra att du beställer matchade par.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
Edited by - Tobbe_L on 2005/04/18 19:02:43 |
|
|
Bubbel
6798 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 19:21:01
|
Ja mina rör behöver bara vara matchade i par och inom ±5% är helt ok för min del.
/Anders |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 19:30:56
|
Jo det är onekligen ett problem. Det blir ju som du säger alltid rör över från en matchning som är en bit ifrån specen eller udda par. Jag vill definitivt inte ha bara sådana rör !! Så jag håller med dig ludo , och eftersom priserna är låga så kan väll var och en köpa några extra rör och matcha ihop den själv. |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 20:32:13
|
Håller med föregående inlägg, det är OK för mig att få skiftande rördata men inte något bottenskrap.
De som vill ha matchat får nog betala detta själva genom att köpa för många rör |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 20:56:02
|
Ludo: Vart kommer matchningen att ske?? Om jag förstår dig rätt så är det Iharp som kommer stå för matchningen. Eller är det så att han köper matchade rör från Ryssland? Köper han matchade så är det väl inget problem. Sedan antar jag att de matchade rören är dyrare än omatchade..
Om vi nu antar att jag skulle ta o köpa rör så att det räcker för att få ut 7 matchade par så skulle jag behöva köpa 70st (jag går på Ludos räkneexempel med att man får ut 20% av totala mängden) vilket känns fullständigt orealistiskt. |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 21:41:34
|
Har fått följande besked ang matchning: Småsignalsrören såsom 6n8s(6SN7) och 6n9s(6SL7) o dyl kommer att kunna matchas både parvis och även kvartettsvis. Transkonduktans kommer att märkas upp för varje rörhalva. Ett ryskt militärt rörprovare (L3L) kommer att användas och rören testas vid de på databladen angivna rekomenderade arbetspunkterna. Vad beträffar 6s33s så kommer alla dessa oxå att matchas parvis (det är tydligen större spridning på transkonduktans för de stora rören) så matchning 4 o 4 för dessa blir nog inte aktuellt. Alla som beställer matchade 6s33s kommer att kunna få det. Matchade rör kommer att kosta 15% mer (per rör).
Ang leverans: Pga beställningens omfattning och ev tullhantering räknar Iharp med att det kommer ta c:a 1-2 mån att få hem rören fr Ryssland.
Jag återkommer om betalningsvillkor under morgondagen.
Edit: Rören matchas av Iharp själv. Han kan matcha alla rören utom GM100 som han inte har någon möjlighet att testa. |
Edited by - ludo on 2005/04/18 22:32:14 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 06:21:33
|
Bra, då kör vi på det. Det verkar som om Iharp har en rejäl laddning med rör hemma... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 08:24:51
|
Lysande
15% på 45:- kan man inte klaga på
|
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 09:45:57
|
Jag ska vara lite mer utförlig ang gårdagens samtal med iharp. Det var f ö mitt första samtal med honom på telefon. Initialt ville iharp höja priset på rören med c:a 10%. Han har försökt motivera höjningen med att priset i listan som jag länkar till i första inlägget gällt förra beställningen och pga att han handlar med Ryssland i dollar och att dollarn stigit mot PLN med ungefär den nämnda procentsatsen sen sist så ville han bli kompenserad för det. (ja…vad kunde man vänta sig?…) Jag kontrade mad att visserligen så är priset på hans rör lågt (vilket han självklart är fullt medveten om) men att om han höjer priset så utsätter han sig för risken att vi beställer färre rör alternativt att vi drar tillbaka beställningen helt. Det ville han inte vara med om…så priset på rören förblir som tidigare. Stor del av samtalet handlade om matchning av rören. Sammanfattningsvis kom vi överrens om att alla 6s33s och 6n8s i beställningen matchas parvis (eller bättre) och att vi garanteras att det inte finns några omatchade rör av de ovannämnda typerna i beställningen. Vidare ska alla de matchade rören märkas upp med det uppmätta värdet på transkonduktans för varje rörhalva. Matchning kommer att utföras vid de arbetspunkter som anges som rekommenderade i databladen för given rörtyp. Den garantin inkl matchning och uppmärkning av rören kommer att kosta oss 15% extra per rörtyp. (Garantin/försäkran kan utökas till att gälla de flesta rörtyperna om vi vill.) Jag tycker personligen att det är en bra deal värt att betala de extra pengarna för. Hoppas ni anser detsamma.
Vad beträffar betalningen så kom vi överrens om följande. Hälften av rörvärdet betalar vi till iharp i slutet av april. Resten inkl matchning- och fraktkostnaden (fraktkostnaden fortfarande okänd) betalas efter att vi mottagit paketet. Jag har förklarat att vi inte kan ligga ute med hela betalningen – dels pga att den långa lev.tiden, dels att det är vår första affär med iharp, vilket han förstod och accepterade.
Vidare för att försäkra mej mer om iharps pålitlighet (det är trots allt rel stor summa pengar som ska betalas till honom) mailade jag till en av medlemmarna i det polska diy-forumet som var med på det senaste gruppköpet av iharps rör och fick veta att iharp har genomfört fler sådana gruppköpp och att allting hittils fungerade utan problem; enda anmärkningen var den långa leverans tiden. Därför tror jag att vi kan känna oss ganska trygga.
Synpunkter? Genomför vi affären som planerat?
|
Edited by - ludo on 2005/04/19 09:57:46 |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 10:06:49
|
Gott att det inte blir någon höjning förutom matchningen Tycker att det låter som ett bra upplägg.
Som jag skrev tidigare. 15% höjning för att få matchade är helt ok enligt mig
|
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 10:32:58
|
quote: Det verkar som om Iharp har en rejäl laddning med rör hemma...
Inte så många så att det räcker till alla tyvärr. Men han hade bl a c:a 50st gm70 hemma. Appropå det röret så trodde han att det var en kopia av 845:an. Annars har han c:a 20-30 tal av de övriga rören hemma (om jag förstått rätt) men vad viktigare är - en bra/pålitlig levernatör i Ryssland. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 10:33:08
|
Låter jättebra. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 11:02:41
|
Då vill jag veta hur ni ställer er till följande: Jag beställer 6s33s och 6n8s endast som matchade par. Det ökar visserligen priset med 15% även för dem som inte beställt dessa rörtyper som matchade par men i gengäld garanteras vi alla att ingen bara får s k bottenskrap. Är någon emot det? Många har även efterfrågat matchning av 6s45p - finns det intresse att även beställa alla 6s45p som matchade par och få samma garantier och följaktligen även höja priset på den rörtypen för alla?
|
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 12:10:48
|
Matchning av 6n8s och 6s33s är ok för min del. Matchning av 6s45p kan jag hoppa över, tänker inte köra dem i par i alla fall.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 14:44:59
|
Ja då blir det ju nå helt annat , kan han leverera alla 6N8 & 6S33S i par så är det helt ok men en liten prishöjning. Angående GM70 så har jag lagt ut ett datablad på dessa rör http://bildarkiv.hififorum.nu/Lord/GM70.pdf |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
Topic |
|